Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Nei verre er det ikke dersom en ikke svarer på et enkelt spørsmål. Leser du spørsmålet mitt en gang til (innlegg #545) så fører jeg ikke kjeglen, men har likevel motoren i gang for lading. Og i henhold til reglene og din og mange andres forståelse av disse skulle jeg ha signalet oppe og da spør jeg en gang til - hvor vil du / dere plassere dette på vår båt med nevnte seilføring...

Jeg ser at flere har svart deg allerede, men siden du maser..... :wink:

 

Enkelt spørsmål, og enkelt svar.

Regel 25 e.

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Og det er ganske enkelt ditt ansvar å sørge for at den er synlig. Verre er ikke det heller.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest gjennom de første 300 innleggene fra i fjor og der var det mye interessant lesestoff og synspunkter. Resterende 200+ får jeg ta senere.

 

Fant blant annet dette fra Astor (seildødaren :smiley:) som også forteller oss hvorfor det har blitt som det har blitt.. Ganske tankevekkende.

 

Når det gjelder dagsignalet som Bitteliten referer til kan jeg fortelle følgende. Jeg spurte en lokal kar som driver seilskole om han hadde dagsignal ombord og fortalte elevene om hva betydningen av dette er. Han ristet på hosde og svarte at ingen her hjemme (i Norge) bruker dette. Ikke rart at vi klør oss i hode når vi møter seilbåter for motor uten dagsignal.

 

Skal en ta dette bokstavelig her i lande må jo dette bety at så snart det er litt duk opp i riggen er farkosten å regne for seilbåt og vikeplikten kommer inn. Han som driver seilskole har forhåpentligvis dispensasjon fra myndighetene til å drive opplæring.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å avslutte debatten på beste måte er det bare for alle motorbåter å henge opp et lommetørkle i masta - så blir vi seilbåter hele gjengen med en gang vi setter motoren i fri!

 

Dermed kan alle legge armene i kors og forvente at den andre viker.....

 

Heldigvis er det skjelden jeg treffer på fanatikerne i seilbåtgruppen og i motorbåtgruppen, ihvertfall når de er i total kverulantmodus sånn som i denne tråden.

Kanskje jeg har delt en ankerdram med noen av dem, men da har de jo oppført seg som folk!

 

God sommer!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Skulle da mene at de må ha tillatelse og godkjenning fra SD for å drive opplæring i D5L / D5LA og forhåpentligvis nå også til "småbåtprøven". Men ingenting forundrer meg lengre med hensyn til dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En dispensasjon er et enkeltstående fritak fra å følge en lov/forskrift/påbud.

Du tenker sikkert på godkjenning eller autorisasjon, jawik. Det må man ha for å drive opplæring og arrangere eksamerener til D5L(A).

 

Jeg tror derimot ikke det er noen slike krav til seilskoler. Korriger meg om jeg tar feil...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Fant blant annet dette fra Astor (seildødaren :smiley:)

 

Når det gjelder dagsignalet som Bitteliten referer til kan jeg fortelle følgende. Jeg spurte en lokal kar som driver seilskole om han hadde dagsignal ombord og fortalte elevene om hva betydningen av dette er. Han ristet på hosde og svarte at ingen her hjemme (i Norge) bruker dette. Ikke rart at vi klør oss i hode når vi møter seilbåter for motor uten dagsignal.

 

Takk for at du fant igjen den, Jawik. :giggle:

Dette er skremmende! Hvis folk som driver opplæring hopper over regler de selv synes er uvesentlige, så burde de vært fratatt retten til å drive skole! Maken til arroganse! Hvis enkelte bare følger de reglene de selv synes er relevante, så begynner jeg å skjønne tegningen her. :puke:

 

Det er åpenbart ikke vanskelig å oppnå dette beviset på kompetanse uten å ha fått med seg viktige deler av pensumet!

Denne uttalelsen er helt klart betegnende for hva ovennevnte skole driver med.

Tenk hvis en kjøreskole til bil skulle opptre på samme vis? Bare lære bort ting de selv synes er vesentlig, og drite i resten? Fytterakkern. :puke:

Link to post
Share on other sites

Har vel egentlig bare sett det på slike "terrassebåter" med takterrasse jeg da... der er det blålys både under og over vann.. i trappetinn og andre steder... Men Harry er det jo,.. så da passer det jo bra til båten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om en del seilere egentlig ønsker seg blålys jeg.

 

:rolleyes: er vel ikke seilerene som har mest problemer med vikeplikregelen mellom motorbåt og seilbåt under seil.

 

Kjørt mest motorbåt og har faktisk aldri hatt problem med "arrogante" seilere som misbruker sin rett..., og når jeg seiler har jeg heller ingen problemer med å falle litt av hvis jeg ser en møtende motorbåt i det fjerne på lik motgående kurs..

 

tror dette er et så og si ikke eksiterende problem på sjøen... 1 av 10000 båter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...