Jump to content

18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten


Walter_S

Recommended Posts

Tillater meg å gjenta noe fra et innlegg jeg hadde for en stund siden:

 

Ja ser no at det ha vært en liten slamring der nede.

vel vel vi hadde også litt blåster for ei uke sia. va forresten nedi fjæra telfeldigvis når sørvesten slo inn.

Jauda litt vind, men ikke nåkka å pister førr.

 

Katta vårres en gammel mons, komm snikanes frammed naustveggen. Han va litt småuggen og lika seg ikke såg e. i det samme katta runda sørvesthjørne komm han med ei lita kula, ja ikke nåkka egentlig å skriv om, men som et lite ekstra vinnkast om dåkker sjønna.

 

Det va akkurat idet gammelmonsen runda sørvesthjørne kula kom - hm - ja han reiv altså katta i to.

Men å kall da for uvær - nei det syns e no å ta hardt i.

 

Men førr al del det e jo førr ingen ting å nemne. Man får jo alltids tak i ei ny katt.

 

ja ja sånn går no dagan

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

Kjørte hjem fra Surka utenfor Tønsberg for en time siden.

Det var ikke du som kom og ville hjelpe til med tillegging når vi kom inn i havna rett før midnatt? Har aldri vært så stressa i båten før. Jeg hadde mer enn nok med å holde båten unna andre båter, tok lang tid å få kontroll nok til å kunne legge til noe sted. Hadde vært greit med hjelp, men jeg turte ikke å gå inn til bensinbrygga som først planlagt. Alt for trangt og hvis vi missa på første forsøk hadde vi ødelagt både egen og andres båter. Endte til slutt opp på innsiden av vestre molo. Der fortøyde vi med dobble tau i alle hjørner. Mens vi fortøyde lå giret i forover helt til vi hadde fast fortøyning i brygga. Flyttet oss ikke forover før jeg ga gass. Fra vi kom inn moloen til vi var ferdig fortøyd tok det en time. Men det gikk da bra det og.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er det på'n igjen! :cryin: Mere møkkavær i sikte.

Mandag skal det på nytt blåse en skikkelig kule. Er akkurat ferdig med å pakke inn båten for vinteren, så nå kommer testen om det holder. :eek:

Værvarsel som gjelder til mandag 20. oktober kl. 24.

Skagerrak

Vestlig liten kuling, 12. Enkelte regnbyger. God sikt. Fra sent i kveld sørvestlig stiv og periodevis sterk kuling, 20. Mandag ettermiddag og kveld forbigående opp i liten storm, 22. . Regn, senere regnbyger, kan hende med torden. Moderat til dårlig sikt.

Bølgehøyde:2-3 m, fra natt til mandag 4-5 m

 

Kysten av Østfold

Vestlig opp i liten kuling, 12. Stort sett pent vær. I kveld sørlig liten kuling. Etter hvert regn. Natt til mandag sørvestlig stiv kuling, 15, dreiende sørlig, mandag kveld sterk kuling, 20, i Ytre Oslofjord kan hende liten storm, 22. Skyet og regnbyger, kan hende med torden.

Bølgehøyde:I dag omkring 1 m, mandag 2,5-3,5 m

Er vel nesten hele sør-Norge som får dette været, og ikek bare Østfold.

Link to post
Share on other sites

...Det va akkurat idet gammelmonsen runda sørvesthjørne kula kom - hm - ja han reiv altså katta i to. Men å kall da for uvær - nei det syns e no å ta hardt i.

:lol::lol::lol:

Har sans for dine filosofiske betraktinger om dagliglivet på og ved sjøen, Høvdingen - og koser meg med dialekten. :yesnod:

 

Hører du, - :wink: - det blir snart 'vær' igjen. Har du skaffa deg ny katt?


 

Forresten, GeirFrode. Du vil ikke være så vennlig og avlyse denne spådde kulingen og 'liten storm' - det passer særdeles dårlig med nye sletne maljer i presenningen min! :smash:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forresten, GeirFrode. Du vil ikke være så vennlig og avlyse denne spådde kulingen og 'liten storm' - det passer særdeles dårlig med nye sletne maljer i presenningen min! :smash:

Jeg skulle gjerne gjort det, Walter. :yesnod:

Men denne gangen ser det ut som om Yr.no er på bølgelengde med DMI, og da spørs det nok om de faktisk spår riktig denne gangen. :cryin:

Vi får bare bite oss fast, og håpe at stormen ikke blir så kraftig som sist... :eek:

Link to post
Share on other sites

Kjørte noen Gribfiler en uke framover.

 

Mandag?

 

Det begynner å ta seg opp for alvor på Torsdag også til uka med full trøkk på Lørdag, 40 knops vind.

 

Dette ser ikke bra ut? :sweat:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

De som er fornøyde nå er presenning og stiv selgere.

 

Ellers er det nok mange som har tatt opp båtene sine. Spesielt seilbåter med riggen oppe får vi håpe har blitt satt sikkelig. Båten ligger ute i sjøen i år også. Men i le av bølger.

Vind kan vi ha men, det er mye mindre belastning på annlegget.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjørte noen Gribfiler en uke framover.

 

Mandag?

 

Det begynner å ta seg opp for alvor på Torsdag også til uka med full trøkk på Lørdag, 40 knops vind.

Nå er disse grib-filene nokså usikre mer enn et par dager framover, så jeg ville nok først og fremst bekymret meg for mandagen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det.

Har brukt dette i flere år, og i lange overfarter som Atlanteren.

Eneste som kan forandre seg er posisjonen på sentrum av lav og høytrykkene. Ellers stemmer det bra. :smiley:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det.

Har brukt dette i flere år, og i lange overfarter som Atlanteren.

Eneste som kan forandre seg er posisjonen på sentrum av lav og høytrykkene. Ellers stemmer det bra. :smiley:

 

Mulig disse stemmer bra flere dager fremover vedr været ute på havet, men inne ved eller over land vil jeg anta at de kun er sikre for et par dager.

Hvis jeg tar feil her så vil jeg være den første til å tipse våre meterologer om disse filene ........

Link to post
Share on other sites

Ligger du fortsatt ute? Jeg trodde jeg så båten din pent på plass foran Klubbhuset en kveld jeg stod og malte på bua jeg.

Jeg ligger godt på land, ja. Tok opp for en uke siden. Men det er alltid litt spennende om presenningen og båten tåler den første stormen. Det kan lufte godt på opplagsplassen også.

Link to post
Share on other sites

Kjørte noen Gribfiler en uke framover.

Mandag?

Det begynner å ta seg opp for alvor på Torsdag også til uka med full trøkk på Lørdag, 40 knops vind.

Dette ser ikke bra ut? :sweat:

Er nok ikke sikkert at det er så galt med de spådommene der.

TV2 været melder omtrent det samme.

To stormer på en uke. Minst, det kan bli tre dersom vi er uheldige...

:cryin::cryin:

Link to post
Share on other sites

Mulig disse stemmer bra flere dager fremover vedr været ute på havet, men inne ved eller over land vil jeg anta at de kun er sikre for et par dager.

Hvis jeg tar feil her så vil jeg være den første til å tipse våre meterologer om disse filene ........

 

Tror ikke det er nødvendig om å tipse metrologene om disse, for det er vel dem som lager gribfilene på været?

 

Kan være at dem blir noe unøyaktig, på noen lokale områder innaskjærs langs kysten.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er nødvendig om å tipse metrologene om disse, for det er vel dem som lager gribfilene på været?

 

Det var nok også grunnlaget for min noe humoristiske kommentar.

Det jeg mener å si er at hvis disse gribfilene kunne brukes for å tyde været langs kysten med stor sikkerhet flere dager frem i tid, så ville ikke meterologenes værvarsel være så usikre som de faktisk er, f.eks 5 dager frem i tid.

Min erfaring er at 5-dagers varselet er veldig usikkert og mest ment som "avis fyll".

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Har sans for dine filosofiske betraktinger om dagliglivet på og ved sjøen, Høvdingen - og koser meg med dialekten. :yesnod:

 

Hører du, - :wink: - det blir snart 'vær' igjen. Har du skaffa deg ny katt?


 

Nei, man får vel vente til våren med nykatta. Og angående været er det jo (for min del) heldigvis meldt storm til natta. Du skjønna at e ha no fått me en sånn helsikes bihulebetendelse. Det e i alle fall de distriktslegen meine. no har det se sånn at e fra naturens side har fått et nasbor som e litt større enn de andre, nåkka som e steikanes bra når man skal kurer egen sykdom, nåkka e vil prøv me på i kveld. Når han kjem med stormkastan stilla e me berre opp med det største nasbore mot sørvesten - og etter en to- tre vinkast bruk betendelsen å vær borte - gratis. Små bihulebetendelsa trenges berre stiv kuling til førr å kurer.

 

ja ja sånn går no dagan

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

Jaggu hadde det ene tauet i fortøyninga foran røket gett. Skøyta hadde dratt seg et par meter lenger sideveis enn vanlig. Godt en har doble fortøyninger overalt. Fra puller ved bauen og til bak på brygga, og akter på båten og til foran på brygga i lengderetningen i tillegg til doble direkte rett fra pullere til brygge. Ho har så mye tau på seg at ho ser ut som en blekksprut der ho ligger.

 

Var den ene direkte fra puller til brygga som hadde røket. Så jeg måtte ut i natten og fikse det. Påkjenningen er ekstrem ved vind fra sør/sørøst der ho ligger nå med svær presenning på tvers av vindretningen.

 

Når man tror man har fortøyd så det holder, men har et snev av tvil så dra ut og sjekk. Lønner seg alltid. Jeg fikk dratt ho inn og i riktig posisjon før det skjedde noen skader men andre er kanskje ikke like heldige.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Skal si det kjennes her ute i skagerak også , er på jobb og står nå på broen og betrakter uhumskhetene. Vinden har avtatt noe er bare nede i 18 sek/m nå men vi var oppe i 21sek/m tidligere og sjøen inn skrått på baug. Nå har vi lagt om kursen litt så nå skal vi surfe opp mot grenlands distriktet med 7m bølger.

 

Har akkurat snakket med en hjemme som hadde sett etter skøyta mi men heldigvis ikke noe galt. Har bedt han om og legge ut dobble trosser og spring så går det vel bra.

 

Met,en viser noe bedring i morgen i oslofjord omerådet , kuling styrke og mer vestlig vind så vi får håpe og tro at vinden roer seg noe. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det var nok også grunnlaget for min noe humoristiske kommentar.

Det jeg mener å si er at hvis disse gribfilene kunne brukes for å tyde været langs kysten med stor sikkerhet flere dager frem i tid, så ville ikke meterologenes værvarsel være så usikre som de faktisk er, f.eks 5 dager frem i tid.

Min erfaring er at 5-dagers varselet er veldig usikkert og mest ment som "avis fyll".

 

Probleme til metrologene er vel å finne centrum på Høy og Lavtrykkene 7 dager frem i tid?

 

Og blir centrum noen hundre nm unna forventet, blir været også annerledes.

 

Var nede i båten i havna, ligger heldigvis helt i Le for vind og bølger. Ser ut som vindretningen blir noe det samme utover uka? Men må passe på likevel.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...