Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Det får du nesten avgjøre selv, jeg har kun erfaring med ICE. Nå er det forresten ikke lenge til ICE tredobler hastigheten. Nye modemer som skal utnytte dette er ventet til sommeren, og nye routere til høsten. Så kanskje ikke så smart å kjøpe gammel modell nå? Har forsøkt å få ut av dem hva nye modem og routere vil koste, eventuelt innbyttepris, men med negativt resultat.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jøss da er det ikke bare Lars og jeg som er fornøyd. Ligger innerst i hølet i Strømstad gjesthavn og har grei kontakt uten x antenne.

 

Men får ikke signaler fra riksTV. Kun svenske gratiskanaler.

På Koster får jeg de Norske greit inn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt Telenor sin trådløse router. 150/mnd (17-07, men første 3måneder gratis døgnet rundt og fri mengde datatrafikk) og mulighet for tilkobling av inntil 4 maskiner. I følge dekningskartet skal dekningen være den samme for ice og Telenor der jeg ferdes, men opplevde nå på hytten at der Telenor oppnådde fin hastighet må jeg bruke ekstern antenne for å få tilsvarende hastighet på ice (jeg har USB-modem).

Pris og nytteverdi gjør at jeg nå heller mot Telenor foran både Netcom (samme router men dyrere pr måned) og ice som både er dyrere og har mye lavere mengde datatrafikk inkludert.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Netcom kontra telenor.

 

Netcom 249.- i mnd med 8GB nedlasting og de 4 første månedene 50% rabatt.

Telenor 299.- i mnd 6GB nedlasting ingen kampanje akkurat nå.

 

Jeg har forresten vært i Strømstad, koster og nå kungsvikhamn og testet ut ICE nettverk via min Wifi antenne, det var 6 åpne ICEnett på koster og ca det samme i strømstad, det var dekning men det gikk himla tregt. Her i Kungsvikhamn er jeg nå på en ICE router som er åpen og den går relativt fort, 0,6MB ned

Link to post
Share on other sites

Og akkurat nå ligger jeg på godt under halvparten i Strømstad, med utvendig antenne fra ICE. Men det som irriterer meg mest er ikke mangel på hastighet. Det er at ruoteren plutslig kutter ut etter at jeg har sittet og jobbet et kvarters tid. På meg virker det som at ICE har en slags klokke som kutter forbindelsen etter en gitt tidsperiode, selv om jeg sitter og jobber hele tiden.

Link to post
Share on other sites

At ICE skulle ha en slags klokke som kutter forbindelsen etter en gitt tidsperiode, har jeg aldri opplevet enten jeg er aktiv eller bare er oppkoblet (i flere døgn i trekk). Men jeg har altså ikke router men modem.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det største problemet til ICE er at de ikke leverer den hastigheten de lover, og at de er elendige på kundeservice. Når man sender inn en henvendelse til dem må man i det minste kunne forvente et eller annet svar.

 

De skal kunne levere 3.1 mbit men leverer konstant under 1 mbit hastighet. Dette må kunne sies å være en kraftig underlevering.

Link to post
Share on other sites

De skal kunne levere 3.1 mbit men leverer konstant under 1 mbit hastighet. Dette må kunne sies å være en kraftig underlevering.

 

Hvem sier at ICE alltid skal levere 3.1 Mb.?

ICE selv sier at 3.1 Mb er teoretisk maksimal nedlastingshastighet og de spesifiserer hastighet opp til 3,1 Mb. Det er en hastighet du bare kan oppnå hvis du er nær sender og eneste aktive bruker i denne celle. En hastighet på 1 Mb er ikke dårlig på et så vidtrekkende nett som ICE har på 450 MHz, og i løpet av kommende år skal det økes vesentlig.

 

Vil du ha det raskere så bruk mobilnettet med høy frekvens og liten rekkevidde. Da må du også holde deg der hvor du har 3G dekning.

Link to post
Share on other sites

Synes dette med hastighetskrav er mye overdrevet for svært mange av oss!

Sjøl har jeg skarve 500 kb og det holder for meg,

men: Jeg spiller ikke på nettet, jeg har ikke store filoverføringer og bruker nettet til å lese div nettsider, mail og Skype.

Ingen problemer med tale på Skype samtidig som mail laster.

Tidligere hadde jeg 256 kb på nettet, og da var det litt hakking på Skype når mail jobbet, men ikke værre enn at samtalen var forståelig. :wink:

 

Klart: Har du stoore nedlastinger (filmer etc.) eller spiller på nettet med høy grafikkoppløsning, vil behovet for netthastighet være større! :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok mye av problemet er at epler, bananer og druer sammenliknes direkte, alle er jo frukt!

Et nett med 450 MHz er en like forskjellig fra et med 1800 MHz som eple er forskjellig fra drue. (eller noe sånt!)

ICE har suverent best rekkevidde og dekningsområde, men bør ha en skikkelig uteantenne for å oppnå optimalt signal. mens ICE dekker et stort område og opp til 12 NM til havs fra ei antenne.

 

For stabil dekning med ICE bør en ha skikkelig uteantenne. Den såkalte utvendige båtantenna som ICE selv leverer er absolutt i underkant, de Lars anbefaler (Holund) er langt bedre. Vi har skikkelig antenne og har dekning nesten overalt. Unntak er steder som Anholt til Grenå, Flåm, Sunndal, Nesvik. Dekning for Telenor kan ikke sammenliknes, men er der så er den som regel raskere, ihvertfall fra 3G antenner.

 

Vi har nå to routere ombord, ICE (450) og Telenor (3G/edge) og merker sjelden at vi ikke har fast internett oppkobling ombord.

 

Hele enig med Regina III antenne er tingen.

 

Ser at jeg kunne blitt enda mer fornøyd med antennen som Lars har, men for meg fungerer ICE antennen på mange steder som noen ikke får inn noen ting.

Etter å ha skummet tråden sitter jeg med det inntrykket at det kun er en drøy håndfull som er misfornøyd med ICE og at noen har USB dongle og de med D35 modem ikke har antenne.

Mulig en tur hit og sjekke at en har siste oppgradering er tingen, før en klager og skaffer seg en antenne.

http://kundeservice.ice.no/Privat/Kundeservice.aspx.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har en biltur bak meg fra Oslo til Rødby gjennom Sverige og Danmark. Hadde ICE sin magnetfotantenne på taket og fikke ikke kontakt et eneste gang. Har mistanke at den kanskje har tatt kvelden ved korrosjon på sjøen. Noen som har opplevd dette?

 

På den andre siden brukte vi D35-routeren og saken hengte seg jo allerede opp ved å koble til routeren. Til slutt kjørte vi en hard-reset på routeren (og deretter er jo WiFi av) men vi fikk det ikke til med kabeltilkobling heller.

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig stort sett god erfaring med ICE. Utfordringen nå er at jeg har fått et modem som ikke ser ut til å ha inngang for ekstern antenne, og at jeg har problemer med å koble til VPN via ICE. Det siste kan sikkert skyldes bestemmelse fra arbeidsgiver, og innebærer at han går glipp av min innsats på mail osv når jeg er i båten. Noen andre som har tilsvarende problem med VPN, og som (enda bedre) har funnet en løsning?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig stort sett god erfaring med ICE. Utfordringen nå er at jeg har fått et modem som ikke ser ut til å ha inngang for ekstern antenne, og at jeg har problemer med å koble til VPN via ICE. Det siste kan sikkert skyldes bestemmelse fra arbeidsgiver, og innebærer at han går glipp av min innsats på mail osv når jeg er i båten. Noen andre som har tilsvarende problem med VPN, og som (enda bedre) har funnet en løsning?

 

Jeg bruker VPN og kan sjekke jobbmail etc. fra båten. Nå i påsken var imidlertid tilgangen så begrenset at jeg ikke kunne åpne vedlegg til e-mailer, uansett størrelse på vedleggene. Problemet er som sagt størst når routeren må restartes for å plukke opp signalet. Dette med at signalet forsvinner (routeren går fra grønt- til null lys plutslig) skjer uavhengig av om jeg er på VPN eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig stort sett god erfaring med ICE. Utfordringen nå er at jeg har fått et modem som ikke ser ut til å ha inngang for ekstern antenne

Hææ? ICE har da kun et modem, D50 med inngang for ekstern antenne (bak den lille gummilappen)?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei all Ice fans :)

 

Jeg skal snart opp på julebesøk til pappa.

 

Han har et D-50 modem.

 

Kan jeg ta med en router, og bruke den som et accesspoint via hans D-50 modem??

Eller går det å koble seg på med flere makiner samtidig trådløst??

 

Håper noen kan svare på dette asap.

 

Takker for alle svar.

Kent

Link to post
Share on other sites

Hææ? ICE har da kun et modem, D50 med inngang for ekstern antenne (bak den lille gummilappen)?

 

Lars sitt innlegg var for noen måneder siden, men da nettopp disse modemene dukket opp igjen i tråden nå i november, tenkte jeg å legge til: ICE har modemet D35, med to 450 MHz-antenner (en på hver side) og to WLAN-antenner for 2,4 GHz (på oversiden). Den ene av 450 MHz-antennene kan erstattes med kabel fra ekstern antenne.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...