Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Her på Malmön har jeg bedre hastighet på mitt Comvik-modem enn på Ice som jeg låner av naboen. Jeg kjøpte modem på Pressbyrån i Kungshamn til SEK 399 og en måneds abonement med 20 GB til SEK 279. Ingen binding og god dekning alle de steder vi har vært. Anbefales!

 

kan man bruke dette i Norge og Danmark, eller er det bare Sverige?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lars H, jeg burde nok hatt e-postvarsel på innlegget mitt....har ikke vært innom denne strengen på en stund.

 

Jeg forventer at internett funker! Som sagt, "Venter på....." til stadighet og på mindre tunge internettsider er ikke tilfredsstillende for meg. Av og til kommer jeg ikke inn på nettet i det hele tatt. Det kan ikke ha med stedet å gjøre, eller antenneplassering, fordi senere får jeg internett. Jeg skjønner også at ICE ikke er det samme som en kraftig hjemmenettforbindelse, men jeg mistenker, som også antydet i andre innlegg, at ICE ikke har kapasitet nok i en del områder. Med andre ord tror jeg de selger mer enn de har.

Derfor ser det også ut til at kapasiteten varierer mye med tiden på døgnet, stedet man er mht til potensielle brukere og faktisk også om det er "innevær". Er det OK for de fleste at nettforbindelsen er såpass variabel?

 

Selv synes jeg ikke det er sutring og syting å bekjentgjøre min erfaring med ICE. Sammen med mange andres erfaringer vil det danne et bilde som andre kan bruke til å ta stilling til produktet.

 

Mht tekniske fakta, så er jeg ikke så flink med målinger av Byte opp og ned etc. Men jeg bruker R90 modem som ofte settes på taket av båten. Dersom mer avansert utstyr skal til for å få et fungerende nett, bør ICE opplyse om dette.

Link to post
Share on other sites

...ingen dekning på Marieholm Strömstad. Som andre er inne på kan det også være varierende mottaksforhold på samme sted.

Det er helt tydelig at det er svært lokale forskjeller. Vi ligger i den ytre gjestehavna i Strömstad nå, og her har vi utmerket dekning, og helt akseptabel hastighet. Har R90 modem uten ekstern antenne.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Mht tekniske fakta, så er jeg ikke så flink med målinger av Byte opp og ned etc

 

Det måler du enkelt ved å gå inn på speedtest.net og klikke på "Begin Test". Da får du etter hvert opp både opp og nedhastigheten din.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig å lese hvor mange som er totalt hjernevasket av reklamens løfter. Dere kjøper en rimelig og grei løsning men både forlanger og forventer topp ytelse. Kjøper dere klær hos Dressmann og forventer Armani? Kjøper dere en rimelig bil og forventer Ferrari?

 

Alle teknologier har fordeler og ulemper. Fiber er flott til bredband, men upraktisk i båt! Løsninger er selvfølgelig online satelittforbindelse. Ikke helt rimelig, men både pålitelig og raskt. For oss som ikke finner å ha råd til slike løsninger er både ICE 450 Mhz nett og mobil 3G rimelige alternativer som allikevel dekker vanlige behov, selvfølgelig med de begrensninger som ligger i teknologien. ICE rekker langt, men tåler ikke allverden av belastning før det går ut over hastigheten. 3G og 4G kan ha tett med kortrekkende celler, og derved oppnå god kapasitet, men kan av forståelige grunner ikke utbygges overalt. (ikke minst på fjerne utkantplasser hvor båtfolk ofte befinner seg)

 

Vi har i sommer beveget oss mellom Drøbak og Brønnøysund og har hatt forbindelse så godt som overalt. Noen steder er ICE best, andre steder 3G, og noen steder bare 2G (Edge) Hastigheten har variert mellom 70Kb og 8Mb, (som oftest over 1Mb) og vi er storfornøyd med hvordan forbindelsen blir bedre år for år. ICE har gjort et kjempeskritt i år med sitt mye R90 modem.

 

Men selvfølgelig, er man avhengig av å kunne streame film til enhver tid er det bare satelitt og landfast oppkobling som duger! (bli hjemme.)

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig å lese hvor mange som er totalt hjernevasket av reklamens løfter. Dere kjøper en rimelig og grei løsning men både forlanger og forventer topp ytelse. Kjøper dere klær hos Dressmann og forventer Armani? Kjøper dere en rimelig bil og forventer Ferrari?

 

Jeg tror du har misforstått litt. Man kjøper verken Dressmann eller Ferrari, man kjøper derimot ICE, og forventer at de leverer det de lover. Det gjør de åpenbart ikke alltid, og man blir gjerne litt irritert når man ikke får det man trodde man betalte for.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Tjøme. Der vi bor har vi kun Edge, eller Next gentel til ca. 350 kr mnd. + instalasjon, oppkobling, tilkoblingsgebyr, montør, binding, osv, osv.....

 

Ikke så mange alternativer her altså, så jeg prøvde ICE. Ikke fornøyd.

En av grunnene til det, feks. Regina, er at de sier de har bra dekning osv.

Skulle jeg ikke tro på "databladet" / deres info om hvor hurtig og bra dekning de har osv, bare for de de har lavere pris enn Next gentel?

 

Jmf din påstand om Dressmann og Ferrari?

 

Skjønte ikke den helt. Du mener jeg må forvente å få en dårligere vare enn lovet pga. ett eller annet?

 

Utdyp gjerne det..

 

Ellers, funker fint på land i skogen i Arvika.

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra ICE på min henvendelse på bla. dårlige forhold i Strømstadområdet:

 

Videre når det gjelder bruk av ICE tjenesten i Strømstad, har vi fått flere kundehenvendelser i Juli måned som plages med forbindelsen i området. Det viste seg at dette skyldes stor trafikk på Strømstad masten, vedrørende bebyggelse eller tiltak som er foretatt i området er kun Net1.se som kan besvare.

 

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

Med Vennlig Hilsen

Mohammed (#9696)

ICE Kundeservice

www.ice.no

Link to post
Share on other sites

Har brukt ice i flere år langs svenskekysten og danmark. Fortsatt like skuffet etter å ha anskaffet den nye R90 routeren. Dårlig dekning og hastighet sett i forhold til hva det koster. Hadde i det minste stabilitten vært lik gjennom døgnet, noe den ikke er. Lå i havn noen dager nå grunnet litt mye vind og regn, noe en del andre gjorde også, så var det umulig å laste websider i det hele tatt. Så fort havna begynte å tømmes så begynte websidene å laste igjen. Mao senderene ser ikke ut til å kunne betjene det antall klienter som trengs. Min oppfatning er at når jeg trenger nett-tllgang mest så funker det ikke, når jeg ikke har like stor trang til nett-tilgang så funker det ok men heller ikke mer en kun ok. Modem ser ut til å henge seg ganske ofte også, må restartes og da funker det en periode igjen. -Xlnt

 

Dette er også noe vi har erfart både i Norge og i Sverige. Dvs når det er mange i en havn som er dekket av nærmeste basestasjon til Ice/Net1 så blir trafikken for høy slik at man får elendig båndbredde eller ikke nettverksforbindelse selv om radiosignalet er bra.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Utdyp gjerne det..

Tja,

Kan kaskje sammenlikne med vann eller eller for den saks skyld strømtilførsel til gjestehavna.

450 MHz (ICE) har et tynt rør, 3G (1.8 Ghz) et tykkere rør og satelitt er direkte tilkoblet hovedvannledning.

Er du alene i havna får du greit med vann uansett, men hvis alle kranene er åpne samtidig kan det bli redusert til pipling.

Og DET skyldes fysiske lover som hverken markedsførere eller dyktige selgere kan gjøre noe med, det bare er sånn!

Link to post
Share on other sites

Har også opplevd varierende forhold i Sverige i sommer. Det var faktisk bedre i fjor. Jeg ser videre at på kvelden og når det er dårlig vær så er det vanskeligere og komme inn. Sikkert mange som bruker nettet da. Jeg tror at forklaringen er at de nye routerene beslaglegger 3 kanaler og at nettet rett og slett ikke har kapasititet til dette. I tillegg er det vel mange flere som har skaffet seg ICE. Men det burde ICE som leverandør forutsett

Link to post
Share on other sites

Jeg er sent inne i denne debatten, men ville bare kommentere tittelen. ICE har veldig god deking til sjøs, men det er kapasiteten det skorter på i forhold til NetCom og Telenor som begge har oppgradert til ny teknologi i fjor og i år (ICE har også det, men ikke like mye). Dette merkes spesielt på regnværsdager, for da sitter "alle" inne i båten og skal surfte på iPad'ene sine. Da blir det kø og det går tregt eller stopper opp helt.

 

Skal du ha oppleve en god tjeneste, må du forsøke å ligge et hestehode foran alle andre. F.eks. vær først ute med nye leverandører, nye tjenester, eksterne antenner, større antenner (monter f.eks. antennen på toppen av en forlengbar båtshake), finn ut hvor masten står (finnsenderen.no) og legg deg i fri sikt mot denne. Osv. osv.

 

Det har vært en eksplosjon i mobilt bredbåndsbruk de siste årene. Dette "sliter" mobiloperatørene med å kompensere for, selvsagt mens de smiler fra øre til øre.

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Hos oss har dekningen vært dårligere i år enn i fjor. Kunne like gjerne surfet på Telenor langs svenskekysten og mister da lysten på å betale 299,- for dårlig eller ingen dekning. Har nå R90 mens jeg hadde D35 i fjor. Vet ikke om ICE har planer for å øke båndbredden.

Link to post
Share on other sites

Vår opplevelse ac ICE er veldig variabel.

Jeg har god signalstyrke, ok upload (ca 1 Mb) og tragisk download (0,08Mb). Det varierer voldsomt langs der vi har vært i sommer. Tønsberg-Gøteborg. Jeg skal gi det 1 sjanse til i helgen, ellers er det ut med routeren og finne andre løsninger. Grunnen for å ha ICE i båten var dekning i Norge og Sverige.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Ice er at i pressområder så blir kapasiteten for dårlig, men jeg jobber mye i grisgrendte strøk i innlandet, gjerne innerst i en dal eller rett under et fjell, der fungerer det ofte veldig bra! Samme pris i Norge, Sverige og Danmark er et pluss! Men på regnværsdager når alle skal streame film og TV så blir det for spedt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Grunnen for å ha ICE i båten var dekning i Norge og Sverige.

Og for oss er grunnen utelukkende Sverige og evt Danmark. I Norge bruker jeg Telenor, som jeg har gjennom jobben uansett. Men det blir fort dyrt i utlandet...

For meg er det viktigste å få sjekket mail en gang eller to om dagen, samt å sjekke værvarsler. Og Baatplassen, selvsagt. Men det vil ikke være noen krise hvis jeg opplever dårlig eller ingen dekning med ICE innimellom.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva det er som gjør at dere er så misfornøyd med ICE. Så langt har jeg aldri vært uten dekning der jeg har vært med båten mellom Drøbak og Göteborg. Noen ganger er riktignok ikke hastigheten all verden, kun 2,5mbps nå her i Skärhamn, men hadde da ingen problemer med å se håndballkampen i går via nrk.no med kun noen få ganger litt hakking? Men OK, jeg har router med ekstern 5,1dBi gain antenne. For meg er dette mobilt bredbånd. Hjemme hadde jeg ikke vært fornøyd med slik hastighet. Der har jeg GET med 20Mbps og kan streame det jeg ønsker, men i båten sitter jeg da ikke og laster ned film? men det har jo som sagt fungert med live sending fra OL!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med vår ICE router på take klarte jeg knapt å kjøre RDP (krav på 100-200Kbps). Livesending er dødfødt.

3G er bedre herifjorden. Kunne tenke meg å prøve Netcopm sin 4G router.

 

I Smøgen hadde jeg knappe 0,2Mpbs, min kones svenske onkel hade 19Mbps med 4G

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H, jeg synes vel det er såpass mange "sutrete" innlegg i denne strengen at det dokumenterer at ICE sitt produkt oppleves for dårlig av veldig mange. Videre statistikk synes unødvendig.

De som er fornøyd, skriver antakelig ikke så mye her. De som skriver misfornøyde innlegg her, er ikke så mange, men de skriver mange ganger.

Men det er nok en del som venter at kapasiteten til enhver tjenesteleverandør via radiosignaler skal dekke maksimumsbelastningen som forekommer i tre-fem uker av året.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ligger i Fjällbacka nå. Helt fin dekning. Men havna er ikke full, selvsagt, så kapasiteten er neppe sprengt.

Det som er vanskelig å vite er om noen av de få brukerene som eventuelt henger på cella holder på med en større Windows oppdatering (uten deres vitende) eller om de streamer TV eller laster ned filmer via torrent. Poenget er at selv om det finnes få brukere, kan de få som er der belaste cellen veldig mye. Det gjør i hvert fall jeg selv når jeg opplever gode forhold - da hiver jeg på med masse nedlastinger og streaming ;-)

 

Du kan oppnå bedre kvalitet på tjenesten ved å ligge et hestehode foran de andre brukerne i området. Akkurat som Lars H. nevner: Ekstern antenne med høyt gain. Får du en slik antenne høyere opp enn de andre i havna, burde du ha en sjanse ;-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...