Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Jeg synes det er dritartig at det står en slik motor i båten. -men, hvordan er det med kjøp av overhalte motorer? -eller må man være

hard-core Bukh-eier og fikse selv? :)

 

Kunne godt tenke meg en 20hk som var ferskvannskjølt. 10hk kan komme til å bli for lite til en seilbåt på 3 tonn i motvind og langtur.

Link to post
Share on other sites

fiks tassen selv, denne motoren er meget enkel!

når det kommer til kjøling er bukhen noe spessiel den er bedre med saltvannskjøling enn med ferskvannskjøling da den er beregnet for det, når det kommer til kraft har denne motoren nok av det! sett heller på en påhengs til reserve?

lykke til som bukheier

Link to post
Share on other sites

-det skal ikke noen påhengsmotor på det pene akterspeilet på denne seilbåten. Det er en deilig dansk dame :)

 

jeg har en følelse av at det kommer til å bli mere skriverier på meg i denne tråden. Takk for at du støtter meg i at sjøvannskjølt på denne er bedre enn ferskvannskjølt.

 

Håper noen etterhvert deler erfaringer om bytte av motor og hvordan det gikk til.

Link to post
Share on other sites

Vær OBS på at Bukh på denne tiden hadde for vane å krympe tannhjulet på kamakslingen, uten å bruke låsesplint. Jeg kjenner til ett tilfelle - min fars 20hk Bukh - som er samme grunnkonstruksjonen som din og bare påsatt en ekstra sylinder - hvor tannhjulet glapp på kamakslingen med påfølgende bøyde støtstenger, ødelagte stempler og en heller kostbar reparasjon. Min fars motor er vel fra midten av 70-tallet, så der er mulig Bukh hadde ordnet dette i 78. Jeg ville sjekket i opp dette og evt fått sikret at dette ikke kan skje før du tar motoren i bruk.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Dersom du får båt med en slik motor er det en ok butikk i Danmark som har deler. Tidligere hadde de også ofte brukte motorer.

Jeg hadde tidligere en MVE10, men skiftet denne til en Vetus 16hk. Var ikke nøye med oljeskift etc. Straffen kom fort. Selv en Bukh kan måtte gi tapt.

Savner den fine lyden og rolige "gangen". Men som det sies av andre i tråden - den var enkel, og lett å skifte deler på.

Butikk i Fåborg-DK

Redigert av hab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en nyoverhalt DV-36 i snekka som jeg gleder meg til å kjøreinn som ny motor til sommeren. Har byttet sylinderforingene, alle stempelringene, ett stempel, nye dysespisser, renset kjølekanaler 100%, montert ferskvannskjøling, trykktestet oljekjøler, manifold og topp. Oslo Sylinderservice har byttet ventilseter og slipt ventiler. Jeg har gjort all skruing selv og det gikk bra med god veiledning av kyndige personer og gode råd her på Baatplassen. Jeg gjorde noen feil som nybegynner, men oppdaget det i tide og slapp unna store katastrofer. Direkte vanskelig er det ikke. Men man må være grundig og sørge for å vite hvordan det skal gjøres. Det var nok noen ganger da jeg følte meg som et lite spørsmålstegn, da jeg måtte lære absolutt alt under veis, uten forkunnskaper.

 

Jeg skaffet meg også en DV-48 i løpet av denne prosessen. Den trenger bare å få fikset en vannlekkasje, så det blir litt skruing i våres også, før denne selges videre. Jeg kjøpte den i et øyeblikk av tvil på om den omtalte DV-36 motoren kunne bli så bra som den faktisk ble.

 

 

Til de som ikke vil skru selv, kan jeg forøvrig anbefale Blommenholm Motorverksted som drives av en kunnskapsrik og hyggelig danske, med god kompetanse på Bukh. En annen hyggelig motormann som kan Bukh, finner du i Sarpsborg Motorverksted.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Motoren står i en 29fots seilbåt fra 1978. Selger holder på å reparere/ vedlikeholde motoren nå og vil få den i orden før salg av båten. Mener han sa at det har tæret hull på eksosbend, som skal skiftes. Samt er det en lekkasje på sjøvannspumpen, tror jeg. Videre starter den ved hjelp av stargass, men dette skal ordnes. -dysesjekk og overhaling. Han garanterer ikke at motoren vil holde, og det er helt greit. Går som den berømte klokken etter at den har blitt startet uten missfarget eksos.

 

Hvorfor må den ha startgass for å starte? Minner meg et tidligere bomkjøp med motor med dårlig kompresjon. Sørg for at du er helt sikker på på startproblemene er fikset før du overtar den, slik at du unngår ergelser i etterkant. Sørg for å være tilstede på en kaldstart (minst 12 timer hvile fra sist stopp) av motoren for å se at den starter greit.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må den ha startgass for å starte? Minner meg et tidligere bomkjøp med motor med dårlig kompresjon. Sørg for at du er helt sikker på på startproblemene er fikset før du overtar den, slik at du unngår ergelser i etterkant. Sørg for å være tilstede på en kaldstart (minst 12 timer hvile fra sist stopp) av motoren for å se at den starter greit.

 

Lykke til.

 

Jeg er ikke sikker på årsaken til at den ikke starter lett. Motoren har ikke vørt startet mens jeg er til stede. Selger og en motorkyndig bekjent av selger har begynt på motoren. Det ble sagt at det kunne være dysa, denne skal testes samt rep av andre feil. Som selger sa " jeg vil få motoren til å fungere skikkelig før salg". Han er en ærlig kar og åpen om feil som er. Prisen er såpass gunstig, etter mitt syn, at dersom motoren går heden et ny motor godt innenfor spiselig totalsum.

Litt OT men:

Båten trenger stell,definitivt. Jeg kalkulerer, romslig, med 8tusen i innkjøp for interiørarbeid som må gjøres over tid. Ellers har den en del viktig utstyr, samt at jeg allerede har en del ting liggende som kan tas ibruk og byttes til permanent utstyr over tid.

Båten var på land i høst og ble bunnsmurt. Selger ble overrasket over hvor bra det så ut og sier "jeg garanterer for skroget". Alle 8-9 skroggjennomføringer ble byttet for 4 år siden. Dette gjør at båten er trygg å ha liggende på sjøen. Undervannsskroget ble pusset ned og tatt skikkelig for 4 år siden. Skroget over vannlinje er malt for x-antall år siden. Lakken bærer tydelig pred av at den har ligge lenge og fått skikkelige fender-slitasjemerker. Men dette er ubetydelig og kun skjønnhetsskavanker og tas etterhvert. Selger er gammel seiler og vil rigge opp igjen slik at den er seilklar samt gi opplæring.

 

Jeg tar med meg alle tips jeg kan få om motor og fremdrift.. Det kommer garantert til å bli en prosjekttråd dersom båten havner på mine hender.

Link to post
Share on other sites

hvor får jeg tak i bukhrød maling :confused:

 

Den pensjonerte servicesjefen hos Univa sa den het "Postrød". Jeg fant den ikke hos farvehandelen under det navnet, og tok da med en del med den gamle fargen intakt, så fant vi den beste match.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på årsaken til at den ikke starter lett. Motoren har ikke vørt startet mens jeg er til stede. Selger og en motorkyndig bekjent av selger har begynt på motoren. Det ble sagt at det kunne være dysa, denne skal testes samt rep av andre feil. Som selger sa " jeg vil få motoren til å fungere skikkelig før salg".

Har hatt DV20 og ble etterhvert tungstartet så brukte startgass. Viste seg å være dysene. Etter å ha fått ordnet det fikk jeg vann i olja.

Men den hadde gått sine timer og mange år bak seg så slikt er ikke å unngå..

Noe jeg leser her som jeg stadig fikk høre når jeg hadde en Bukh selv var at den var udødelig, skuddsikker osv... Men når en motor har mange år på baken spiller det jo ingen rolle hvem produsenten er..

 

Letet etter brukt den gangen og det var lite tilgang til motorer, det jeg fant var bare gammal drit som hadde gjort sitt.

 

Noe jeg syntes trakk ned på min Bukh var at den gikk "hardt"

Var ingen silkemyk motor.... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 36hk i min gamle Nidelv og den hadde en maks på 3600 og gikk som en klokke på marsj 3400. Motoren var sjøvannskjølt, noe som også termostaten ga melding om på et tidspunkt: nesten rustet fast inne i huset. Etter at ny til den gode pris av ca 700,-. gikk den som en klokke igjen. Grunnen til at jeg etter en tid byttet til annen motor var at det var nesten som å sitte inne i motoren, en voldsom støy.

Link to post
Share on other sites

 

Noe jeg syntes trakk ned på min Bukh var at den gikk "hardt"

Var ingen silkemyk motor.... :)

 

Min DV 36 skal være en av de mer stillegående båtmotorene. Etter overhaling gikk den også litt "hardt". Det viste seg at etter en ny ventiljustering, forvandlet den seg til en meget stillegående motor. Det var ikke store forskjellen jeg gjorde under justering, men jeg var mer nøye andre gangen, og passet på at søkebladet hadde bare såvidt litt friksjon ved riktig justering, mens første gang jeg justerte, brukte jeg mer tydelig friksjon, dvs. at jeg fikk litt trangere åpning. Den nye litt "slakkere" justeringen gjorde STOR forskjell på hvor hardt den gikk! Den gikk også penere på tomgang, uten "hostingen" jeg hadde litt av på første forsøk.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hadde en DV48 den var meget stillegående ( bortsett i fra turbolyd på høyt turtall). Yanmar JH serie bråker mye mere & mye hardere gange. DV36 ble i 2008? hevdet av Bukh å være den mest stillegående på markedet, om dette stemmer aner jeg ikke men de går lunt og vibrasjonsfritt til å være 3 cyl.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har et lite problem med starteren til min Bukh DV10. Når jeg skal starte motoren så klarer ikke starteren og tørne den. Det eneste som skjer er at den spinner på svinghjulet, høres ikke ut som om den tar "tak" i tennene i det hele tatt. Kan det være at den bare trenger en liten justering? Alle tennene på startkransen tror jeg det heter er helt intakte, så tror ikke feilen ligger der. Står for ordens skyld i håndboka at starteren skal overhales etter hver 600 T, noe jeg tror den aldri har blitt.

 

Syns det er kjempegøy og lese deres erfaringer med Bukh. Har selv aldri hatt noen store problemer med min motor, utenom defekt termostat som ble byttet i fjor. Håper på raske svar og en god båtsesong for alle oss med det røde vidunderet cheers_wine.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...