Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Har hatt ICE i mange år her jeg bor, av den enkle grunn at det ikke er mulig med noe annet bredbånd her.

 

Er stort sett fornøyd, men skal henge meg på flere her som mener at kapasiteten er litt for dårlig.

i fra 1400 på ettermiddagen og til 1900 er det nesten håpløst, men på natten/grytidlig på morningen er det helt suverent.

Den nye R90 routeren er vesentlig bedre enn den gamle D35 og man bør ha ekstern antenne.

Har økt maks nedlast til 9gb pr mnd og syns nok det koster litt mer enn det smaker, men har som sagt ingen annen mulighet.

 

Har hatt ice med meg i skuta på sommeren, og er greit fornøyd bortsett fra noen "huller" her og der (men nå farter jeg stort sett på Mjøsa også da :flag_bp: )

 

mvh LaVida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Før man mener kapasiteten er for dårlig må man ha et referansepunkt. ICE benytter seg av det gamle NMT nettet som tapte kampen mot GSM nettet for noen år tilbake. NMT var det første mobilsystemet vårt, det opererte først på 450 MHz frekvens, senere på 900 MHz. Man kan derfor ikke sette ICE teknoligi opp mot andre faste forbindelser som f.eks. fiberoptisk forbindelse. ICE er meget bra for båtfolket da frekvensbåndet har lang rekkevidde. Ulempen er at det krever fri sikt til basestasjoner. GSM nettet krever kort avstand til nærmeste antenne. ICE er fantastisk - og faktisk gjenbruk av gammel teknologi, hører jeg miljøvernere applaudere....? Mao. før dere klager - sjekk teknologien som ligger til grunn. Så kan vi diskutere om dere vil ha ICE eller fiber???? mens dere seiler mellom Kr.Sand og Skagen :sailing: . (Selv har jeg 100 MBit / 100 MBit fiber hjemme og ICE i båten og er fornøyd).

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nevnt det før og nevner det igjen.

Har hatt Ice i 3 år og er meget fornøyd.

Den nye R90 Routeren "hang" ett par ganger når jeg lå i Tønsberg før Påske.

Etter at jeg forlot Tønsberg har den fungert helt fint.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

ICE/Net1 rules. Selv som Dansk r eig kjempefornøyd. Er dog ikke kjempefornøyd med at R90 routeren og doubble speed kun udbydes i Norge & Sverige. ref https://baatplassen.no/i/topic/71771-ikke-kjp-mobilt-nett-fra-icenet-drlig-dekning/page__st__120__p__1265370#entry1265370 & http://www.procom.dk/dan/produkter/marineantenner/225-470-mhz/rundstraalende-antenner-gain/cxl-70-5c - you wiil not regret!!! /BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hmmmm. Har kjøpt Ice et år fordi jeg vil ha bra nett på båten. Ikke fornøyd. Tregt nett nesten overalt, å kalle dette for bredbånd er en vits. Minner mer om oppringt internett, til nød ISDN.

Kan ikke anbefale dette som bredbåndsløsning.

 

Skuffet, ønsker ikke å se: Venter på---- hele ferien.

Link to post
Share on other sites

Du Lucky Strike, hvilke hastigheter er det du forventer, og hva er det du får med ICE? Det er helt greit å sutre og syte, men hva med litt fakta?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Ice i båten i mange år og har vært giodt fornøyd inntil denne sesongen. Bytter til den nye R90 routeren og har opplevd svært dårlig dekning langs hele svenskekysten og ingen dekning i Sæby. Opplevde dette så ille at jeg ringte til ICE som kunne fortelle at de hadde kapasitetstrøbbel og var i gang med å bygge ut. Årsaken var at de hadde solgt så mange nye routere slik at kapasiteten var sprengt.

 

Så mitt håp er at dette bedrer seg snart slik at ICE leverer som de har lovet.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har det gamle D50 modemet med USB må si jeg ble overasket hvor raskt dette var! veldig god dekning i de store byene og hjemme, selv om dekningskarttet hjemme var helt i yttergrensen! På hytta fungerte det desverre veldig dårlig. Det var egentlig derfor jeg bestilte det, for på dekkningskarttet så det ut som om det var bra dekning! Det er forøverig dårlig 3g oppe på hytta også. Jeg har ukes abbonement så det koster meg ikke noe å ha abbonnentet. Det er lenge siden jeg har prøvd det nå. Det går ikke an å si at ICE er dårlig, men dekningsgraden er ikke så veldig bra utenfor de største byene kansje da.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sitter nå i Stavanger og bruker mobilen som modem,ice nettet er så ustabilt at det ikke lar seg gjøre å bruke det.Samme erfaringer er det i 98% av alle havner fra Ålesund til Stavanger.Jeg har forøvrig et d50 modem med ekstra antenne.Dersom dette modemet ikke hadde tilhørt min arbeidsgiver så hadde driten blitt sjøsatt for lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Så fornøyd at jeg bygger ut eget anlegg med fast installasjon ombord

@Bitteliten, har du kjøpt ekstern antenne? I så fall, hvilken kjøpte du? Jeg mottok mitt Ice-modem i går, og jeg vil nok bruke det uten ekstern antenne denne sesongen. Men utelukker ikke installasjon av utvendig antenne etterhvert.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi lå på Gluppø for to uker siden, det hjalp å ha routeren på flyen, men forholdene var svært ustabile. Flyttet oss til Koster og hadde omtrent ikke nettilgang de fire dagene vi lå der. Min erfaring fra tre uker på svenskekysten er ikke tilfredsstillende. Har R 90 modem. Hjemme i Sørum fungerer det aldeles utmerket, men der trenger jeg det ikke!

Link to post
Share on other sites

Vi har har prøvd Ice for førstegang i år på Svenskekysten, ned till Skjærshamn. Opplevd varierende forhold, noen steder bra men andre steder ikke kontakt. Har opplevd og doble hastigheten ved å flytte modemet på flyen.

Har opplevd grei hastighet på morgenen og ikke kontakt senere på dagen. Mulig dette har sammenheng med antall som benytter samme sender. Jeg regner med å montere ekstern antenne, håper det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Har brukt ice i flere år langs svenskekysten og danmark. Fortsatt like skuffet etter å ha anskaffet den nye R90 routeren. Dårlig dekning og hastighet sett i forhold til hva det koster. Hadde i det minste stabilitten vært lik gjennom døgnet, noe den ikke er. Lå i havn noen dager nå grunnet litt mye vind og regn, noe en del andre gjorde også, så var det umulig å laste websider i det hele tatt. Så fort havna begynte å tømmes så begynte websidene å laste igjen. Mao senderene ser ikke ut til å kunne betjene det antall klienter som trengs. Min oppfatning er at når jeg trenger nett-tllgang mest så funker det ikke, når jeg ikke har like stor trang til nett-tilgang så funker det ok men heller ikke mer en kun ok. Modem ser ut til å henge seg ganske ofte også, må restartes og da funker det en periode igjen.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Ice har fungert greit på Ekenäs/Sydkoster, Väderöarna, Bohus-Malmön - alle steder R90 plassert i cockpit uten ekstern antenne, og i Hamburgsund litt mere hakkete med ekstern antenne heist opp i et fall opp til ca 10 m. Hamburgsund er jo et sund med høye kanter, og jeg vet ikke hvor ice/net1-noden er. På Ekenäs er det vel nesten fri sikt til noden på Brekke, Kirkeøy/Hvaler.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Her på Malmön har jeg bedre hastighet på mitt Comvik-modem enn på Ice som jeg låner av naboen. Jeg kjøpte modem på Pressbyrån i Kungshamn til SEK 399 og en måneds abonement med 20 GB til SEK 279. Ingen binding og god dekning alle de steder vi har vært. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...