Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Det er nok heller den late seilbåtskipperen som heiser et seil, går for motor, og da påberoper seg retten til ALT. Det er det jeg synes er en uting. For da snakker vi om å gi blaffen i regelverket, siden det passer bedre at motorbåter viker for en som innbiller seg at han har retten på sin side.

Fortell meg så hvordan disse kan forvente at motorbåter viker for enhver pris, når de selv ikke gidder å følge reglene?

 

Opplever du dette som er stort problem, og i så fall ofte?

 

En seilbåt som heiser seil og blir drevet frem av maskinkraft er en motorbåt, ingen tvil om det. Men mens man heiser seil tror jeg de aller fleste er klar over at båten ikke er like manøvrerbar som ellers og at man da viser litt hensyn. Men den som heiser seil midt mellom Dynafyr og Kobbernaglen St.Hans aften blir sikker ikke dagens helt.

 

Ville du også påstå at en som holder på å legge inntil land skulle vike for deg dersom du kommer fra hans styrbord side?

 

Ikke glem at

Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Det er nok heller den late seilbåtskipperen som heiser et seil, går for motor, og da påberoper seg retten til ALT. Det er det jeg synes er en uting. For da snakker vi om å gi blaffen i regelverket, siden det passer bedre at motorbåter viker for en som innbiller seg at han har retten på sin side.

Fortell meg så hvordan disse kan forvente at motorbåter viker for enhver pris, når de selv ikke gidder å følge reglene?

Hvor treffer en alle disse late seilbåtskipperne? Som både motorbåt- og seilbåteier i over 50 år har jeg til gode å oppleve de "forskrekkeligheter" og reglbrudd som beskrives her. Men så har jeg seilt lite innenfor Drøbak og i Valerskjærgården, så min erfaring fra disse farvann er begrenset.

Link to post
Share on other sites

Det signalet har ingen relevans lenger.

Jeg ser at du mener det. Dette blir det den samme argumentasjonen som jeg har kommentert før. Har du ikke noe bedre å komme med?

Regelverket er nå engang klart. Hvis vi bare skal følge de reglene vi selv synes er relevante, så blir det mye "moro" på vannet etterhvert, tenker jeg. Ingen av oss er der rette til å avgjøre hva som er avdankete regler eller ikke. Det tror jeg vi skal overlate til de rette instanser.

 

Opplever du dette som er stort problem, og i så fall ofte?

 

Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

Nei, jeg opplever ikke dette som noe stort "problem". Men jeg observerer vel omtrent hver eneste gang jeg er på sjøen at seilbåter ikke fører korrekt signalføring ved motorseiling. Er ikke det et tankekors?

 

Det andre du beskriver er en selvfølge i enhver slik situasjon. Det har jeg som nevnt før ingen som helst problemer med å forholde meg til.

 

Hvor treffer en alle disse late seilbåtskipperne? Som både motorbåt- og seilbåteier i over 50 år har jeg til gode å oppleve de "forskrekkeligheter" og reglbrudd som beskrives her. Men så har jeg seilt lite innenfor Drøbak og i Valerskjærgården, så min erfaring fra disse farvann er begrenset.

Ser du noen som bruker korrekt signalføring ved motorseiling på dagtid? Overhodet? Ikke det nei, tenkte meg det.....

Igjen, regelverket er krystallklart...Hvordan kan dere så forvente at andre skal følge det, når dere selv ikke gidder?

Og det mest interessante her, er at de som hyler høyest om at motorbåter ikke viker for seilbåter, de holder seg i ro nå. Merkelig, ikke sant? :wink:

Link to post
Share on other sites

Her hvor vi er er det tusenvis av båter, ingen bruker annet signal en ankerkule. Det går helt bra, for i motsetning til en del som skriver her, har de alle fleste som beveger seg på sjøen erfaring nok til å se om en båt går for motor eller for seiler eller med begge deler.

Link to post
Share on other sites

Hva slags manøver var det?

Kan nærmest beskrive det som skjer dersom en foretar en brå sving til le under forhold som beskrevet. Med og uten maskin i gang.

Båten skyter en kort tid fart.

Deretter krenger den voldsomt.

Roret staller og båten er helt ute av kontroll.

Deretter foretar den en brå sving rundt båtens midtpunkt opp i vindøyet.

Båtvante vet dette.

 

NB. Gjelder ikke båter med opphengt kone.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har møtt mange idioter både uten pinne, med pinne samt pinne med duk oppe.

 

Det som er rart er at det virker som det er sesong betont (typisk siste dagene i fellesferien for oss som holder til på Sørlandet). Dog så er hekkbølge tullingen et langt større irriterende fenomen.

 

kanskje en korrelasjon mellom stress og "ferie nerver" som fører til en manglende evne til å tenke på hva en gjør?

 

Poenget her er vel at vi som bruker sjøen både i jobb og i fritid (og ja jeg hører til begge kategorier) prøver å vise hensyn og er litt "gentleman". Det jo sjeldent en har så dårlig tid at en ikke kan vike litt, selv om en ikke MÅ. Og da kan fortsette på turen med et smil om munnen og tenke på tullingen som ikke har noe på sjøen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

[...]

Skarp kryss i 9-10 m/s med fulle seil.

Gjør en brå vikemanøver til lo. [...]

Gjør deretter en tilsvarende manøver til le.

[...] (Så] kan man repetere hele greia med maskina startet og i gir og rapportere om forskjellen.

Forskjellen består vel i en irriterende "dunk-dunk" lyd fra under cockpitten et sted, men mitt spørsmål er: Hvorfor i all verden skulle noen ville starte motoren og sette den i gir under slike forhold? Har egentlig motoren godt av å gå med ca. 30 grader krengning med tanke på smøring for eksempel?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skulle noen ville starte motoren og sette den i gir under slike forhold?

 

Godt spørsmål. Men noen mener at seilbåter er motorbåter fordi man teoretisk kan starte hjelpemotoren når som helst, og fordi man kan det så vil ikke eiere av motorbåter ha vikeplikt for seilbåter. Skjønner???

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål. Men noen mener at seilbåter er motorbåter fordi man teoretisk kan starte hjelpemotoren når som helst, og fordi man kan det så vil ikke eiere av motorbåter ha vikeplikt for seilbåter. Skjønner???

Eh, nei, har ikke lyst til å skjønne dette. Hvordan kan noen mene dette? Om jeg nå mot formodning får startet hjelpemotoren under disse forholdene, så vil den ikke være til særlig hjelp før jeg har fått ned seilene. Og det tar tid, og er heller ikke noe jeg har lyst til å gjøre på kort varsel i 8-10m/s med tilhørende sjø. Det er kanskje dette Mulligan forgjeves har prøvd å forklare? Tror det er best for alle parter at alle motorbåteiere innser at de har vikeplikt for båter som seiler.

 

Vel, vel, sjøsetting nærmer seg, og som vanlig lurer jeg på om jeg egentlig tør å fortsette med seiling etter å ha lest slike "nå-nærmer-sesongen-seg"-diskusjoner.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

I den vinden dere nevner her er det ofte ikke noe problem med å vike. I 16 til 20 knop med vind vil seilbåten ha godt driv, og en ser tydelig at den seiler.

 

Jeg tør påstå at de fleste "episodene" inntreffer i trange farvann, hvor en som motorbåtfører ofte kan bli lettere irritert over en kryssene seilbåt i 2.5 knop, som plutselig, grunnet lumske vinder skyter fart opp mot 6 knop.

Link to post
Share on other sites

........ Vel, vel, sjøsetting nærmer seg, og som vanlig lurer jeg på om jeg egentlig tør å fortsette med seiling etter å ha lest slike "nå-nærmer-sesongen-seg"-diskusjoner.

 

Christian 8-)

 

Det er vel enkelt å skjønne at de med lange slanke seilskrog med opptil flere tonn blysøkke under, høy mast med mye presenningstoff oppe som blafrer i vinden osv. og med liten motor i forhold til vekt, har det mye lettere med å svinge unna/stoppe for disse vannjetdrevne store, bråkende kolossene som må ha bowthrooster for å komme til kai? :cryin: :cryin:

 

De kan jo risikere å snu "på en femøring" om de toucher roret. Og bakker de, så bremser de så fort at Martinien kan falle av bordet og ned på perserteppene!! :easter: :easter:

 

La oss seilere være joviale mot motorfolket. De mangler den fine stillheten som ER sjøliv. :seeya:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Var i Tønsberg i helgen hvor vi møtte to seilbåter (med seiliet oppe)

Båtene i seg selv laget ikke mye lyd, men flertallet av mannskapet om bord på disse båtene laget mer lyd enn det min motor klarte og produsere ca. 20 meter unna. :)

 

Heldighvis så kom dem ikke langt, da dem måtte stoppe opp da broa inn til Tønsberg sentrum var stengt.

 

Husker jeg var ganske fornøyd med min lille motorbåt da ja :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Var i Tønsberg i helgen hvor vi møtte to seilbåter (med seiliet oppe)

Båtene i seg selv laget ikke mye lyd, men flertallet av mannskapet om bord på disse båtene laget mer lyd enn det min motor klarte og produsere ca. 20 meter unna. :)

 

Heldighvis så kom dem ikke langt, da dem måtte stoppe opp da broa inn til Tønsberg sentrum var stengt.

 

Husker jeg var ganske fornøyd med min lille motorbåt da ja :)

 

Livsgleden, den fine følelsen med å bli drevet frem av elementene, tanken på at man ikke fysisk forurenser, - joda det kan bli lyd av det!!

 

Personlig syns jeg at broen burde vike her.

 

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

I den vinden dere nevner her er det ofte ikke noe problem med å vike. I 16 til 20 knop med vind vil seilbåten ha godt driv, og en ser tydelig at den seiler.

 

Det er neppe nødvendig å vike heller, siden det sjelden/aldri er motorbåter på sjøen når det blåser en frisk bris... Da ligger de godt fortøyd i havn, og slipper ikke tampen til moder jord med det første..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forskjellen består vel i en irriterende "dunk-dunk" lyd fra under cockpitten et sted

 

Nettopp.

Det vil være den eneste forskjellen.

Det er ganske skremmende at noen tror at man ved å "vri på en bryter", eller verre, ved å være i stand til å vri på en bryter, fjerner alle effekter av seilføringen og gir båten motorbåtens egenskaper.

Vitner om at vi har en lang vei å gå når det gjelder båtføreropplæring.

Og, litt trist egentlig, vitner det om at gammel kunnskap og tradisjon har gått i glemmeboken.

Link to post
Share on other sites

Med dagens badekarseilbåter så er det jo slik at å seile nærmere enn 45grader på vinden blir en balansegang på tynn line og er det medvind (rett i ryggen) så må det jo nærmest en liten kuling til for å få noe dreis på kjerra så det er nok også en av grunnene til å se mange seilbåter for motor, i farvann innaskjærs så er det nok andre grunner.

 

Enzo ...... nå ble jeg dypt fornærmet :giggle: jeg har en badekarseiler av værste sort (bavaria) og kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse, har jeg 4-5 m/s vind i hekken seiler jeg behagelig i 6 knop + med spinnaker. Jeg bor ved havstrekket sletta noe nord for haugesund og er ikke ukjent med kuling og storm i kastene og har vitterlig enda tilgode å seile med en følelse av at jeg balanserer på en tynn line, tilpasser en antall kvm seil i forhold til vindstyrke har jeg personlig bare gode opplevelser med dagens badekarseilbåter... det er ikke nødvendig å ha rekka under vann for å seile fort, tvert imot ... men det ser unektelig tøft ut :clap:

 

Elles vil jeg legge til at det er en forutsetning for å ferdes på havet at sjøveisreglene følges men en bør ha i bakhodet at vi alle ferdes på sjøen med forskjellige kunnskapsnivåer og at det er fritt frem å bruke huet og ta hensyn dersom en oppfatter at vikepliktig båt er usikker, små/ingen og lite tydelige kursendringer eller feil valg av kurs mtp vikeplikt kan jo være gode indikasjoner på det. La de det gjelder få tid til å lære, det er med båt som med bil, det er først når du har "lappen" i lomma du virkelig skal begynne å lære å håndtere bilen i de situasjoner som vil oppstå.. Selvfølgelig vil det alltid være noen luringer som rett og slett velger å ikke bry seg, imens får vi andre trøste oss med at den siste tosken ikke er født enda så det er mer i vente...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke legge skjul på at seilere både må beherske seiling og motorkjøring. Men for at alle skal kunne se det samme trafikkbildet må motorbåtførerne sette seg mer inn i egenskapene til seilbåter og seiling.

 

Nå er ikke båtførerbeviset svar på alt, men pensumet dekker nettopp denne ulikheten.

 

Den motorbåtføreren som har skjønt dette, bidrar til en bedre flyt og mer hensyn for alle sjøfarende.

 

Men da må seilerene også bidra med å respektere sjøveisreglene.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Et maskindrevet fartøy under seil regnes først som seilfartøy når det har sin maskin ut av virksomhet på en sådan måte at det i tilfelle ikke straks kan benytte den. Er maskinen for øyeblikket stoppet, men like fullt klar, blir fartøyet å regne som maskindrevet fartøy.

 

Det er ganske skremmende at noen tror at man ved å "vri på en bryter", eller verre, ved å være i stand til å vri på en bryter, fjerner alle effekter av seilføringen og gir båten motorbåtens egenskaper.

Vitner om at vi har en lang vei å gå når det gjelder båtføreropplæring.

Og, litt trist egentlig, vitner det om at gammel kunnskap og tradisjon har gått i glemmeboken.

 

Sitatet over er jo nettopp det - gammelt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...