Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Angående skraller så kan jeg dra over alle typer ikke bare bt. Det handler mere om riktig bruk.

 

Jeg også kan dra over alle typer, det er bare å tre et langt rør på enden av skrallen å dra til, samtidig har jeg en viss idé om hvordan man bruker en skralle, tror jeg ?

En del bolter brekker nok før fastnøklene til Biltema, men nå og da brekker fastnøklene også.

Jeg har knekt flere av Biltemas fastnøkler, og jeg har et gammelt Biltema-sett med fastnøkler hvor alle som én er bøyde som U'er, de er myke som smør (de nyere er langt stivere, og brekker gjerne før de bøyes).

 

Nå kjøper jeg altså, og har kjøpt en hel del, verktøy på Biltema, nettopp fordi det er billig, men kvaliteten er fremdeles mildt sagt elendig på stort sett alt de selger.

 

Jeg har for eksempel ikke 6-7 ødelagte Hazet skraller liggende, de går rett og slett ikke i stykker, og jeg har hatt de samme skrallene i 20 år, men en Hazet skralle koster vel alene mer enn det største verktøysettet til Biltema.

Jeg har dog dratt over en Kamasa skralle for mange år siden, men den var det jo livstidsgaranti på, og kunne byttes i butikken.

Biltema skraller har jeg vanligvis knekt én eller to av i året, men de brukes også mye, og ofte hardt.

 

Man får det man betaler for, og på Biltema får man dritt. Samtidig så er det så billig at man kan leve med at ting går i stykker nå og da, men kvaliteten blir ikke bedre av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har biltema skralle som jeg har brukt mye i flere år, men jeg løsner jo selvfølgelig alltid med fastnøkkel først om det sitter litt.

 

Angående fastnøklene til Biltema: Jeg kjøpte et sett der for mange år siden og det har stort sett fungert godt til mitt bruk, men 13 mm og 17 mm har jeg måtte bytte ut med noe mer kvalitet da de vred seg. Resten har fungert bra i mange år nå.

Link to post
Share on other sites

I en mannsalder har jeg festet mindre mengder materialer og annet med spennremmer (ikke jekkestropper) til takstativet på bilen. Det har fungert prima. Jeg har brukt stropper av et utall forskjellige merker, må ofte fornye da enkelte familiemedlemmer også liker disse.

 

Stort sett er det nyanser av forskjell på disse, men Byggmax sine har jeg droppet da de er av så tynn vev at de tvinner seg i spennen og jeg synes de er for spinkle. Biltema har en type som ser helt ok ut og jeg kjøpte et par slike.

 

Katastrofe....for første gang har jeg opplevd at en spennremme har løsnet. Hele pinnen som er selve festet til båndet løsnet og båndet hang løst etter bilen. Heldigvis var det denne gang kun en presenning som var festet på hengeren. Hadde det vært taklast kunne det vært ille.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg mekker en del på hobbybasis og kjøper en del verktøy på BT, men ungår konsekvent: Skraller, tenger og skiftenøkler. Avbitertengene holder så vidt til bløt ståltråd. Skiiftenøklene er en katastrofe. Her er det Bacho som ruler (men koster).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er letter å skrive hva som duger hos Biltema, enn hva som ikke duger.

Det er i beste fall naivt å tro at noe som koster brøkdelen av noe annet er like bra bare billigere.

Du får som andre skriver, det du betaler for, heldigvis eller dessverre, alt ettersom du ser det.

Link to post
Share on other sites

Boks med drevlakk sluttet å sprøyte etter 5 sekunder.

Kabeltrommel til å henge på veggen mistet jordingsskinnen i støpselet.

(Liker Biltemas utvalg, men overraskende mye skit som selges. Jobber ikke med noe i nærheten av verktøy, men liker best ting som ikke går i stykker før jeg forventer det.)

Link to post
Share on other sites

Det er klart at hva men er vant til, spiller en rolle

 

Har man aldri brukt/prøvd skikkelig verktøy vet man jo heller ikke hvor dårlig billig verktøyet er.

 

Har en elektrisk stikksag fra Jula, den funker den, men iforhold til en gammel Bosch jeg fikk tak i, er den rævva.

I forhold til en splitter ny Bosch jeg lånte, var den en vits.

 

Borrene er billige, men i forhold til Guhring borsettet mitt er de totalt ubrukelige.

 

Slik kunne jeg fortsatt, men jeg tilhører ingen mafia, det bare er slik.

 

Allikevel finnes det ting på bt som er godt nok, og man lærer etterhvert hva man skal ligge unna.

 

Noen ganger er billig er godt nok, jeg kjøpte ett 16mm murbor for å borre to hull i fjell.

Det gjorde det borret til 89 kroner utmerket .

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg det ble litt vel mye negativt på BT produktene her. Ikke tvil om at det er mye dritt i de butikkene der, men mye er fullt brukbart også, noe man tydelig ser i andre tråder her inne :wink:

 

 

En del bolter brekker nok før fastnøklene til Biltema, men nå og da brekker fastnøklene også.

Jeg har knekt flere av Biltemas fastnøkler, og jeg har et gammelt Biltema-sett med fastnøkler hvor alle som én er bøyde som U'er, de er myke som smør (de nyere er langt stivere, og brekker gjerne før de bøyes).

Pussig det der. Jeg har ikke opplevd å knekke noen av mine fastnøkler fra BT til tross for iherdige forsøk med lange rør og feisel. Men nå er det jo kjempeforskjell på den billigste serien (er kanskje tatt ut?), og den med 10 års garanti. Har ødelagt et par skraller derfra, men skralla i Bacho-settet jeg har i garasjen var ikke noe bedre. Men for all del, har brukt bedre skraller også.

 

 

Avbitertengene holder så vidt til bløt ståltråd. Skiiftenøklene er en katastrofe. Her er det Bacho som ruler (men koster).

Tiltredes :yesnod:  Det er bare en type skiftenøkler som er verre, det er den forniklede typen man får på Europris o.l. hvor kjeften går feil vei når man skrur på tønna :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte øreklokker på BT da jeg hadde glemt å ta med et av mine andre sett. I etterpåklokskapens lys er det dumt å kjøpe billig verneutstyr som dette, da man sjelden vet hvilken grad av lyddemping det er på slikt. Uansett ble ikke problemet så stort, da plastbøylen brakk på 2 steder allerede andre gangen jeg skulle ha de på meg. Noen synes nok jeg er tjukk i hodet, men det må da være måte på.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en av dem som ikke har greid å ødelegge en eneste fastnøkkel fra BT Jeg kjøper ellers også mye bra der, men det var jo ikke det denne tråden handler om. Kanskje vi for å holde balansen kunne starte en tråd om det vi anbefaler fra BT, CO, Jula og slike?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er letter å skrive hva som duger hos Biltema, enn hva som ikke duger.

Det er i beste fall naivt å tro at noe som koster brøkdelen av noe annet er like bra bare billigere.

Du får som andre skriver, det du betaler for, heldigvis eller dessverre, alt ettersom du ser det.

 

Nå har vel ingen hevdet at det man kjøper hos f.eks BT til en brøkdel av prisen av hva man betaler hos enkelte andre er like bra, men heller at det er godt nok, ofte mer enn godt nok. Har selv et stort sett fra BT med fastnøkler, skraller osv og har etter 20 års bruk enda tilgode å ødelegge noe av det. Neida, driver heller ikke noe verksted eller på noen måte noen stor bruker av verktøy, men du verden så ofte jeg har hatt nytte av dette settet enda det var billig. Jeg har ikke oversikt over antall forskjellige artikler de selger hos BT, men uten tvil et ikke helt ubetydelig antall tusener (har sett anslag på 18.000!) så faktisk imponert over at du synes å ha benyttet deg av de fleste og vet hva som (ikke) duger!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flere udugelige produkter fra BT:

 

Denne båndsliperen ser veldig kjekk ut, men er totoalt ubrukelig. Båndet bare sporer av. Hvis du er heldig og klarer å balansere båndet på plass en liten stund ryker det....

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Bandsliper-BS-457-2000028476/

 

Denne plansliperen ser jo helt grei ut ved første øyekast, men den rister og bråker mer enn den sliper. Har en eldgammel grønn Bosch, og du merker med en gang at det er en maskin med en helt annen balanse og støydemping.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Plansliper-93-x-230-mm-2000021619/

 

Til et båtprosjekt kjøpte jeg denne vinkelsliperen for å ikke ødelegge en blå Bosch med polyesterstøv. For det første er det ingen holdeknapp, så man må klemme in knappen hele tiden. For det andre røk den tappen som låser skiva for rotering nesten med en gang. Utrolig irriterende når den låseknappen ikke funker.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Vinkelsliper-2000020964/

 

 

Felles for disse verktøykjøpene var at jeg ønsket verktøyet, men synes prisen for skikkelig kvalitetsverktøy ble litt høy for den bruken det var beregnet til. Men som Adeneo var inne på lenger opp, så er det ikke alt verktøyet som kan brukes til en engangsjobb engang.

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ingen hevdet at det man kjøper hos f.eks BT til en brøkdel av prisen av hva man betaler hos enkelte andre er like bra, men heller at det er godt nok, ofte mer enn godt nok. Har selv et stort sett fra BT med fastnøkler, skraller osv og har etter 20 års bruk enda tilgode å ødelegge noe av det. Neida, driver heller ikke noe verksted eller på noen måte noen stor bruker av verktøy, men du verden så ofte jeg har hatt nytte av dette settet enda det var billig. Jeg har ikke oversikt over antall forskjellige artikler de selger hos BT, men uten tvil et ikke helt ubetydelig antall tusener (har sett anslag på 18.000!) så faktisk imponert over at du synes å ha benyttet deg av de fleste og vet hva som (ikke) duger!

Hvorfor tilegner du meg påstander som ikke er sagt?

Hvis du kan finne der jeg sier at jeg har benyttet meg av de fleste av 18.000 produkter skal jeg be om unnskyldning, men du snakker bare tull.

Men min påstand om at det meste er dritt på Biltema stor jeg ved.

Hva som er godt nok er opp til de som bruker det, men du finner ikke rørleggere som kjøper rørdeler der eller snekkere som kjøper hammer og sag der eller elektrikere som kjøper brytere og kontakter der osv. 

De som kjøper og er fornøyd med produktene der er vanlige folk som ofte ikke har preferanser til noe annet og folk som driter i kvalitet.

Men kvaliteten hos Biltema er udiskutabelt gjennomført drit dårlig.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tilegner du meg påstander som ikke er sagt?

Hvis du kan finne der jeg sier at jeg har benyttet meg av de fleste av 18.000 produkter skal jeg be om unnskyldning, men du snakker bare tull.

 

Det baserer jeg på din påstand som følger:

 

Det er letter å skrive hva som duger hos Biltema, enn hva som ikke duger.

 

Hvis du ikke mener hva du skriver så er det greit, men hvis du faktisk mener hva du skriver (hvilket jeg alltid tar utgangspunkt i!) så må du gjerne underbygge din påstand ytterligere.

 

Minner om at Biltema selger totalt rundt 18.000 forskjellige produkter og; "flere enn hva som duger, enn hva som ikke duger" vil i praksis da bety mer enn 9.000 artikler!

 

Your call!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Denne plansliperen ser jo helt grei ut ved første øyekast, men den rister og bråker mer enn den sliper. Har en eldgammel grønn Bosch, og du merker med en gang at det er en maskin med en helt annen balanse og støydemping.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Plansliper-93-x-230-mm-2000021619/

 

 

Jeg har denne jeg! Syntes den var ok i forhold til prisen. Jeg har riktignok bare brukt den til teaken og andre båtjobber en sjelden gang men det gikk da helt ok, men den rister og bråker noe inn i hæl... og hånd og arm durer et halvt døgn etter bruk. Sikkert bra for blodsirkulasjonen...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Det baserer jeg på din påstand som følger:

 

 

Hvis du ikke mener hva du skriver så er det greit, men hvis du faktisk mener hva du skriver (hvilket jeg alltid tar utgangspunkt i!) så må du gjerne underbygge din påstand ytterligere.

 

Minner om at Biltema selger totalt rundt 18.000 forskjellige produkter og; "flere enn hva som duger, enn hva som ikke duger" vil i praksis da bety mer enn 9.000 artikler!

 

Your call!

Selvfølgelig mener jeg det jeg skriver, men at du tolker det dit hen at jeg må personlig ha testet alle produkter for å skjønne at de er dårlige for stå for din regning.

Jeg kan se, kjenne og føle på mye av det de har uten å kjøpt det for å se at det er dårlig.

Men har du dekning for å si at Biltema selger kvalitet til en rimelig penge? Neppe.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig mener jeg det jeg skriver, men at du tolker det dit hen at jeg må personlig ha testet alle produkter for å skjønne at de er dårlige for stå for din regning.

Jeg kan se, kjenne og føle på mye av det de har uten å kjøpt det for å se at det er dårlig.

 

Jeg gjentar; Biltema har 18.000 - atten-tusen - forskjellige produkter, og hvor mange av disse har du eid, prøvd, luktet på, sette på, tatt i, følt på og/eller smakt på?

 

Men har du dekning for å si at Biltema selger kvalitet til en rimelig penge? Neppe.

 

En del av hva de selger er av nokså dårlig kvalitet, ikke alltid er billig hverken nominelt eller relativt i forhold til kvalitet, men de har mye som er mer enn godt nok for de fleste til en rimelig penge. I motsetning til deg (?) så finner det helt umulig, på grensen til latterlig, å skulle mene noe konkret og spesifikt på helt generelt grunnlag om en butikk som selger 18.000 forskjellige produkter og som dekker alle deres produkter. Jeg tror dog ikke at hverken rødsprit eller white spirit fra Biltema står noe tilbake i kvalitet for tilsvarende produkt i andre forretninger til en pris som er tre ganger høyere! Trolig heller ikke engangs-hansker eller diverse oljer for å nevne noen tilfeldige produkter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og nå er vi igang igjen med kverulering og diskusjon på person. M. er bp-mester i å trekke igang slikt (på en tilsynelatende uskyldig måte). Derfor har jeg i lang tid ignorert den personen, og nå hopper jeg av denne tråden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tilegner du meg påstander som ikke er sagt?

Hvis du kan finne der jeg sier at jeg har benyttet meg av de fleste av 18.000 produkter skal jeg be om unnskyldning, men du snakker bare tull.

Men min påstand om at det meste er dritt på Biltema stor jeg ved.

Hva som er godt nok er opp til de som bruker det, men du finner ikke rørleggere som kjøper rørdeler der eller snekkere som kjøper hammer og sag der eller elektrikere som kjøper brytere og kontakter der osv.

De som kjøper og er fornøyd med produktene der er vanlige folk som ofte ikke har preferanser til noe annet og folk som driter i kvalitet.

Men kvaliteten hos Biltema er udiskutabelt gjennomført drit dårlig.

Bruker mye BT-VERKTØY profesjonelt I jobben som landbruksmekaniker, og mye får skikkelig juling. Seinest I dag brukte jeg en 12mm fastnøkkel på en 12mm unbrakopipe (pga plassmangel/ikke plass til latmannsarm på unbrakopipa) for å løsne en 14mm bolt. Satte et rør på ca 1m på fastnøkkel og dro til. Bolten løsna, og fastnøkkel like hel. Har både Hazet, Bacho og Stahlwille nøkler, og BT står ikke tilbake for kvalitet I det hele tatt! Mye av BT verktøyet holder meget god kvalitet. Bruker BT mye både I jobb og privat. Legger sikkert igjen 20-30 lapper der I året, og erfaringen tilsier at mye er meget bra, mye er bra nok, og noe er møkk. Men som du sier, ved å ta og å se litt på varen, ser du fort hva du kan kjøpe I andre butikker. Redigert av Per Tore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...