Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Det er vel en 10 hk motor det der?

Jeg kjenner ikke til den motoren du har, men rent generelt er det slik at en dynamo tar en del kraft fra motoren. Jo mer energi dynamoen leverer, desto mer energi tar den fra motoren. Jeg ble frarådet å bytte dynamo av den grunn. Et annet poeng var visstnok at det ble mer kritisk med reimstramming osv. for å dra en tung dynamo rundt.

 

Du har vel ikke så mange hester å ta av, hvis du går over til en kraftigere dynamo, kan jeg tenke meg. Kanskje et lite solcellepanel gir deg det litt ekstra strm i stedet?

Edited by Propell1
Link to post

Har ikke mer enn 10 hk nei., så det går som regel fortere å seile.

Litt usikker på om jeg vil sette på noe solcelle. Båten brukes til regatta, og vil ikke ha noe som legger på masse vekt, og som tar plass bak i cockpit. Har Lensetakler osv også, så blir litt vrient å få plassert.

Det kan hende den bare trenger å byttes, vi får prøve på det i første omgang.

Link to post

Sliter med ujevn lading på min Bukh DV20. Har ikke målt med instrument, men ser på vdo instrumentet at jeg ikke oppnår høyere enn maks 12V. Saken er at reima er såpass slark, at jeg tror det som er skylden. Har forsøkt og åpne disse skruene til dynamo, men de er såpass fastrustne at jeg knakk av hele umbrako greia....

 

Er det noen som vet om man kan få tak i en ny dynamo til en ok pris til denne motoren? Eller tror dere at det å stramme reima kan være løsningen? Og er det standard reimer på denne, som man kan få kjøpt hvor som helst?

Link to post

Fastrustne skruer kommer ofte av med rikelige mengder WD40 eller CRC5-65.

 

Jeg byttet ut reima til DV10, da kjøpte jeg ny på Biltema. Jeg antar det er like trivielt å finne reim til DV20.

 

Dersom det er mekanisk årsak til at dynamoen ikke lader, så skal dette være synlig/hørbart - hvis reima glir på hjulene lager det normalt store ulyder.

 

Det kan hende problemet er elektronisk - at det er en ladegenerator som har tatt kvelden, i såfall trenger man ikke skifte hele dynamoen. Dette problemet hadde jeg på min første motor, VP MD5A - fikk ikke tilstrekkelig spenning ut normalt, men kortsluttet jeg laderegulatoren så fikk jeg fort 16V ut.

Edited by tobixen
Link to post

Hei!

 

Har en Carat 7400 med Bukh dv48.

Følgende er nytt: overhalt turbo, ny starter og dynamo, nye dyser, nye drivstoff filter og slanger helt fra tank, lufting til drivstofftanken.

 

MEN: den gjør kun 2500rpm på full fart, og kommer kun opp i 8 knop.!!! hva er galt? når jeg ligger på full fart merker jeg antydning til sort røyk i eksos, og det lukter skikkelig eksos!

Har selv en sjøvannskjølt DV48 og snakket en gang med gutta på Blommenholm Motorv om dette ned Turboen. Hvis den ikke virker vil motoren gå dårlig og ryke. Du kan løsne slangen fra innsugsmanifoilen og kjenne om den trykker luft og/eller om motoren oppfører seg annerledes uten ladetrykk.
Link to post

Sliter med ujevn lading på min Bukh DV20. Har ikke målt med instrument, men ser på vdo instrumentet at jeg ikke oppnår høyere enn maks 12V. Saken er at reima er såpass slark, at jeg tror det som er skylden. Har forsøkt og åpne disse skruene til dynamo, men de er såpass fastrustne at jeg knakk av hele umbrako greia....

 

Er det noen som vet om man kan få tak i en ny dynamo til en ok pris til denne motoren? Eller tror dere at det å stramme reima kan være løsningen? Og er det standard reimer på denne, som man kan få kjøpt hvor som helst?

Opplevde i 2012 periodiske ladeproblemer på min DV-48. Etter å ha kontrollert børster og koblinger, renset og smurt , viste det seg at problemet lå i overledning fra skillediodene som står innmontert i en brakett påskruvet dynamoen. Dersom du har slike anbefaler jeg uansett å rense opp der.

Forutsetter at du har sjekket børstene :-)

Edited by haknuts
Link to post

Ja antar den lader for dårlig. Har ikke noe som jeg kan måle med heller utenom det som allerede er i båten, men den er analog så blir ikke så nøyaktig.. Er det vanskelig prosjekt og demontere dynamo, for så og rense den?? Siden det allerede ikke er turteller i båten ville jeg montere det i helga, men det er ingen "W" utgang på dynamo, så noen som vet hvordan jeg kan få dette til?? :)

Link to post

Jeg har hatt et problem som oppstod mistenkelig kort tid etter at jeg hadde profesjonell hjelp ombord for å fikse diesellekkasje. Når jeg kommer inn i havn med varm motor og skrur ned turtallet til tomgang, så faller turtallet til under vanlig tomgangsturtall og blir der. Hjelper ikke å gi maks gasspådrag - motoren står og rister. Har hatt store problemer et par ganger når jeg har kommet inn i fremmed havn i kuling og motoren plutselig har bestemt seg for å fuske. Ved kald motor hender det at det tar litt tid å få turtall, før var responsen alltid umiddelbar.

 

Jeg har fått tips om at dieselpumpa kanskje holder på å ta kveld - er dette sannsynlig? Er dette en standardkomponent, eller trenger jeg en Bukh-pumpe? DV10 fwiw

Link to post

Ja antar den lader for dårlig. Har ikke noe som jeg kan måle med heller utenom det som allerede er i båten, men den er analog så blir ikke så nøyaktig.. Er det vanskelig prosjekt og demontere dynamo, for så og rense den?? Siden det allerede ikke er turteller i båten ville jeg montere det i helga, men det er ingen "W" utgang på dynamo, så noen som vet hvordan jeg kan få dette til?? :)

Dynamoen er normalt festet m to bolter. På min er børstene integrert i regulatoren innmontert i et ventilert plasthus på dynamoen. Disse må være lange nok til å gi godt press på sleperingene på rotoren. Det hele er noenlunde forståelig når du har tatt dette opp - enkel skruing. Husk å koble fra batteriene før du begynner. Rens sleperingene på rotoren med 5-56 og q-tips mens du snurrer rundt. Er de veldig slitt/brent puss lett med 240 papir. Sjekk og bytt fortrinnsvis alle kabel/ringsko inn/ut på dynamoen. Det er selvsagt mulig du har en elektrisk feil enten i regulatoren som forspenner rotoren, i viklinger eller i likeretteren. Sannsynligheten i båt er imidlertid størst for at det er dårlige forbindelser etter år i et ugunstig miljø. Edited by haknuts
Link to post

Bra tråd:) setter pris på denne som fersk eier av dv36 I en Scand 25 er jeg spennt på denne motoren.Forrige eier monterte ferskvanns skylling med en gardena kobling på sjøvannsinntaket slik att motoren gikk en stund i ferskvann etter hver tur...kan ikke være negativt det:)

Link to post

@ Tobixen ("Jeg har fått tips om at dieselpumpa kanskje holder på å ta kveld - er dette sannsynlig? Er dette en standardkomponent, eller trenger jeg en Bukh-pumpe? DV10 fwiw "

 

Jeg kjenner best DV 36, men DV 10 er vel omtrent samme kun med en sylinder. Jeg ville sjekket dysa først. Den skal åpne på trykket som kommer fra doseringspumpa, i takt med omdreiningene og stempelposisjonen. Foran der er det på min DV 36 også en diesel fødepumpe av membran typen som presser drivstoffet inn i doseringspumpa med jevnt trykk.

 

Dys(a) er ikke alltid like lett å få ut. Jeg har funnet at det enkleste er å løsne klemsystemet som holder den på plass med noen tørn av mutteren, slik at det blir et par millimeter fri avtand til dysa. Så kjører man selvstarteren med diesletilførsel frakoblet (ta av ledningen som forsyner dysa med diesel). Da kan dysa poppe ut på grunn av kompresjonstrykket. Ellers må man ha en spesiallaget dyse-uttrekker. Du må ikke herje for mye med dysa for å få den ut, da blir det fvanskeligere å få montert den helt tett senere.

 

En dysetest koster ikke all verden, f.eks. (her på Østlandet) hos Blommenhom Motorverksted. Det er ganske normalt at dysespisser må overhales etter 30 år, det handler både om åpningstrykk og kvaliteten på god fordunstning av drivstoffet.

 

Overhaling av doseringspumpa er garantert mye mer kostbart, og den skal synkroniseres riktig ved innmontering etterpå også, så man bør ha hodet med seg ved demontering av den også. Jeg tror doseringspumpene er enten Bosch eller Johnson på BUKH. Dysene på min DV 36 er Bosch.

Edited by Propell1
Link to post

Bra tråd:) setter pris på denne som fersk eier av dv36 I en Scand 25 er jeg spennt på denne motoren.Forrige eier monterte ferskvanns skylling med en gardena kobling på sjøvannsinntaket slik att motoren gikk en stund i ferskvann etter hver tur...kan ikke være negativt det:)

Jøss - så enkelt kan det gjøres! :-)

 

Jeg er enig i at "det kan ikke være negativt det" - men om det signifikant øker forventet levetid på motoren er jo noe usikkert. :-)

Link to post

Jeg kjenner best DV 36, men DV 10 er vel omtrent samme kun med en sylinder. Jeg ville sjekket dysa først. Den skal åpne på trykket som kommer fra doseringspumpa, i takt med omdreiningene og stempelposisjonen. Foran der er det på min DV 36 også en diesel fødepumpe av membran typen som presser drivstoffet inn i doseringspumpa med jevnt trykk.

 

Dys(a) er ikke alltid like lett å få ut. Jeg har funnet at det enkleste er å løsne klemsystemet som holder den på plass med noen tørn av mutteren, slik at det blir et par millimeter fri avtand til dysa. Så kjører man selvstarteren med diesletilførsel frakoblet (ta av ledningen som forsyner dysa med diesel). Da kan dysa poppe ut på grunn av kompresjonstrykket. Ellers må man ha en spesiallaget dyse-uttrekker. Du må ikke herje for mye med dysa for å få den ut, da blir det fvanskeligere å få montert den helt tett senere.

Takk for tipsene - det setter jeg stor pris på - selv om motivasjonen for å skru på motoren er noe lav akkurat nå. Jeg fikk også et tips her om at det kunne være drivstoffledningene som burde byttes ut. Jeg tok en titt ... så ingenting åpenbart galt, men kan jo ikke skade å bytte de ut tenkte jeg ... og det burde være en enkel operasjon ... men det ble med det. Jeg har ikke mekanikerfingre, for å si det mildt :-( Får se om jeg kan få noen til å hjelpe meg med dette.

Link to post

Jeg tenkte jeg skulle ta en sjekk av min Bukh DV20 82-83 mod. men hva anbefales det og sjekke/erstatte? Jeg tenkte på topp-pakning, diverse pakninger.. Ventiler? Eller må det en ekspert til der??

Sliter med at motoren er litt tregstartet, den "hoster" litt før den starter, men den starter som bare det hvis den er varm, eller nylig har blitt stoppet...

 

Motorlabber er det noe som man kan få kjøpt universalt??

Link to post

 

Sliter med at motoren er litt tregstartet, den "hoster" litt før den starter, men den starter som bare det hvis den er varm, eller nylig har blitt stoppet...

 

Det enkleste og kanskje også mest effektive du kan gjøre aller først, er nok å justere ventilene. Ta av dekselet over ventilene. Med riktig søkeblad er det enkelt å justere dette. Hvis du er heldig, er det bare det som skal til før den slutter å hoste og starter lett...

 

Hvis ikke, kan det være en god ting å ta av topp en og slipe ventilene og ventilsetene så det tetter godt når drivstoffet komprimeres før tenning.

Det medfører skifte av topppakning også, samt at man vanligvis også sliper toppen i samme omgang.

 

Jeg ville nok også sjekket dysene før du tar av toppen.

Et godt slagord med tanke på hvor mye du skal ta fra hverandre og sjekke med disse motorene, er kanskje:

 

"If it works, don't fix it." -brukt med sunn fornuft selvsagt.

Link to post

Okay, men er det spesiell type maling man bruker med tanke på både varme og forhold? Og hvilken grunning/primer bør man benytte? Jeg har veldig lyst til og ta opp motor fra båt, men har ingen hjelpemidler til og få gjort det.

 

Tok av ventil dekselet, og må si jeg ble litt overasket. Har også vært i kontakt med LSM Diesel i Danmark, og ifølge de er det vann i olja. Jeg syntes olja var litt kornete.. Noen med litt mer peiling her kanskje.

bilde

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...