Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Tror den selges i butikker som også handler med mobiltelefoner. Eller sjekk på hjemmesidene til Telenor. Husker ikke betegnelsen på den vi har, ligger i båten.

 

Det kommer også an på hvor du skal bruke den. Ingen vits å kjøpe en med binding, slik som denne: https://nettbutikk.telenor.no/mobilt-bredband/huawei-ruter-4g-e5372-telenor-b2c/ om du bare skal bruken den eks. i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Har hatt ICE i et par år. Bruker det i båten om Sommeren som kriseløsning. Fungerer alltid dårlig når man trenger det. Dvs. Skal ikke være mange i området før kapasiteten er oppbrukt. Hastigheten er ubrukelig. Selv med ekstern antenne så oppleves ikke dekningen vesentlig bedre enn mobil. Snakker da om f.eks når man krysser fra Sørlandet til Sverige.

Har selv ukes abonnement som benyttes hvis alt annet svikter (selv om det fungerer dårlig)

Har i våres fått mange tilbud fra ICE om gratis ny router og løfte om .... osv - alt er bedre - (-:

 

Det viser seg imidlertid at det betinger på nytt binding!! Skal jeg fortsette med ukes Abonnement må jeg betale for modemet!

 

Har hatt R90 modemet i 2 år. Slutter det å fungere så plikter de å erstatte det i hht. kjøpsloven.

 

Venter og ser.

Link to post
Share on other sites

Vi har gått sörlandet från Verdens Ende till Kristiansand och tillbaka, nu i Stavern och har haft kontakt hela vägen. Inte alltid så snabbt men tillräckligt för att hämta väder, surfa lite och hämta mail. Dock med en yttre gammal 450 MHz antenn, vilket förbättrar mottagningen mycket.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Har selv jobbet med RF/KTV/Internett som yrke i 36 år som ingeniør. Enig med Lars H's uttalelse; "Ja, hvorfor skulle de ikke klare det". De prosjektene jeg i jobbsammenheng har utført fra 1979 og frem til idag, har alle latt seg gjennomføre. Alt fra telefonkø, via telefax, modem med rør, PABX, ISDN, Interernet fra tidenes morgen til Tvee osv. Alt lar seg gjennomføre hvis teknikk og strategi er tilstede.

 

Jeg tror det er et viktig poeng at fram til 1993 var det kun en utbygger (Televerket/Telenor). I mange år etterpå var det et duopol med Telenor/Netcom.

Pr.i dag har vi fire selskaper som har sine egne kommersielle mobilnettverk. Alle disse kjemper om de samme utbyggingsressursene. Ingen av selskapene har egne montører/entreprenører. Dette er tjenester som kjøpes i markedet. Nå har alle aktørene fokus på 4G utrulling og fortetting. Da sloss de om de samme ressursene.

Tiden vil vise om ICE klarer sine egne frister for utbygging. Jeg er litt usikker, men jeg håper tvilen viser seg å være uberettinget.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen som har testet nye 4G routeren til ICE? De har et såkalt "tilbud" der jeg for bare 1279 kroner - max 6 GB per måned. 

Det som er interessant er om hastigheten er bedre og om dekningen er god uten ekstern antenne.

Stemmer det at de ikke har 4G dekning i Sverige /Danmark ennå?

Link to post
Share on other sites

Det har stort sett fungert etter at jeg satte opp ekstern antenne - en monsterantenne på nesten to meter. Danmark, Sverige og Norge. Med elleveåringen med på sommerferie sprengte jeg kvota både juli i fjor og juli i år, i fjor kom det ingen advarsel eller noe, og vi merket heller ikke noe redusert hastighet. I år fikk jeg varsling to ganger, både på SMS og epost. Båndbredden "strupet" til 200 kbps sier de, men for mitt primærbruk er 200 kbps mer enn godt nok. Det var merkelig i slutten av juli i år, ingen pakketap på ping, god responstid på ping, ymse internettbaserte tjenester (f.eks. ssh) fungerte greit nok, men allminnelig websurfing, slik som f.eks. bare å åpne opp www.baatplassen.no - det fungerte rett og slett ikke!

 

Nå, dette er uansett historie nå som de bytter ut til 4G - men jeg lurer fortsatt på om det vil være mulig å beholde antenneinstallasjonen. I siviliserte strøk med kort vei til basestasjon og høyere frekvenser vil det vel ikke være nødvendig med ekstern antenne, når man er ute til havs er det fortsatt samme frekvens som gjelder, og da bør jo antennen min kunne fungere like bra som før.

Link to post
Share on other sites

...I siviliserte strøk med kort vei til basestasjon og høyere frekvenser vil det vel ikke være nødvendig med ekstern antenne, når man er ute til havs er det fortsatt samme frekvens som gjelder, og da bør jo antennen min kunne fungere like bra som før.

Bare så det er sagt, høyere frekvenser medfører kortere rekkevidde, og dermed stilles det normalt høyere krav til antenneutstyr.

Ref. f.eks. gamle dager; man måtte ha antenner på FM-radioen, mens man (som regel) klarte seg uten på langbølgen, og kanskje også mellombølgen (i alle fall om kvelden).

 

Ellers enig i at kort vei til basestasjonen reduserer antennebehovet.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt, høyere frekvenser medfører kortere rekkevidde, og dermed stilles det normalt høyere krav til antenneutstyr.

Ref. f.eks. gamle dager; man måtte ha antenner på FM-radioen, mens man (som regel) klarte seg uten på langbølgen, og kanskje også mellombølgen (i alle fall om kvelden).

Nåja, pr i dag er vel FM-senderene tettpakket mens det er ganske tynt med mellombølgesendere og langbølgesendere her i landet (jeg hørte rykter om at det var forsøkt å slokke mellombølgenettet helt, men at det måtte bygges en ny mellombølgesender i Finnmark for en tid tilbake siden for å nå fiskere i Barentshavet) :-)

 

Internett (og mobiltelefoni) er jo punkt-til-punkt-trafikk og ikke broadcast - da ønsker man å spre aktiviteten utover flest mulig basestasjoner, "lang rekkevidde" er jo nærmest en ulempe slik sett.

Link to post
Share on other sites

Pratet med ICE om vi fortsatt kunne bruke den eksterne 450MHz antennen som står på dagens ruter. Det kan vi, de vil kjøre 4G også på 450MHz båndet nettopp pga dekningen til sjøs i tillegg til de andre høyere båndene. Mao så kan den nye ruteren brukes på eksisterende ekstern antenne.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

At ICE skulle bruke 450MHz til 4G er jo kjent, men du sier "i tillegg til de andre høyere båndene". Er det noe du antar, eller vil den nye routeren selv velge, eller du velge om det skal brukes det ekslusive 450MHz båndet til ICE eller mobilfrekvensene? I og med at ICE nå også er blitt en vanlig mobiloperatør, er det jo klart at de for det formålet bruker samme frekvensområder som andre mobiloperatører til mobiltelefoni.

 

For øyeblikket ligger jeg i Stavern, og med ICE har jeg 3 - 4Mbps. I Krukehavnen hadde jeg 4 - 7Mbps. Jeg har R90 router og ekstern antenne. Nå har jeg imidlertid koblet over på gjestehavnens WiFi der hastigheten liggger på 8 - 12Mbps.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At ICE skulle bruke 450MHz til 4G er jo kjent, men du sier "i tillegg til de andre høyere båndene". Er det noe du antar, eller vil den nye routeren selv velge, eller du velge om det skal brukes det ekslusive 450MHz båndet til ICE eller mobilfrekvensene? I og med at ICE nå også er blitt en vanlig mobiloperatør, er det jo klart at de for det formålet bruker samme frekvensområder som andre mobiloperatører til mobiltelefoni.

Jeg antar og synser. At de nye modemene vi får fortsatt bare skal operere på 450 MHz - vel, jeg må innrømme at jeg faktisk ikke tenkte på det som en mulighet. Jeg forestilte meg at overgangen til 4G var en direkte følge av at ICE nå har fått flere løyver på høyere frekvenser og at deres inntreden som mobiloperatør skyldes at de vil ha maksimal uttelling på utrulling og frekvenser, samt at de nå vil levere nye modem som kan operere på alle frekvensene de eier og dermed velge den mest lokale evt mest optimale basestasjonen.

 

Folk syter over at ICE har "dårlig dekning", men i realiteten er det jo det stikk motsatte som er problemet! Hver basestasjon dekker over et for stort område, og i høysesongen blir kapasiteten sprengt på de mest populære basestasjonene. Det virker på meg som innlysende at man langt på vei kan løse problemet ved å rulle ut flere basestasjoner med begrenset rekkevidde og betjene kunder som sitter i urbane gjestehavner etc fra disse nodene, samtidig som at man beholder dekningen langt til sjøs og langt til fjells for de få som til enhver tid skulle ha behov for dette..

 

Og ellers, er det ikke slik at teoretisk tilgjengelig båndbredde dobles når frekvensen dobles?

Link to post
Share on other sites

Har R90- modemet og det har i alle fall ikke fungert hverken i Norge eller Danmark de gangene jeg har forsøkt....

Har ikke utvendig antenne

Det er årsaken, hadde  ikke problem på vår rundtur, litt trekt en to -  tre plasser når byen våknet og alle skulle på nett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg mail om at de nye routerne er under utsending. Og selvfølgelig er jeg nede på Vestfoldkysten med båten slik at jeg ikke får hentet routeren. Jeg har latt posten oppbevare all post frem til 1. september. Og hentes ikke pakker innen to uker (tror jeg), går pakken i retur. Så dermed er det neppe noen ny router som venter på meg på postkontoret når jeg kommer hjem. men det ordner seg nok med litt mail/telefon til ICE.

 

Lars H.

Webcam fra Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg mail om at de nye routerne er under utsending. Og selvfølgelig er jeg nede på Vestfoldkysten med båten slik at jeg ikke får hentet routeren. Jeg har latt posten oppbevare all post frem til 1. september. Og hentes ikke pakker innen to uker (tror jeg), går pakken i retur. Så dermed er det neppe noen ny router som venter på meg på postkontoret når jeg kommer hjem. men det ordner seg nok med litt mail/telefon til ICE.

 

Du kan vel også ringe postkontoret og be de holde igjen eventuelle pakker, og ikke returnere dem. Det gjorde vi (med post i butikk) i fjor, da jeg visste jeg skulle få en pakke som ville ha returdato før vi kom tilbake fra ferie.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det ante jeg ikke at var mulig, men skal ha det i bakhodet og ta kontakt Med Meny som har post i butikk hjemme på Skjetten. Området hjemme skal være klart for 4G i uke 36.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ante jeg ikke at var mulig, men skal ha det i bakhodet og ta kontakt Med Meny som har post i butikk hjemme på Skjetten. Området hjemme skal være klart for 4G i uke 36.

Det er ikke sikkert det er en del av standard-tjenestene å holde igjen pakker, men at de gjør det for snille kunder ved forespørsel. Jeg kunne ihvertfall plukke hentelappen ut av den oppsamlede posten da den dukket opp, og hente pakka selv om returdatoen var passert. Det koster ikke noe å spørre om de kan gjøre det for deg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er de alminnelig service innstilt på Meny så holder de sikkert igjen pakken for deg hvis du spør de pent, kan være greit å vente til pakken er ankommet Meny først så de kan notere/legge-lapp direkte på pakken om å holde den igjen.

 

Jeg fikk SMS for noen minutter siden om at pakken min også er underveis og forventet ankomst i morgen. Hvis været ikke slår seg altfor vrang blir det sikkert en liten test i helgen. :smiley:

 

Jeg holder til i Oslofjorden. ICE har fungert greit for meg om enn litt tregt. Får vesentlig bedre hastighet på 4G og ofte også med 3G via mobilen men når mobilnettet mister dekning har ICE vært suverent bedre. På grunn av jobben er det kritisk for meg alltid å ha tilgang til epost iallefall, og for å dekke det behovet har ICE fungert ypperlig for meg. Men det hadde vært kjekt med litt mer hastighet så jeg er spent på hvordan det nye 4G nettet vil fungere og ikke minst hvilke hastigheter man kan oppnå.

 

Har montert ekstern antenne og det var godt å høre den investeringen ikke blir verdiløs med nytt modem.

 

Hvis jeg får tid til å teste i nærmeste fremtid skal jeg poste mine erfaringer i denne tråden.

 

Edit: Kom nettopp til å tenke på at de nye modemene er vel sikkert ikke aktivert ennå siden det gamle nettet jo bruker samme frekvenser. Er det noen som vet om det finnes en oversikt over når/hvor de bytter til nytt nett? Eller blir alle switchet samtidig senere i høst?

 

Edit2: Der fant jeg det selv, østlandet blir oppgradert i uke 34 til 37. Uke 34 er jo neste uke så da blir det vel ikke så lenge til jeg får testet iallefall.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...