Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Og takk for påminnelse om sjøvannsfillter, Propell 1 , er nok et lurt og enkelt sikkerhetsgrep.!

Filk nye fundamentgummiklosser i dag, samme som de gamle men duverden så stive de gamle hadde blitt (1986)

I sammenligning. Verkstedet var skeptisk på tørreksos til en motor på slike klosser p.g.a. Bevegelsen, det kan jeg forstå.

Deler opp pumpa og fikset den isteden og det er nok aksling / simring som er utett ja, Hanto 1.

Nå har jeg jo heist vidunderet opp på dekk så det gjelder å utnytte situasjonen best mulig. !

Link to post
Share on other sites

Å sende en rens gjennom kjølesystemet er sikkert lurt for å fjerne smuss og avleiringer. Men her om dagen hørte jeg at det fins en egen rens man kan kjøre gjennom smøroljen før skifting og? Ja noen bevandret " motormann" er man ikke så dette var helt nytt for meg.

Er det noen som har erfaring eller synspunkter på dette?

forøvrig ser jeg at motorene til Bukh har ulike bokstavbetegnelser f,eks ME , SME noen som vet hva det står for?

Link to post
Share on other sites

Jeg har to motorer som heter DV. -Direkte vannkjøling...? (som er gjort om til indirekte nå) -Noen som vet hva tanken er bak bokstavforkortelsene?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Forvrming på BUKH har jeg aldri hørt om. Motoren er laget slik at det er kun kompresjonen som skaper tenningen.

Jeg tror du kommer langt med å ta en dysesjekk. Dette viser om du har riktig åpningstrykk fra doseringspumpa, og at det blir en fin dusj med jevn spredning i kompresjonskammeret på toppen av stempelet, slik at den tenner lett.

 

Hvis den ikke tenner da, er det kanskje for lite kompresjon, som kan skyldes at en stempelfjær har brukket eller er svidd fast i stempelet.

 

Mer vet ikke jeg om dette.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Oi! Kan jeg av ren nyskjerrighet tilllate meg å spørre om hva som ligger bak en slik avgjørelse?

Får du til å sette en annen type motor rett på det du har av fundament aksling og propell eller må du skifte hele sulamitten?

det er klart , det er jo ikke store motorer dette, kanhende har du et skrog med større fartspotensiale?

Link to post
Share on other sites

Oi! Kan jeg av ren nyskjerrighet tilllate meg å spørre om hva som ligger bak en slik avgjørelse?

Får du til å sette en annen type motor rett på det du har av fundament aksling og propell eller må du skifte hele sulamitten?

det er klart , det er jo ikke store motorer dette, kanhende har du et skrog med større fartspotensiale?

Planlegger å ha båten I flere år og ønsker rett og slett en ny motor :) Bukh"n er god den og hadde de ikke vært svindyre nye så skulle jeg satt inn en ny Bukh.Selv om den går bra nå uten feilslag måtte jeg uansett ha tatt den ut for å skifte rørene til oljekjøleren som har blitt rustne pga lekkasje fra sjøvannspumpen,og den jobben koster en del kr.Føler vel også at jeg får enda bedre driftsikkerhet med ny motor sånn at vi kan dra på lengre turer med fred I sinnet.Jeg vil bruke båten ikke ligge stille I ukesvis pga deler ikke finnes eller tar laang tid å bestille som jeg opplevde I sommer.....

Link to post
Share on other sites

Planlegger å ha båten I flere år og ønsker rett og slett en ny motor :) Bukh"n er god den og hadde de ikke vært svindyre nye så skulle jeg satt inn en ny Bukh.Selv om den går bra nå uten feilslag måtte jeg uansett ha tatt den ut for å skifte rørene til oljekjøleren som har blitt rustne pga lekkasje fra sjøvannspumpen,og den jobben koster en del kr.Føler vel også at jeg får enda bedre driftsikkerhet med ny motor sånn at vi kan dra på lengre turer med fred I sinnet.Jeg vil bruke båten ikke ligge stille I ukesvis pga deler ikke finnes eller tar laang tid å bestille som jeg opplevde I sommer.....

Når det gjelder fundament,aksling og propel så beholdes aksling,propellen skal prøves først men den kan mest sannsynlig brukes.Fundamentet er bra nok,må bare skifte festene / vinkeljernene motoren star på.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor får du ikke bare hoved renoveret din  fine motor, så den holder i mange år mere.

 

En BUKH er bygget til at holde i rigtig mange drift timer, modsat mange andre bådmotorer.

 

Og en hoved renovering er sikkert billigere end hvad en ny motor koster...

 

Bare mit indput...

Link to post
Share on other sites

Ja du er inne på noe:) men frykter det blir veldig dyrt da et firma lokalt skulle ha ca 20 000,- for å løfte ut motoren og skifte oljerørene....har veldig lyst til å ha original motoren som jeg liker veldig godt.Ny motor koster idag 69 000,- pluss monteringskostnader.Ny Bukh koster ca 120 000,- :(

Link to post
Share on other sites

de oljerørene var vi inne på tidligere ! Som sagt syns jeg du skal sjekke dem, ikke sikkert at de er så medtatt som de kanskje ser ut utapå? !!!

virker som fu har en flott motor som du liker, og en ny en kan det også bli tull med! du vil nok og få endel kostnad på dette med tilpassing / ombygging av fundament for å tilpasset annen type motor til akslingens høyde og retning.

Når det gjelder framtid og driftssikkerhet og tilgang til deler, velvel man hører forskjellig om andre merker og nye motorer og....!

Jeg har nettopp hatt min dv36 taljet opp på dekk og overhalt lekk sjøvannspumpe samt renset og lakkert opp oljerørene.

Veldig enkel jobb faktisk. Anbefales, så har du en motor som kan fortsette å male som en katt i årevis framover!Jaja lykke til uansett løsning!

Link to post
Share on other sites

Ja...er veldig i tvil:) liker bukh"n godt så det er ikke avgjort hva jeg gjør.Kanskje jeg skal gi den en sesong til og løfte den ut til høsten så får jeg sett over,pusset opp motorrommet og gjort noe med oljerørene...liker ikke helt å gi opp en fullt funksjonerende motor heller....den har vært trofast siden 82" og har jo kostet på ny girkasse og sjøvannspumpe:) takker for alle svar og gode ideer sålangt! Hadde ikke hatt denne båten hadde det ikke vært for dette forumet med alle som kommer med råd,tips og erfaringer!! Og gode tilbud på motorer kommer jo hele tiden håper jeg:)

Link to post
Share on other sites

...Og da mener du ...NY ?

Altså IKKE "båtselger-ny" som kan bety alt fra:

 

"Gammel, men ny for meg" - til - "Aldri brukt før (fabrikkny)"...?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg tenker på og bytte ut min DV20 med en større motor, og lurer litt på VP MD17, men nå er vel de like gamle og kanskje synger på siste vers? Spørsmålet er om motorgeste er like?

 

Ellers hadde 50hk vært utmerket, men så lenge jeg hele tiden slipper og kjøre på fullt, og at det bråker sånn. Er vel også 50hk høyere, enn 20, sånn at man får motoren høyt over dekk??

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,

Noen som har tips om hva som kan være feil med min DV 36 når toppdekselpakningen nå ser ut til å ha røket for 3. gang på kort tid (1 år)? Motoren tømmes for olje (oljetrykkslampen blinker så lyser), går varm og stopper til slutt, eller kan det være at det er motsatt, at motoren går varm først som igjen gjør at oljen lekker gjennom toppdekselpakningen?

Topp-pakning ble byttet samtidig med første gang toppdekselpakning (som resultat av at den som lånte båten kjørte motoren uten kjøling, stengt sjøvannsinntak).

På forhånd takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Noen som har tips om hva som kan være feil med min DV 36 når toppdekselpakningen nå ser ut til å ha røket for 3. gang på kort tid (1 år)? Motoren tømmes for olje (oljetrykkslampen blinker så lyser), går varm og stopper til slutt, eller kan det være at det er motsatt, at motoren går varm først som igjen gjør at oljen lekker gjennom toppdekselpakningen?

Topp-pakning ble byttet samtidig med første gang toppdekselpakning (som resultat av at den som lånte båten kjørte motoren uten kjøling, stengt sjøvannsinntak).

På forhånd takk for svar.

 

Renner det oje ut gjennom pakningen til topppdekslet altså? Det må jo være genske mye hvis den mister oljetrykket av det. Jeg vet ikke hva som kan være galt, men kanskje varmkjøringen du nevner, har brent fst stempelringene på ett eller flere stempel. Da kan eksplosjonstrykket i sylinderen fly forbi stempelringene og presse på olja. Hos meg skjedde dette, og da kom det olje ut av hullet til peilepinnen. Kanskje den kan bli presset opp under toppdekslet via hullet til støtstengene hvis peilepinnen holder tett. Og til slutt mister du så mye olje at trykket faller. Dette må du få fikset.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Har gått til innkjøp av en Scand 25AV 85-mod, som jeg vet er en god båt. Motoren er en Buch 48. Problemet med motor er at den har hull i blokka. Tenkte i utgangspunktet å renovere denne motoren, med hensyn til motorfester, propell osv.

 

Er ikke båt eller motorkyndig, men kjøpte dette prosjektet for å lære mer?. Er det vanskelig å få motoren ut av båten? Hvor mye veier den? Er det lett å få tak i deler til denne motor, og hvor vanskelig er det å skifte blokka? Vet ikke eksakt alder på motoren, men antar den har samme alder som båten. På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...