Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

 blant de borene jeg har kjøpt, har nok Biltema kommet dårligst ut av alle, men, det er opplevd, ikke sertifisert testet, og jeg er selvfølgelig bare en uprofesjonell amatør, for eksperter er sikkert Biltemabor langt bedre ?

 

Av nysgjerrighet; er det de belagte borene du har brukt, eller ubelagte?

 

Forresten fint at du tilføyde at dette ikke er en sertifisert test, så slapp vi å lure mer på det :giggle:

 

Og for ordens skyld igjen; jeg har ikke prøvd noen av disse borene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prøv med 96% sprit (eller Rødsprit) som kjølevæske neste gang du borer i aluminium. Gir nydelige snitt. Litt etterarbeid med å olje opp benk og bor igjen. men det er verdt det.

 

Nå er det vel ikke akkurat boring i aluminium som tar knekken på borene først heller da :wink:

Link to post
Share on other sites

Av nysgjerrighet; er det de belagte borene du har brukt, eller ubelagte?

 

De er de ubelagte, jeg har ikke prøvd de "titanbelagte" borene til BT.

Jeg kjøpte en kassett for mange år siden, sikkert over 10 år, noe slikt som den nedenfor, men litt eldre modell med mer firkantet kasse i stål.

Jeg har den forøvrig enda, esken er finfin, men har måtte bytte ut en del av borene underveis.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Noe av det jeg har kjøpt på Biltema og som ikke har holdt særlig mål:

Bor "gullaktige" - ryker for et godt ord. Pusset opp en bil og brukte blant annet 4,5 mm bor for å bore hull til plater. Jammen bra jeg kjøpte MANGE på en gang.

Torx-bits - ryker for et godt ord. Dette er slike som har vært med billige bitssett. Kostet meg over tusen kroner da biten som satt igjen ikke lot seg fjerne uten å ødelegge skruen, en skrue som ikke var mulig å få tak i uten å kjøpe nytt sett (kikkertsiktemontasje).

Smale flattrekkere - ryker før skruen ryker.

Sveiseapparat - er søren meg klin umulig å få det til å fungere jevnt.

Låseringtang, sett - låseringene satt der, tennene på tanga forsvant.

Platesaks - skjev og ubrukelig med en gang.

Vaiertang - kjøpt for å klippe sykkellås som var låst fast i hagegjerdet. Låsen forble hel, tanga knakk.

Wise-griptang - Slarkete og skjev etter kort tid.

Bilsetetrekk, billig type - revnet mens jeg hadde det på.

Hjulkapsel bil - sprakk før jeg fikk de på.

Gaffateip - limer elendig

Maskeringsteip for sårbare overflater - limer så å si ikke i det hele tatt.

Flaggline type tynn, på vinne - har aldri opplevd tau som vrir og krøller seg så lett. Omtrent ubrukelig.

Batterier AAA - har kjøpt flere pakker som ikke har virket i det hele tatt.

Poleringsmaskin - så elendig motor at den stoppet bare jeg var borti noe.

Liten slagdrill - motor tok regelrett fullstendig fyr etter kun kort tid.

Vindusviskere (lenge siden) - TO uker, så var det å skifte på nytt.

Støtdempere foran (MB 124) - de holdt ett år på vanlig asfaltvei og 20 000 km.

 

Og det er mer.... Det morsomme er at jeg sjelden har tatt vare på kvitteringer...

 

Mye av dette er det flere år siden jeg har kjøpt, så vil tro at det har kommet til nye og bedre ting. I tillegg har det gjerne vært billigste alternativene dersom det har vært alternativer.

 

Er et par ting jeg likevel vil si er bra da, og det er kompressorverktøy. I tillegg har jeg kjøpt utrolig mye skruer, mutre og bolter og annet smårusk. Det har stort sett gått veldig bra. Kjemikalier har også fungert fint, som voks, vask og rustbeskyttelse.

 

Har ellers ikke dårlige erfaringer med Clas Ohlson så vidt jeg husker, men styr unna de rimeligste hodelyktene de har. De lyser like bra som en lighter...

 

Jula har jeg heller ikke så dårlig erfaring med. De har jo også bra merker. Man bør imidlertid ikke kjøpe de billigste platesaksene. De er akkurat like elendig som hos Biltema.

Link to post
Share on other sites

Markedet for dreiebenker er nok relativt beskjedent.

 

Her er iallefall et par BT produkter jeg har vært fornøyd med. 

Verktøysettet er fra 1986 såvidt jeg husker, og har naturlig nok ikke vært altfor mye brukt de siste årene siden jeg har flere sett å velge i nå.

Men det er fortsatt helt komplett (mangler et par ting på bildet men de har jeg kontroll på).

Litt pussig at det er 12-kant på tommepipene, og at det ikke fulgte med noen 19 mm pipe i settet....

 

Fastnøkkelsettet er genialt og kjøpt for bare et par år siden, med vinklet ringnøkkel. Virkelig et kvalitetsprodukt som visstnok er utgått nå.

 

bilde

 

bilde

 

Når vi snakker borsett så er Teng Tools settet jeg kjøpte for over 10 år siden skikkelig kvalitet.

Prisen idag er nok minst det dobbelte, da det var tilbud hos Mekonomen den gang da.

 

bilde

 

bilde

 

Kan forøvrig anbefale HSS-Cobolt borsett fra Projahn. Ikke spesielt rimelig, men bra saker.

Selges vel bl.a. av KCL-forhandlere.

 

http://www.amazon.de/Projahn-Bohrerkassette-25-teilig-Durchmesser-60386/dp/B007PBN1EE

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

12 kant piper, og spesielt de fra Biltema pga romslige toleranser og utforming av pipa er oppskriften på å runde og ødelegge 6 kant hoder som er litt slitt eller rustne med blodige knoker som resultat.

Jeg har jobbet i verkstedindustrien i snart 30 år.

For 8-10 år siden "oppdaget" arbeidsgiveren min Biltema. Det ble handlet verktøy over en lav sko.

Rørtengene var engangsbruk, avbitere litt mer men ikke mye. Pipene holdt som regel men skrallene gikk i stykker.

Men det som stoppet galskapen til slutt var denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Tommestokk/Meterstokk-2000033346/

Mye av det vi laget passet ikke lenger, formennene var rundt hos kunder og så på problemene og vi fikk kjeft fordi vi hadde slurvet.

Men så fant vi problemet, selve treverket var så dårlig festet til klamrene i leddene av du kunne trykke sammen og strekke ut tommestokken fra 195 cm til 205 cm.

På normale tommestokker er det som stifter som går inn i treverket i tillegg til at de er klemt samme på sidene, det er ikke Biltema sine.

Det kostet bedriften x antall tusen om ikke 100.000 i å rette opp i alle reklamasjonene.

Det ble en brå slutt på Biltemaprodukter og det ble bare kjøpt anerkjente merker detter dette.

Link to post
Share on other sites

Men det som stoppet galskapen til slutt var denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Tommestokk/Meterstokk-2000033346/

Mye av det vi laget passet ikke lenger, formennene var rundt hos kunder og så på problemene og vi fikk kjeft fordi vi hadde slurvet.

Men så fant vi problemet, selve treverket var så dårlig festet til klamrene i leddene av du kunne trykke sammen og strekke ut tommestokken fra 195 cm til 205 cm.

På normale tommestokker er det som stifter som går inn i treverket i tillegg til at de er klemt samme på sidene, det er ikke Biltema sine.

Det kostet bedriften x antall tusen om ikke 100.000 i å rette opp i alle reklamasjonene.

Det ble en brå slutt på Biltemaprodukter og det ble bare kjøpt anerkjente merker detter dette.

  :lol:

Ha ha, glimrende historie :giggle:

 

 

Har du forsøkt seriøs maskinering av aluminium uten borevæske

Har bla. fagbrev som maskinarbeider fra før ingeniørskolen. Ja, jeg har maskinert en del :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De er de ubelagte, jeg har ikke prøvd de "titanbelagte" borene til BT.

Jeg kjøpte en kassett for mange år siden, sikkert over 10 år, noe slikt som den nedenfor, men litt eldre modell med mer firkantet kasse i stål.

Jeg har den forøvrig enda, esken er finfin, men har måtte bytte ut en del av borene underveis.

 

 

 

De titanbelagte er akkurat like elendige som de andre. Kjøpte et slikt borsett (fra Jula, som har maken) rett og slett for å få tak i metallesken- som er av utmerket kvalitet. Det er ikke mange billigbor igjen i ensken nå.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte forgjengeren til denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Borhammer/Borhammer-RH-800P-2000022641/ som holdt i nøyaktig 30 sec. kjapp tur til Biltema Haugesund og svært rask bytte til en ny som har fungert som man kan forvente.

Høgtrykkspyleren, den største, røk etter ca 10 minutter. 24 mil tilsammen i bil...og den nye har overlevd i mange år til den frøs ihjel i år.

Pussemusa, der løsnet borrelåsen etter kort tid. Ble limt med biltema sprylim og har holdt.

For en god del år siden kjøpte jeg en haug med glassbyggestein. Det viste seg at disse hadde en produksjonsfeil ved at glasset var skitten inni, noe jeg ikke så før veggen var oppe og fuget. Jeg fikk refundert alt, inklusiv arbeidspenger for å fjerne og sette opp ny. MEGET bra service! 

 

Sirkelsagen med laser har vært upåklagelig. Faktisk bedre enn mange andre proffe sager jeg har.

 

Jeg handler mye rart på Biltema, men styrer litt unna alt som har med lim og fugemasse å gjøre. Hadde noen dårlige erfaringer tidligere, men tenker vel at Biltema er som alle andre, de forandrer på det som ikke fungerer. En slegge jeg kjøpte på byggmix brakk på første slaget. Etter mye "krangling" måtte jeg konstatere at 500.- var tapt. Argumentet fra selger var at jeg hadde slått feil. :clap:  Der hadde Biltema sannsynligvis gitt en ny eller tilgodelapp, før jeg hadde rukket å komme i "krangle"modus.

 

Mye bra, mye dårlig med veldig bra service i Haugesund.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda bruker massevis av Biltema Superbond Rapid, fantastisk bra produkt.

 

Den støtter jeg ikke helt...

 

Brukte litt av dette stoffet når jeg isolerte og innredet garasjen i vinter. Bare for å fylle oppe en fuge er det jo greit. Men jeg limte fast ei løs flis på et skap mens jeg først holdt på. Den ramlet rett av igjen. Virket ikke som om det var noe hold i det greiene der i det hele tatt.

 

Da bruker jeg heller noen kroner ekstra på Max Bond http://www.bostik.no/Products/Adhesive/Assembly-adhesive

 

 

Edit: La først nå merke til at denne tråden handler om ting man ikke bør kjøpe på BT, så da er vi vel enige :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har av og til tatt med motorsaga i båten for å kappe opp en og annen tørrstamme til bålplassen om kvelden. Men Husqvarna`n er beregnet på helt andre jobber og er i største laget til oppgaven og tung og dra med fram og tilbake, så jeg har kikket litt rundt etter en liten lett sag med 13`tommers sverd som kan ligge fast i båten. Har kikket litt på Finn etter en brukt sag, f.eks. Stihl 170, men det er lite å se og til en fornuftig pris.

Ser imidlertid at Jula har en 37-kubikk sag til ca 600 kroner.  En får vel hva en betaler for, men er det noen som har erfaring med denne? Vil den duge til leirbålet eller er dette bare jalla?  Magefølesen sier at jeg fortsatt bør satse på bruktmarkedet, men hvis Jula-saga faktisk virker løser den antagelig de små oppgavene som båtsag.  Noen som har forsøkt den?

Link to post
Share on other sites

Og plutselig fant jeg ut noe annet som jeg må bli skeptisk til på Biltema... Kjøpte meg Gelcoat-sparkel (eller Gelcoat Putty som det står på boksen) for å fikse mindre skrammer og tette skruehull. Vel, den var ferdig herdet i boksen... :thumbsdown: Så nå er det svart elektrikertape over hullene i stedet (har fjernet badestigen og skal sette den på andre siden).

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg Gelcoat-sparkel (eller Gelcoat Putty som det står på boksen) for å fikse mindre skrammer og tette skruehull. Vel, den var ferdig herdet i boksen... :thumbsdown:

Der har du nok vært uheldig å få en boks der ikke lokket har vært skikkelig igjen tror jeg. Kjøpte to bokser med hvit gelcoatsparkel på fredag (selvsagt pluss herder). Begge boksene var fine i konsistensen og herdet fint, selv med en temperatur på rundt 10 grader. Har også brukt samme gelcoatsparkel for 3-4 år siden, fin å jobbe med og godt resultat. Det eneste er at det er lurt å sparkle i tynne lag (maks 2mm) da den kan krympe noe under herding. Tynne, men flere lag, gjør at man kan unngå at sparkelen sprekker opp.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med BT gelcoatsparkel, hvit. 

Har brukt den flere år til smårep.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har kappet stål takplater med 3 forskjellige kappeskiver 125 mm.

 

Cotek var en ren vits og burde vært forbudt å selge, der løsnet metallskiven før en eneste mm plate var kuttet, innfestingen til selve skiven er 3 tynne klips som ble dratt rett av.

 

Biltema og Dronco gjensto å prøve. Biltema skiven kuttet greit men ble spist opp fortere enn kaniner har seg, skiven holdt knapt til 2 kutt gjennom 1 meter bred takplate/bølgeblikk. Dronco klarte omtrent 3 ganger så mye.

 

Det rare er at begge fabrikat har nøyaktig samme metallring/sentrering, samme innfestingen i Kutteskiven og nøyaktig samme teksttype for bokstaver/tall. Skulle forundre meg stort om ikke de er produsert på samme fabrikk. Uansett, tydelig at de er produsert med forskjellig kvalitet.

 

Til den som klaget over Biltemas gaffa/ducktape vil jeg si at ja, den skiller seg fra andre ved at den ikke er så klissete og myk og har noe mindre klebeevne enn de mest aggressive, men til sitt/mitt bruk er den faktisk å foretrekke. Pga stivheten og dermed enklere å dra av biter uten at den kliner seg sammen som de mykeste, foretrekker jeg ofte Biltemas.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har kappet stål takplater med 3 forskjellige kappeskiver 125 mm.

 

Cotek var en ren vits og burde vært forbudt å selge, der løsnet metallskiven før en eneste mm plate var kuttet, innfestingen til selve skiven er 3 tynne klips som ble dratt rett av.

 

Biltema og Dronco gjensto å prøve. Biltema skiven kuttet greit men ble spist opp fortere enn kaniner har seg, skiven holdt knapt til 2 kutt gjennom 1 meter bred takplate/bølgeblikk. Dronco klarte omtrent 3 ganger så mye.

 

Det rare er at begge fabrikat har nøyaktig samme metallring/sentrering, samme innfestingen i Kutteskiven og nøyaktig samme teksttype for bokstaver/tall. Skulle forundre meg stort om ikke de er produsert på samme fabrikk. Uansett, tydelig at de er produsert med forskjellig kvalitet.

 

 

Sjekk at skivene er beregnet for kapping av tynn stålplate. Skiver for tykkere stål har annet bindemiddel. Skiver for stein spises også fort opp om man kapper i stål med de.

Kappskive er ikke kappskive for å si det på den måten.

Link to post
Share on other sites

Gaffatape fra Biltema styrer jeg laaangt unna.

Tapet fast en pressening, fjernet tapen etter 14 dager.

Eneste som kom av var det sølvfargede ytterlaget.

Selve "armeringen" og limet satt igjen og måtte fjernes med Sitrusrens og malingsskrape.

 

dette gjelder mange typer sølvteip, ikke bare fra biltema.   Er lei av å vaske vekk limrester så har sluttet å kjøpe disse typene.  Teip av merke "Gorillatape" ser ut til å være av mye bedre kvalitet - vi får se

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 40 cm blåse på BT på Tiller. De pumpet den opp for meg og jeg la den i bilen. Etter neste butikkbesøk en halv time senere, var blåsa ganske så slapp!! Dro rett tilbake til BT, og de byttet den på stedet. (Hull i sjøten mellom de to halvdelene)

Den nye funker bra...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at skivene er beregnet for kapping av tynn stålplate. Skiver for tykkere stål har annet bindemiddel. Skiver for stein spises også fort opp om man kapper i stål med de.

Kappskive er ikke kappskive for å si det på den måten.

Nå har jeg ikke skivene foran meg, men kan ikke forstå hvordan man skal se om de er laget for tynne eller tykke stålemner. Mener det kun sto stål på begge, ikke definert tykkelse. Uansett kan jeg ikke tro det skal være så stor forskjell at skiven bare forsvinner som snø i Sahara fordi den er tiltenkt tykkere materiale.

 

Nå skrev jeg vel ikke i forrige post at det var dedikerte stålskiver, men på Biltema og Droncoskiven sto det stål, på Cotechs sto det metall, men som sagt, den fikk jeg ikke prøvd før senterringen løsnet. Ja, jeg forstår at skiver beregnet for stein ikke er like velegnet for metall.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...