GeirFrode Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Nei verre er det ikke dersom en ikke svarer på et enkelt spørsmål. Leser du spørsmålet mitt en gang til (innlegg #545) så fører jeg ikke kjeglen, men har likevel motoren i gang for lading. Og i henhold til reglene og din og mange andres forståelse av disse skulle jeg ha signalet oppe og da spør jeg en gang til - hvor vil du / dere plassere dette på vår båt med nevnte seilføring... Jeg ser at flere har svart deg allerede, men siden du maser..... Enkelt spørsmål, og enkelt svar. Regel 25 e. (e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned. Og det er ganske enkelt ditt ansvar å sørge for at den er synlig. Verre er ikke det heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) Nå har jeg lest gjennom de første 300 innleggene fra i fjor og der var det mye interessant lesestoff og synspunkter. Resterende 200+ får jeg ta senere. Fant blant annet dette fra Astor (seildødaren ) som også forteller oss hvorfor det har blitt som det har blitt.. Ganske tankevekkende. Når det gjelder dagsignalet som Bitteliten referer til kan jeg fortelle følgende. Jeg spurte en lokal kar som driver seilskole om han hadde dagsignal ombord og fortalte elevene om hva betydningen av dette er. Han ristet på hosde og svarte at ingen her hjemme (i Norge) bruker dette. Ikke rart at vi klør oss i hode når vi møter seilbåter for motor uten dagsignal. Skal en ta dette bokstavelig her i lande må jo dette bety at så snart det er litt duk opp i riggen er farkosten å regne for seilbåt og vikeplikten kommer inn. Han som driver seilskole har forhåpentligvis dispensasjon fra myndighetene til å drive opplæring. Redigert 28.April.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Golden Gate 37 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 For å avslutte debatten på beste måte er det bare for alle motorbåter å henge opp et lommetørkle i masta - så blir vi seilbåter hele gjengen med en gang vi setter motoren i fri! Dermed kan alle legge armene i kors og forvente at den andre viker..... Heldigvis er det skjelden jeg treffer på fanatikerne i seilbåtgruppen og i motorbåtgruppen, ihvertfall når de er i total kverulantmodus sånn som i denne tråden. Kanskje jeg har delt en ankerdram med noen av dem, men da har de jo oppført seg som folk! God sommer! Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 [...] Han som driver seilskole har forhåpentligvis dispensasjon fra myndighetene til å drive opplæring. Dispensasjon fra hva? Finnes det ett generelt forbud mot å drive opplæring, eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Skulle da mene at de må ha tillatelse og godkjenning fra SD for å drive opplæring i D5L / D5LA og forhåpentligvis nå også til "småbåtprøven". Men ingenting forundrer meg lengre med hensyn til dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) En dispensasjon er et enkeltstående fritak fra å følge en lov/forskrift/påbud. Du tenker sikkert på godkjenning eller autorisasjon, jawik. Det må man ha for å drive opplæring og arrangere eksamerener til D5L(A). Jeg tror derimot ikke det er noen slike krav til seilskoler. Korriger meg om jeg tar feil... Redigert 28.April.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
propelltau Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Sjøfartsdirektøren havnet jo på land med båten sin i Danmark, Hvilke dagsignaler førte han da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) Selvfølgelig skal det være godkjenning / autorisasjon. Seilskoler må vel også ha dette, men som nevnt ingenting forundrer meg med hensyn til dette område. Redigert 28.April.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Fant blant annet dette fra Astor (seildødaren ) Når det gjelder dagsignalet som Bitteliten referer til kan jeg fortelle følgende. Jeg spurte en lokal kar som driver seilskole om han hadde dagsignal ombord og fortalte elevene om hva betydningen av dette er. Han ristet på hosde og svarte at ingen her hjemme (i Norge) bruker dette. Ikke rart at vi klør oss i hode når vi møter seilbåter for motor uten dagsignal. Takk for at du fant igjen den, Jawik. Dette er skremmende! Hvis folk som driver opplæring hopper over regler de selv synes er uvesentlige, så burde de vært fratatt retten til å drive skole! Maken til arroganse! Hvis enkelte bare følger de reglene de selv synes er relevante, så begynner jeg å skjønne tegningen her. Det er åpenbart ikke vanskelig å oppnå dette beviset på kompetanse uten å ha fått med seg viktige deler av pensumet! Denne uttalelsen er helt klart betegnende for hva ovennevnte skole driver med. Tenk hvis en kjøreskole til bil skulle opptre på samme vis? Bare lære bort ting de selv synes er vesentlig, og drite i resten? Fytterakkern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Jeg lurer på om en del seilere egentlig ønsker seg blålys jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Har vel egentlig bare sett det på slike "terrassebåter" med takterrasse jeg da... der er det blålys både under og over vann.. i trappetinn og andre steder... Men Harry er det jo,.. så da passer det jo bra til båten Redigert 29.April.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Helt enig i at det er harry. Horehusaktig i følge sjefen ombord hos oss. Har kastet de ut nå. Jeg tenkte på slike som blinker jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Jeg lurer på om en del seilere egentlig ønsker seg blålys jeg. er vel ikke seilerene som har mest problemer med vikeplikregelen mellom motorbåt og seilbåt under seil. Kjørt mest motorbåt og har faktisk aldri hatt problem med "arrogante" seilere som misbruker sin rett..., og når jeg seiler har jeg heller ingen problemer med å falle litt av hvis jeg ser en møtende motorbåt i det fjerne på lik motgående kurs.. tror dette er et så og si ikke eksiterende problem på sjøen... 1 av 10000 båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 tror dette er et så og si ikke eksiterende problem på sjøen... 1 av 10000 båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Det er vel ngen her som har påstått at dette er et stort problem? Men av omfanget og engasjementet kan det nok se slik ut Redigert 29.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Er det ikke litt pussig med dette store engasjementet som skapes for dette lille problemet.....egentlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Det er vel ngen her som har påstått at dette er et stort problem? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Er det ikke litt pussig med dette store engasjementet som skapes for dette lille problemet.....egentlig Båtagurktid. Når alle er på vannet er dette glemt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Jaaaaaa.... Når båtene er på vannet ja. Da er ikke vikeplikt et problem lenger... he he Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.