Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l

FjordHT

Recommended Posts

Lensepumpa med flottør tok tid å slå seg av, og noen ganger ble den stående å gå uendelig. Flottøren må ha vært for stor og for lett, for det var noe med suget (virvlingen av siste vanndråper) som hindret flottøren og gå til nederste posisjon og av. Uten vann eller uten strøm så klikket den fint av, men altså ikke ellers.

Limte fast en litt større skive (mutterskive) på flottøren for å få litt vekt på og etter det virker den greit.

Til dens fordel tålte den å pumpe tørr en lang periode for kom en dag og batteriet var flatt etter den hadde gått kontinuerlig, men fungerte fint etter det.

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

Art.nr. 25-9744

25-9744_xl_1.jpg

7 minutes ago, Duppe said:

Lensepumpa med flottør tok tid å slå seg av, og noen ganger ble den stående å gå uendelig

Uff ja - jeg har et par slike. "Workaround" er å lime en mynt til flottøren, men uansett bør man trolig unngå å kjøpe lensepumper på Biltema. Når det er sagt, jeg har mange dårlige erfaringer med lensepumper, og det er ikke alle som kommer fra Biltema.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hm lenge siden jeg har kjøpt ett dårlig BT produkt men er der neppe mer en 2 ganger i året.

Som regel går det i noe håndverktøy som jeg velger å kjøpe da det er lettere enn å leite frem det jeg har ett eller annet sted.
Men fikk vel kjøpt 50 kg med Promeister håndverktøy når Mekonomen butikken skulle legges ned så selv jeg skulle være berget i en stund fremover.

Ser ikke at Biltema har slike led dekkslys lengre, med de tre jeg kjøpte for seks/åtte år siden henger alle etter ledningen nå. Hvilket metall (alu legering?) de er av vet jeg ikke men sjøvannsbestandige er de ikke. Selve armaturet forvitrer.

-Et annet lys av bedre kvalitet er fortsatt ok selv om det har stått ombord i 40/50 år.

Duppe skrev for 5 timer siden:

Lensepumpa med flottør tok tid å slå seg av, og noen ganger ble den stående å gå uendelig. Flottøren må ha vært for stor og for lett, for det var noe med suget (virvlingen av siste vanndråper) som hindret flottøren og gå til nederste posisjon og av. Uten vann eller uten strøm så klikket den fint av, men altså ikke ellers.

Denne pumpa er en kopi av Atwood Sahara som står i dusjlensingen ombord. Har hatt flere av disse Atwood-pumpene opp gjennom årene, og alle har hatt samme utfordringene som du beskriver for BT-pumpa. Nåværende pumpe åpnet jeg ved å skjære toppen av den. Justerte så på bryteren inne i pumpa og limte på toppen igjen. Siden har den virket utmerket. 

Om BT-kopien virker like dårlig som originalen kan man kanskje si at det er en god kopi?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Komodo skrev 5 minutter siden:

Vet ikke hvordan den pumpa funker, men pumper med en plastskovel tar ikke skade av å gå tørt.

Det er en slik ja. Vi har en slik i en ombygget livbåt, de pleier å holde ca 2 år før akslingen tæres av. Greit nok, slike pumper som står nedsenket i møkkete vann året rundt pleier ikke å vare så lenge uansett merke. Og så er de billige og lett tilgjengelige på Biltema, så da holder vi oss til dem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En annen lensepumpe jeg kjøpte hadde noe skriblerier i papirene som fulgte med om at produktet ikke var beregnet til å håndtere "plutselige vanninntrengninger" elns. Merke Sahara. Kjøpte dessverre to av dem. På den ene vitret aksen bort på et halvår, den andre hadde ikke nok oomph til å dytte vannet over svanehalsen. Lærdom tatt - de fleste lensepumper kommer med påskrift om hvor høyt de kan dytte vannet, og mange er ikke dimensjonert for å håndtere en svanehals i en relativt stor seilbåt.

7 minutes ago, tobixen said:

En annen lensepumpe jeg kjøpte hadde noe skriblerier i papirene som fulgte med om at produktet ikke var beregnet til å håndtere "plutselige vanninntrengninger" elns. Merke Sahara. Kjøpte dessverre to av dem. På den ene vitret aksen bort på et halvår, den andre hadde ikke nok oomph til å dytte vannet over svanehalsen. Lærdom tatt - de fleste lensepumper kommer med påskrift om hvor høyt de kan dytte vannet, og mange er ikke dimensjonert for å håndtere en svanehals i en relativt stor seilbåt.

Virkelig spessielt å kalle en Vannpumpe for Sahara! :giggle:  Når man skal anskaffe en lensepumpe må man ha rett pumpe til rett oppgave. et renomert eller kjendt merke kan være en fordel! også med tanke på vedlikehold og reservedeler!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

En annen ting generelt med lensepumper og lang svanehals - det blir betydelige mengder vann stående på slangen, dersom man ikke har en jokerventil, så kommer alt dette vannet i retur. Avhengig av nivåbryter og utforming av rommet rundt lensepumpen, man risikerer at denne skrur seg av-på-av-på i all evighet (eller til noe går i stykker). Særlig Biltemapumpa var grusom. Enten var den på hele tiden, eller på/av/på. Nå har jeg heldigvis tilsynelatende lyktes med å holde det tørt der i den siste måneden.

Membranpumpe er fint. Jeg har en gammel Whale Gulper liggende som jeg vurderer å bruke til noe. En særlig fordel med denne pumpa er at den er i stand til å pumpe en del luft også - da trenger ikke pumpa å være nedsenket der det skal pumpes, da kan man bruke en sugeslange (flyttbar, om så). Membranpumper kan også håndtere veldig skittent vann, samt vann med partikler. Jeg har en hånddrevet membranpumpe i reserve, den har vært i bruk noen ganger og ute av drift to ganger - en gang var det en blyant som hadde satt seg fast i pumpen, en annen gang en mikrofiberklut. Det er viktig å holde det ryddig i båten! Men mindre gjenstander enn dét blir pumpet rett igjennom.

For tannhjulspumpe hadde jeg en sak fra Biltema med filter, den har blitt brukt både til lensing og diesel. Den hadde store problemer med at tannhjulene satte seg fast dersom den ble brukt til lensevann uten at man gjorde skikkelig rent og avsluttet med litt beskyttende olje. Så var det å skru den opp og tvinge tannhjulene rundt med WD40 og et skrujern. Litt for mange omganger med skrujernet, og pumpen var ikke lengre lufttett - og dersom man har en håndholdt lensepumpe er det veldig viktig at den er "self-priming", altså i stand til å suge luft.

Jeg har nå en kraftig batteridreven sak fra Polen som jeg tror er tannhjulsdreven, den har holdt til nå i allefall, og har fungert fint på møkkete lensevann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...