Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Det betyr jo ikke at man er fritatt fra ansvaret å ikke bruke det. Jeg henger trofast opp ankerkula jeg - om andre forstår det eller ikke for så være. Om jeg har flaks kan det jo vøre at de lurer på hva det er og finner ut av det.

 

Når jeg ser noen som bruker korrekt dagsignal tenker jeg at det er en kar med god peiling.

Link to post
Share on other sites

Flott at noen bruker dagsignal fremdeles.

Ellers er vel sjøveisreglene moden for en revisjon....

 

Det er vel ikke mange, heldigvis, som benytter lydsignal når en båt, i trangt farvann, innhentes og skal passeres?

Ei heller på vei inn i trangt farvann?

 

Nyttetrafikken benytter i stor utstrekning VHF for å kommunisere i slike, og andre, tilfeller.

Det er vel også langt mer hensiktsmessig enn å blåse i luren.

Link to post
Share on other sites

Det er svært sjelden jeg hører kommunikasjon på VHF mellom nyttefartøy. De gangene jeg hører det er når de avviker reglene. J

 

Lydsignal har jeg hørt flere ganger. Feks ved ankomst sund der man ikke ser utgangen og det bare er plass til en båt av gangen.

 

Sjøveisreglene er internasjonale. Å si at de er modne for revisjon fordi de ikke passer for oss amatører i plastbaljer er jeg veldig uenig i

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sette ting litt på spissen, når dere som møter en seilbåt i sakte fart med "dunk dunk" lyd og blir provosert av det da de ikke er seilende i deres øyne .

Har dere vurdert at det kan være en generator som går når båten seiler, eller at motoren kun lader batteriene og ikke er til fremdrift? (vet ikke om hovedmotor som står i fri gjør om seilbåten til motorbåt tvert den startes)

 

Uansett inn og ut av havn er det alltid samme prosedyre for oss , da går alltid motoren under seil da vi kan ha reve kjapt og ha ekstra kraft tvert til å avverge en situasjon laget av andre båter som er uoppmerksomme, legger ikke til og går ut av bås for å ha sagt det så flinke er vi ikke.

Inne i og litt utenfor oslohavnene kan det til tider være ganske kaos og da må man være forbredt, uansett om motoren står i standby er båten under seil.

Link to post
Share on other sites

På vestlandet benyttes VHF rutinemessig i forkant av trange sund. Dette er også den mest hensiktsmessige formen for kommunikasjon til dette formålet.

Blant annet fordi det ikke er utvendig utkikk på så mange båter lenger, det vil med andre ord være få som hører at det blåses i luren, mens de som man ønsker å nå hører på VHFen.

 

Det at sjøveireglene er internasjonale gjør de ikke mindre utdatert, bare vanskeligere å få revidert :yesnod:

 

Det har ingenting med plastbaljer eller amatører å gjøre. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å svare her.

Nei verre er det ikke dersom en ikke svarer på et enkelt spørsmål. Leser du spørsmålet mitt en gang til (innlegg #545) så fører jeg ikke kjeglen, men har likevel motoren i gang for lading. Og i henhold til reglene og din og mange andres forståelse av disse skulle jeg ha signalet oppe og da spør jeg en gang til - hvor vil du / dere plassere dette på vår båt med nevnte seilføring...

 

Og siden @Bukt er inne med sin Mamba og han også har full seilføring med gennaker, forseil og storseil og han seiler parallelt med meg. Han har motoren i gang fordi han vil være sikker på at han kan hanskes med alle situasjoner som kan oppstå. Og han har heller ikke kjeglen oppe. Hvor vil du / dere plassere kjeglen hos han med hans seilføring...

 

Går jo ut fra at reglene gjelder deg og andre motorbåter så her forventer jeg et svar på et enkelt spørsmål i henhold til regelen som pålegger oss seilere om å ha kjeglen oppe så lenge motoren kun er i gang og propellen i ro. Dere - motorbåter - er også alle pålagt i henhold til reglene å forstå trafikkbilde og kan dere ikke det bør dere holde motorbåten i båsen til dere har oppfattet situasjonen.

 

Eller gjelder ikke hele regelverket for dere motorbåter :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så vanskelig dette Jawik. Om motoren er i gang og propellen aktiveres skal du heise dagsignal. Jeg mener også at det skal gjøres om motoren bare er i gang (ref mitt innelgg over der jeg pratet med en nå pensjonert dir i Sjøfartsdir) Da får du løpe frem og heise det da. Mulig det er vanskelig i praksis - men som før skrevet - det er faktisk ditt problem hvordan båten er konstruert og innrettet. Eller mener du det står noe i Sjøveisreglene om at fartøyets konstruksjon gir fritak for reglene? I så fall får du vel ta ned genoaen da slik at det synes under salingshornet. For er farvannet så usikkert at motoren må være i gang da er det kanskje greit å ha både enklere manøvrering og litt mindre fart?

 

Dette med å forstå trafikkbildet - hvilken regel henviser du til? Mener du da at pga andres potensielle regelbrudd som medfører uoversiktlige forhold skal andre holde seg til kais?

 

Forøvrig vil jeg påpeke at det å seile inn i trange farvann er ganske grundig beskrevet i regel 9. Jeg har tidligere formidlet at det ikke ser ut til at alle seilere er klar over denne så jeg tar den inn her. Punkt d) er ganske oppklarende - dog ukjent for en del virker det som

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det er vanskelig i praksis...

Hvordan skuta vår (eller Mambaen) er konstruert ser jeg ikke som noe problem. Situasjonsbilde blir og er som beskrevet ovenfor - full seilføring, motoren svivende, men propellen roterer ikke.

 

Jeg har overhode ikke nevnt noe om trange farvann og regel 9. Denne regelen respekteres når slike situasjoner oppstår.

 

Jeg etterlyser fra motorbåten et enkelt svar på hvor vil dere at kjeglen skal plasseres ved nevnte seilføring uten at vi skal endre på utseende av farkosten. For jeg går ut fra at motorbåten har behov for å vite hva slags farkost som befinner seg på sjøen slik at han/hun kan ta forbehold over hva som bør gjøres ved møte av farkostene. Og denne gangen to farkoster som beveger seg parallelt. For slik jeg har oppfattet debatten over veldig lang tid er det motoren - svivende - i farkostene som er problemet for dere motorbåter.

 

Du som planlegger å bli seiler, vist jeg har oppfattet deg rett, burde sette pris på at noen tar opp denne uendelige debatten som irriterer motorbåtene. Om jeg seiler med kun klyver og mesanstagseil samt har motoren svivende er jeg fortsatt en seilbåt og ikke en motorbåt. Seilene står for fremdriften av farkosten. Også dersom jeg nærmer meg kai for tillegging. At regelverket sier noe annet om denne situasjonen er ok for tusenvis av seilere, men vi mener regelen har avspasert seg selv for mange tiår siden med hensyn til fritidsbåter og bør slettes eller i verste fall moderniseres på en slik måte at signalet blir synlig uansett seilføring.

 

Hva gjør man når det er mørkt.

Ikke la oss forvirre motorbåten helt siden det her er signaler i bruk og som jeg håper motorbåten er i stand til å tolke i total mørke :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg etterlyser fra motorbåten et enkelt svar på hvor vil dere at kjeglen skal plasseres ved nevnte seilføring uten at vi skal endre på utseende av farkosten.

 

Det spørsmålet er faktisk ditt eget problem som skipper, Jawik. Du må selv sørge for å overholde sjøveisreglene. Du kan ikke vente til det kommer en motorbåtskipper forbi som løser disse problemene for deg.

Hvor henger du kjeglen når du har den av deg beskrevne seilføring, motoren igang og faktisk giret innkoblet i forover? Kanskje du kan bruke den samme plassen når giret er frakoblet? Bare et forslag :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet er faktisk ditt eget problem som skipper, Jawik.

Ja slik kan en også forklare og svare på et enkelt spørsmål. Jeg vet hvor kjeglen skal plasseres etter lang tids bruk så således er jeg innenfor regelverket. Men den nevnte motorbåtskipperen du nevner bør vel vite hva han / hun skal se etter for å avgjøre om vi er seilbåter eller motorseilere. Vet han / hun ikke dette så bryter han / hun reglene. Og i tillegg kan vi ta situasjonen ved totalt mørke hvor kjeglen er stuet vekk. Og bare så det er nevnt en gang til er situasjonen fortsatt slik at propellen er frakoblet på vår farkost og Mambaen, men motorene sviver :wink:.

 

Ble nesten fristet til å utvide situasjonen og la et seilbrett legge seg parallelt til oss, men det får vente til en annen gang.

 

NB. Jeg digger denne redigeringen :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men den nevnte motorbåtskipperen du nevner bør vel vite hva han / hun skal se etter for å avgjøre om vi er seilbåter eller motorseilere.

 

Han skal vel se etter kjeglen, og det vet vi jo allerede at han vet, så det er ikke noe problem. Denne skal for øvrig vises der hvor den best kan sees - så å få øye på den, dersom den faktisk blir brukt etter reglene, burde være en smal sak.

 

I mørket bruker vel ingen dagsignaler, så det er irrelevant å komme med.

 

Hvorfor vanskeligheten med plassering av kjeglen tilsynelatende er blitt en "fanesak" er jeg imidlertid mer usikker på.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Så du velger å stole på en pensjonert direktørs tolkning, istedenfor den gjeldende tolkningen Bitteliten?

Jeg velger vel egentlig å stole på eget vett og regel nr 2 - dvs at jeg tar hensyn og flytter meg i god tid. Mener du at en ex direktør ikke kan ha rett fordi han er pensjonert?

 

 

Du som planlegger å bli seiler, vist jeg har oppfattet deg rett,

 

At regelverket sier noe annet om denne situasjonen er ok for tusenvis av seilere, men vi mener regelen har avspasert seg selv for mange tiår siden med hensyn til fritidsbåter og bør slettes eller i verste fall moderniseres på en slik måte at signalet blir synlig uansett seilføring.

Jeg planlegger ikke å bli seiler. Jeg er seiler med egen seilbåt. Og jeg kan vel si at jeg har noen tiårs erfaring med seilbåter (ikke sammenhengende tid da)

 

Kjeglen kan feks plasseres i et fall som spennes opp langs forstaget.

 

Argumentet ditt om at regelen har avspasert seg selv er rett og slett herlig. Det skal jeg jammen ta med politiet om jeg blir stoppet i en fartskontroll :lol: Takk for at du forklarer så tydelig at du gir blanke i gjeldende regler fordi du er uenig i dem. Og med din holdning er det jo ingen vits å diskutere mer. Men bare for å være tydelig : at du er uenig i en regel betyr ikke at at den ikke gjelder. Det betyr bare at det er totalt meningsløst å diskutere regelen med deg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han skal vel se etter kjeglen...

Ja som du nevner skal han se etter kjeglen, men hvor er den plassert på nevnte farkoster - for det var vel dette som var situasjonen og spørsmålet ?

I mørket bruker vel ingen dagsignaler, så det er irrelevant å komme med.

Er du sikker på dette ? Motoren sviver jo mens propellen er frakoblet.

Hvorfor vanskeligheten med plassering av kjeglen tilsynelatende er blitt en "fanesak" er jeg imidlertid mer usikker på.

Ja det stusser jeg også på. Og muligens vi kan klare å få bukt med denne synsingen fra motorbåtene som velger å se etter kjølvann / eksos og deretter irriterer seg over at han likevel ikke hadde vikeplikt etter reglene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger vel egentlig å stole på eget vett og regel nr 2 - dvs at jeg tar hensyn og flytter meg i god tid. Mener du at en ex direktør ikke kan ha rett fordi han er pensjonert?

 

Nei, ikke for det han er pensjonist, men fordi tolkningen hans er i strid med dagens offisielle tolkning. Forøvrig betviler jeg ikke at det er uproblematisk å møte deg på sjøen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjeglen kan feks plasseres i et fall som spennes opp langs forstaget.

Er kjeglen synlig 360 grader rundt båten i dette fallet ?

 

Unnskyld misforståelsen om at du bare var motorbåtfører :wflag: Og du må gjerne fortsette å diskutere med meg da jeg i mine innlegg ikke bare tenker på egen situasjon som seiler. Siden du er i begge leirene har vel du en løsning på kjeglen ombord i seilbåten din og jeg tar det for gitt at du bruker denne slik at vi i det minste er to om dette. Jeg følger reglene som jeg har påpekt en rekke ganger. Kjeglen opp når situasjonen tilsier dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke for det han er pensjonist, men fordi tolkningen hans er i strid med dagens offisielle tolkning.

 

Mnja... Problemet er kanskje at man ikke skjønner hva som diskuteres...?

Det Bitteliten skrev var:

 

Jeg tok en prat med en tidligere direktør i Sjøfartsdirektoratet om den aktuelle problemstillinge som jeg møtte for noen dager siden. Han mente at seileren ville tape i retten om han hadde stått på seilretten med motor i gang.

 

Han ville kanskje tape i retten om han stod på seilretten uten å gjøre noe som helst for å unngå en ulykke selv om motoren ikke var i gang også? Man har ikke påkjørsrett selv om man treffer på duster som ikke skjønner hva vikeplikt er.

 

Men for meg blir det i særeste laget å blande dette opp i diskusjonen om en seilbåt er definert som motorbåt i det øyeblikket det kommer kjølevann ut av eksosrøret. Det spørsmålet har vi faktisk fått et autoritativt svar på, og det svaret lyder: NEI.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er kjeglen synlig 360 grader rundt båten i dette fallet ?

 

Siden du er i begge leirene har vel du en løsning på kjeglen ombord i seilbåten din og jeg tar det for gitt at du bruker denne slik at vi i det minste er to om dette. J

Jeg har ingen løsning. Jeg sliter med det samme på egen båt - ankerkula kommer i "le" i enkelte vinkler. Men jeg unnlater ikke å bruke den fordet. Jeg tenker at forstaget er beste - for der synes den for de det er mest relevant for. Innhentende fartøy som befinner seg aktafor tvers for deg har uansett vikeplikt.

 

Jeg har aldri motorseilt med båten vi har i dag.

 

 

 

 

 

Han ville kanskje tape i retten om han stod på seilretten uten å gjøre noe som helst for å unngå en ulykke selv om motoren ikke var i gang også? M

t

Han jeg snakket med henviste til colregs. Her står de klart "propelled by motor" - dvs drevet frem av motor. Men så kommer regel 2 inn i bildet da. Og har motoren vært i gang og ikke brukt for å unngå en kollisjon da vil jeg tro at man ikke kommer unna ansvarsløs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så kommer regel 2 inn i bildet da. Og har motoren vært i gang og ikke brukt for å unngå en kollisjon da vil jeg tro at man ikke kommer unna ansvarsløs.

Sikkert ikke. Og hadde seilbåten hatt andre muligheter til å unngå kollisjon selv om motoren ikke var i gang, så kom han vel ikke unna ansvar da heller.

 

Og jeg spør igjen: hva har dette å gjøre med definisjonen av seilbåt kontra motorbåt?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Skyt meg hvis jeg har feil !

 

Kjeglen er vel ikke et krav i mitt tilfelle der propellen ikke er i drift under seil men motor på av sikkerhetsgrunner noe vi har trengt nå og da, sist sesong ut frognekilen kom en motorbåt som var mer opptatt av å titte i lugaren og en fersk seiler som meg inn og så seg ikke nok for så vi måtte "slippe" seil og bakke for å unngå kollisjon da seibåt gjorde en feilmanøver og mistet kontrollen.

Motorbåter synser at jeg går for motor og seildrift samtidig grunnet kjølevann som og like greit kunne vært et aggregat....

 

De har jo laget motor som med gear veksler mellom å være aggregat og fremdriftsmotor som skal kunne lade under seil, bare å dra i spak så er det motordrift.... hva med disse og hvis det er en regel for at motor ikke skal være på hvis du skal regnes som seilende....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...