Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Som beskrevet tidligere i tråden, har slike strammebånd aldri tidligere skapt problemer for meg, før jeg kjøpte BT sine. Bruddstyrke 350 kg står det, ble antagelig ikke belastet med 1/10 del engang. Stangen i spennen forsvant og dermed løsnet hele festet.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-2000016503/

 

Kjøpte krafse som rett og slett knakk og etterlot et 10-15 cm langt brudd i selve metallet. Ga ingen signaler om svakhet før bruddet og ble heller ikke belastet unødig mye.

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Krafse-2000022167/

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kjølevannslange i metervis. Umulig å få tett selv med doble slangeklemmer. Etterstrammer og etterstrammer men det blir aldri tett.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Bilvarmeslange-2000031441/

 

Fullt mulig å få slangene fra BT tett. Men det er viktig at slangen er trang på nippelen.

 

Les mer om slanger og slangeklemmer i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/111131-test-av-slanger-til-kjølesystemet/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte øreklokker på BT (.....) Uansett ble ikke problemet så stort, da plastbøylen brakk på 2 steder allerede andre gangen jeg skulle ha de på meg. Noen synes nok jeg er tjukk i hodet, men det må da være måte på.

:lol: Kjøpte sannsynligvis samme øreklokkene i fjor høst, i 15 eksemplarer til jobb, de knakk i bøylen alle som en! Tenkte Biltemas øreklokker måtte være bedre enn ingenting for en trang kommuneøkonomi, men nei :wink: Faktisk brakk to av øreklokkene samme dag, og på samme plass, begynte å blø i hodet da den siste knakk! Alt for dårlig, men de var såpass billige at jeg gadd ikke klage på dem. Får heller kjøpe mer skikkelige øreklokker i mindre kvanta slik at vi får mange nok til slutt :wink:
Link to post
Share on other sites

:lol: Kjøpte sannsynligvis samme øreklokkene i fjor høst, i 15 eksemplarer til jobb, de knakk i bøylen alle som en! Tenkte Biltemas øreklokker måtte være bedre enn ingenting for en trang kommuneøkonomi, men nei :wink: Faktisk brakk to av øreklokkene samme dag, og på samme plass, begynte å blø i hodet da den siste knakk! Alt for dårlig, men de var såpass billige at jeg gadd ikke klage på dem. Får heller kjøpe mer skikkelige øreklokker i mindre kvanta slik at vi får mange nok til slutt :wink:

Jeg også fikk skade i hodet når bøylen knakk. Den knakk på 2 steder samtidig og den minste delen fløy med så stor kraft at jeg fikk blødende sår i pannen. Hadde ikke vært bra om jeg hadde fått den i øyet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Folk som klager på bor bruker dem som regel feil. Biltema borr i en solid søyleboremaskin, med rett hastighet og riktig borevæske, rett trykk osv, er minst like gode som borene fra "faghandelen" til 10xBT prismessig.

 

Da har du ikke boret stort med kvalitetsbor, for Biltemabor i en solid søylebormaskin er rett og slett en vits (og ja, jeg har en metalleske med HSS bor kjøpt på Biltema for et par hundringer for noen år siden), det må være noen av de mest elendige borene som er å få kjøpt, og selv Jula og Bauhaus selger bedre bor enn Biltema, og for eksempel Gühring er av en helt annen verden.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, slett ikke. Jeg har jobbet i en stor bedrift med eget mekanisk verktsted, og med høyt utdannet personell - ikke den vanlige gutten fra mask&mek. Når jeg sammenligner det å bore gjennom et arbeidssstykke i en benkboremaskin, det være seg POM, PVC, aluminium eller stål. med den tidens bor (ca. 1995) med dagens Biltema, så går Biltema av med seieren. Uten tvil.

 

Så det du sier, er at produsenter av skjærende verktøy som Seco, Sandvik, Guhring selger overpriset dritt. Og alle som driver og makinerer i POM,stål, ja kanskje syrefast, superduplex og titan kan kutte utgiftene sine med 100 000 vis av kroner i året ved å handle på BT.

 

Blir litt som han svenensken som står på diverse hobbymesser ol. hvert å å selger sine suverene borr, og demonstrerer hvordan de borrer i alt uten problemer.

 

Er det bare jeg som spørr hvorfor han står der som en tulling, istedenfor å ansette selgere som kunne solgt til offshore leverandører for millioner av kroner årlig.

Verden vil bedras?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Alt for dårlig, men de var såpass billige at jeg gadd ikke klage på dem. Får heller kjøpe mer skikkelige øreklokker i mindre kvanta slik at vi får mange nok til slutt :wink:

Det er det som er problemet, de kommer unna med å selge slikt.Hvem er det som hadde giddet å endre på noe som fungerer.

Lage ting superbillig, selge det, ingen reklamasjoner. Beste salgstrikset i verden.

 

Hadde du klaget, ville de fått ei skrape i lakken (alle bekker små...) og den slunkne kommunekassa hadde fått tilbake noen kroner (alle bekker små o.s.v)☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så den eneste forskjellen mellom et biltema bor og et Sandvik bor er den gode servicen som Sandvik leverandøren leverer?

 

Min erfaring er uansett at ett Guhring bor varer lengre enn bt bor, og ja, jeg har en Strands 68 søylebormaskin og bruker Rocol skjæreolje.

 

Og hvis noe nå forsøker å påstå at søylebormaskin fra f.eks Jula er av samme gode kvalitet som den gamle Strands maskina, har de ingen peiling overhodet!☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå er du bare vanskelig :giggle:

 

Enig i det. Men jeg har kjøpt mitt siste bor hos Biltema. Nå kjøper jeg heller bor til 50 kroner stykket. Og, jeg har sylebormaskin i kjelleren. Der ser jeg også forskjellen helt tydelig. Men jeg har også kjøpt en drøss hullsager hos Biltema. De er så rimelige, og gjør så god jobb, at kvaliteten er fullt på høyde med prisen. Og jeg har dratt gjennom 20 mm AISI 316 med 30 mm hullsag. Og det er slett ikke dårlig.

Link to post
Share on other sites

Så det du sier, er at produsenter av skjærende verktøy som Seco, Sandvik, Guhring selger overpriset dritt. 

 

Mitt inntrykk med slike varer er at det er detaljistleddet som opererer med skyhøye avanser - og solide rabatter til gode kunder.   Mens menigmann må betale uforholdsmessig mye for å få denne kvaliteten... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe der. Jeg kom inn i en fagbutikk og proklamerte: "Jeg vil ha rabatt!" Og på regningen ble det trukket fra 60 %. For meg virker den slags useriøst. Det er også en av grunnene til at jeg handler mye hos Biltema, men jeg er selektiv og utelukker en del produkter.

Link to post
Share on other sites

 Overpriset, ja, Dritt ? Nei, Og nei, profesjonelle bedrifter som driver med slikt er avhengig av god og rask service, så Biltema er ikke et alternativ for bransjen (bedriftene) som driver profesjonellt. Biltema er en butikkkjede som først og frems henvender seg til hobbyfolk, og velger ut produkter som de tror kan selge i et visst volum, og de produktene er som regel av like høy kvalitet som det "proffene" kjøper fra sin leverandør, men da til en høyere pris. Som "gjenytelse" for den høyere prisen pr, enhet, er et stort vareutvalg, god service osv.  det som teller for virksomheter. Så denne automatiske koblingen mellom pris og kvalitet på selve produktet, er en feilslutning. :wink:

Jeg er enig i det du skriver her fjordgrynt. Servicen på BT er jo fraværende, og utvalget er helt ubrukelig for et maskinverksted. Men kvaliteten på borene deres vet jeg ingenting om, har aldri kjøpt bor der.

 

Så den eneste forskjellen mellom et biltema bor og et Sandvik bor er den gode servicen som Sandvik leverandøren leverer?

 

Min erfaring er uansett at ett Guhring bor varer lengre enn bt bor, og ja, jeg har en Strands 68 søylebormaskin og bruker Rocol skjæreolje.

Savner litt kvantitativt sammenlingningsgrunnlag her nå. Hvis ikke blir dette  bare påstand mot påstand.

Link to post
Share on other sites

Hadde du klaget, ville de fått ei skrape i lakken (alle bekker små...) og den slunkne kommunekassa hadde fått tilbake noen kroner (alle bekker små o.s.v)☺

Hovedgrunnen til at jeg ikke gadd å klage var at øreklokkene brakk over et par ukers tid, så da den første brakk lønnet det seg ikke å ta turen (jobber halvtime til halvannen time fra Biltema, avhengig av trafikken). Øreklokkene gikk i bosset, det samme med neste som brakk, osv.

 

Men jeg har flere ganger vært og reklamert på dyrere ting og fått nye tilbake, sånn sett er de lette å ha med å gjøre synes jeg. For eksempel er håndoverfresen de selger, en såkalt testvinner, gir i utgangspunktet mye for pengene. For under 500-lappen får man en fres med ekstra chucker med forskjellige diametre, anlegg, sponavsug og mer. Men alle fresene fra Biltema jeg har kjøpt til jobb har fått problemer med bryteren etter 5-20 gangers bruk. Den første maskinen åpnet jeg og renset bryteren, skiftet ledning på og tenkte at nå skulle alt være på stell igjen. Neida, den stoppet kort etter da en av elevene mine freste et par små kanter :wink: Så disse fresene (vi har som regel to til tre stykker) går i skytteltrafikk mellom sløydsalen og Biltema, litt overdrevet sagt :giggle: Elendig opplegg? Ja. Men så lenge jobben ikke kunne koste på seg dyrere og mer skikkelig fres i utgangspunktet er det slik jeg må holde på for å kunne opprettholde en noenlunde grei verktøypark på sløyden. Min egen håndoverfres, en Elu/DeWalt som er rundt 15 år har sikkert frest flere hundre meter, uten trøbbel, men jeg er ikke så gavmild at jeg låner denne ut til jobb, det får være måte på dugnad.

 

Tipset tidligere i tråden om å ta bilde av kvitteringene skal jeg begynne å bruke, ikke dum ide! Har forsåvidt pleid å kopiere kvitteringene til dyrere utstyr jeg kjøper i jobbsammenheng og privat, men så er det å holde styr på alle papirene da.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

godt tips det med kvitteringene ja, slett ikke bare biltema sine hvor trykken falmer vekk lenge før garanttida går ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at prisen på proff skjæreverktøy er høy, jeg har nemlig kjøpt en del av det.

 

At bt bor kan være gode nok til sitt bruk kan jeg tildels være enig i.

 

Men at bor fra f.eks Sandvik ikke er bedre enn bt sine, og at proffe maskinerings verksteder kjøper fra de dyre leverandørene kun p.g.a servicen det går jeg ikke med på.

 

Er det noen som argumenterer imot det, blir det isåfall for underholdningens skyld, og det er greit nok for meg?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

for proffene så er tid penger, verktøy som holder lenger er tid spart...   så er det vel en vurderingssak hvor skjæringspunktet pris / kvalitet går

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men at bor fra f.eks Sandvik ikke er bedre enn bt sine, og at proffe maskinerings verksteder kjøper fra de dyre leverandørene kun p.g.a servicen det går jeg ikke med på.

 

Er det noen som argumenterer imot det, blir det isåfall for underholdningens skyld, og det er greit nok for meg

Jeg argumenterer ikke mot deg på dette hvis du oppfatter det slik. Jeg har imidlertid ikke prøvd borene fra BT, og intill jeg har gjort det vil jeg heller ikke trekke noen konklusjon om kvaliteten på dem. Legger også merke til at dine argumenter ikke baserer seg på noe målbart, men en subjektiv opplevelse av kvaliteten.

 

Ser ut som om de har et par forskjellige kvaliteter

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Borkassett-HSS-2000016857/

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Hurtigstalbor-2000019482/

 

Ble litt nysgjerrig på dette nå kjenner jeg, så det spørs om ikke jeg skal kjøpe et bor eller to og teste :giggle:

 

Lagt til: Om kvaliteten på borene skulle være bra, så er jo utvalget i seg selv nok til at et maskineringsverksted ikke kan basere seg på å handle bor på BT.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine slutninger er basert på borring i spesielt 316 syrefast, der kommer billig borene til kort, antagelig pga kvalitet og dels fordi de ikke er slipt for slik boring.

 

Forøvrig kjenner jeg mange som jobber som maskin arbeidere og verktøymakere, de står i både styrte og manuelle maskiner.

 

De er i en sterkt konkurranse utsatt bransje, og marginene er små det er et evig jag etter å rasjonere og spare penger blant eiere og ledere.

Allikevel er det Sandvik, Seco, Guhring og en rekke andre merker representert, alle svindyre.

 

Hvis det som hevdes,at biltema er minst like bra bare billig, hadde disse karene funnet dette ut for lenge siden.

 

Jeg er ikke ute å svartmale biltema, men når noen påstår at bt er BEDRE en andre på akkurat bor, kan jeg ikke holde kjeft☺

 

Til ordinære oppgaver i hjemmet er bt borene gode nok, men så vil jeg legge til at en borkasset fra Guhring med bor fra 1,5 til 13 mm koster altså ikke mer en ca 1000 kr inkl. Mva på kampanje hos Tools.

 

Behandles de riktig, har man bor i mange år.

 

Ellers er nok feil bruk ofte den direkte årsaken til at bor går i stykker, billig eller dyrt.

 

Ofte bores et i stål med batteridrill, med for høy fart og for lite press. Da ryker borret uansett kvalitet.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har for ordens skyld en slik borkasset fra Guhring, som jeg riktignok betalte en del mer for, samt en fra Biltema med HSS bor til 199,-, og også flere sett med diverse andre bits og bor fra Biltema, og også DeWalt, Bauhaus osv. 

 

Jeg har et gammelt Arboga søylebor, og bruker selvfølgelig skjæreolje/pasta, og selv om det kanskje bare er opplevd, er forskjellen stor mellom Biltema og Guhring. Det er faktisk nesten natt og dag.

Biltemaborene slites fort, må slipes ofte, og er vanskelig å få skarpe igjen, mens Guhring selvfølgelig holder mange ganger lengre, kanskje mange titalls ganger lengre, en Biltemabor. 

 

Bauhaus sine billigbor fra Craftomat er faktisk også betydelig bedre enn Biltema sine, og blant de borene jeg har kjøpt, har nok Biltema kommet dårligst ut av alle, men, det er opplevd, ikke sertifisert testet, og jeg er selvfølgelig bare en uprofesjonell amatør, for eksperter er sikkert Biltemabor langt bedre ?

Link to post
Share on other sites

godt tips det med kvitteringene ja, slett ikke bare biltema sine hvor trykken falmer vekk lenge før garanttida går ut

 

Kanskje dette kan være et bra hjelpemiddel 

 

https://remindiing.com/no/

 

Eller http://digipost.digitalebilag.no/index.php/home/artikler/item/3-lei-av-a-ta-vare-pa-kvitteringer

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Biltemas sinkspray var ingen højdare akkurat når det gjaldt å holde rusta borte.   Ble fort brunt.   

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/

 

pussa vekk og malte over med vanlig primer fra Jula , med en god slump Owatrol olje i , og det holder mye bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bruke 5-56 eller WD40 som kjølevæske. Funker stort sett bra det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

bruker alltid et eller annet som smøre/kjølevæske når det skal bores i metall , kjenner jo godt at boret biter mye bedre 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...