Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Jo da, ICE har også routeren D-35. Og egentlig er den vel et modem med innebygget router (eller omvendt). Men selv kaller vel ICE D-50 for et modem, og D-35 ofte kun for en router. Men dette er kun flisespikking, så ikke bry dere om det.

 

Det jeg imidlertid lurer på, er om det er noen som har hørt noe nytt om når nye modem for 3x dagens hastighet kommer? Det skulle vært klart i sommer for "modemet" og i høst for "routeren". Det siste jeg har hørt er at ny versjon av i hvert fall modemet var utsatt til 4.kv. i år, så da burde det snart komme?

Lars H.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En kan kanskje være litt forsiktig men Ice klarer ikke å holde hva de ønsker å levere og av økonomiske årsaker.

 

Telenor og netcom tar rotta på de, mobilt bredbånd fra netcom fungerer glimrende i 3g,dropper LTE tankene i denne settingen. Telenor har bedre og mere stabile linjer og i skrivende stund rimligere i forhold til båndbredde/hastighet på kysten. Håper Netcom leser dette slik at vi får 4g i Oslo fjorden frem til Filtvedt :yesnod:

 

Ice har bedre dekning utover kysten og i fjellheimen men....upload på rundt 2 som i praksis gir under 1 burde være pinlig. Gamle modemer/router som ikke kan brukes til noen ting. Flirer av dette :yesnod:

 

Ett år til og Ice er ferdig dersom de ikke endrer policy, setter ned prisen, øker hastigheten og ikke minst minstemål på båndbredde. Det tror jeg ikke de klarer og vi kan vel nå bare erklære Ice som et dødfødt alternativ på sikt. :yesnod:

 

Dersom noen har behov for Usb donglen til ice har jeg 2-3 stk på jobben som kan deles ut til en billig penge, send IM. :sailing:

Redigert av Contraband (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ICE i 3 år nå. Faktisk 2 abonnement. Begge bruker rutermodemet. 1 Brukes mellom familiehytta og bilen og den andre står permanent i båten.

 

I tillegg har jeg PC med 3G kort innebygget (Netcom) og mobiltelefon med 3G og Telenor. Telefonen fungerer også som en trådløs router og kan dele tilgangen med andre enheter.

 

Min erfaring er at ICE er totalt overlegen i de fleste sammenhenger. Både på dekning og hastighet. Det er kun i enkelttilfeller hvor 3g har fungert raskere og kun da i perioder. Jeg måler ofte hastighet. Mellom Netcom og Telenor kan jeg ikke si jeg merker noen forskjell bortsett fra litt forskjellige dekningsområder på 3G Derfor har jeg begge.

 

Jeg ser også at noen baserer sin erfarng på at man har koblet seg på andres åpne ICE net. Vel, jeg har i perioder hatt åpent nett og før jeg da omtrent får fortøyd i Strømstad så har minst 10 pc/smarttelefoner kommet opp i lista for tilkoblinger. Blir ikke fart da.

 

En annen ting er at mange kjører samme WiFi kanal i samme havn og det skaper "støy" og fartstap mellom routere og oppkoblede enheter.

 

Jeg har ringt ICE 2 ganger på disse 3 år og opplevde kundeservice som både rask og kompetent. Men de er kanskje dårligere i fellesferien, med mange brukere som da har behov?

 

Da jeg har en jobb som er innen internett/web/komunikasjon bruker jeg både båten og hytta som kontor i store perioder og det er da særdeles viktig at ting fungerer. ICE opplever jeg at fungerer utmerket og best for meg og mitt behov, og sikkert for mange andre også.

 

/Chaos

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger fast stasjonert i Strömstad. Her kan jeg sitte i båten og koble meg opp på baatplassen eller jobben. Det går helt greit, men kan naturligvis ikke sammenlignes med fiberoptiken fra Telenor i heimen. Nå er jo PC'en jeg har hjemme et par generasjoner nyere en sirupslaptopen levert for fem år siden av Toshiba. Det har rent noe vann i havet på den tiden. Personlig er jeg såpass fornøyd med ICE at jeg ikke gidder på prøve noe annet. Det eneste jeg skal foreta meg er å skifte til uoriginal antenne. Den som ICE leverer er for dårlig, ref. info. fra Lars H.

Link to post
Share on other sites

Jeg tegnet netcomabonnement for et år siden fordi ICE var så forfærdelig upålitelig og kundeservicen var elendig! Tror de er den siste internettleverandøren som tillater seg å stenge telefonne kl. 17 på hverdagene og bare åpen et par timer på lørdagene. Det gjør det fullstendig umulig å få kontakt uten å ta seg fri fra jobb eller hvis man endelig har droppet anker et sted etter jobb, for så å ordne noen små jobbting før dagen etter. Da kan man bare DRITE i å forholde seg til dette forferdelige selskapet. Jeg konfrotnerete de med disse for halvannet år siden og det ble de påstått at de jobbet med å utvide åpningstidene, men den siste måneden viser hvertfall at heller ikke dette har blitt gjort. Nå er det forholdsvis lenge siden sist jeg kritiserte ICE. Det skyldes kun at jeg konsekven bruker internettdingsen fra Netcom, og av og til telefonen. Begge løsningene fungerer mye kjappere enn ICE. Kan tom se på nett-TV og youtube, men etter jeg glemte igjen dette i juleferien ble jeg tvunget tilbake til å bruke forfærdelige ICE-boksen som jeg virkelig hater. Forsøker å glemme at den fortsatt koster meg 300 kr i måneden som er totalt waste of cash, men når den endelig trenger å brukes viser det seg jo at den fortsatt ikke fungerer tilstrekkelig. Dette er min 3 eller 4 router fra ICE. Noen ganger kan jeg bruke nett en times tid (veldig sakte) før det detter helt ut. Andre dager fungerer det stabilt (men tregere enn netcom), andre ganger får det ikke kontakt med senderne til tross for jeg kastet bort masse penger på en ekstern antenne. HAr også forsøkt å sette routeren ut, tatt meg fri fra jobb (for å få kontakt med ICE kundeservice) som heller ikke har registret feilmeldinger i området og ikke klarer å finne ut av feilen. Et par dager senere fungerte det plutselig normalt igjen, men nå har jeg heldigvis NEtcom-dingsen tilbake så nå trenger jeg ikke bruke dette nettet :headbang: Dersom man trenger en pålitelig, stabil leverandør som stiller opp og er tilgjengelig med hjelp når ting ikke fungerer bør man i hvertfall holde seg langt vekk fra dette selskapet. Har aldri måttet ringe verken NEtcom eller telenor pga tekniske problemer, men skulle de oppstå så vet jeg i hvertfall at jeg slipper å ta meg fri fra jobbb for å få kontakt...

Link to post
Share on other sites

Det er underlig hvor forskjellig vi kan oppfatte samme greia. Men nå skal innrømmes at jeg aldri har prøvd å spille av film over ICE-forbindelsen min. Og det er lenge siden jeg testet farten på forbindlesen. Den gangen var det ikke akkurat noe happening, sant nok. Mye av hva vi opplever kan vel linkes til bruken. Mitt bruk er i hovedsak kontakt med vanlig internettpålogging, værmelding etc. Og jeg gjentar: Antennen til ICE holder ikke mål.

Link to post
Share on other sites

Har Ice router liggende jeg også, men jeg sliter med dårlig dekning.

 

Tenkte først å ha den i båten, men har dårlig/null dekning i fjordene jeg ferdes mest i (Hjørundfjorden og Storfjorden)

 

Så tenkte jeg og sette opp routern på hytta, men det var dårlig dekning der også.

 

Vurderer og kjøpe ny antenne og teste på hytta igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn wlan router fra ICE. Den ga oss bredbånd i hele sommer både i Norge og SVerige. Podene var til og med online mens vi kjørte. Om det var dårlig dekning satt vi routeren på fly'en.

 

Eneste gangen den sviktet var etter et forrykende uvær der den stod på flyen. Det var da vi fant ut at trekket på fly ikke var helt tett - routeren var full av vann. en telefon til ice og vi fikk ny i posten - reklamasjon (den var selvfølgelig behørig tørket før vi sendte den i retur).

 

Ice er vår venn ombord - det gjør at ungene kan føle seg noe sivilisert ombord - dvs at de kan spille og være på feisbukk

Link to post
Share on other sites

Har og routeren fra ICE, bur i båten 5 dager i vekå og det fungerer utmerket. God dekning og grei hastighet på nedlasting. Har noken opplevd at dei har brukt opp dei 6gb som følger med abo? Bruker nettet til litt streaming av fotball, youtube og NRK. Må av og til logge av og på igjen laptopen for at det skal fungere, men mistenker at det er laptopen som er problemet. Andre som har lånt nett har iallefall ikkje sagt noke.

Link to post
Share on other sites

Mitt bruk er i hovedsak kontakt med vanlig internettpålogging, værmelding etc. Og jeg gjentar: Antennen til ICE holder ikke mål.

Antenne kunnskapen er " Stang med ledning = antenne"..,.

Nå har jeg ICE antennen noen meter høyere enn Lars sin antenne og er stort sett fornøyd i alle tre land..

Lurer på hvor meget mer fornøyd en blir med en antenne, som Lars ref. til i Innlegg 37 .

Har en Procom CXL70-1YA 420- 470MHz liggende er den brukbar som antenne til ICE D35 ?

 

Link to post
Share on other sites

Har noken opplevd at dei har brukt opp dei 6gb som følger med abo?

 

Jepp, har skjedd ett par ganger.

Nå er vi 3 båter som bruker samme ruter så det er kanskje ikke så rart at 6gb blir snaut.

2 båter leier internett forbinnelse av meg. Så nå i vinter har jeg selv gratis internett.

2-3 brukere på samtidig og jeg merker ikke noen nedgang i hastigheten.

ICE funker glimrende for meg, men det har jeg nevnt en del ganger før.

Link to post
Share on other sites

Antenne kunnskapen er " Stang med ledning = antenne"..,.

 

Mine kunnskaper strekker seg omtrent like langt. Derfor skal jeg plage Lars H når jeg kommer dit i opplegget ombord. Lurer på den antennen på 2,3 meter og plassere den oppå targabøylen. Da kommer den noen meter over vannet. Blir kanskje litt voldsomt, ser ut som en russisk tråler fra den kalde krigen.

 

Men i dag har utskeilesene vært å besøke Seatronic og kjøpe en gråvannstank som skal inn i systemet ombord. Og så har jeg bestilt AIS hos samme, den som blir levert av hva-det-nå-heter-igjen, virker Digital Yacht kjent?. Den har egen GPS-antenne. I tillegg splitter som jeg skal ha på VHF-antennen. Nå blir det masse ledninger og snurr som skal på plass.

 

Jeg har en snill kone.

Link to post
Share on other sites

Har en Procom CXL70-1YA 420- 470MHz liggende er den brukbar som antenne til ICE D35 ?

Jeg kjenner ikke akkurat det merket, men en antenne for 420-470 MHz har jo NMT-frekvensen(e) midt i båndet de oppgir, så hvis du bare har riktig antennekontakt, så burde det gå helt fint.

 

Jeg har en båtantenne for ICE som jeg kjøpte hos Telrad i Fredrikstad; den heiser jeg opp i et fall når jeg er i havn og signalene på de normale antennene ikke er gode nok. Og jeg har på ingen måte Kaftein ØL sine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke akkurat det merket, men en antenne for 420-470 MHz har jo NMT-frekvensen(e) midt i båndet de oppgir, så hvis du bare har riktig antennekontakt, så burde det gå helt fint.

. Og jeg har på ingen måte Kaftein ØL sine erfaringer.

De erfaringer har ikke jeg heller.

 

Da er det bare og forske med den antennen og se om det er merkbart forskjell på samme plass.

Det med fallet var ikke dumt, kan da få den 8m høyere og da skal det bli bedre i følge teorien.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når 6GB er nær ved å bli brukt opp så går hastigheten på nettet ned til saaaaakte. Vi kjøpte ekstra kvote dagen før routeren vår drukna i sommer. Så jeg har noen ekstra GB på lur. Vårt nett er kryptert og sikra - av egen erfaring fra da jeg selv lånte nett her og der før.

Link to post
Share on other sites

Trodde at ekstra kvote gjalt for den måneden de ble kjøpt.

Dersom kvoten ikke er oppbrukt ved månedsskiftet vil den kunne forbrukes ved behov på et senere tidspunkt. For å sjekke ditt forbruk kan du logge deg på Min Side eller sende en SMS med kodeord FORBRUK til 08200.

http://kundeservice....ekj%C3%B8p.aspx

 

På Ofte abonnement blir forbruk utover 1000 MB fakturert med kr 2 per MB, opptil maksimalt kr 599 per måned.

 

NB! For kunder med Ofte-abonnement vil en kvote ikke være aktiv før forbruket har passert 6 GB. Man kan derfor ikke handle kvote for å forhindre å bli fakturert for forbruk mellom 1 og 6 GB

For tiden er forbruksgrensen 6 GB for Ofte og Alltid kunder. Ved bruk over 6 GB vil hastigheten reduseres. Grensen er tilsvarende som våre konkurrenters, og er satt i verk for å sikre best mulig hastighet for alle våre kunder.

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er halvpris m binding ett år. Siden de bruker netcom sitt nett tipper jeg hastighetem ned er maks 8 mb/s. men teoretisk neppe mere enn 1-4 mb, uansett raskere enn Ice. Så ikke noe på Chess sine sider om hastighet. Fordelen er alikevel etter 6gb båndbredde blir hastigheten satt ned til maks 200. Det holder til enkel surfing i forhold til andre konkurrenter som har maks 128 kb.

 

Hadde vel uansett heller gått for large fra Netcom til 399 med 15 gb grense og mulighet for 4g, eller sågar kanskje telenor sitt til samme pris men 20 gb nedlastning. I 3g har jeg inntrykk av at hastighetene både for telenor og netcom er omtrent like men dekningen til telenor er bedre.

Link to post
Share on other sites

Til dere som opplever at nettet kutter ofte: Gå inn på PCens kontrollpanel, nettverkstilkoblinger, høyreklikk på tilkoblingen dere bruker, gå så til egenskaper, så konfigurer kortet, velg strømstyring.

 

Ta vekk haken for "Tillat å slå av enheten for å spare strøm".

 

Grunnen er at kortet i avslått tilstand bruker litt tid på å slå seg på og kommunisere med routeren om IP-adresse. Åpner du en nettside før dette er gjort, vil du få feilmelding.

 

sp3215012012113611.png

Redigert av bombom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...