Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Har du ikke årer på lettbåten. Nei gud Sydvesten - dette med å ro hadde jeg ikke tenkt på gitt Nei - det er faktisk ikke årer på jolla vår. Det er en sammenleggbar padelåre - men det er litt krøkkete å padle med den ettersom jolla veier ca 300 kilo tom. Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Heisann. Vansklig med noe fasitsvar på denne. Men likte ideen med sånn det er i sverige hvor også fart og størrelse på båten har noe å si på promillegrensen. Har sett mange svar som "Drikke gjør jeg når jeg ligger til kai" og "Vil ikke drikke mens jeg kjører" Det er greit nok det for de av dere som faktisk kun bruker båten når dere er på tur, men så er det noen av oss da som faktisk bor på øyer til vanlig og dermed må ta båt hjem om vi har vært ute med venner på byen e.l. Nå har vel jeg sikkert kjørt båt både lovlig og ulovlig hjem noen ganger, men aldri i stor fart. Og ved å kikke på båtene rundt meg til daglig, kan jeg faktisk med sikkerhet slå fast at jeg med ulovlig promille kjører både mer overvåkent, bedre, og tryggere hjem en kveld i mørket fra byen, en veldig mange gjør klink edru midt på dagen.... Og når da de samme menneskene passerer meg i "50-knops båtene" ved 3 tiden på natten, så er de garantert ikke i nærheten av 0.8, og de kjører fortsatt 50knop++ da blir jeg nervøs... Så min mening, over 10-15 knop bør det være 0.2 grense, og under der kan det være 0.8 fortsatt, for det å få satt opp denne grensen er nok vanskelig.... Så burde politiet deretter gå mere etter de i raske båter med promille en oss i trekogg i 3-4knop på vei hjem fra byen.... -Pappegoye- Redigert 2.August.2010 av pappegoye (see edit history) Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Og når da de samme menneskene passerer meg i "50-knops båtene" ved 3 tiden på natten, så er de garantert ikke i nærheten av 0.8, og de kjører fortsatt 50knop++ da blir jeg nervøs... Dette er jeg veldig enig med deg i. Det har vært flere slike ulykker - heldigvis har det "bare" vært en båt innvolvert- men menneskeliv har gått tapt. Som båtfører SKAL man tenke på alles sikkerhet - ikke bare sin egen. Jeg kan dra en annen erfaring fra Kostersundet for noen år siden. Det var pinse 2007 tror jeg og jeg og jr. var på tur alene. Vi lå innerst langsmed brygga - masse båter utenpå. Mange hyggelige folk og en del som var ganske fulle. Så kom nordvest kulingen i løpet av natta - og det smalt skikkelig på brygga. Jeg er fortsatt glad for at jeg satt en grense på 5 båter på utsiden av oss - for alle måtte flytte seg og det slet godt både på fortøyninger og fendere før de kom seg avgårde. To store motorbåter lå med hekken mot kortenden av brygga og bauganker ute. Ankrene begynte å dregge. Begge måte gå raskt ut - og i en 39 fots flybridge båt var de to ombord så fulle at de knapt kunne gå. De skulle da manøvrere 10 tonn 39 fots båt med bauganker som dregget, stappfull havn og moringkjettinger på kryss og tvers.De endte opp i brygga ca 20 cm fra badeplatformen på vår båt. Jeg tror også de måtte la ankeret sitt ligge igjen. Men etter en stund kom de seg ut i sundet og fikk vel anelsen av kontroll over egen båt. Jeg vil aldri havne i en slik situasjon der jeg er beruset og ikke kan mestre eget fartøy - og i værste fall går det utover andre. At folk ikke tenker tilsvarende har vi jo sett - men jeg er forundret. Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Og ved å kikke på båtene rundt meg til daglig, kan jeg faktisk med sikkerhet slå fast at jeg med ulovlig promille kjører både mer overvåkent, bedre, og tryggere hjem en kveld i mørket fra byen, en veldig mange gjør klink edru midt på dagen.... Omringet av idioter med andre ord..? Kjenner meg igjen, jeg gjør aldri feil, men ser veldig ofte andre rundt meg som ikke har peiling Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 En undersøkelse viser at over 90% av alle spurte anser seg selv til å være en bedre sjåfører enn gjennomsnittet! At det er noe i den undersøkelsen får vi demonstrert med all tydelighet her. Forøvrig er jeg ganske sikker på at en reduksjon i høyeste tillatte promille til sjøs over tid vil ha en positiv effekt siden det nok bl.a. vil dukke opp eksempler i avisene om de forsikringsmessige konsekvenser av ulykker med en promille på f.eks 0,7 med en tillatt promille på maks 0,2 eller 0,5. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Forøvrig er jeg ganske sikker på at en reduksjon i høyeste tillatte promille til sjøs over tid vil ha en positiv effekt siden det nok bl.a. vil dukke opp eksempler i avisene om de forsikringsmessige konsekvenser av ulykker med en promille på f.eks 0,7 med en tillatt promille på maks 0,2 eller 0,5. Har det noe med hvilken promille grense vi har ? Avisene kan jo like gjerne skrive om de forsikringsmessige konsekvenser ved å ha 0,85 i promille når grensen er 0,8 som i dag. det er mulig at en ny promillegrense vil få mer oppmerksomhet enn dagens - men det kan man like gjerne få til ved å ha mer kontroller. og i løpet av ca 50 år vil jo de aller fleste båtførere ha vært gjennom båtførerbevisets kurs og da har de nok lært om det. Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Når det gjeld å ro, er ikkje det samme reglane som for å sykkle? At promillegrensa gjeld også der? Så trur det blir ulovlig sjølv om du ror lettbåten inn, men du kan no alltids svømme på sida av båten!! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg er enig i at vi kan komme til å se en lavere promillegrense i fremtiden, men om det er en riktig avgjørelse vil jeg ikke uttale meg om. Man kan vel kanskje si at både adferd og fart har endret seg ganske mye på 20 –30 år, og at promillegrensen kanskje var for lav før i tiden hvis den er riktig nå. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Jeg drikker ikke alkohol, så for meg kan grensen bare settes ned. Men på en annen side kan jeg aldri huske at jeg er blitt plaget av folk som har tatt seg en styrepils. Dem som drikker seg fulle gjør det vel uansett, skulle en tro? Ikke lett å mene noe som helst om denne saken, egentlig. Redigert 2.August.2010 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Morgan81 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 ..At det er noe i den undersøkelsen får vi demonstrert med all tydelighet her.. Var den ment til meg? Mitt innlegg var et forsøk på ironi. Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Omringet av idioter med andre ord..? Kjenner meg igjen, jeg gjør aldri feil, men ser veldig ofte andre rundt meg som ikke har peiling En undersøkelse viser at over 90% av alle spurte anser seg selv til å være en bedre sjåfører enn gjennomsnittet! At det er noe i den undersøkelsen får vi demonstrert med all tydelighet her. Regnet med en del pepper på innlegget mitt ja... Men om du ser på hvem som er på vannet her jeg bor, Kragerø, så vil jeg bare si at om jeg hadde vært dårligere til å kjøre båt en 50% av de rundt meg, hadde jeg solgt båten og aldri kjøpt meg ny..... Her snakker vi folk som knapt har sittet i en båt før, som enten har båt på 50 fot de absolutt skal ha inn i en bittel iten åpen plass på brygga, eller de som har 50-knop`erne, som knapt har rodd før... Så Mouche, å anse seg selv å være bedre en 90% av båtførerne rundt meg, er ikke så utrloig vansklig.... -Pappegoye- Som signaturen min tilsier, så er jeg vant med mye rikinger i store båter, og lite av det man kan kalle båtfolk. Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Når det gjeld å ro, er ikkje det samme reglane som for å sykkle? At promillegrensa gjeld også der? Tja, dette sier loven... § 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har: 1. motor som fremdriftsmiddel, 2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller 3. brukes til passasjertransport i næring. Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun: 1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller 2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. En båtfører som forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av føringen, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at føringen er avsluttet. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas. Om bord på småbåter som brukes til passasjertransport i næring, gjelder bestemmelsen her også for andre som utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs. Sjøloven § 144 har regler om pliktmessig avhold om bord på slike båter. Endret ved lov 25 juni 2004 nr. 52 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 1 juli 2005 nr. 787). Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Har det noe med hvilken promille grense vi har ? Avisene kan jo like gjerne skrive om de forsikringsmessige konsekvenser ved å ha 0,85 i promille når grensen er 0,8 som i dag. Ja, det har det for som vist i "promillekalkulatoren" så kan man (muligens) drikke en god del og være under lovens grense hvilket vil bli annerledes, tror jeg, hvis grensen settes ned til f.eks 0,2. Da tenker jeg på mengden alkohol folk flest vil innta til sjøs, kanskje sågar noen av værstingene. Men noe av svaret får vi når/hvis vi får data fra andre steder hvor promillegrensen har blitt senket. Var den ment til meg? Mitt innlegg var et forsøk på ironi. Nei, ikke til deg for din ironi var klar og tydelig, men i ditt innlegg så siterte du et annet innlegg - hint, hint! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Det gjør feks at jeg ikke kan ta meg en boks cider og kjøre bikkja i land for å pisse på kvelden om vi ligger på svai. To ting jeg ikke skjønner helt, Bitteliten. Må du ha med bikkja når du skal på land for å pisse - er du f.eks. redd for å bli antastet av virile kvinner? og, har du ikke stor nok septikktank til at du kan pisse ombord i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Uffda, var det bikkja som skulle pisse? Det er imidlertid ikke det Bitteliten skriver, tilgi gi meg for en liten Per Egil Hegge. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Promillegrensa skulle vært satt ned for båter som går fortere enn x antall knop. Når det gjelder søndagstøffere som meg som ikke får sjekta opp i mer enn 6 knop bør den ligge der den ligger. Kan ikke ta fra oss kosepilsen! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 I ........og kjøre bikkja i land for å pisse på kvelden kjøp seilbåt........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Må du ha med bikkja når du skal på land for å pisse - er du f.eks. redd for å bli antastet av virile kvinner? og, har du ikke stor nok septikktank til at du kan pisse ombord i båten? Jepp - det har skjedd så mange ganger at nå er jeg møkk lei alle kåte kvinnfolk som løper nakne rundt på alle mulige holmer og skjær. Derfor har jeg med meg vakthund ¨ Det bildet var herlig Gunga Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 "Politiet kontrollerte bilførarar i 80-sona på E6. Fjorten av tjue bilførarar heldt høg fart, synest politiet. Av dei fjorten som vart målt, køyrde fire i over 80 km/t." Er det lov, så er det lov. Fantastisk beskrivelse. Helt enig. Synes du burde sendt en mail med dette sitatet ditt til journalisten i artikkelen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jepp - det har skjedd så mange ganger at nå er jeg møkk lei alle kåte kvinnfolk som løper nakne rundt på alle mulige holmer og skjær. Derfor har jeg med meg vakthund ¨ For meg ser dette unektelig ut som en "stående hund", som benyttes for å finne "ryper". Det ser forøvrig ut som den (i denne stillingen) er mer opptatt av at ingen forlater båten. Jeg har hatt to Engelske settere som er kjent for å smile når de blir glade, noe noen forveksler med at de tror den er sinna fordi tennene viser. Fin hund. Bruker du den på jakt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Avsporing? tar det på IM jeg. Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Helt oppriktig så blir jeg provosert av generalisering, slik som i overskriften i denne tråden. Jeg er personlig mot å føre båt når man er så påvirket av alkohol at omgivelsene lider av det. En av de største undersøkelsenene jeg har hørt om ble foretatt i Australia og slo fast at flertallet fikk redusert kjøreferdighet ved mer enn 0.8. Slike resultater er selvsagt totalt politisk feil i et land som Norge. Er det virkelig så mange som kjører rundt drita i båt?? Noen her var kanskje på Redbull Cliffdiving i Kragerø for noen uker siden, noen TUSEN båter på fjorden og Politiet var meget fornøyd.... Hva slags statistisk verdi har da 17 båter i en fjord på vestlandet... sorry, nå koker jeg. Støtter "Bavariaeier" sine velformulerte meninger tidlig i tråden. Har ligget siste uken ved Arendal og ser en besteborger fra hovedstaden som brøyter seg fram i 8 knop med baugen høyt hevet og sin Honda 75hk trimmet maks ut.... Selv 44 foteren som ligger ved siden av meg kaster godt på seg når han passerer 12-15 ganger daglig... Har ikke sett eller hørt en eneste full båtfører her men respekterer at det kan være et stort problem andre steder, men gi p..kker i den for..nna generaliseringa, please. Ha mot til å slå hardt ned på duster og faremomenter.... og fokuser litt mindre på slitte floskler Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Helt enig... Ja de som drikker seg dritings gjør det uhemmet av grensene. Ja og de ødelegger tydeligvis for alle andre når folk tenker som de gjør... Man kan vel kanskje si at både adferd og fart har endret seg ganske mye på 20 –30 år, og at promillegrensen kanskje var for lav før i tiden hvis den er riktig nå. Når fikk vi denne promillegrensen? og hva var den før det? Redigert 2.August.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.