Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...

Har trådløs Ice i lasyebilen. Noen små hull mellom Kløfta og Vormsund. Ellers godt fornøyd. Ingen store problemer i Indre Oslofjord heller. Nå ligger vi i Kostersundet og Ice fungerer utmerkt. Jeg med padda og fruen med sin Iphone.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at ICE har fungert èn gang i Strømstad av alle de gangene jeg har vært der. Har forøvrig ekstra antenne, uten at det hjalp noe særlig. Nå skal jeg ut på påskeferie, så får vi se om det har skjedd noen forbedring. Jeg blir positivt overrasket hvis det fungerer noe som helst i Skagen, eller langs svenskekysten når vi setter kurs nordover. Isåfall blir det første gang på de 4-5 årene jeg har vært kunde der... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg blir like forundret hver gang jeg leser at noen omtrent ikke kommer på nett med ICE. Der jeg er med båten, mellom Drøbak og Göteborg, har jeg aldri hatt noen problemer de siste årene. Riktignok kan signalet enkelte ganger være svakt og hastigheten ikke alltid helt på topp, men med mitt ICE-modem med ekstern antenne har jeg da alltid kommet på nett, både underveis og i havn.

 

Når det gjelder Strömstad, har det tidligere år vært dårlig dekning der, men det skal nå være ny og forbedret basestasjon der. I fellesferien med en dullion med båter der, må en imidlertid regne med redusert hastighet. På bildene under ser en den forventede dekningen.

 

Først to bilder av dekning med modem innendørs og utendørs. Her ser en tydelig hvor basestasjonene er plassert. Litt artig er det å se at (fra det første bildet)basestasjonene nedover mot Sørlandet tydeligvis er plassert på "den ytterste nøgne ø" slik at det selv med modem innendørs gis dekning langt til havs!

 

icemodeminne.jpgicemodemute.jpg

 

 

 

Og her dekning med router inne og ute. Dette skulle en også få med modem med god ekstern antenne.

 

icerouterinne.jpgicerouterute.jpg

 

Lars H. :flag_sw::flag::flag_da:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og den eneste som bruker NMT450 systemet og ikke GSM.

De bruker ikke NMT450 systemet, det er nedmontert og fjernet for lenge siden. De bruker det samme frekvensområdet, som jo blir noe helt annet.

Når folk hører NMT450 systemet, tenker de med en gang på dekkningen dette nettet hadde, men det har intet å gjøre med ICE som har måttet bygge opp et nytt eget system med egne sendere og antenner. Derfor har ikke ICE en slik dekkning som NMT 450 mobiltelefon hadde, og som var bygget opp gjennom mange år av Telenor.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

... men det har intet å gjøre med ICE som har måttet bygge opp et nytt eget system med egne sendere og antenner. Derfor har ikke ICE en slik dekkning som NMT 450 mobiltelefon hadde, og som var bygget opp gjennom mange år av Telenor.

Tja... mon tro om ikke ICE dekningen begynner å bli temmelig nær det man opplevde med NMT 450 telefoner dersom man bruker D35 WLAN ruteren med ekstern antenne!!!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok er riktig. De har ganske så mange basestasjoner etter hvert, og hver basestasjon rekker langt pga den lave frekvensen på 450MHz mot 900, 1800 og 1900MHz som GSM bruker.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at de har en god dekning, men ville bare presisiere at dette ikke er noe NMT (Nordisk mobil telefon) system, som mange sier at det er. Ellers tror jeg de fleste nå har god dekning uansett frekvens, det er jo drøssevis med basestasjoner rund om i landet.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har selv testet dette ICE nettet litt på svenskekysten, med D35 router. Dekningen er tragisk dårlig og kontakt med nettet var vanskelig å oppnå i mange av havnene dessverre. Selv med routeren plassert utendørs.

 

Vi har også en ICE USB-pinne, husker ikke modellnummeret, den er enda værre x8. Tilnærmet ubrukelig selv i Norge og intettbygd strøk.

 

Min løsning ble mobilt bredbånd fra Tele2 som også virker i Sverige til norsk pris.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det blir kostbart med en skikkelig uteantenne til ICE, mener jeg så en til rundt 2000kr.

Lars H. har vel en utemontert antenne til sin ICE. Kan du si noe om prisen på den Lars H, og fabrikat/leverandør. ???

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til ICE modemet/routeren vil jeg foreslå en antenne fra http://holund.no

Jeg har den som er markert med gult på bildet under, og den har en gain på 5,15dBi. Anbefales!

Den på 2,3m har ennå større gain, hele 7,15dBi. Tror jeg betalte rundt 1200,- for den på 5,15dBi.

 

ice_antenna.jpg

 

Her er forresten antenneskogen på Trudelutt, rene spionskipet!

 

spionskip2.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv testet dette ICE nettet litt på svenskekysten, med D35 router. Dekningen er tragisk dårlig og kontakt med nettet var vanskelig å oppnå i mange av havnene dessverre. Selv med routeren plassert utendørs.

Geir

 

Det er det som er så merkelig. Noen får ikke dekning mens andre er strålende fornøyd.

Sitter nå på Koster med ICE og D35 router. Routeren står nede i salongen,jeg sitter på akterdekket. Extern antenne er ikke koblet til, og det funker helt greit.

Har EN gang på de 2 åra jeg har hatt ICE hatt problemer. Det var i Sandefjord i Høst, men da var det problemer med senderen. Tok 2-3 timer fra jeg meldte om problemene til de var løst.

Fartet Svenskekysten ned og opp i fjor, så vidt jeg husker hadde jeg ikke problemer med signal noen plass. OK Youtube og VGtv sliter jeg ofte med. Men å lese BP, aviser, mail og annet, sorry 0 problem.

Skjønner ikke at det skal være så stor forskjell :confused:

 

Lagt til. Er en befrielse å komme seg hjem fra jobb, Ice'n funker 20 ganger raskere enn det rælet vi har ombord på jobben.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når du sier at du har hatt "store problemer", mener du da med å komme på nett, eller at du synes hastigheten er lav?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok mye av problemet er at epler, bananer og druer sammenliknes direkte, alle er jo frukt!

Et nett med 450 MHz er en like forskjellig fra et med 1800 MHz som eple er forskjellig fra drue. (eller noe sånt!)

 

ICE har suverent best rekkevidde og dekningsområde, men bør ha en skikkelig uteantenne for å oppnå optimalt signal. Selv med topp signal faller hastigheten fort med mange brukere i ei celle, og cellestørrelsen til ICE er gigantisk sammenliknet med Telenor med antenne på hvert hjørne. Det må også Telenor ha for å få brukbar dekning mens ICE dekker et stort område og opp til 12 NM til havs fra ei antenne.

 

For stabil dekning med ICE bør en ha skikkelig uteantenne. Den såkalte utvendige båtantenna som ICE selv leverer er absolutt i underkant, de Lars anbefaler (Holund) er langt bedre. Vi har skikkelig antenne og har dekning nesten overalt. Unntak er steder som Anholt til Grenå, Flåm, Sunndal, Nesvik. Dekning for Telenor kan ikke sammenliknes, men er der så er den som regel raskere, ihvertfall fra 3G antenner.

 

Vi har nå to routere ombord, ICE (450) og Telenor (3G/edge) og merker sjelden at vi ikke har fast internett oppkobling ombord.

Link to post
Share on other sites

Når du sier at du har hatt "store problemer", mener du da med å komme på nett, eller at du synes hastigheten er lav?

 

Beklager om det ble litt utydelig, men det er altså dekningen jeg er misfornøyd med. Hastigheten er helt grei når den først får kontakt med nettet.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke jeg heller, har hatt store problemer syd på Koster, Vederøarna, Kungshamn +++ , selv med D35 routeten utendørs.

Jeg kikket litt på dekningskartene for disse områdene, og det er nok ikke de beste stedene for bra mottak. Helt syd på koster, på Ramsö feks. ligger en i utkanten av basestasjonen ved Strömstad, men med modem/router ute eller ekstra antenne, burde det ikke være problem der heller. Väderöene ligger i et hull mellom to basestasjoen, men med modem/router ute eller ekstra antenne, burde en få bra signal også der. Området Kungshamn/Smögen til Gulholmen er også et område mellom to basestasjoner, men som sagt ovenfor, så har i hvert fall ikke jeg hatt problemer der med modem og ekstern antenne. Men selvfølgelig, dersom en ligger tett inntil en bergvegg eller en høy bygning som skygger for signalene fra en sender, kan en nok miste signal selv der dekningskartet sier at det er OK.

 

ice_vadero_inne.jpgice_vadero_ute.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var jo rimelig (første året) for bruk i Norge. Skulle forresten visst om de bruket Netcom eller Telenor sitt nett. Men vær forsiktig med å bruke dette abonnementet på ferieturen i Sverige. Da koster det 19 kroner pr. MB. Da tror jeg ikke jeg hadde villet streamet live video fra båten mellom havnene og webkamera i havnene som jeg gjør med ICE-abonnementet.

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finner ikke dekningskartet i farten, link? OK, nå fant jeg frem, men måtte tillate cookies for Netcom for å få frem kartet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at jeg er særlig imponert over dekningen i Oslofjorden for Chess (Netcom) for 3G som tilsvarer hastigheten til ICE.

Det var mange hvite felter uten dekning, selv åpent og fritt ute på fjorden. Ikke mange hvite flekker hos ICE i det hele tatt!

 

dekning_fjord_chess.gif

 

dekning_fjord_ice.gif

Lars H.

(som ikke er ansatt hos ICE)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her må jeg få korrigere litt til Chess/Netcom sin fordel. En del av de hvite feltene på dekningskartet i forrige innlegg dekkes faktisk av Turbo-3G+. Så her korrigert dekningskart.

 

dekning_fjord_chess_turbo.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...