Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 @Nonsense. Som jeg skrev så jeg tviler på at mange motorbåter, og forsåvidt også andre seilbåter som seiler, er istand til å se om en seilbåt seiler eller motorseiler ut fra kjølvannet som igjen blir avhengig av vindstyrken. Og er ikke kjeglen oppe, eller lanternen tent, så forblir situasjonen udefinerbar for motorbåten som da bør ta i bruk regel 2a,2b. Når vi har full seilføring og bra vind i duken er det ikke enkelt for andre å se om vi kun seiler eller også har motoren i gang. Og på mange nye konstruksjoner av seilbåter er det rett og slett håpløst å kunne se om seilbåten motorseiler. Til det er disse for raske og produserer kjølvann som om motoren faktisk står for fremdriften noe den i de fleste tilfeller ikke gjør. Men hvorfor henger en seg opp i dette temaet som oftest dukker opp fra motorbåtene. Kan en ikke bare anvende regel 2a, 2b, og fortsette å kose seg på sjøen til glede for alle partene. Vist du hentydet til dag-signalet / lanternen så er ikke dette avhengig av andre enn de som bør praktisere bruken. Ellers er vi nok enig i at reglene er avklart fra SD . Men uansett er dette min tolkning av reglene og jeg har ennå tilgode å påføre andre ubehageligheter i form av "retten til kursen". Men en vet jo aldri hva som kommer bak neste holme eller ut av en fjord. Kan jo være djevelen selv Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Sålenge seilbåten ikke drives fram av at propellen går rundt så er det å regne som en seilebåt når seilene er oppe. Er det noen som er uenige Dette er en grei beskrivelse for meg. Er det noen seilere som har sagt det ikke er greit? Tvertimot har vel alle sagt hvor viktig det er å følge regelverket. Mja.. er det det??? Nei, det er det vanligvis ikke. Har blitt utfordret på styrbordsituasjon noen ganger av motorbåtmennesker med harme i blikket og Sjøveisreglene i handa når jeg bruker motoren for å holde båten i vindøyet når jeg berger seil. Ignorerer dem. De svinger alltid unna. Likeens når jeg bruker maskina til å holde meg i vindøyet under setting/berging av seil så er jeg fremdeles seilfartøy. Den Mulliganske forståelse av begrepet seilfartøy er altså noe avvikende fra sjøveisreglene. I den grad dette er en utbredt holdning blant de som seiler er det lettere å forstå debatten.. For egen del vil eg legge til at jeg ikke har nevneverdige problemer med verken seilfartøyer, hekksjøadmiraler, fjordploger eller WAFIs. En blanding av utkikk, defansiv kjøring samt en viss overbærenhet med de som menar at sjøveisreglene bare kommer til anvendelse når det gjelder å styre adferden til andre båter enn sin egen.... Ja da går rett så godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Nå er det vel slik at Mulligan faktisk omtrent ligger i ro når han berger seil med båten i vindøyet. Det er jo ikke hensiktsmessig å øke den relative vinden med å ha fremdrift i slike situasjoner. Så da må vel vi andre kunne legge kursen utenom, enten vi fører seilbåt eller motorbåt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 1. Der kan da ikke være noe poeng om man er enig eller ikke med SD? En borger som ikke følger lovverket fordi han er uenig kan bare betegnes som anarkist. 2. En kan da ikke gi sjøveisregelene skylden for at de ikke følges! Hvis alle bruker dagmerker, noe som også er pålagt, så oppstår det heller ikke misforståelser, og hele denne diskusjonen blir meningsløs. 3. Er en større andel av fritidsbåtbrukere enn det vi liker å tenke på anarkister ? Det kan da ikke sies klarere enn dette, men anarkister vil det alltid finnes både på sjøen og på landjorden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Den Mulliganske forståelse av begrepet seilfartøy er altså noe avvikende fra sjøveisreglene. Forståelsen avviker ikke fra reglene. Tvertimot er det omgivelsen som ikke har fått med seg hva som foregår ombord i seilbåten og derved selv avviker fra reglene. Hadde en fått med seg reglene så kunne en nesten betrakte situasjonen som en båt ut av styring / kontroll / fremdrift - og seileren burde ha heist signalet for dette, men en går jo ut fra at omgivelsen har satt seg inn i reglene og er i stand til å se hva som foregår og tolke dette deretter. Den samme situasjonen kan inntre når vi heiser seil og at det tar tid før en har styringsfart. Noen seilbåter klarer disse prosedyrene uten å starte motoren, men dette avhenger også av konstruksjon, seilføringen og farvann en befinner seg i. Det er vel de færreste av seilere som liker å ha motoren svivende i tid og utide. Det er jo roen en er ute etter Redigert 14.April.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Dette er det tydeligvis flere tolkninger av. Jeg spurte en gang en som jobbet i sjøfartsdirektoratet om dette. Og han sa at hvis motoren var i gang, uansett stilling på gearet, var båten å anse som motorbåt. Selv om seilene var oppe. Og det mener jeg må være det eneste riktige. Ellers kan en seilbåt bare koble ut og inn propellen etter som det måtte passe at andre båter skulle vike. Hvem er det som hevder at bare man ser kjølevannet fra en seilbåt så motorseiler den? Og jeg kan fortsatt ikke se at denne saken er avklart. At reglene er klare, er det ingen tvil om. Dagsignalet skal føres. Men hvordan skal det praktiseres? Det vil ikke engang SD svare på. Hvem kan det da? Hva er det du mener som er uklart om hvordan 25:e skal praktiseres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Forståelsen avviker ikke fra reglene. Åhhhh da må jeg bare beklage, men hvor er det i sjøveisreglene det står at en båt er å betrakte som seilbåt, selv om motor benyttes som fremdrift, i forbindelse med berging av seil? At det er både rimelig og fornuftig å holde av veien for en som holder på med å berge seil er en annen diskusjon. Det har jeg ingen problemer med. Men siden diskusjonen her har et vist prinsipielt preg, er det tilfeller hvor en seilbåt som bruker motor til fremdrift, helt eller delvis, er å betrakte som seilbåt, pr. definisjon, i henhold til sjøveisreglene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Ref trådens mange innspill om fremdriftsmaskineri "i bruk" er begrenset til gir og girspak, eller om det også omfatter maskineriet som driver girkassen, det være seg diselmotor, bensinmotor, dampmaskin eller turbin... Åpent farvann. To fritidsbåter. Båt A med seil oppe og dieselmotor i gir fremover ligger på kollisjonskurs med Båt B som ikke har seil, kun motor. Båt A har Båt B på styrbord, og med kurs rett i siden på B. Farten er god selv om det er mer eller mindre vindstille. Båt B ser kjølevann og eksos fra siden på Båt A, og opprettholder kurs og fart. En meter før det smeller, setter Båt A spaken i fri. Ikke avled med at begge har plikt til å unngå kollisjon osv. Bare svar på : A) Har A fremdriftsmaskineriet i gang i kollisjonsøyeblikket og har vikeplikt for B eller ikke. B) Dersom B har vikeplikt i kollisjonsøyeblikket, hvordan skal han bli gjort oppmerksom på endringen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Om jeg forstår SD rett er en seilbåt å forstå som motorbåt når den har fremdriftsmaskineriet i gang og enkelt kan settes i bruk for manøvrering (uansett førers vilje til å gjøre så) om vi drar en parallell til motorbåt vil det motsatte si at i det øyeblikket jeg slår motorene i fri så er jeg et fartøy ikke under kommando. Og har jeg en padleåre i hånda er jeg en robåt. Dette er den prinsippielle delen - la oss holde oss til den. Den praktiske håper jeg er avklart av 2 sitater av regel 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hmmmm hvorledes vurderes en sjark med mesanen oppe, er det en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Postet av Mulligan 01.08.10 19:51: Nei, det er det vanligvis ikke. Har blitt utfordret på styrbordsituasjon noen ganger av motorbåtmennesker med harme i blikket og Sjøveisreglene i handa når jeg bruker motoren for å holde båten i vindøyet når jeg berger seil. Ignorerer dem. De svinger alltid unna. Postet av Mulligan 06.08.10 13:54: Likeens når jeg bruker maskina til å holde meg i vindøyet under setting/berging av seil så er jeg fremdeles seilfartøy. Sitat ovenfor ble skrevet av Mulligan. Ditt svar på dette ble følgende: Den Mulliganske forståelse av begrepet seilfartøy er altså noe avvikende fra sjøveisreglene. Understreket og boldet av meg hvor jeg derpå skrev at "Forståelsen avviker ikke fra reglene" med påfølgende forklaring. Vil du definere situasjonen som inntrer som fremdrift eller ute av kontroll uavhengig av båttype og uavhengig av type fremdrifts-kraft som anvendes. Disse to situasjonene (som Mulligan nevner) er hverken det ene eller det andre, men et mellomstadium av begrepet seilbåt / motorbåt. At regel-makerne ikke har kommet så langt ennå til å definere situasjonen forhindrer en ikke til å ta hensyn til regel 2a, 2b. Situasjonen er vel bevandret i miljøet internasjonalt. Kall det gjerne en gråsone da en ikke har behov for en ekstra regel (definisjon) siden dette er en situasjon som nesten alle kan se. Man kan nesten gå så langt som å si at omgivelsen er pålagt forståelse i henhold til 2a, 2b. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hmmmm hvorledes vurderes en sjark med mesanen oppe, er det en seilbåt? Nå kverulerer du. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Samhandling i trafikken snakker man om på kjøreskolene til bil/MC. Er det glemt når vi er på vannet? Det virker jo sånn, Bitteliten. (Bare se på denne tråden!) Jeg har jo vært på vannet noen år, sett svært få lystbåt dagmerker men aldri hatt noe problem med seilbåt som både bruker seil og motor. Jeg har nok foretatt noen unnvikende manøvrer hvor andre engentlig skulle gjort det før, men som sagt aldri opplevd det problematisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Neida, ingen kverulering, bare litt spikking på detaljene. Postet av Mulligan 06.08.10 13:54: Likeens når jeg bruker maskina til å holde meg i vindøyet under setting/berging av seil så er jeg fremdeles seilfartøy. Her er det ikke snakk om 2a eller 2b, men å hevde at båten er å betrakte som seilfatøy, i henhold til sjøveisreglene, selv om motor benyttes til fremdrift. Forstår på Jawik at en sjark ikke kan betraktes som seilbåt... Hvor stort seil er det som må til før en båt blir en seilbåt? Eller er det størrelsen på masten? Plassering av masten? Medlemskap i en seilforening? Altså i forhold til sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Det virker jo sånn, Bitteliten. (Bare se på denne tråden!) Jeg har jo vært på vannet noen år, sett svært få lystbåt dagmerker men aldri hatt noe problem med seilbåt som både bruker seil og motor. Jeg har nok foretatt noen unnvikende manøvrer hvor andre engentlig skulle gjort det før, men som sagt aldri opplevd det problematisk. Jeg har aldri opplevd dette som problematisk heller. De gangene jeg har stusset er de seilbåtførere som har glemt at de ikke har heist seil og tror at alle andre skal vike. Jeg må tillegge at det finnes minst like mange motorbåtførere jeg har stusset på også - men det løser seg jo greit. Jeg tror at viljen til samhandling er tilstede på sjøen - det er bare ikke alle som forstår hvordan man skal gjøre det kanskje? Det er godt at båtførerprøven er innført. Da kan de unge gå foran som godt eksempel Redigert 14.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Postet av Mulligan 06.08.10 13:54: Likeens når jeg bruker maskina til å holde meg i vindøyet under setting/berging av seil så er jeg fremdeles seilfartøy. Men kjære vene - les nå hva Mulligan skriver. "Å holde båten i vindøyet..." så lenge gråsonen er til stedet. Han forflytter seg jo ikke vist han er en flik seiler . Altså i forhold til sjøveisreglene. Er du ute etter å vri deg unna vikeplikten Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Hvor stort seil er det som må til før en båt blir en seilbåt? Er virkelig sjøveisreglene så vanskelig å forstå? Hva som brukes til fremdrift er et lite stikkord. Brukes seil er det pr definisjon et seilfartøy, brukes motor er det pr definisjon et maskindrevet fartøy. Redigert 14.April.2011 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Om jeg forstår SD rett er en seilbåt å forstå som motorbåt når den har fremdriftsmaskineriet i gang og enkelt kan settes i bruk for manøvrering (uansett førers vilje til å gjøre så) Dette er den prinsippielle delen - la oss holde oss til den. Det er nettop poenget mitt også, Bitteliten. Og - ja - for meg er dette en prinsippdiskusjon. Ikke om virkelige hendelser og hvordan hver enkelt takler dem. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 sukk. Tråden heter da vitterlig "Vikeplikt - Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe." Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Om jeg forstår SD rett er en seilbåt å forstå som motorbåt når den har fremdriftsmaskineriet i gang og enkelt kan settes i bruk for manøvrering (uansett førers vilje til å gjøre så) Er fremdriftsmaskineriet i gang, har du allerede tatt det i bruk, så dette blir smør på flesk. Jeg har jo vært på vannet noen år, sett svært få lystbåt dagmerker men aldri hatt noe problem med seilbåt som både bruker seil og motor. Jeg har nok foretatt noen unnvikende manøvrer hvor andre engentlig skulle gjort det før, men som sagt aldri opplevd det problematisk. Slik har jeg også opplevd det. Problemet er nok ikke-eksisterende i praksis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Disse to definisjonene fra sjøveisreglene §3 er rimelig klar.. ( b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri. ( c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Skal er fartøy være maskindrevet så skal det da vitterlig drives frem av maskineri, og så jeg vet så defineres ikke seil (laken slik at også Astor henger med i svingene) som maskineri. Redigert 14.April.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) DEt er greit de tSydvesten - men hva er betydningen av at maskinen ikke er i bruk. Er det at motoren ikke er startet eller at motoren er startet og gearet ikke er koblet inn. Det er diskusjonen her tror jeg Og i min verden er "bruk" likt med at den er startet. For min egen del gjør jeg det enkelt - vi har ikke motor i seilbåten Redigert 14.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Men kjære vene - les nå hva Mulligan skriver. "Å holde båten i vindøyet..." så lenge gråsonen er til stedet. Han forflytter seg jo ikke vist han er en flik seiler . Er du ute etter å vri deg unna vikeplikten Jeg registrer bare den Mulliganske forståelse av begrepet seilbåt, i forhold til sjøveisreglene. Du synes å være av samme oppfatning. :giggle: Å hevde at en båt som benytter motor til femdrift, av ulike årsaker, skal vurderes som seilbåt.... Vel, jeg kan ikke se at det er nevnt noe i sjøveisreglene om det. Er gråsonen et eget begrep? :lol: Redigert 14.April.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 men hva er betydningen av at maskinen ikke er i bruk. Er det at motoren ikke er startet eller at motoren er startet og gearet ikke er koblet inn. Det er diskusjonen her tror jeg Leste du dette innlegget? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Er gråsonen et eget begrep? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.