Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Jeg har noen få tilfeller hvor jeg har måttet oppgi forkjørsretten i forhold til seilbåter som går for egen maskin for å unngå fare for sammenstøt.

Og jeg stiller meg spørsmålstegn ved hvor mange seilbåtskippere som ikke kjenner til vikeplikten de har når de ikke drives frem av ren vindkraft.... (Nå skal jeg være kjapt ute og si at de aller aller fleste definitivt ikke er av dette slaget. Men det er de få som ødelegger rykter for de andre.... )

 

I dag var jeg ute for den til nå største "høydaren" av en slik situasjon. Jeg var på stø kurs ut Porsgrunnsfjorden hvor jeg la merke til en Seilbåt uten seil som krysset fjorden og kom inn på min Babord side.

Okay tenkte jeg... du går for egen motor og har således helt klart vikeplikt.... men nærmere og nærmere møtepunktet kom vi.

Jeg begynte da å se på mannen bak roret på seileren og han virket ganske uinteressert egentlig.

Vel tenkte jeg... vi får se da, om du har tenkt å vike eller ei... og når punktet kom for at en av oss bare måtte gi opp så foldet seilerkapteinen like godt armene over brystkassa og tittet demonstrativt motsatt vei.

 

Jeg måtte flire høyt for meg selv mens jeg gav full trottel og kom meg bort fra faresonen... og håpet i mitt stille at hekkbølgene mine kunne veltet kaffekoppen hans... (men sannsynligvis gjorde den nok ikke det dessverre).

 

Men det er noen (få) seilere hvor man har følelsen av innehar en egenerklært total forkjørsrett.

 

 

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

To muligheter (som i noen tilfeller kombineres):

1 Føreren av seilbåten er en uoppmerksom bajs

2 Føreren av seilbåten er vant med å seile regatta, der 45cm klaring mellom hekken på han du har vikeplikt for og baugen din regnes som rikelig med margin.

Link to post
Share on other sites

1. sjøveisreglene gir deg ikke påkjørsrett

2. mange seilbåtførere er dumme i huet. Omtrent like mange som motorbåtførere som er dumme i huet.

 

En undersøkelse Båtnytt har gjort blant sine lesere på web viser at bare 50% av alle leserne kan de grunnleggende sjøveisreglene.

 

 

Jeg har et ganske brukbart horn på båten min. Jeg hadde nok gitt 5 korte støt i hornet når jeg begynte å bli i tvil.

 

Jeg kan jo gjenta det jeg fikk høre fra en båtfører rett Syd for Skjærhamn. "Det er høyrekjøring på sjøen. Da holder man til venstre for hverandre" Det sa han da han krysset rett foran baugen min fra min styrbord side til min babord side på en måte som gjorde at jeg måtte bakke for å unngå sammenstøt. Han hadde jo fått med seg litt - bare på feil måte.

 

Minner meg litt om hen historie jeg ble fortalt av en kar. Han feiret jul i Japan. I et butikkvindu så han et kors og en julenisse. Problemet var nok bare det at julenissen var spikret fast på korset. Same same but diffelent som kineserne sier :lol:

 

Jaja - vi er på da på sjøen for å kose oss - er vi ikke :smiley:

 

Sjøveisreglene sier også at båt som ikke skal vike skal holde sin kurs og fart - så da blir avveiningen når må du reagere for å unngå sammenstør. Vi er så store i forhold til mange andre at jeg mer og mer holder min kurs og fart når jeg har rett til det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å skrive at det gjelder de fleste er vel å ta noget hardt i "Litt peiling".

 

Men har vel også den erfaringen at en god del seilere er meget slappe til å holde utkikk og se hva som skjer forann båten. Mulig det er vanskelig å se ut av det plastvinduet i sprayhooden :rolleyes: .

 

Enda mer skremt, hvis holdningen er gir'a F... i den F... motorbåten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje jeg burde gjøre som Bitteliten og kjøpe et skikkelig horn å sette på båten... hadde egentlig ikke trodd jeg skulle få bruk for et slikt horn, men dette gav meg plutselig et grunnlag for å tute litt på fjorden jeg også! :o)

Og det er nok ikke like lett å være tøff-i-trynet-kaptein når alle andres oppmerksomhet plutselig dras i mot en.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Horn er viktig. Jeg bruker for det meste - dog ikke ofte - 3 korte og 5 lange.

 

I nedsatt sikt er horn viktig spesielt viktig. Det hornet vi har er standard på båten vår. Skulle gjerne hatt et slikt som Poseidon hadde før. Vet ikke om Jan fortsatt har den lydfila på hjemmesiden sin

 

to lange og ett kort eller to lange og to korte brukes svært sjelden - selvom det av og til hadde vært passende.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har motsatt erfaring. Motorbåtførere som ikke viker uansett plikten iht til sjøveisreglene. Og uansett om begge går for motor. Har til og med opplevd motorbåtførere som ikke har viket, til tross for at jeg har gått for fulle seil og i TILLEGG motorbåten inn fra min babord side.

 

Mitt poeng her er at det neppe er motorbåten og/eller seilbåten som er problemet i det hele tatt. Det er faktisk mennesket som styrer båten. OG vi mennesker er forskjellige. Så vær så snill å slutt med denne generaliseringen som bare fører til vondt blod mellom båtinteresserte. For ja - uansett seil eller motor - hovedinteressen er den samme.

 

Og slutt å klage på seilbåteiere som seiler i leia eller andre steder der man ikke burde seile fordi det virker irriterende, eller som IKKE seiler når de burde ha seilt fordi det også er irriterende at man ikke seiler .... eller i det hele tatt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Den mest interessante situasjonen oppstår når seilbåtene motorseiler uten korrekt dagsignal for det. Da blir jeg litt i tvil men får vel tolke det som om de seiler da

 

Hehe. Har til gode å se fritidsbåter bruke dagsignaler for noe som helst ;)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Og jeg stiller meg spørsmålstegn ved hvor mange seilbåtskippere som ikke kjenner til vikeplikten de har når de ikke drives frem av ren vindkraft.... (Nå skal jeg være kjapt ute og si at de aller aller fleste definitivt ikke er av dette slaget. Men det er de få som ødelegger rykter for de andre.... )

 

Mitt inntrykk er at seilere generelt sett er gode på sjøveisregler, navigasjon og sjømannskap. Går nesten ikke an å komme seg rundt i seilbåt uten å være det ;)

Men, ignorante mennesker finnes overalt.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Etter å ført både motor og seilbåter i 30 år er mitt inntrykk at folk stort sett er flinke både til å holde vikeplikt og unngå å komme i konfliktsituasjoner. At det er noen stor forskjell på seil og motor har jeg ikke lagt merke til. Selvfølgelig finnes det unntak som hverken kan vikepliktsregler eller vil vike uansett. Jeg har derfor fått meg en rød Vuvuzela direkte fra Sør-Afrika som jeg skal ha som nødløsning.:tongue:

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng her er at det neppe er motorbåten og/eller seilbåten som er problemet i det hele tatt. Det er faktisk mennesket som styrer båten. OG vi mennesker er forskjellige. Så vær så snill å slutt med denne generaliseringen som bare fører til vondt blod mellom båtinteresserte. For ja - uansett seil eller motor - hovedinteressen er den samme.

 

Joda, det er nok ikke bare seilere som kommer inn under kategorien "overholder ikke vikeplikten" - men siden seilbåter med seil oppe har full forkjørsrett så blir det så synlig når de ikke lenger har denne retten, men likevel påberoper seg den. Seilbåter er dermed mer i faresonen for viftende pekefinger og nedsenkede øyebryn hos motorbåtførere en dens likemenn i andre motorbåter...

Og til ditt forsvar... jeg kjørte (sier vi "kjørte" når vi båter i motorbåt?) i dag fra Bamble til Jomfruland og tilbake... og på denne turen var det kun den ene seilbåten som oppførte seg "bøllete". Og det var MANGE seilbåter på min vannvei i dag... dog var det ingen motorbåter som var bøllete heller... eller jo... en tulling som dro 20 knop gjennom blindleia og dro omtrendt halve fjorden med seg i hekken...

Så da står det vel egentlig 1 - 1 og uavgjort i dag da :blush:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Mye morro lesning. Men er der en oversikt på signalgivningen med horn. Burde jo kunne dette men er vist blitt glemsk. Tidlig form for ..hva heter det igjen. Glemsomhet. øøøhhh. Ja

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mye morro lesning. Men er der en oversikt på signalgivningen med horn. Burde jo kunne dette men er vist blitt glemsk. Tidlig form for ..hva heter det igjen. Glemsomhet. øøøhhh. Ja

 

Klippet fra Sjøveisreglene;

 

Regel 34. Manøver- og varselsignaler

a) Når fartøy er i sikte av hverandre, skal et maskindrevet fartøy underveis, idet det utfører en manøver som har hjemmel eller er foreskrevet i disse regler, tilkjennegi manøvren med følgende signaler i fløyten:

 

- et kort støt som betyr "Jeg forandrer kurs til styrbord",

 

- to korte støt som betyr "Jeg forandrer kurs til babord",

 

- tre korte støt som betyr "Jeg bruker maskinkraften akterover"

 

b) Et hvilket som helst fartøy kan supplere de fløytesignalene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, med lyssignaler som gjentas på passende måte mens manøvren blir utført:

 

(i) disse lyssignalene skal ha følgende betydning:

 

- et blink "Jeg forandrer min kurs til styrbord",

 

- to blink "Jeg forandrer min kurs til babord",

 

- tre blink "Jeg bruker maskinkraften akterover" .

 

(ii) varigheten av hvert blink skal være om lag et sekund, mellomrommene mellom blinkene skal være om lag et sekund og mellomrommene mellom påfølgende signaler skal være minst ti sekunder.

 

(iii) den lanternen som blir brukt for å gi dette signalet skal, hvis den er anbrakt, være en rundtlysende lanterne med hvitt lys, synlig på minst 5 mils avstand og skal være i samsvar med bestemmelsene i vedlegg I til disse reglene.

 

c) Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

 

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med
(e) (i) tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyta:

 

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr <<Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side>>,

 

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr <<Jeg akter å gå forbi på Deres babord side>>,

 

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til
(e) (i) tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

 

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

d) Når to fartøyer i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre.

 

e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Et slikt signal skal besvares med et langt støt av et hvilket som helst fartøy som nærmer seg svingen fra motsatt side eller som befinner seg bak den mellomliggende hindring og som er innen hørevidde.

 

f) Dersom det på et fartøy er anbrakt fløyter som er mer enn 100 meter fra hverandre, skal bare en fløyte brukes for å gi manøver- og varselsignaler.

 

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

To muligheter (som i noen tilfeller kombineres):

1 Føreren av seilbåten er en uoppmerksom bajs

2 Føreren av seilbåten er vant med å seile regatta, der 45cm klaring mellom hekken på han du har vikeplikt for og baugen din regnes som rikelig med margin.

 

Ad 1. Føreren har 2 fotsyken og ønsker at du skal vedre han så han får ut forsikring.

 

Ad 2. Noen, på tirsdags/onsdagsregatta, viser også ovenfor andre seilbåter at de har ikke peiling!! Ikke skyld på seilene eller mangel på seil. Det handler om folk i båt og båtfolk.

 

Men tråden her har gitt meg inspirasjon. På neste regatta skal jeg sannelig montere horn, slik at jeg kan gi 5 støt så alle i feltet ser hva som skjer :giggle: :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...