Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Hva mener du med "hull i blokka"? Renner det olje noe sted, eller vann?

 

Du sier du ikke er motorkyndig så det er derfor jeg spør: Er du sikker på at det er blokka det er hull i?  Hvis det er tilfellet og du skal bytte blokka, er det en meget omfattende jobb. Det er å ta fra hverandre en motor fullstendig, og så bygge den opp på nytt. Det blir lett at du får mtorskruing som hobby, i stedet for båt. Og det kan være spennende det også, det er ikke det.

 

Jeg har en gammel motorblokk, rusten og fæl (utenpå), men jeg kan nesten ikke se for meg at du skal gå på en slik jobb som amatør, hvis din diagnose er riktig? Jeg er ikke helt klar til å gi den fra meg ennå heller forresten, det er en veivaksel inni der som jeg ønsker å ha i beredskap.

 

Ikke for å ta motet fra deg, men... (håper det kanskje bare er litt feil ordvalg?)

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal straks hente hjem en scand classic med en dv48 montert. Motoren er fra samme årstall som båten,en 1982 mod. Men timteller finnes ikke. Er ikke disse motorene levert med det? Hva ligger forbruket på disse motorene på? Noen klassiske feil man må se på disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest meg gjennom denne tråden fra ende til annen har jeg blitt overbevist om at vårt nylige båtkjøp var en grei investering :)

Jeg og min far spleiset på en aldrende dame fra Risør, nærmere bestemt en 82' Risør 27 med et rødt vidunder i form av en DV36. Båten ble inspisert opp og ned, innenfra og ut, før vi 2 uker senere dro ned igjen for å kjøre henne fra Risør til Oslo.
Under sjekken før kjøp ble det observert antydning til oljesøl i "trauet" under motor og gir, og selger forklarte at det har vært noe oljesvetting tidligere. Vi slo oss til ro med denne forklaringen, og tenkte at det kunne sees nærmere på ved vintersesongen.

Vi la ut med veldig gode værforhold og var veldig spente på turen hjem (vi har aldri hatt båt før :)). Men allerede etter ca 2 timers marsj på 2700rpm la jeg merke til at oljetrykksmeteret som til da hadde ligget konstant på ca 3 bar, begynte å flakke ned mot 2 bar. Det var ikke veldig vanskelig å skjønne årsaken til nervøst manometer når man så ned til motoren, det fløt olje rundt i trauet og på peilepinnen var nivået nå ca 1 cm opp på pinnen...
Vi lå på dette tidspunktet midt mellom alt av land og tørket da opp all oljen og fylte på ny motorolje til det var rett ved maks-merket igjen. Etter ca 6 timer til var det på ny tørk og fyll. Og slik fortsatt det hele veien fra Risør til Oslo, turen tok totalt 25 timer med et par rastestopp og slikt.

Jeg hadde i utgangspunktet en følelse av lekkasje i simmering på veivaksel da det er en tydelig lekkasje ved svinghjulet (oljen blir kastet i dørken av svinghjulet i en slags drypp-frekvens). Har nå en plan om å ta med meg noe motorvask/avfetting/rens og rengjøre litt så det blir mulig å kunne konstantere en lekkasje. Setter veldig pris på innspill om hva jeg bør sjekke/ hva som kan være årsak :)

Her er for øvrig et stemningsbilde av balja ved innkjøp av proviant på turen :)
4A2DAD16-127B-46DC-AB7A-4771D94A4CDA_zps

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å gjøre som du sier...rengjøre skikkelig å prøve å se hvor det kommer ut olje...jeg ville samtidig sjekket oljenivå på girkassen da pumpen som sitter der for å skifte girolje / motorolje kan ha en defekt som gjør T girkassen tømmer seg.Hør med Blommenholm motorverksted...de er eksperter på Bukh:) fått masse hjelp av de til min dv36:)

Link to post
Share on other sites

Hvis den fastmonterte oljetømmepumpen er slik som hos meg, kan den enten tømme girkassen eller motoren. Du skal kunne se under pumpen at det går rør fra to sider inn til en vendekran under selve pumpen, ett rør fra motoren og ett fra girkassen. Hvis jeg husker riktig, skal den lille kranen stå rett opp når den er stengt, og vendes mot røret fra den enheten du skal pumpe olje fra, når det er det du gjør. -Eller omvendt, hvis jeg husker feil... ;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset :) Vi har nå brukt ettermiddagen i lag med Bukh'en og fått tittet litt rundt. Det var noe søl rundt frontcoveret på motoren, og når vi fikk av svinghjulet var det også litt rester etter olje rundt simmeringen på veiva.

Det var ikke så ille grisete på selve blokka på baksiden av svinghjulet, men det km kanskje forklares med at oljen har lekket rett fra akselen ut på svinghjulet som da kastet oljen videre ut til siden og i dørken?

En ting jeg la merke til var at oljerørene til oljekjøleren manglet lakk på nedre banjokobling, altså inn på motorblokka. Tanken videre er å skifte simmeringen, vaske ordentlig tørt med bremserens(?), og la motoren tusle på tomgang for å se om det kan lekke fra disse rørene også..

Det er jo en viss sjans for at det lekker fra disse også, men jeg holder en knapp på at hovedlekkasjen er fra simmeringen, da oljedråper hang fra samtlige bunnpannebolter rett bak svinghjulet mens de videre bakover på bunnpannen var tørre.

Link to post
Share on other sites

Jepp, da var simmering byttet og motor prøvestartet. Simmering lekker ikke i det hele tatt :)
Det var derimot verre med bakre rør til oljekjøler (der det manglet lakk). Der var det godt og fuktig, drypper hurtig på grensen til at det renner..
Det var også en slangeklemme som var festet rett ved banjokoblingen, og når vi fikk ut røret var det tydelig hvorfor den var montert der.
Under slangeklemmen var det lagt en halv slange, som tilsynelatende skulle tette for en sprekk på en drøy millimeter som hadde oppstått i røret tidligere. Det som er forstyrrende er at vi med båten fikk med en kvittering fra et båtverksted i Risør hvor det står at det ble gjennomført en gjennomgang av motor og gir, samt oljeskift+++
Om det hadde vært et annet par, da uten kunnskaper om motor og mekanikk, som hadde kjøpt denne båten og lagt ut på turen mot Oslo hadde dem neppe kommet lengre enn Jomfruland før motor hadde vært tom for olje, kjølsvinet hadde vært godt smurt, og motorhavari hadde vært nært forestående...

Link to post
Share on other sites

Det som er forstyrrende er at vi med båten fikk med en kvittering fra et båtverksted i Risør hvor det står at det ble gjennomført en gjennomgang av motor og gir, samt oljeskift+++

Om det hadde vært et annet par, da uten kunnskaper om motor og mekanikk, som hadde kjøpt denne båten og lagt ut på turen mot Oslo hadde dem neppe kommet lengre enn Jomfruland før motor hadde vært tom for olje, kjølsvinet hadde vært godt smurt, og motorhavari hadde vært nært forestående...

 

Veldig enig i dine betraktninger! Jeg hadde nær sagt: Dette er forskjellen på "Båtverksted" og "Motorverksted", men selv en ukyndig "motorperson" på et båtverksted burde tenke over sikkerheten og ikke utsette andre for slike farer.

 

I en forsikringssak som følge av havari, ville den slangeklemma vært god dokumentasjon på hvem som skal "ha skylda". Eller i hvertfall at "noen" har gjort dette. Men hvem kan jo være vanskelig å bevise, da.

Det var jammen bra at du oppdaget feilen og fikk skiftet det røret (selv om det røret er ganske dyrt, er det verdt det).

 

Jeg kjøpte selv, for over 10 år sidn, en DV-36 for 25 000 av et båtverksted i Østfold (like syd for Moss) som de sa var overhalt.

Jeg var helt grønn og uerfaren, men måtte jo ringe dem og spørre hvorfor motoren gikk varm etter 20 min i fart på vei hjem. Svaret var at jeg skulle bare ikke "gi for mye gass".  Senere oppdaget jeg (flere år senere, helt tilfeldig) at en bekjent av meg hadde byttet ut motoren fordi den gikk varm. Det var samme motor! Jeg ringte og spurte dem om de virkelig hadde overhalt, men fikk til slutt en innrømmelse at Nei, den var bare "overmalt". Og dermed innkasserte de 25 000 for en gammel motor, og drøyt 10 000 for å installere den.

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Har en sjømann 22 med bukh dv 24. Noen som vet sikkert åssen olje denne kassa skal ha. Vet ikke åssen kasse det er.men har peile pinne på hva side sett bakfra. Ca 1990 mod motor og gir. Ser også at motorfeste er er skrudd rett i ramma til båten. Skal det ikke være noe gummi der? Blir en del vibrasjoner.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen god grunn til å gjøre det unødvendig tungvint for seg. Et veldig solid og veltenommert båtverksted her kjører vanlig smørolje15-40 både på gear og motor til Bukh. Tror singelgrade hører fortiden til.

Når det gjelder labbene , så har du jo helt rett,kommer det noe oppå de fundamentene du har forandrer du vinkelen, det blir mye jobb!! er det mulig å ta ned på høyden på fundamentet tror du?

Pussig at motoren er satt inn slik syns jeg. Ramler nok godt i skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også sikker på ATF-olje, inntil jeg var hos Blommenholm Motorverksted som er den lokale Bukh-forhandleren her på Østlandet.
Jeg hørte med delelagerkaren (som for øvrig er en veldig koselig eldre danske med stålkontroll på Bukh) om dette når jeg var og hentet oljerør med tilbehør, og han bladde rett opp i en at de tusen permene sine og viste meg svart på hvitt hva Bukh selv rekommanderer til denne typen girkasse.
Da fikk jeg med meg en SAE 30-olje.
Til motor er det anbefalt en multigrade-olje.

Om man har den nyere ZF-kassen er det ATF-olje som er gjengs vare ;)

Redigert av Skrulokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har et par spørsmål til dere med erfaring med denne motoren.

 

Hva gjør dere med saltvanns kjøling når dere ikke skal bruke båten på en stund (3-4 uker). Stenger dere bunnkran og blåser motoren tørr for vann?

Eller stenger dere bare bunnkran å lar vannet stå i systemet?

 

Synes tomgangs turtallet på motoren (dv48) er høyt. Min ligger tett over 800 rpm. Synes dette høres høyt ut på motor gangen. Er det noe grunn til at den er så høy? Rundt 500 rpm tror jeg har hvært mere behagelig for øre og ikke minst gir.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener tomgangen bør være på maks 300 på en 36 hk. Jeg kjører på maks på 3000 men det burde nok vært stilt opp ihvertfall til 3500. dette styres jo av en justerbar wire som nok bør yte litt oppmerksomhet av og til !

Om du har 800 på tomgang , hva har du da på full trav?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...