Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Nå håper jeg at vi som kan klare oss med de gamle routerene får beholde disse med "lav" hastighet og de som trenger høy "hastighet" får de nye høyere frekvensene.

 

Ingen av oss vil kunne "klare oss" med de gamle routerne her i Norge etter overgangen til 4G/LTE på 450MHz. Det er uttalt at innmaten for senderne som bruker CDMA skal skiftes ut, så da vil ikke en router for CDMA fungere. Men skal en til Sverige eller Danmark, er det greit å beholde de gamle routerne da det ikke er noen endring på gang der. Hvordan de skal bruke de andre frekvensene, 800, 900 og 1800MHz er det lite info om. Men det antydes mobiltelefontrafikk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Ingen av oss vil kunne "klare oss" med de gamle routerne her i Norge etter overgangen til 4G/LTE på 450MHz. Det er uttalt at innmaten for senderne som bruker CDMA skal skiftes ut, så da vil ikke en router for CDMA fungere. Men skal en til Sverige eller Danmark, er det greit å beholde de gamle routerne da det ikke er noen endring på gang der. Hvordan de skal bruke de andre frekvensene, 800, 900 og 1800MHz er det lite info om. Men det antydes mobiltelefontrafikk.

Her håper jeg at du tar feil for da vill ikke " kan brukes over hele Norden" være riktig lenger. Skal vi Svensker og Dansker kjøpe egen ruter for å besøke Norge??.

I Sverige kan en ringe til alle som er knyttet opp til Svensk ICE (Net1) for kr 89.- mnd. så teknologien er i det gamle systemet.

För att samtalskvalitén ska vara bra behöver du ha en hastighet som överstiger 0,3 Mbit/sek.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her litt siste nytt om ICE og 4G.

Jeg sendte dem en mail lørdag og fikk svar i dag. Her er spørsmålene og svarene.

 

Vil gammel R90 router fremdeles kunne brukes i Norge?
I løpet av overgangsperioden vil både R90 og ny ruter fungere. Når hele systemet er oppgradert vil våre eldre modem, deriblant R90, slutte å fungere.

Vil ny router kunne brukes i Sverige og Danmark?
Net1 i Sverige og Danmark skal også over til 4G. Ny ruter skal også kunne brukes i Sverige og Danmark, ja.(!!!!!!!)

Jeg har pr. nå en 5dBi ekstern antenne tilkoblet min R90 router, vil den kunne brukes på ny router?
Antennekontaktene på de nye modemene vil være de samme som på våre eksisterende modem. Eksternt utstyr skal kunne brukes mot de nye modemene.

Vil overgangen til 4G være klar til sommeren?
Etter planer skal overgangen til 4G begynne i løpet av sommeren 2015. Vi har dessverre ikke noen eksakt dato på når det vil begynne, men etter planene skal det være fullført innen utgangen av 2015.

 

Så nå vet vi litt mer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En antenne til 450 Mhz vil ikke gi samme resultat på 800MHz.

 

Jeg har også korrespondert med ICE. De bekreftet at gammlet utstyr må byttes ut. På spørsmål om de ikke ville kompensere gamle kunder svarte de benektende med et litt ullent sitat fra kontraktsbetingelser av "Amerikansk type" der forbrukerne fraskriver seg rettigheter mer enn å få rettigheter.. Det gjenstår å se hvordan det står seg i forhold til kjøp av en samlet tjeneste som ventes å fungere over flere år (jfr. rettsavgjørelsen om at mobiltelefoner må repareres selv etter at de er blitt umoderne og mer enn ett år eller to gamle).

 

I den grad kundene til ICE er langt borte fra senderne og bruker retningsvirkende antenner kan køproblemet til ICE lettes, selv med deres gamle teknologi, ved at de setter opp flere basestasjoner som betjener samme område fra flere kanter. Det er nok heller ønsket om å betjene mange kunder med betalingsvilje for større datamengder i tettbygd strøk som fristet dem til å kjøpe frekvenser med kort rekkevidde.

 

p.

Link to post
Share on other sites

At en antenne for 450 Mhz ikke vil fungere på 800MHz (og selvfølgelig heller ikke på 900 og 1800MHz) er jo opplagt, men de har da vitterlig sagt at de skal innføre 4G på 450MHz frekvensen, og da vil gammel antenne fremdeles fungere. Hva de vil bruke frekvensene i 800, 900 og 1800MHz båndene til er mer uklart. Men jeg leste i en bisetning hos dem at de etter hvert satser på å bli en fullverdig mobiltelefonoperatør.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En link til den vel siste pressemeldingen fra AINMT om hva som er på gang angående ICE i Skandinavia finnes her, som et PDF-dokument.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som er interresant er at dette var opprinnelig et bedriftsabbonnement, men pga rutiner i bedriften var det enklere at jeg selv får faktura for så å viderefakturere til bedriften. I denne sammenheng ble abbonnementet endret fra bedrift til privat, da fakturaen sendes til en privat addresse. Det som er litt påfallende er at gjennom årene har ICE alltid respondert samme dag, men det skjedde ikke nå. Så da er spørsmålet blir man avspist med dårligere service som Privat enn som Bedrits kunde når prisen er den samme. Om man følger denne tråden tilbake så vil dere se av mine tidligere innlegg at jeg har heller ikke vært så plaget av dårlig dekning som andre, hvor den ene etter den andre har sagt opp sine abbonementer i frustrasjon. Jeg har jo ingen belegg for å hevde at det er forskjell på abbonnementene, men dette virker jo litt rart.

 

 

Ja det er forskjell på Bedrift og privat og det er vel naturlig. Ble datamengden også redusert?

 

Tok en test og sendte en forespørsel som bedrift og privat med forskellige e-mail 2 juledag (26)

Fikk auto svar på begge med en gang om at de svarer så fort de kan.

 

Kl 1049 lørdag (27) kom svar fra Bedridt .

 

Når 4G er på plass vil det bli nye routere. Til å begynne med vil ikke 4G routerne fungere i Sverige og Danmark.

Du må da benytte deg av den routeren du har i dag i Sverige og Danmark.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vennlig Hilsen

xxxxxxxx

 

ICE Kundeservice

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

dag (29) 12.58 kom svaret fra Privat.

Hei.

Takk for din henvendelse.

Det kommer nye rutere når vi går over til 4G.

Foreløpig er det litt usikkert hva som blir løsningen ved bruk i Sverige og Danmark.

Sverige skal over til 4G, men vi har ingen informasjon om når.

Følg med på våre hjemmeside, så kommer mer informasjon der.

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vennlig Hilsen

xxxxxxxxxxx

ICE Kundeservice

www.ice.no

 

De har ikke nok penger til 4 G i allle landene på en gang, tolker jeg skrivet rett som Lars viser til.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått meg en slik liten 'modemkloss' og et simkort der jeg kan laste opp kapasitet etter behov. Sitter nå nede på svenskekysten og kan kjøre DMI sømløst. Dessuten sitter et barenbarn og kjører filmer fra NRK. Noe vi bare kunne drømme om den gangen vi kjørte ICE. Nå kjøpte vi for en måned og 5 Gb. Og dette kortet som heter '3', kjører både i Sverige og Danmark.

Link to post
Share on other sites

Kortet koster SEK 149,00

5 Gb og 1 mnd (det som kommer først) koster SEK 199,00

 

Jeg kjøpte simkort fra noe som heter '3 Bredbandkontant' hos Audio Video i Strömstad. Dette kortet er på 3 G og kjører i Sverige og Danmark. Kortet kan fylles opp når det er tomt fra eksempelvis MasterCard. Oppfyllingen kan etter bruksanvisningen se ut som en litt ullen greie. Vi får se. Simkortet går ut om ett år.

 

Der ICE hakka frem video som ett stillbilde hvert femte sekund, kjører vi nå YouTube uten et eneste hakk. Og barnebarnet ligger med padda og ser på video fra NRK Super, samtidig, i Sverige. Og det går trådløst fra en Huawei minirouter.

Link to post
Share on other sites

Tre er et kjempealternativ, men obs, å fylle opp er ikke bare enkelt for oss nordmenn da det kun er svenskregistrerte kredittkort som godtas, og pengeoverføring kun fra svensk bank.

 

Alternativet for oss er å handle inn verdibevis. Da er det bare å taste inn en 15 siffer kode for å aktivere ny tid.

Verdibevis har gyldighetstid ett år.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg følte at var en snag. Heldigvis har jeg konto i SEB og Nordea Sverige. Men det var godt å få bekreftet.

 

Samme logo i Sverige som i Danmark på '3'.

 

Han jeg kjøpte av i Strömstad hadde fått så mye klager på det unevnelige alternativet at han hadde gitt det opp. Orket ikke mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Pratet med ICE idag. De opplyste at ny ruter til 4G sendes ut kostnadsfritt til eksisterende kunder som ønsker å fortsette sitt kundeforhold til ICE. Videre øker datakvoten fra 8 til 12 GB. Jeg har ekstern antenne på min båt fra ICE for nåværende 450MHz nett. 4G vil iflg ICE også gå på denne frekvensen i tillegg til de andre høyere båndene, nettopp fordi båtfolket skal kunne ha bra dekning til sjøs. Da kan man mao beholde eksisterende 450MHz ekstern antenne. Overgang til 4G i Oslo/Østlandet er medio september.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, hvorfor skulle de ikke klare det? Her er forresten utbyggingsplanen.

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv jobbet med RF/KTV/Internett som yrke i 36 år som ingeniør. Enig med Lars H's uttalelse; "Ja, hvorfor skulle de ikke klare det". De prosjektene jeg i jobbsammenheng har utført fra 1979 og frem til idag, har alle latt seg gjennomføre. Alt fra telefonkø, via telefax, modem med rør, PABX, ISDN, Interernet fra tidenes morgen til Tvee osv. Alt lar seg gjennomføre hvis teknikk og strategi er tilstede.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til de har 4G-nettet i drift i hele Skandinavia. Sitter i ytre havn i Strømstad og surfer via ICE, og gikk fra "sånn noenlunde" fart til "sirup" da det begynte å regne og folk trakk inn i båtene for å kose med smarttelefoner og nettbrett...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vel, da skjer det kanske noe. Etter sommerferien i fjor var jeg dritt lei dekningen/hastigheten til Ice, så etter ferien , i august, ringte jeg for å si opp avtalen. Fikk som svar at det ville være dumt, for nå var 4g like rundt hjørnet og at om jeg beholdt avtalen ville jeg få "gratis" router tilsendt. Vel, like rundt hjørnet er nå blitt ett år, og fremdeles er 4g like rundt hjørnet. En annen ting, sikkert feil, men jeg synes gigabytene til Ice virker utrolig udrøye i forhold til de fra NetCom og Telenor. Men det skal de ha, i fjor hadde vi dekning fra basestason på Bornholm, nesten helt ned til Polske kysten, det trodde jeg ikke var mulig. Har byttet til NetCom på hytta, her blir Ice, og Telenor, fullstendig blåst av banen. Jeg ligger nå i Skärshamn og bruker Ice, utrolig ustabil, fra greit, til håpløs treigt hele tiden. Har ekstern antenne, tilpasset for Ice av Permo, plassert i mast.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Nå ja, time will show, som man sa i Flåklypa Grand Prix. Hvis Ice kommer opp med noe som fungerer, så hopper vi kanskje på igjen. Akkurat nå har vi Huawei router med kontantkort fra 3.se. Det funker langs den delen av svenskekysten vi frekventerer. Og hastigheten er så bra at vi også bruker den i leiligheten i Strömstad. Så bra at vi har ikke giddet å koble opp den fiberen som ligger klar i leiligheten. Admiralen lå i salongen på Hulda og så prinsebryllupet uten et eneste hakk i plata.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også positiv til Huawei minirouter (som jeg hadde fra før fra NetCom) og kontantkort fra tre.se. Hastigheten lå mellom 10 og 50Mbps hele veien mellom Strömstad og Göteborg. Jeg kjøpte kort i Strömstad for 1md., og fylte på for en uke etter det. Kortet har en gyldighet på 12md. Innen den tid må jeg fylle på for ikke måtte kjøpe nytt kort. Så får vi se, holder ICE løftet om brukbake 4G hastigheter og dekning, kan jeg la kortet gå ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...