Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Bergen skrev 39 minutter siden:

Kan legge til grønne ‘’jerykkanner’’ i plast fra Biltema på samme listen, det vil si, selve kannen er helt ok, men den medfølgende helletuten er i så tynn plast at den ikke lar seg skru skikkelig på gjengene med påfølgende drypping og fare for at hele tuten faller av. Mulig det virker bedre om vinteren, men en varm sommerdag var konseptet ikke noen suksess

Kan skrive under på at de fungerer like dårlig på vinteren. Men da brekker helletutene for ingen ting... Har to knekte nå...

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 11 minutter siden:

Er det sånn at siden du har så mye erfaring med slikt, så vet du med temmelig stor sikkerhet at det ikke er nødvendig å kalibrere disse? 

 

De færreste hobbybrukere føler vel at har behov for å kalibrerere momentnøkler, multimetre eller annet utstyr. Jeg har i alle fall aldri gjort det med hjemmeverktøyet mitt. Men det må da være lov å være fornøyd med det likevel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvordan man kan kalibrere. Når jeg kjøper noe som har et sertifikat med, regner jeg med at det stemmer. Har aldri hatt problemer. Og jeg skrur mye mer enn jeg finner behagelig. Har jeg et multimeter fra Fluke og ett fra Biltema som viser likt, regner jeg med at begge er ok.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

Jeg vet hvordan man kan kalibrere. Når jeg kjøper noe som har et sertifikat med, regner jeg med at det stemmer. Har aldri hatt problemer. Og jeg skrur mye mer enn jeg finner behagelig. Har jeg et multimeter fra Fluke og ett fra Biltema som viser likt, regner jeg med at begge er ok.

Et digitalt multimeter trengs vel ikke kalibrering, men et mekanisk måleverktøy trenger jo i mange tilfeller det. Fra bruksanvisningen til én av momentnøklene til Biltema:

Sitat

The torque wrench is a precision instrument. It needs calibrating regularly if it is to function properly and accurately. We recommend that the wrench is calibrated at least every 12 months or more frequently depending on how often it
is used.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mange år gammel momentnøkkel fra BT med kneppertfunksjon. For et par år siden lagde jeg meg utstyr og testet den med vekt og momentarm. Husker ikke tallene, men resultatet ble ganske stor spredning med omtrentlig midlere nøyaktighet. Jeg har satt ihop noen bilmotorer med den etter hvert uten merkbare problemer.

 

Smøring og friksjon er nok minst like viktige parametere som tiltrekningsmomentet. Du kan finmåle momentet, men du vet aldri nøyaktig hva froksjonskoeffisienten er.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg har en mange år gammel momentnøkkel fra BT med kneppertfunksjon. For et par år siden lagde jeg meg utstyr og testet den med vekt og momentarm. Husker ikke tallene, men resultatet ble ganske stor spredning med omtrentlig midlere nøyaktighet. Jeg har satt ihop noen bilmotorer med den etter hvert uten merkbare problemer.

 

Smøring og friksjon er nok minst like viktige parametere som tiltrekningsmomentet. Du kan finmåle momentet, men du vet aldri nøyaktig hva froksjonskoeffisienten er.

 

Det blir jo slik. Nokså mange faktorer som spiller inn. 

På Frigg, Valhall, Gyda og Statfjord brukte vi Hytorc, hydraulisk muttertrekking. Mye fordi utstyret var så grovt at vanlig utstyr ble uhåndterlig. På en del mannlokk til gasstanker, blant annet, var det kun boltstrekking som gjaldt. Rett og slett fordi kravet til nøyaktighet ikke kunne verifiseres med skruing. Og til tider strakk vi fire og fire bolter om gangen, slik at lokket ikke skulle bukle seg. Noen gasskompressorer hadde det på samme måten, kun strekking som gjaldt. På småmotorer og pitleustyr har jeg aldri hatt problemer. Ikke før spec.'en overstiger 200 Nm. Da mister jeg liksom følingen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

På en del mannlokk til gasstanker, blant annet, var det kun boltstrekking som gjaldt.

Min første jobb på Kværner Brugs turbinavdeling i 1968 var å konstruere en hydraulisk jekk for strekking av akselboltene til en vannturbin i Zambia. Ellers brukte vi ofte å bruke varme og måle forlengelsen av bolten. Men strekking er nok mer nøyaktig. Vinkelmåling på mutter er også brukt, men usikkerheten blir da hvor mye du komprimerer flensen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 6 timer siden:

Et digitalt multimeter trengs vel ikke kalibrering

Sitter komponenter inni der som endrer seg over tid.

Motstander og kondensatorer endrer seg over tid, og instrumenter blir av og til mishandlet - med eller uten overlegg.

Enkelte steder i industrien var/er det krav til kalibrering årlig eller hvert 2. år og gyldig sertifikat for å få lov til å benytte instrumenter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 8 timer siden:

Et digitalt multimeter trengs vel ikke kalibrering

 

Det er det nok mange som er uenige med deg i. Jeg har sendt hundrevis av multimetre til kalibrering. Og kassert store mengder som ikke lot seg kalibrere. Men mine private multimetre krever jeg ikke samme nøyaktighet av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke lage en egen tråd hvor dere diskuterer og beviser hvor flinke dere er til å finne dokumentasjoner på alt og så holde alle andre tråder innenfor tema? Det ender opp med at man skroller ned sidevis med diskusjon og overser tilslutt innlegg som er ment for tråden...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 8 timer siden:

Et digitalt multimeter trengs vel ikke kalibrering

 

 

Naturligvis kan de trenge kalibrering av en eller annen grunn. Jeg har flere slike, og jeg så at de viste litt forskjellige spenning på samme batteri.

Det skilte 0,1-0,2V på dem. Så åpnet de eldste/billigste og kalibrerte dem etter den nyeste/beste/dyreste.

Stort sett en enkel operasjon.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tja , ... jeg  har vert reperatør  og kalibrator på momentnøkkler  og trekkeverktøy fra Golten og videre opp til dagens offshore bolt strekke  trekkeverktøy..( jobbet i vedlikeholds avd verktøy off/onnshore siden 1984 - senere off godkjent  heisbygger heis for  personbefordring/ årskontrollør og års kontrollør/ godkjenner for Alimac . derfor kjenner jeg en god del til momenter både i dybden på moment grenser for bolter , og grenser maskin leverandørene fastsetter. går man i dybden totalt på  dette så havner vi fort oppi  forskjellige tabeller også ang våt/smurt / mutter og bolt... grafitt eller vanlig grease etc , etc, ..... men det vi på offshore/onnshore fant ut var at det ikke fantes noen momentnøkkler som var 100% riktige fra leverandør uansett. når  vi utføre en sertif/dokumenterbar  jobb så måtte alle moment/trekkeverktøy   kalibreres og dokumenteres m sertifikat... selv så bryr jeg meg ikke en døyt om dette i hobby verdenen... viktigte for meg er at det er trekt  sånn noendlunde likt så lenge det ikke er helt på jordet ang følelse/moment..  skiftet dekk engang på dekkverksted som sa dei var nøye på dette med moment trekking.  observerte at spesialisten deres  brukte momentnøkkelen skjevt..dette endrer momentet betydelig-så drog han til "klikket" og deretter drog han litt til.....!.. d.v.s. ujevnt moment... konfronterte han med dette... fikk beskjed om at jeg var en inteanende idiot..... tilogmed større lagrer blir montert under hydr trykk moment for å oppnå riktig rulleklaring...  jeg har sluppet skuldrene ned på hobbyplanet... regn en standard kjøpt momentnøkkel for ok og  jevn nok.  skal vi snakke presisjon så er det kalibrert momentnøkkel til første trekking , og videre med grader på våt mutter...... jeg gidder ikke det.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Storseilfall fra Biltema 

https://www.biltema.se/bat/battrailers/wire/hmpe-storfall-10-mm-x-35-m-2000042206

 

Måtte skifte ut storseilfallet i vår på grunn av gnag, og lot meg friste til å kjøpe dette fallet på biltema Uddevalla. Er vel samme som selges i Norge.  Fallet er oppgitt til strekkfasthet 1,24.

 

 Dette fallet kan ikke anbefales. Det strekker seg myyye i frisk vind. - og de kulelagrede traverne jeg har jobbet seg opp og ned 7-10 cm på masten  i vinkastene.  Ikke bra.  

 

Link to post
Share on other sites

On 7/2/2019 at 10:49 PM, Duppe said:

Kjøpte digital momentadapter som viser kjekt tallet etterhvert som du strammer og piper med forskjellig lyder når du nærmer deg. Det står på pakka at den gjelder fra 40 Nm, men den viser helt fra 1 så dette må rett og slett være feiloversettelse i Kina og det skal være 4 Nm.

 

Jeg har et problem med den, men det er kanskje bare meg da jeg aldri har brukt momentnøkkel før, at det liksom må strammes til noe helt sinnsykt for å oppnå gitte verdier og jeg er rett og slett redd ting skal ryke. Men har samtidig vanskelig for å tro at den skal være helt feil (skal bare være +-2%)

 

Kan si at dette adapteret var bare tull. Kjøpe mekaniske momentnøkler fra Biltema og sammenlignet og da ble det klart. Adapteret ville ha MYE mer trekk, og varierte fra hvert forsøk. Det har kanskje noe med hvor rett man klarer holde adapteret på, men allikevel. Styr unna denne.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On 17.7.2023 at 17.41:

 

Kan si at dette adapteret var bare tull. Kjøpe mekaniske momentnøkler fra Biltema og sammenlignet og da ble det klart. Adapteret ville ha MYE mer trekk, og varierte fra hvert forsøk. Det har kanskje noe med hvor rett man klarer holde adapteret på, men allikevel. Styr unna denne.

Jeg har brukt den adapteren og syntes momentene virket rimelig i forhold til det jeg er vant til. Jeg har også en mekanisk momentnøkkeel fra BT. Den er svært unøyaktig når det gjelder innstilling av tilsiktet moment. Og den gir også spredning i momentet. Skal sjekke dem mot hvrandre ved anledning. Normalt ville jeg stolt mest på den digitale.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 2 splitter nye Biltema mekaniske momentnøkler å sammenligne med (1 til lavt moment, og 1 til høyere), og begge vare enige at adapteret var feil. Det varierte også fra gang til gang.

 

Trodde først jeg hadde fått et dårlig eksemplar, men en annen i foreningen hadde også kjøpt og hadde brukt den sammen med en erfaren mekaniker som visstnok hadde reagert på hvor mye kraft som måtte til en verdi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...