hanto1 Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Hadde mekaniske pumper på vår DV48, så da er det et annet opplegg. Pumpen på vår var drevet av registeret i forkant av motoren. Link to post
Mizar Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) Skrulokk skrev 1 time siden: Jeg har en elektrosk sirkulasjonspumpe på fersktvannsiden. Kan jo selvfølgelig være slitasje/defekt ved denne pumpen så den ikke leverer hva den en gang gjorde. Men hadde du mekanisk pumpe på både sjø- og ferskvannside? På den Bukh DV36 som er levert med ferskvannskjøling originalt, er det mekanisk pumpe for begge kjølekretsene, ja. De sitter i hver sin ende av en tannhjulsdrevet aksling. Du har antageelig bare en av disse pumpene, slik som meg. Jeg har også elektrisk pumpe på motorens kjølekrets. Så kjølekapasiteten på den kretsen (motorens kjøling) er konstant (maks) med den elektriske motoren og vannmengden reguleres av termostaten når motoren først er varm. Så når du øker turtallet samtidig som varmeutviklingen øker, kan kjølingen bli utilstrekkelig (det er det jeg tror du opplever). Hvis gjennomstrømmingen inni motoren er for lav til å kjøle godt nok da, hjelper det neppe med en pumpe som følger turtallet. Du tar ut flere hestkrefter av motoren når turtallet økes, og da går også motorens varmeutvikling (og kjølebehov) opp. DV 36 har en kraftkurve som jeg ikke husker i detalj nå, men jeg tror du ligger på ca 30 hstekrevfter rundt turtall 3000. Maks effekt = toppturtallet = 3600 = toppfart med riktig propell. Hvis instrumentene viser riktig og termostaten er i orden, er det neste du må du sjekke/utbedre selve gjennomstrømmingen av kjølevann, som er særlig viktig rundt sylindrene. Det går an å kjenne på motoren utenpå også, om det er spesielt varmt rundt bare en av sylinderne. For å være sikker, er det nok best å gi motoren en grundig overhaling. Det er den verdt, disse motorene er nærmest evigvarende hvis de gis jevnlig vedlikehold. Den "store" motorservice er å ta av topplokket, trykksjekke det og slipe ventiler/ventilsetene, trykksjekke/overhale dysene. Stikke opp alle hull for kjølevann i topp og manifoil, planslipe toppen/topplokket og montere alt tilbake med ny toppakning. Det er en del arbeid og man skal helst vite hva man gjør (jeg klarte det uten å vite noe på forhånd og "lærte mye" av det). Hvis du har god plass i motorrommet kan jobben gjøres uten å ta motoren ut av båten. Men pass på å tette alle hull i toppen med litt sammenkrøllet papir el.l. straks toppen er av. Du vil ikke miste noe ned i motoren indre, for da må den ut likevel... Men hvis du er heldig, holder det å ta ut kaffegrut og spyle gjennom. Kanskje kjøre systemrens i tillegg? Hjelper ikke det, er det nok vanskelig å komme utenom en grundig overhaliing av kjølingen tror jeg. Redigert 27.September.2018 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Skilsø 73 Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Lufteproblemer Jeg har skifta dieselfilter, men får ikke lufta ut systemet. Har aldri hatt trøbbel med det før. Diesel går gjennom filteret, men det kommer ingenting ut når jeg åpner nærmeste luftepunkt og pumper/prøver med motor. Tips? (Er ikke motorkyndig, men har lært litt etter å ha overtatt denne båten). Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Drei litt på motoren så kammen slipper pumpen. Så kan du pumpe i vei. Link to post
Vantro Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Hvis du har typen fødepumpe med manuell hendel så sitter det et lite plastfilter inne i pumpa, det kan være tett og da får du ikke fuel fra filter og inn til motor. Sjekk det filteret. Åpne så lufteskruen på filter på motor så skal du se det kommer diesel når du pumper manuelt (gitt at jeg har rett i antakelsen min?) Link to post
LarLarMan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Heisann. Har akkurat kjøpt meg båt med Bukh DV10ME :) Forrige eier har benyttet Biltema mineral 10W-30 (36-969) som motorolje, så tenkte å benytte denne videre, men girolje fikk jeg ikke noe info om. Har dere noen anbefalinger for girolje til disse motorene? Alder på motoren er vel ca fra 77. Takker for svar:) Link to post
Vantro Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 DV 36/48 skal ha sae 30 single grade olje, vil tro det er samme på din motor også. Plukk opp telefonen og ring Univa i Arendal, så får du helt riktig anbefaling. Univa er bukh importør i Norge. Link to post
LarLarMan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Hei. Takk. Jeg ringte Univa og de var meget behjelpelige. Hadde noen andre nybegynner spørsmål de også gav meg gode svar på, men angående olje ble det egentlg bare til at de anbefalte meg å sjekke en lokal butikk hva de hadde. Mtp SAE 30 har jeg sjekket noen butikker og ser det ut til at det er en olje som går under navnet "gressklipper olje", så jeg endte med å kjøpe mekonomen sin (carwise) da de var de eneste som hadde SAE 30 på lager etter klokka 4 i dag:) Så jeg får prøve denne og håpe den blir bra. Link to post
Vantro Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Jeg kjøpte sae 30 hos et verksted som holder på med landbruksutstyr, de har ofte slikt? Spiller ingen rolle hva det står slags merkenavn på emballasjen så lenge det er sae 30 single grade. Funker bra skal du se? Link to post
Baklengs Svart 14.September.2019 Link til dette innlegget Svart 14.September.2019 Har nettopp kjøpt meg en Skilsø 23 med en flott Bukh 36. Dette er min første båt så fremtiden byr nok på mye moro. Jeg tenkte å videreføre tradisjonen jeg har hatt når jeg har kjøpt andre ting med motor, ta en god service. Siden jeg er helt ny som reder tenkte jeg å spørre om gode råd her på forumet. Noe jeg må tenke på/huske, lure tips for å unngå masse olje/diesel-søl f.eks. Motoren er saltvannskjølt, er usikker på timeantallet da det desverre ikke er montert teller. Link to post
Shortcut Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Er du sikker på at den er saltvandskølet ? De fleste Bukh er kølkølede eller med varmeveksler... Ellers se hvad Propel1 skriver lidt længere oppe i tråden... Link to post
Baklengs Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 I følge selger er den saltvannskjølt, men jeg har ikke overtatt båten enda så jeg har ikke fått sjekket det enda. Men ut ifra det jeg har lest om Bukh, leveres de både med fersk/saltvannskjøling. Link to post
seilfred Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Baklengs skrev for 13 timer siden: Noe jeg må tenke på/huske, lure tips for å unngå masse olje/diesel-søl f.eks. Motoren er saltvannskjølt, er usikker på timeantallet da det desverre ikke er montert teller. Som det første: skaff manualen. Omtrent alt du behøver å vite står her. https://sw10696.smartweb-static.com/upload_dir/docs/FAQ/Bukh ME - Data/Bukh ME - 36 ME/Bukh 36 ME - Manuals/Service Manual/Betjeningsvejledning - BUKH DV 36 ME.pdf motoren har fastmontert oljepumpe bak på babord side som både kan pumpe ut smøreolje og girolje. Så oljeskift pleier å være en grei sak. Impeller kan være vrien å kome til, avhengig av plass i motorrom. På min er det enkleste å skru av startmotor (2 bolter. Ledningene lar jeg henge fast). Da får jeg grei tilgang til impellerhuset. Ellers, kjøp bleier til når du skal bytte filter. Blir fort litt gris med dieselfilterne og oljefilteret. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Baklengs Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 seilfred skrev On 15.9.2019 at 14.33: Blir fort litt gris med dieselfilterne og oljefilteret. Hvor kjøper jeg reserve- og slitedeler? Link to post
Gudrun Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hvis du ikke har en lokal forhandler i nærheten kan importørens nettside kanskje være noe å sjekke? For noen år siden handlet jeg deler derfra til en annen motor og det gikk ikke mange dagene før pakken var i posten. https://nettbutikk.univa.no/bukh Link to post
Skrulokk Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Nå har vi endelig kommet til skrittet hvor motoren er ute og toppen er av. Det har foreløpig ikke blitt avdekket noe nevneverdige mengder med "grus&grut", men vi tenker uansett å demontere toppen helt ned og kjøre syrebad på den for å være på den sikre siden. Noen argumenter i mot? Nye dyser skal også monteres. Motoren ellers er tilsynelatende gullende ren (kanskje ikke så rart når den for få gangtimer siden ble gjennomkjørt med 30 liter motorolje pga et lekk oljerør under frakt fra Risør til Oslo). Men er det primært i toppen kjøling foregår, eller er det noe poeng å bry seg med eventuell kjøling av blokken? Mvh Espen Link to post
Shortcut Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Fandt du ud af hvad slags køling der er på motoren ? Nye dyser ? ofte er en renovering nok. Ellers tager du nummeret på dyserne og finder de samme -til en helt anden pris end de "originale" ;-) Link to post
Slangemannen Svart 30.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2020 Fikk mail fra Univa her om dagen: Den 1 juli 2020 sluttet Univa AS som importør av deler til BUKH. I den forbindelse tar vi kontakt med deg som har kjøpt BUKH deler av oss før. Vi har fortsatt en del deler igjen på vårt lager. Dersom du ønsker å bestille deler så er du hjertelig velkommen til det. Last ned delekatalogen til din motor fra vår nettside og send oss en epost med de artikkel nr. du trenger til din motor. Dersom vi har delene på lager så sender vi dem så fort det lar seg gjøre. Merk mailen med «DELER BUKH 2020» som heading i mailen og få 25% rabatt ved kjøp. Link to post
Korsfjord Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 (redigert) . Redigert 5.August.2020 av Korsfjord (see edit history) Link to post
Mizar Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Blommenholm Motorverksted Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Gamlis skrev 12 minutter siden: Blommenholm Motorverksted De er forhandler til Univa så slutter nok de også. Jeg er en slags gjest Link to post
Mizar Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Gamlis skrev for 2 timer siden: Blommenholm Motorverksted De er forhandler til Univa så slutter nok de også. Det vil vise seg. Innehaveren av Blommenholm Motorverksted er dansk og heter Peter. Han har god kontakter med BUKH fabrikken i Danmark. Jeg tror derfor han er i stand til å skaffe deler selv om Univa har sluttet, men det har jeg ikke noe absolutt kjennskap til. Det er det nok han selv som er best til å svare på... Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Baklengs Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Jeg skulle bytte olje på min Bukh 36. Vridde hanen under pumpen mot motoren og begynte å pumpe, men ingenting skjedde. Forsøkte å vri den mot girkassen for å teste det, men ingen ting kom opp. Hva kan problemet være? Er det en annen måte å tømme motor og gir på? Ser at peilerøret er i tynneste laget til å få ned slangen til hevert-pumpen min. Sliter også med at motoren ryker mye under bruk, og både hekken på båten og motorrommet blir sotet ned. Ang motorrommet må det være en eksoslekkasje. Takk for svar Link to post
seilfred Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Baklengs skrev for 2 timer siden: Jeg skulle bytte olje på min Bukh 36. Vridde hanen under pumpen mot motoren og begynte å pumpe, men ingenting skjedde. Forsøkte å vri den mot girkassen for å teste det, men ingen ting kom opp. Hva kan problemet være? Er det en annen måte å tømme motor og gir på? Ser at peilerøret er i tynneste laget til å få ned slangen til hevert-pumpen min. Sliter også med at motoren ryker mye under bruk, og både hekken på båten og motorrommet blir sotet ned. Ang motorrommet må det være en eksoslekkasje. Takk for svar ble det «vakuum» i pumpen når du prøvde? Isåfall står den i stengt posisjon (eller er blokkert). Hvis ingenting skjer å pumpa fortsatt er lett å betjene uansett posisjon på krana, så er mitt beste bud at pumpa er defekt. Ganske enkelt å skru av hele greia og åpne å sjekke. Mulig det går an å stikke en slange inn der pumpa sitter, dersom peilerøret blir for trangt og pumpa er defekt. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Shortcut Svart 24.November.2020 Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 "Sliter også med at motoren ryker mye under bruk, og både hekken på båten og motorrommet blir sotet ned. Ang motorrommet må det være en eksoslekkasje" En BUKH skal IKKE ryge/sote på en så lille båd som en Skilsø 23, der må være noget andet galt. Det nærmer sig en større undersøgelse/renovering. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn