Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvordan motorrommet ditt ser ut. Men det er vel ikke noen veldig god ide å skru i blinde på en så viktig del, så langt ned på motoren.

Da er det nok et litt bedre å få heiset motoren opp så mye at du ser hva du gjør. Det skal jo skrus riktig sammen igjen også, og være tett etterpå.

 

En mulighet er kanskje å få løftet motoren opp og plassere den (fastskrudd helst) på festebrakettene sine, med festene oppå langsgående 2" x 4"  plank, en på hver side. Jeg ser for meg at de er så lange at de ligger an mot dekk foran og bak åpningen ned til motorrommet, og med et bordstykke under og på tvers foran/ bak for å fordele den betydelige vekten, så ikke dekket skades eller svikter. Da vil strevet med dette antagelig oppveie plunderet du får med at du ikke ser hva du gjør, og du kan føle deg trygg på at det blir ordentlig gjort. Hvis du ikke har noen oljelekkasje der ennå, og bare får stoppet dryppingen, vil du ved å følge godt med, oppdage en lekkasje i oljerøret før det blir dramatikk i det også, skulle jeg tro. Så du har antagelig ganske god tid til å gjøre denne reparasjonen.

 

Dette sagt med forbehold om at jeg ikke kjenner til detaljene om hva du skal reparere her.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Skal bytte vannpumpen og oljerørene til oljekjøleren....det kommer til å skje med motor I båten uten å løfte den da det er såpass plass at det skal jeg klare:) Er bare usikker på hvordan vannpumpen sitter før jeg får sett på det...har studert bilder og det trangeste blir vel oljerørene som sitter litt langt ned på blokka og som kunne sitte litt godt iflg Peter på Blommenholm Båt...går det åååt skogen så får jeg håpe på lotto gevinst og ny motor :) men syntes det er synd å gi opp bukh"n pga en vannlekkasje som har oppstått først etter 30 år...går som em kule ellers og nylig satt inn ny girkasse....OMG!!!!

Link to post
Share on other sites

Girkassen skal jeg alltids kunne hjelpe deg av med... ;-)

Og ellers har jeg en DV-48 i garasjen her - med nøyaktig samme problem som deg - med lekkasje i akkurat dette røret. Har ikke fått tatt den i bruk ennå, så dne står som reserve innntil jeg får skrudd litt her jeg også...

 

Hvis du snakker med Peter, vet du sikkert at du kan stole på ham, han er eksperten her. Og hvis du er grei og handler deler der, så er han også ganske velvillig til å gi råd (hvis han har tid)!

Se om du kan google og finne et bilde av motoren wså er det litt lettere. Det kan også hende du finenr en endlastbar versjon av brukerveiledningen, som har skisser. Men serviceboka er vanskelig å få tak i.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En veldig hyggelig tanke med girkassen:) men den klarte jeg å skifte selv for noen uker siden da det ble en kraftig rakkelyd fra den:) fikk liksom en ny båt med helt andre lyder:) sitter i båten nå og manner meg opp til dette vannlekkasje greiene...er bare å hive seg uti det:) Snakket med Peter idag tidlig så håper han har satt delene i bestilling...han er utrolig hyggelig og hjelpsom!! Skal sende en oppdatering ettersom ærbe skrider frem:) tusen takk så langt for all hjelp!! Priceless!!

Link to post
Share on other sites

Vel...dette var heftig:) fikk ut vannpumpa til slutt....men rørene til oljekjøleren er nærmest umulig å få ut:( må sette de inn med rustløser å prøve igjen.må få sjekket de nøye og se om de kan leve en stund til,ellers må motor ut å det har ikke jeg tenkt å ta på meg så da får jeg høre med Peter på Blommenholm:) men da sniker sprsm. Om ny motor seg inn.....hmmm....

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om andre har samme erfaringen med Univa som jeg har, men jeg bestilte altså to simringer til vannpumpa som jeg altså fikk feil. Da den jeg har er 4 hulls, men de sendte 6 hulls.

 

Jeg ga beskjed om at de hadde sendt feil, og da fikk jeg

jeg tilsendt en papir pakning som jeg aldri nevnte at jeg trengte.. Tok på nytt kontakt, og endelig klarte de og sende nye simringer.

 

 

Men da visste det seg at en av de to nye simringene ikke passet. Og jeg la tidlig merke til at den ene var hard plastikk aktig.. La den i varmt vann, og det hjalp heller ikke.

Nå vet jeg ikke om andre har vært borti noe lignende. Men jeg begynner og bli lei av dette tullet. Kostet 530 inkl frakt. Helvetes dyrt

Link to post
Share on other sites

Hei til dere alle i tråden om vår felles kjente motor.

 

Jeg har opplevd trøbbel med girkasse til min DV10 i dag, får ikke frigitt og skiftet gir når motor er i gang og gir er valgt.. Måtte stoppe motoren før alt opplevdes normalt, noen som har vært borti dette tidligere?

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Ifb med en totaloverhaling av det elektriske anlegget rundt motoren har jeg akkurat installert turteller (det var det ikke før). Er av merket wema. Noen har peiling på hvilket forholdstall jeg skal konfigurere turtelleren med? Har ikke tilgang på "manuell" turteller for å kalibrere med den.

 

Link til instruksjonene til instrumentet: http://www.wema.com/publish_files/J-SC0677-02_0_5-400_WEMA_Tachometer_Instruction.pdf

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg var på Biltema Igår og kjøpte meg en vanntemperaturmåler for båt. Men ser nå at sensoren som fulgte med passer ikke. Den som står på motoren er 14mm, og 40mm lang. Den som fulgte med i Biltema måleren er 11mm og 29mm lang.

 

Finnes det noe adapter? Eller må jeg levere den tilbake?? For har en vdo måler nå, men den viser 110 grader, så antar sensor er kaputt..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Joda, en flott motor, har blitt kjent med den i sommer, en DV36. Men.... Ingen motor er bedre enn sine svake sider og det må definitivt være vannpumpa, ser at mange har plagdes med den. Her har det vært lekkasje lenge hos tidligere eier( e) og det på en utilgjengelig plass. Pumpa er dårlig konstruert og feilplassert etter mitt syn. Her sitter bolt nr tre dønn fast og jeg kjører vekselvis varme og is spray nå.

Tanken går i retning tørreksos da slipper en sjøvann helt , også svakheten md at inntaket fryser / tørrkjøring av impeller.

Har god plass til lydpotte og isolert eksosrør men er det en god ide?

Link to post
Share on other sites

@Barco: Du må ha kjøling av oljen også, og oljekjøleren er en vrmeveksler som også bruker sjøvann (uansett hva slags kjølesystem motorblokk/sylinderne har). Og selv om motorblokka har lukket kjølekrets rundt sylinderne, kjøles i såfall denne kjølevæsken med en varmeveksler, og også denne bruker sjøvann. På Bukh DV-48 kjøles også giret.

 

Det er veldig lurt å ha et eget sjøvannsfilter etter stengekranen på sjøvannsinntaket. Da slipper man å bekymre seg for ting som kan komme inn og finne veien fram til impellerpumpa og ødelegge.

 

Drømmen om tørr eksos kan du nok glemme hvis du vil ha en enkel løsning: Det er å fikse lokket til impellerhus/sjøvannpumpa, bytte impeller og få det tett etterpå.

 

Denne sjøvannspumpa er en helt ok konstruert impellerpumpe og plasseringen er også helt grei. Problemet er at mange båteiere tror at man alltid må skifte impelleren en gang i året. Da er det et tidsspørsmål før en eller annen slumser/slurver litt, og at det senere drypper saltvann fra lokket. En dråpe saltvann i timen er en dråpe for mye.

 

Med regelmessig ettersyn ville man kunne oppdaget saltvannsdryppingen. Vedlikehold er alltid billigere enn å reparere etterpå.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

På en dv36 I min Scand 25 sitter den greit plassert når man først har gjort det en gang :) Ante jo ikke mye om konstruksjonen når jeg begynte å klarte å stuke endene på rørene ved demontering av gummislangene :( Måtte også bruke hamp for å tette rørene som jeg demonterte på den gamle pumpa og over på den nye.Fordi jeg stuket rør enden måtte jeg "valse" enden rund igjen og da ble den noe større I diameter slik at det ble vanskelig med riktig størrelse på slangen.Kunne kjøpt ny rørstuss fra Univa men den kostet over 2000,- kr,og med en pumpe som allerede kostet ca 5000,- ble det gjenbruk...Pga lekkasjen hadde det dryppet saltvann ned på rørene til oljekjøleren,så jeg tekte å byte de også men de satt som bare fa...og motoren må ut fpr å få løsnet de.Det skuille et firma ha ca 20 000,- for (sikkert helgardering) så da får jeg se om ikke ny motor blir løsningen etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jo, det viser seg å være mange varianter av vannsystem på disse motorene. Min er komplett ferskvannskjølt med utv.kjølerør og oljen kjøles via dette systemet. Det driftes av sirkulasjonspumpen bak på motoren i pumpehuset. den er robust. Lekkasjen kommer fra utetthet i rundt akslingen som driver sjøvannet i vannpumpen av messing. Det er bare på håret det går å berge denne motoren for lekkasjene har godt hardt utover støypejernet og falsen som O- ringen bak festebraketten har......

så vær obs på dette svake punktet, dukk ned i sakene og sjekk !

Forresten , dette med gassflamme og is spray vekselvis var tingen for fastrusta bolt. Når jeg endelig fikk den ut så jeg at den skulle aldri ha latt sg løsne på " normalt " vis!

Link to post
Share on other sites

Jangul, det skal nå alvor til før oljekjøleren/ rør ruster istykker , Det ser hustri ut her og men det er mye gods å gå på alikevel. Stoppe lekkasjen , rense og lakke opp , da tror jeg vi har greie motorer lenge!

Er ikke så lett å finne ferskvannkjørte byttemotorer vel?

Ja det virker som det er mye gods I de rørene :) skal få renset og beskyttet de før neste sesong! Er jo veldig fornøyd med den røde skjønnhet :) den har fungert helt perfekt denne sesongen som var min første og håper å klemme noen flere sesonger ut av den :) Skiftet jo girkasse også,men etter 30 år ser jeg på det som helt normalt :) Skal se om jeg finner tilbake til saken om å byte ut skruer / muttere med vingemuttere...kan søke på nettet også.Jeg var ikke smart nok til å gjøre det da jeg hadde den ute men skal se hva jeg finner ut av etterhvert å bygge om :)

Link to post
Share on other sites

En annen metode for å få inn impelleren er å bruke en slik plats-strips for strømledninger rundet impelleren for å minske diameteren. -Når den så er på plass eller på vei inn i hvertfall, kan man knipe av stripsen med en tang og fjerne den. Det er viktig å passe på omdreiningsretningen, så impellerbladene bøyes riktig vei og ikke knekker når den begynner å gå rundt for å flytte vann....

 

EDIT... ser nå at den greia jeg kommenterte, var ment for å lette uttak av impelleren.- Jeg omtalte et tips for å få ny impeller lettere på plass.

 

Takk for linken! Jeg skal skaffe meg de vingemutterne, tenker jeg.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...