Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Den statussiden din Lazyjack stemmer ikke med det som vises i manualen, er vi nå inne på at det er to varianter av routeren?

 

Her fra manualen som kan lastes ned fra ICE.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den statussiden din Lazyjack stemmer ikke med det som vises i manualen, er vi nå inne på at det er to varianter av routeren?

 

Ja det tyder på det. Vi får se etterhvert som flere får sine rutere, fint om de kan rapportere inn her. Hvis jeg har fått en sær ruter så får jeg ta det opp med dem.

Link to post
Share on other sites

Og om jeg får en "sær router", kan du være sikker at det blir "balluba". Jeg kan nesten ikke vente på å komme hjem og hente routeren som ligger og venter på meg på postten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4G (LTE) (pakker) kan sendes på et. Bredt spekter. skalerbart mht frekvens som benyttes.

 

Her er litt "mat" for spes. interesserte

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands#Frequency_bands_and_channel_bandwidths

 

 

 

http://www.itu.int/ITU-D/arb/COE/2010/4G/Documents/Doc4-LTE%20Workshop_TUN_Session3_LTE%20Overview.pdf

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt poeng om null antennekontakt gjelder minirouteren. Den forrige minirouteren for CDMAsystemet hadde en SMA kontakt, denne har ikke det. Her i Oslo fungerer den godt på 800Mhz båndet. Den skal imidlertid i hovedsak brukes tilfjells, så det gjenstår å se om signalstyrken på 450Mhz der oppe er nok til de små antennepinnene.

 

Mht. kommentarene over ad rett dimensjonert ekstern antenne, så er det også et poeng at med overgangsplugger er tapet i overgangen gjerne etpar dB og gjør sitt til redusert signalstyrke og mulige vansker hvis man er i utkanten av området med godt signal. Nettforbindelser forvinner ikke brått, men blir langsommere for hver datapakke som ikke dekodes riktig og må sendes på ny.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Fikk en telefon fra ICE kundeservice  i dag og de sier følgende:

 

Rutertyper

De har sendt ut to varianter av rutere avhengig av om kunder har kjøpt ekstern antenne av dem eller ikke. Den typen ruter jeg har skal passe mot ekstern antenne levert av ICE med det medfølgende adapter.

 

Ekstern antenne

Årsaken til at min ruter fungerer på 4G med standard antenne men ikke med ekstern båtantenne er at basestasjonen på Sjølyst er oppgradert til 4G men foreløpig over høyere frekvenser enn 450 Mhz. Oppgradering til 4G over 450 Mhz vil skje ila. et par dager.

Link to post
Share on other sites

Får jeg en router som krever adapter for min eksterne antenne som ikke er kjøpt av dem, går den i retur med krav om router slik at jeg slipper overgang med derpå følgende tap. Det blir spennende å se hva som ligger og venter på meg på posten når jeg kommer hjem fra båtferie om to uker.
 
Lars H.
mitt webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Not much impressed. I dag har vi oppholdt oss i Bærum hele dagen, og ikke langt fra sivilisasjonen.

 

Det gamle systemet (med 450 MHz og stor antenne) har for alle praktiske formål ikke vært brukelig for annet enn epost (med nesten 2s i gjennomsnittlig pingtid):

 

--- www.vg.no ping statistics ---

8915 packets transmitted, 8334 received, 6% packet loss, time 8924216ms

rtt min/avg/max/mdev = 47.197/1784.504/62161.672/4411.275 ms, pipe 63

 

Nå som det begynner å bli sen kveld løsner det opp litt.

 

Jeg har hatt det nye modemet påskrudd, med medfølgende antenner, har ikke testet det, men signalstyrken viser av og til én strek, som regel ingen. Jeg spurte sønnen min, som har ICE-abonnement på telefonen hvor mange streker han hadde der ... én. Hm. Jeg har lyst til å prøve SIM-kortet i telefonen min og se om det gir dekning, men ... tror det er leggetid nå. :/

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg tatt en tur i båten i går kveld og sjekket antennekabel/plugger.

 

På den antennekabelen jeg har er det en plugg som er skrudd fast, denne må av (jeg har kjøpt antenne fra ICE):

bilde

 

Deretter kunne jeg skru på en av de nye som fulgte med ruteren, da ble det slik:

bilde

 

Etter dette passer kabelen rett inn på antenneinngangen i den nye ruteren:

bilde

 

Jeg var ikke klar over at det var en påskrudd ekstra plugg på disse kablene, blir det ikke mer signaltap i forbindelsen med en slik løsning?

 

Menyen på ruteren ser slik ut:

bilde

 

Her er 4G menyen. Betyr dette at den støtter 4 forskjellige frekvenser? Hvilket "bånd" er 450, noen som vet?

bilde

 

Jeg fikk bare svært dårlig signal inn på den nye ruteren i båten og det var så vidt jeg kunne bruke nett i det hele tatt, men jeg antar omleggingen til 4G på det gamle frekvensbåndet ikke er gjort ennå der jeg var (Asker). Har ikke fått SMS iallefall og jeg har registrert meg for oppdatering på postnummer både der jeg bor og der jeg har båten. Det var heller ikke nevneverdig signal ved å bruke de små antennene som fulgte med.

 

Inne i Oslo fikk jeg forøvrig sterkt signal (østsiden av byen) så der må det være en sender som fungerer på de nye frekvensene iallefall. Testet hastighet og fikk 25-30MBit/sec.

 

Blir spennende å se hvor bra dette fungerer når de er ferdige med omleggingen.

 

OBS:

 

På jobben har vi også en ICE ruter og der kom det bud på døra i dag med ny ruter. Det var en annen type igjen enn den jeg har fått og så ut som den brukte den gamle plugg typen, de så iallefall mye større ut. De medfølgende antennene var også lengre, lignet på de som følger med R90.

 

Så det er helt klart iallefall 3 forskjellige rutertyper de bruker. Den lille som ikke kan antenner du kan løsne, den jeg fikk og den jobben fikk.

 

Skal etterhvert se om jeg får lånt med meg i båten jobb-ruteren så kan jeg sammenligne, det blir interessant.

Link to post
Share on other sites

Så har også jeg fått min nye ICE 4G Smartroutet A1 og venter på at basestasjonene i nærheten oppgraderes.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Mens jeg venter på å ta den i bruk, har jeg gått gjennom settingene og endret passord, SSID osv, så er det gjort. I båten har jeg

en ekstern 5dBi antenne, og kontakten på routeren er den samme som på den gamle slik at jeg slipper ekstra overgang.

 

Men det er jo alltid noe en lurer på. I manualen står det at en kan koble til ekstern antenne der det er merket RX0/TX0 og slå over

venderen under lokket bak. Det er greit, men hva med den andre av de to antennene på routeren, skal den stå tilkoblet, eller

skal den fjernes?

 

Jeg ringte derfor ICE og spurte om dette, men det visste de ikke. Det samme svaret fikk jeg forresten på det samme spørsmålet

tidligere om den gamle R90 routeren. Jeg ble anbefalt å teste det ut selv. Kanskje det at en slår over bryteren i praksis betyr at

en kobler fra antennene og kun bruker ekstern antenne som er avstemt til 450MHz? Da vil vel muligheten til å ta imot de høyere

mobilfrekvensene falle bort? Så her blir det å teste når alt er oppe og går.

 

I manualen står det at routeren kan bruke 450, 800, 1800 og 2600MHz. Men i løpet av samtalen med ICE, fikk jeg vite at det kun

var 450 og 800MHz som blir tatt i bruk til 4G nå, de andre kom i hvert fall ikke i løpet av inneværende år.

 

På nettsidene til ICE står det klargjøringstider for hele landet. Nå er mange av disse ukenumrene erstattet med "Ukjent". Men det

var ingen store forsinkelser ute og går, de ville tydeligvis ta litt forbehold av hvor raskt montørene jobbet og værforhold med

antenne monteringer. Så det var temmelig sikkert at det likevel blir uke 36 for området mitt (basestasjonene Røverkollen,

Melby gård og Strømmen storsenter). De regnet med at hele Østlandet skulle dekkes innen oppsatte tider.

 

Ja ja, da er det bare å vente, vente. . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H & Co,

Det er lidt "confusing" med den antenne switch til extern. Her er beskrivelsen fra den Danske manual:

"Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne).  I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.  Der medfølger 2 eksterne antenner til routeren. Antennerne kan skrues fast på routerens bagside. Der findes også eksterne antenner til bilen, båden og sommerhuset. Kontakt kundeservice for yderligere vejledning om eksterne antenner"

Source: https://www.net-1.dk/privat/4g-lte-info/4g-produktblade/--> 4G router guide til avancerede funktioner

Får se hvor det ender. Der er inge delay vedr udrulning her i mit område....København
Skulle kunne få første skud mod 4G imorgen midt på dagen......

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Lars H

 

Du skriver :

 

Men det er jo alltid noe en lurer på. I manualen står det at en kan koble til ekstern antenne der det er merket RX0/TX0 og slå over

venderen under lokket bak. Det er greit, men hva med den andre av de to antennene på routeren, skal den stå tilkoblet, eller

skal den fjernes?

 

Slik jeg forstår innlegget ditt, er det spørsmål om den antennen på routeren som ikke erstattes av eksternantenne skal være tilkoplet eller ikke. Jeg har gått ut ifra at den andre antennen på routeren, den som ikke er erstattet av ekstern antenne, er til WiFi-signalet om bord, og derfor må være tilkoplet. Er dette galt ?

Link to post
Share on other sites

Lars H

 

Du skriver :

 

Men det er jo alltid noe en lurer på. I manualen står det at en kan koble til ekstern antenne der det er merket RX0/TX0 og slå over

venderen under lokket bak. Det er greit, men hva med den andre av de to antennene på routeren, skal den stå tilkoblet, eller

skal den fjernes?

 

Slik jeg forstår innlegget ditt, er det spørsmål om den antennen på routeren som ikke erstattes av eksternantenne skal være tilkoplet eller ikke. Jeg har gått ut ifra at den andre antennen på routeren, den som ikke er erstattet av ekstern antenne, er til WiFi-signalet om bord, og derfor må være tilkoplet. Er dette galt ?

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg er feil, ja. Jeg har med den gamle R90 routeren en periode kjørt med begge de medfølgende antennene fjernet og kun ekstern antenne. Men jeg mistet ikke signalet til PC'n av den grunn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min antagelse (med trykk på "antagelse") er at Wifi-antennen(e) er integrert i kabinettet og ikke kan fikles med. Det eksterne signalet til/fra basestasjoner/satelitter/whatever skal nå veldig mye lenger enn Wifi-signalet, så det er her det er behov for eksterne antenner. Wifi-signalet skal bare nå max 100 meter. Bærbare PCer, nettbrett og mobiler har ikke eksterne antenner, og der fungerer Wifi helt fint.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...