Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Oljeskiftpumpen fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-2000019997/

 

Denne er ikke verdt pengene! Kjøpte den for å bytte olje på motoren denne uka, og allerede på første gangs bruk lakk den olje mellom messingkroppen og den svarte pluggen på toppen. Selv om jeg var forsiktig og holdt rundt den svarte toppen for å få mohold mens jeg pumpet og for å unngå at toppen ble dratt av pumpa så taklet ikke pumpa vanlig bruk og lakk minst 1 dl på nevnte sted. Det er nesten 2,5% av all oljen ut på feil sted. Heldigvis hadde jeg filler rundt kroppen på pumpa fordi oljen fremdeles var ganske varm, så jeg unngikk oljesøl.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har god erfaring med alt av verktøy merket med 5 eller 10 års garanti, Noe av dette har jeg misbrukt mye i garasjen og det har holdt bedre en noe av tengtools verktøyet mitt.

Ellers så handler jeg mye av diverse oljer, vaskemidler osv og andre forbruksvarer der og er meget fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Bensinslanger fra biltema er ikke noe å ha. Tåler ikke etanolen som de tilsetter bensinen i dag. separerer seg mellom korden og de to laga gummi. 

 

kjøpte også en slange til ei clutchpumpe. Sittet på kassa nå i ett halvt år, og er full av sprekker i gummien. Så om noen tenker på å kjøpe bremseslanger etc i gummi styr unna biltema sine.

 

Av annet dårlig kan nevnes;

-kappeskiver,

-ting som burde vært hærdet (rissenål etc), 

-de minste fastnøklene har knapt grep rundt bolter.

Link to post
Share on other sites

Drog i går av en bremserørsnøkkel 14mm. Var overraskende hvor tidlig den knakk. Var av BT sitt sett på 3 nøkler. Har nå erstattet det settet med BT sitt 10-års garanti sett. (Har god erfaring med 10-års verktøyet)

Hører med at jeg lånte en 14mm av ett verksted og den hold til å løse opp alle 4 gjenstående mutrer på ABS pumpen og gikk greit selv på den hvor BT nøkkelen knakk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 5/15/2016 at 1:42 AM, ko-stens said:

Noe av det jeg har kjøpt på Biltema og som ikke har holdt særlig mål:

.....

Batterier AAA - har kjøpt flere pakker som ikke har virket i det hele tatt.

 

Oppladbare AA også. Ser jo flott ut med 2400 maH, men er bare tull. Går tom raskere enn de som man får med i Kina-leketøy.

 

Kjøpte dog noen oppladbare Sanyo Eneloop XX fra Clas Ohlson (2500 maH) og de var skikkelig bra.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Beskyttelsesmasken de selger for tiden er en vits. Selv med det finere partikkelfilteret er det ikke i nærheten å ta unna. Ikke sikkert om det er fordi det lekker rundt ansiktet, i skrugangen mellom filter og maske, eller rett og slett gjennom filteret.

 

Før denne modellen solgte de en versjon fra 3M, og den virket til gjengjeld veldig bra, men selges ikke lenger på Biltema.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte digital momentadapter som viser kjekt tallet etterhvert som du strammer og piper med forskjellig lyder når du nærmer deg. Det står på pakka at den gjelder fra 40 Nm, men den viser helt fra 1 så dette må rett og slett være feiloversettelse i Kina og det skal være 4 Nm.

 

Jeg har et problem med den, men det er kanskje bare meg da jeg aldri har brukt momentnøkkel før, at det liksom må strammes til noe helt sinnsykt for å oppnå gitte verdier og jeg er rett og slett redd ting skal ryke. Men har samtidig vanskelig for å tro at den skal være helt feil (skal bare være +-2%)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk den digitale momentmåleren i gave av gode venner, og etter at jeg skjønte hvordan den skal betjenes, (litt knot, men genial med at den kan lagre flere innstillinger!) funker den gull. Lett å bruke på vanlig skralle og kommer til der en vanlig momentnøkkel ikke fungerer. Jeg ignorerte også 'min. 40Nm' og har med hell brukt den til å stramme til overfallsbolter som skal ha 10Nm. Jeg kontrollerte med en mekanisk, og den er i hvertfall nøyaktig nok! 

 

Jeg er temmelig skeptisk til BT's bremsedeler, støtdempere og slikt, men bærearm til min gamle Audi har nå stått på i minst 12 år uten problem, og skiver som jeg måtte handle 'litt brennkvikt' til fruens bil har stått på i mange år og ser fortsatt fine ut. 10-års verktøyet er supert, og jeg kjøper alltid vindusviskere der, de må man jo bytte minst hvert 2. år uansett og jeg synes de 'vannavvisende' er stille og holdbare. 

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen bremseslanger der igjen, de holdt ikke engang til neste EU-kontroll..

Handlet en 'racingjekk' i aluminium der, men den hadde så mykt stål i rullen til pumpa at pumpestemplene boret seg inn i den. Byttet til en lavprofil stål/støpejernsklump, og den tror jeg hadde tålt å stå på ground zero i Hiroshima i '45 uten å ta skade.. 

Enkelte byggevarer har 'rare' dimensjoner, men ser ut til å ha ok kvalitet. Rørdeler i plastikk er 1/10 av prisen hos rørlegger, så vet ikke om jeg liker det eller ikke tør stole på det om det skal inn i veggen. Det SER jo bra ut, men om pakninger ryker om 5 år, så er det jo ikke akkurat lønnsomt..

Link to post
Share on other sites

Epoksy, supersterk Art.nr. 36-2421 - Tålte veldig lite. Prep og påføring var etter alle kunstens regler så det var limet.

 

Gummiring for kalesje, 2 stk Art.nr. 25-1049 - Denne var komisk dårlig. Ble sprø og røyk etter få måneder, selv uten UV-stråling eller annet. Den jeg byttet med holdt i flere år.

Link to post
Share on other sites

Kløpte nylig to slike murebøtter  https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murebotte-2000019608

 

Det var utrolig tynn plast og tynt håndtak. Jeg kjøpte dem for å oppbevare teinetau. De tåler garanter ikke bruk som murebøtter. Jeg så at den ene var revnet i bunnen allerede da jeg kom hjem. Den vil bli returnert.

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Handlet drivstofftank (29 liter) med tilhørende bensinslange med blærepumpe, til bruk med påhengsmotor. Møkkatank! Umulig å få tett lokk så det ble alltid bensinsøl. Bensinslangen var også elendig, pumpen fungerte dårlig. Med denne kombinasjonen så gikk motoren rett og slett dårlig, mulig den sugde litt falsk luft her og der. Alle koblinger var dog tette og fine. Byttet siden til kvalitetstank og slange (kjøpt på Bergen Maritim), og alt fungerer helt knirkefritt! 

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev for 2 timer siden:

Handlet drivstofftank (29 liter) med tilhørende bensinslange med blærepumpe, til bruk med påhengsmotor. Møkkatank! Umulig å få tett lokk så det ble alltid bensinsøl. Bensinslangen var også elendig, pumpen fungerte dårlig. Med denne kombinasjonen så gikk motoren rett og slett dårlig, mulig den sugde litt falsk luft her og der. Alle koblinger var dog tette og fine. Byttet siden til kvalitetstank og slange (kjøpt på Bergen Maritim), og alt fungerer helt knirkefritt! 

 

Nei. Bensintankene fra Clas Ohlsson er sikkert ikke bra. Heller ikke de fra Jula.

Link to post
Share on other sites

Kan legge til grønne ‘’jerykkanner’’ i plast fra Biltema på samme listen, det vil si, selve kannen er helt ok, men den medfølgende helletuten er i så tynn plast at den ikke lar seg skru skikkelig på gjengene med påfølgende drypping og fare for at hele tuten faller av. Mulig det virker bedre om vinteren, men en varm sommerdag var konseptet ikke noen suksess

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 21 minutter siden:

Kan legge til grønne ‘’jerykkanner’’ i plast fra Biltema på samme listen, det vil si, selve kannen er helt ok,

Ville vært forsiktig med vanlige 5l plastkanner også.
De har eller hadde for det er noen år siden løs pakning i lokket.
Ante ikke att den var borte før kanna veltet i kofferten på bilen.
Da lakk den som en foss og det var ikke mye gøy å ordne opp i dette

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...