Jump to content

Bukh, tråden for de med denne røde skjønnheten


:båt1

Recommended Posts

Kan kjøre den opp til 4000 rpm uten belastning. Justere tomgang gjøres jo på pumpa,så den biten er ikke problem. Men lurer bare på hvorfor tomgang må være så høy? Etter boka til motoren så skal tomgang ligge på 750-900 rpm av en eller annen merkelig grunn. Dette synes jeg er for høyt. Har prøvd å justert ned til 500,og oljetrykket ligger fint på 3 bar. Så ser ikke helt problemet her..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Hei alle Bukh eiere. Jeg har nettopp fått kjøpt masse original deler til min Bukh 20 DV og ønsker å dele denne gode erfaringen med dere.

I Danmark er den en forhandler som er spesialist på denne motoren og selger deler veldig rimelig:

 

http://www.lsm-diesel.dk/2012/bestil.php?lang=dk&txk=initshop&n0=4&n1=Partnr.&n2=Beskrivelse&n3=Pris

 

Det har også en dyktig motormann som kan svare på alle spørsmål angående Bukh motorer i alle klasser.

 

God sommer.

The sea pays us, then it claims us :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei .

Har en dv 20 som starter som ei klokke , går flott på tomgang og ved lav fart men fra 1/2 gass og opp skjer det ingen ting. Den er ogsp treg i respons når jeg ruser... 

 

Har byttet drivstoff filter og diesel pumpe  ( membran pumpe) men dårlig med forbedring... desperat etter tips.. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

jeg kjøpte meg en ny båt i sommer med Bukh 20 DV, og har brukt en del på å få den i god stand. Etter problemer med kjølevann, så løsnet jeg eksosmanifolden og renset denne skikkelig. Etter at motor ble montert tilbake, så vil den ikke starte. Motor bare spinner. Har fikset starteren, skiftet oljefilter, dieselfilter og montert ny eksosalbue, og skiftet slanger. Det virker som det er noe som ikke slår inn. Har sjekket dyser, batteri, kobling og det meste. Fortsatt ingen start.

 

 

The sea pays us, then it claims us :diving:

Link to post
Share on other sites

Hvis en gammel dieselmotor har kompresjon, svinghjulet går rundt, den får luft og diesel,, skal den vel nesten ikke kunne nekte/unngå å starte... jeg ville sjekket om den får diesel først, siden du har skiftet filteret. Det kan hende du må lufte systemet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har kommet over en DV48 i litt shabby stand. Tenke jeg ville bruke neste vinter på fikse den litt opp, uten at det skal koste skjorta. 

Den er sjøvannskjølt og har visst stått på land noen år. Det hadde vært ønskelig å bygge den om til ferskvannskjølt da båten min allerede har en kjølesløyfe montert. 

 

Er dette veldig omfattende? Hva slags deler vil jeg evt. trenge?

Link to post
Share on other sites

Peter Wessel skrev On 14.8.2017 at 9.30:

Hei.

 

jeg kjøpte meg en ny båt i sommer med Bukh 20 DV, og har brukt en del på å få den i god stand. Etter problemer med kjølevann, så løsnet jeg eksosmanifolden og renset denne skikkelig. Etter at motor ble montert tilbake, så vil den ikke starte. Motor bare spinner. Har fikset starteren, skiftet oljefilter, dieselfilter og montert ny eksosalbue, og skiftet slanger. Det virker som det er noe som ikke slår inn. Har sjekket dyser, batteri, kobling og det meste. Fortsatt ingen start.

 

 

 

Har du sjekket at den får diesel helt frem til dysene? Du løsner rørene ved hver dyse og kinner motoren, til det kommer frem diesel. Når du har gjort det, er drivstoffsystemet ferdiog luftet.  Og hvis det ikke kommer fram diesel til dysene, vet du hvorfor den ikke vil starte.

 

For at en dieselmotor som dette skal starte, trengs det vel egentlig bare tre ting: At motoren går rundt, kompresjon, og diesel...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

er det noen kyndige her inne som vet om det skal lim/guffe på ved bytte av toppakning på en dv 36? Eller skal den bare være tørr?...

 

Diver å forbereder meg på en liten overhaling..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jess, det står det noe om i manualen også. (Dvs husker ikke om det var nøyaktig 15, men det finner jeg fort ut av)

 

Noen som vet om dette er strekkbolter som bør byttes, eller kan jeg bruke de gamle om igjen hvis de ser greie ut?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bukh DV20, som lekker olje ut oljetettning bak svinghjulet og ved oljetettning på veiven mellom gir og motor., jeg har nylig byttet disse oljetettningene, men motoren lekker på samme plasser fortsatt.

 

Noen som har noen formening om hva dette kan skyldes?

 

Har vakuum ventilen noe med dette å gjøre? Og hvor ligger denne vakuum ventilen?

 

Noen som vet om noen gode bukh mekanikere i Bergen?

Link to post
Share on other sites

Øyvind Liman skrev On 24.7.2017 at 12.52:

Hei .

Har en dv 20 som starter som ei klokke , går flott på tomgang og ved lav fart men fra 1/2 gass og opp skjer det ingen ting. Den er ogsp treg i respons når jeg ruser... 

 

Har byttet drivstoff filter og diesel pumpe  ( membran pumpe) men dårlig med forbedring... desperat etter tips.. 

Min DV 24 hadde samme syke. Det var dysene der måtte byttes, etter det var den perfekt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei :)


Hvordan er det med arbeidstemperatur på deres ferskvannskjølte DV36'er?

Jeg og fatter har denne sommeren opplevd å ha en jevn temperatur på ca 90 grader ved 3000rpm.
Da ligger tempmåleren midt i skalaen på meteret. 
Om vi legger ned turtallet litt til mellom 1500-2000 rpm synker tempen bittelitt, men ikke under 80 grader.
Men om vi derimot gir full pupp for å trekke den siste knopen mot toppfart, og lar motoren jobbe på de 3600rpm den er bygget for, opplever vi en temperatur som tar av.
I et uoppmerksomt øyeblikk i sommer(første gangen jeg opplevde høyere temp enn 90 grader) var tempmåleren over 100 grader. Så fort jeg oppdaget dette dro jeg av på turtallet og den la seg ned på 90 grader igjen. Det var på tidspunktet for +100 grader enda ikke noe varsellampe som hadde blitt tent, og meteret går helt til 120 grader..
Vi hadde en teori om at dette muligens kunne skyldes en feilmontert og gjengrodd sil  over sjøvannsinntaket, men selv med denne korrigert og renset opplever vi en temperatur som krabber oppover på turtall over 3000rpm. Vi har også et jevnt utkast av sjøvann fra eksos.
Vår motor har en Bowman-kjøler med elektrisk vannpumpe. Vannpumpen summer igang ved tenning på og sirkulerer (kanskje ikke like godt som tidligere (?) (tror jeg)).

Noen som har en teori om hva som kan/bør sjekkes?

Impeller ble skiftet sammen med komplett sjøvannspumpe i fjor.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette er relevant til din motor, men,,,Volvo laget en tilsvarende motor som heter VP md 17. Den ble laget både som sjøvannkjølt og ferskvannkjølt. Den hadde også ulike tempfølere. En for sjøvannkjøling og en for ferskvannkjøling. Hvis man hadde føleren for sjøvannkjøling i en som var ferskvannskjølt viste instrumentet for varm motor da den sjøvannkjølte skal arbeide med lavere temp pga fare for saltavleringer i kjølekanaler. Så hvis man bygget om fra sjøvannkjøling til ferskvannkjøling byttet man også føleren. Har en følelse av at din motor også ble laget i begge varianter, og da har kanskje også bukh to ulike følere, og da kan det være feil føler.

Link to post
Share on other sites

Skrulokk skrev for 13 timer siden:

Noen som har en teori om hva som kan/bør sjekkes?

Impeller ble skiftet sammen med komplett sjøvannspumpe i fjor.

 

Hvis du har en kjølevannspumpe i tillegg, har du vel ferskvannskjøling som er ettermontert.

Da er normal temperatur på kjølevannet opp til 80 grader. Det kan jo være feil visning pga feil på temp. føleren.

Men siden temp. øker med pådraget, tror jeg du har for lav gjennomstrømming av kjølevannet i motoren. Dette kan skyldes enten at det ikke ble gjort en grundig nok rensejobb da ferskvannskjøling ble ettermontert eller at det har løsnet gamle avleiringer inni motoren senere (eller begge deler).  Du kan få et inntrykk av om det er mye "kaffegrut" i kjølekanalene ved å skru av festet til løfteringen bak, som også er et deksel for en åpning inn til kjølesystemet. Men det er vel enlest å sjekke temp. føler og at termostaten fungerer som den skal, først. Om termostaten er merket med lavere temp enn arbeistemperaturen, er det egentlig greitt å ha ha det slik i en motor som tidligere har vært saltvannskjølt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev for 10 timer siden:

 

Hvis du har en kjølevannspumpe i tillegg, har du vel ferskvannskjøling som er ettermontert.

Da er normal temperatur på kjølevannet opp til 80 grader. Det kan jo være feil visning pga feil på temp. føleren.

Men siden temp. øker med pådraget, tror jeg du har for lav gjennomstrømming av kjølevannet i motoren. Dette kan skyldes enten at det ikke ble gjort en grundig nok rensejobb da ferskvannskjøling ble ettermontert eller at det har løsnet gamle avleiringer inni motoren senere (eller begge deler).  Du kan få et inntrykk av om det er mye "kaffegrut" i kjølekanalene ved å skru av festet til løfteringen bak, som også er et deksel for en åpning inn til kjølesystemet. Men det er vel enlest å sjekke temp. føler og at termostaten fungerer som den skal, først. Om termostaten er merket med lavere temp enn arbeistemperaturen, er det egentlig greitt å ha ha det slik i en motor som tidligere har vært saltvannskjølt.

 

Tempføleren oppfører seg som sagt normalt på jevn marsj-hastighet, men «tar av» om jeg legger meg mellom 3200-3600rpm. 

Takk for tipset om lokket, skal plukke av det neste gang vi er i båten og ta en titt. Er det noen andre lokk eller tilkoblinger man kan benytte seg av ved en «manuell» rens eller gjennomspyling av kjølekanalene?

vi har ganske god tilgang i forhold til motorplassering til samtlige komponenter på motoren. 

Link to post
Share on other sites

Skrulokk skrev for 23 timer siden:

 

Tempføleren oppfører seg som sagt normalt på jevn marsj-hastighet, men «tar av» om jeg legger meg mellom 3200-3600rpm. 

 

 

Jeg tolkler det som et problem med gjennomstrømmingen av kjølevann.

Motoren skal jo bli kvitt mer varme på høyere turtall fordi propellen går fortere, båten går fortere og da fortrenger den mer vann. Hvis prpellen er dimensjonert slik at du overskrider skrogfarten ved f.eks. turtall 3200, blir det som å møte en bratt "motbakke" når båten skal gå enda fortere. 

 

Under skrogfarten kreves det mye mindre energi å holde jevn fart, og da har motoren mindre varme å bli kvitt også.  Det er litt som med bilkjøring i riktig gamle dager: T-Forden putret og gikk fint på flatmark. Så kom det en motbakke, man ga litt mer gass, og så kokte motoren....;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 7 minutter siden:

Hadde en DV 48 originalt ferkskvannskjølt. Ble anbefalt av Univa å sjekke pumpa på ferskvannsiden. Det hadde forekommet skader på impellerhjulet med påfølgende dårlig kjøling. Om det er det samme på DV 36 vet jeg ikke.


Jeg har en elektrosk sirkulasjonspumpe på fersktvannsiden. Kan jo selvfølgelig være slitasje/defekt ved denne pumpen så den ikke leverer hva den en gang gjorde.
Men hadde du mekanisk pumpe på både sjø- og ferskvannside?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...