:båt1 Startet 4.Juli.2010 Del på Facebook Startet 4.Juli.2010 (redigert) Hei!!! tenkte det kunne være nyttig med en egen Bukh tråd for oss med denne fine motoren her på forumet I denne tråden kan vi utveksle litt forskjellig erfaringer samt stille spørsmål om eventuelle problemer med " The worlds best marindiesel" Bukh er best!! Redigert 4.Juli.2010 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 er dedt bare jeg som har Bukh på dette forumet eller Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Neida.. Men det er sommer der ute min venn! Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Jeg har akkurat skaffet meg en Scand 25 Classic med Bukh DV36. Lurer på en ting. Hva er max turtall på denne skjønnheten? Har akkurat vært ute i ti dager og ikke gjort mer en 6 knop. Dette fordi jeg begynner å bli engstelig ved 2700rpm. Den ligger også ganske høyt på temperaturen, helt på grensen til rødt, ved dette turtallet. Jeg har ferskvannskjølt motor. Noen som kan si noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 hmmm har samme båt og motor som deg og min motor går helt opp på 4000 omdreidninger uten gir og i gir går den til 3700 merkelig at den holder så høy temppå dette lave turtallet må være noe galt min saltvannskjølte Bukh kommer ikke opp på grønnt engang har du sjekket ting som innpeller slanger og liknende min båt går også noe høyere enn 6 knop ved dette turtallet Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Tja.. kan jo være litt av hvert! Har du sjekket noe rundt dette? Impeller,varmeveksleren,sjøvannsinntaket,spurt forrige eier etc.? Velkommen på forumet forresten! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 ja velkommen på forumet og ekstra velkommen til deg med så fin båt og motor!! Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Jeg har ikke sjekket noenting. Kom hjem på søndag fra en ti dagers problemfri båttur i vestfjorden og ned til Koster i sverige. Burde kanskje sjekke om jeg har fullt av maneter i saltvannsinntaket? Takk for velkommen. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Bare hyggelig! God ide! Og ev. snakke med forrige eier om han har opplevd samme. Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Kan det være tempmåleren? Jeg synes det virker som motoren har det bra. Den sliter hvertfall ikke. Tankmålerene mine viser for lite så jeg bare lurte på om det kunne være noe.. Instrumentene er jo 30 år gamle... Dessuten virker det som den ikke vil gå over rødt, men bare til grensen. Den blir altså ikke varmere og varmere. Hadde to strekk på fem timer på 2700 rpm på båtturen. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 du må nok bekrefte/avkrefte dette ved og kjenne på kjølevannet med hånden din for å få rett svar Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Vet dere noe om hvor mange grader jeg bør måle i kjølevannet? Hvor måler jeg? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hmm.. Kan jo ta ut termostaten og putten i en kjele sammen med et thermometer og se om/når den åpner. Så vet du iallefall det..! Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Jeg fylte på en liter til med kjølevæske og da mener jeg problemet løste seg. Nådde ikke rødt område og jeg kjørte den til 3200 rpm. Jeg gleder meg til å bli litt mer kjent med motoren slik at det går litt greiere å finne ut av ting. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 båt og motor marser greit på 31 32 så det er bra at du holder den der Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Gjorde 7 knop på 3200. Høres det ut som riktig fart? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 jeg også gjør noe i den duren med mye diesel Sitér dette innlegget Link to post
Johonas Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Mye dieselforbruk eller mye diesel på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Høres riktig ut det.. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 mye diesel på tanken Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 tror jeg gjør helt nyaktig 7,2 på min eldgammle GPS Sitér dette innlegget Link to post
hawkster Svart 8.Mai.2011 Del på Facebook Svart 8.Mai.2011 Hei! Har en Carat 7400 med Bukh dv48. Følgende er nytt: overhalt turbo, ny starter og dynamo, nye dyser, nye drivstoff filter og slanger helt fra tank, lufting til drivstofftanken. MEN: den gjør kun 2500rpm på full fart, og kommer kun opp i 8 knop.!!! hva er galt? når jeg ligger på full fart merker jeg antydning til sort røyk i eksos, og det lukter skikkelig eksos! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 går det bra med bukh-gjengen da Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Jepp,om to mnd. nu så... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Pussige greier du, i dag var jeg på visning på en seilbåt med en Bukh 10hk, sjøvannskjølt. Og hva ser jeg når jeg går inn på BP, jo en egen tråd om Bukh! Jeg er redd jeg kommer til å bli en flittig skribent i denne tråden om det blir kjøp. hehe. Motoren står i en 29fots seilbåt fra 1978. Selger holder på å reparere/ vedlikeholde motoren nå og vil få den i orden før salg av båten. Mener han sa at det har tæret hull på eksosbend, som skal skiftes. Samt er det en lekkasje på sjøvannspumpen, tror jeg. Videre starter den ved hjelp av stargass, men dette skal ordnes. -dysesjekk og overhaling. Han garanterer ikke at motoren vil holde, og det er helt greit. Går som den berømte klokken etter at den har blitt startet uten missfarget eksos. Peilet oljen og den var finfin. Blir det kjøp av seilbåten, så må jeg tidlig legge en plan om motoren begynner å fuske. Jeg har null peiling på slike motorer, gir, aksling og 2-bladet foldepropell. -så det er med skrekkblandet ett eller annet å begi seg ut på dette. Det er en helt ny verden for en som er vant til VP D6 og påhengsmotorer. Er det noen som har erfaring med bytte av motor, kjøp av brukt, overhalt og hva dette koster? Vil det være mulig å smette på en større Bukh-motor inn på samme aksling og samme motorfeste? -propellen må vel ikke nødvendigvis byttes så lenge man er innefor samme turtallsregister? -dog skal vist foldepropellen på den aktuelle seilbåten være litt "slakk" -hva nå det betyr. Univa.no skal vist være plassen for Bukh. Her er et bilde av Bukh'n som sto i båten. Ikke strøken, men håper at den skal jobbe trofast en del år til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.