Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

sikker på at ikke starteren din er full av saltvann? det var nemlig min og det hørtes ut som den spannt på svinghjulet

isåfall få ut vannet og sprai den inn med crc ¨åse om den funker da

Link to post

Jeg tror ikke det i og med at jeg kjører i ferskvann smiley.gif Den virket helt fint i fjor, hadde ingen problemer før jeg skulle prøvestarte for ett par dager siden. Endte med og sveive den i gang lol.gif

Link to post

hei sann alle bukheksperter

jeg har fått store mengder saltvann i oljen med tilhørende bråstopp

hvor kan dette vannet komme fra og hva er årsaken???

kan motoren reddes?

Link to post

Om motoren kan reddes kan nok ikke svares på uten å demontere motoren og sjekke skadeomfang.

 

Årsaken kan være f.eks. :

- Gjennomrustet blokk eller topp (kjølekanaler)

- Sprekk i blokk eller topp

- Defekt toppakning

- ...

Link to post

Halo alle sammen! Tenkte jeg skulle dele litt om mine opplevelser med en 1982 modell Bukh DV 10. Jeg kjøpte motoren for 4 år siden og det var små problemer nesten fra dag 1. Man kan vel ikke vente seg så mye annet av en motor i den alderen. Jeg har vært spesielt plaget med kjølingen på motoren som lå på godt over 80 grader mot slutten. Det første steget ble jo å feilsøke litt, endte med å bytte termostat og impeller men det hjalp ikke allverden. Så meldte jo selvfølgelig problem nr 2 seg, som var blårøyk og en motor som steg på turtall uten at jeg hadde rørt gassen. Fant til slutt ut at nok var nok og skrudde av toppen for og rense kjølekanalene (hadde allerede prøvd med systemrens uten hell).

 

Fant veldig fort grunnen til all blårøyken, topp pakningen var så godt som borte, og olje hadde trengt inn i forbrennings kammeret. Det så ut som forrige eier hadde prøvd å bruke "pakningssement" istedenfor å kjøpe en original topp pakning, noe som da også var grunnen til problem nr 1. Det som hadde skjedd var jo at noe av denne "pakningssementen" hadde funnet vei ned i 2 av kjølekanalene. Løsningen ble og prøve og borre opp kanalene, noe som faktisk gikk. Nå ligger jeg på 60 grader uansett turtall jeg kjører på og er storfornøyd. Endelig kan man ta seg en tur på vannet uten og være redd for at motoren skal blåses i fillebiter.

 

Fant også feilen angående problemet med starteren som jeg lurte litt på over her. Startkransen hadde bare satt seg i løpet av vinteren så det eneste som trengtes var litt smurning så var den så god som ny igjen.

 

Vil også anbefale alle som har en saltvanns kjølt motor uten sjøvannsfilter å ettermontere dette. Fåes kjøpt på maritim for 3-400 kroner. En god forsikring mot varmgang og plager.

 

Håper innlegget kanskje kan være en hjelp til andre som kommer utfor de samme problemene jeg har vært borti, husker jeg søkte fælt rundt på forskjellige forum men fant aldri noe ordentlig svar på hva det kunne være. Nå er jo sommeren over, men man er i hvert fall rustet til en flott sesong neste år.

 

Ønsker alle med den røde jern hesten en god jul og godt nyttår :seeya::drink:

Link to post

Hei!

Nettop kjøpt meg en eldre x-yacht, i denne sitter der en bukh dv 10 lsme heter den vel. Denne modellen har svinghjulet på toppen, noe jeg ikke har vært borti før.

Tenkte jeg skulel få noen til å se over denne. Noen som veit om en Bukh "ekspert" i Fredrikstad området?

Link to post

Er det bare min Bukh, eller er det vanlig at nøkkelen i tenningslåsen har en venstreposisjon for avskruing av motor? Mens nøkkelen står vridd til venstre trekkes det mye strøm, så bryteren skal ikke stå slik lengre enn høyst nødvendig. Er det normalt å ikke ha noen fjærbelastning her, samt at nøkkelen kan trekkes ut mens den er vridd til venstre? Er det inkompetanse eller et hendelig uhell dersom en profesjonell båtmotorreperatør lemner låsen i nevnte venstreposisjon?

 

Jeg har en alarmfunksjon, dersom motoren har stoppet vil det begynne å pipe etter 5-6 sekunder dersom nøkkelen fortsatt er vridd til venstre. Jeg hadde profesjonelle folk ombord for å hjelpe meg med å tette en diesellekkasje torsdag, etter det har altså båten stått der med alarmen på helt frem til jeg kom ut lørdag. Jeg bør vel finne en tykkere tusj og oppfriske telefonnummeret på båtplassklistremerkene ...

 

Nå er det ikke lengre mulig å skru av motoren fra tenningslåsen :-( Reperatøren sier til sitt forsvar "jeg tok ut nøklene og skrudde av strømmen". Det han skrudde av var en bryter for lading av batterier (null, forbruksbatterier, startbatteri, begge).

Link to post

 

Fått tak i en Bukh motor, sansynlig 22Hk. Er problem med starter på den, da forrige eier har laget en slags starter fra en annen motor. Det jeg lurer på er om man kan få tak i en starter som passer.

 

Det er en 81 mod. har ikke motoren for hand nå. Så litt usikker. I annonsen stod det at det var 36Hk, men ifølge selger var det trolig 22Hk.

Er disse motorene slitesterke?

Link to post

Det er vel stort sett to Bukh-modeller som ble solgt, DV10 på 10 Hk og DV20 på 20 Hk, så antageligvis er det en DV20 du har. De er kjent for å være slitesterke ja. Min DV10 kan fint startes med medfølgende håndsveiv.

Link to post

Utfra bilder på nett ser det ut som DV20. Har bare sett motoren ved et øyekast. Og får den ikke før til helga.

Men er det få som har dieselfilter og diverse produkter til disse motorene? Jeg har bare funnet RT-Fritid som har dette. noen som vet om flere?

Link to post

Oljefilter er vel vanlig handelsvare. Ellers finner du generalagent i Norge (importøren) på www.univa.no, de samme som importerer Vetus Deutz til Norge.

En annen som kan skaffe deler, er Blommeholm Motorverksted. Og det er mange flere, disse motorene finnes det fortsatt veldig mange av, og som nykjøp (men svindyre). De lages fremdeles i Danmark disse her. Selv har jeg to stykker av dem, en nyoverhalt DV 36 i snekka min, og en DV 48 i garasjen som jeg ikke har hatt hjerte til å selge ennå.

Edited by Propell1
Link to post

Bukh er også kallt for "den danske sabb"og den har faktisk samme kvalitet som Sabb'en altså er svært god og slitesterk motor.Dvs.om den har fått det vedlikeholdet den skal ha.

Link to post

Jeg har en timeteller på min DV10, sikkert like gammel som båten (1978). Det later til å være en ganske simpel greie, er tenningen skrudd på, så tikker den og går, hvis tenningen ikke er skrudd på, så skjer det ikke noe. Man trenger neppe noen spesiell Bukh-greie for dette, det er vel bare å strekke en kabel fra tenningslåsen til timeteller.

Link to post

Til min store fortvilelse ser det ut som jeg må bytte ut min trofaste DV20. Denne blir dessverre alt for dyr til å reparere :nonod:

Er det noen av dere der ute som vet om hvilken motorer som kan erstatte denne? Som så å si passer rett i motor rommet, uten de store operasjonene.

 

Enkleste er jo å kjøpe en annen DV20, men det er sjelden noen til salgs..

Link to post

Bukh DV 24 som er en nyere modell, mener jeg skal gå rettt på de samme festene som en DV20. Ikke lett å få tak i, men en sjelden gang dukker det opp en slik en brukt.

 

Ellers ville jeg ikke vært veldig redd for å koste på en slik motor. Et motorbytte drar også med seg en mengde andre kostander, ofte må man også bytte propell fordi en ny motor har andre omdreiningstall. Hvor mye koster reparasjonen da?

 

Selv byttet jeg ut DV20 med DV 36, men måtte da bygge om motorfestene. Selve installasjonen kostet 10 000 med ekstraarbeidet. Så hadde jeg visst det jeg vet i dag, kunne jeg spandert minst 20 000 i full overhaling av den gamle motoren.

 

Motorfester for DV36 passer også for DV48, som tidligere nevnt er det nesten en DV 36 med turbo, selv om det også er andre forskjeller (giret og doseringspumpa for eksempel).

Edited by Propell1
Link to post

Hadde problem i helga med at skruene i kjølvannspumpa var så vekktæret at den lek såpass at den ikke fikk tilstrekkelig med kjøling.. Er det Johnson pumpe som står på disse? Finnes det noen sider hvor man faktisk kan få kjøpt nye deler til disse motorene?? For 2 av skruene er knekt, så må bore disse ut, men får man tak i ny pumpe til en billig penge noen plass??

Link to post

Hei.

Har en DV 10 LSME. Det er denne med saildrive.

Jeg lurer på om det er mulig å bytte til større dynamo på denne?

Regner med at dynamoen ligger under svinghjulet? Har ikke tatt av dette for å se.

 

Hadde vært kjekt å fått litt mer lading.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...