Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Da kommer 1st 4G resultat fra København - S/K Lynetten Margreteholm

ping: 20ms
down: 13.55 Mbps
up: 6.00 Mbps

band: 31 (450 Mhz) iflg dashboard

Testen er udført med router på kahyt dækket idet min externe antenne 16 meter over havet pt er 'broken'

Vedr antenne swich under batterilåget. Står den (router up side down) til højre får jeg intet signal. Hvilket stemmer med manualen der beskriver dette kun vil virke i Norge.
Jeg forudser at der må stilles på denne switch når grænsen mellem Sverige og Norge passeres hvis den står til højre
Alternativ skal den altid stå i venstre position, men da udnyttes ikke de højere frekvenser.

/bmf

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Vedr antenne swich under batterilåget. Står den (router up side down) til højre får jeg intet signal. Hvilket stemmer med manualen der beskriver dette kun vil virke i Norge.

Det gir ikke helt mening i mine ører - man må manuelt velge mellom 450 MHz og høyere frekvenser? Jeg kjøper til en viss grad at man må bruke antenne som er avstemt med frekvensen man ønsker å nå ... men "800, 1800, 2600" er jo også ganske ulike frekvenser?

 

Antennene på den nye enheten ser for meg kliss like ut som antennene på forrige enhet, og den fungerte på 450 MHz.

Link to post
Share on other sites

Det gir ikke helt mening i mine ører - man må manuelt velge mellom 450 MHz og høyere frekvenser? Jeg kjøper til en viss grad at man må bruke antenne som er avstemt med frekvensen man ønsker å nå ... men "800, 1800, 2600" er jo også ganske ulike frekvenser?

 

Antennene på den nye enheten ser for meg kliss like ut som antennene på forrige enhet, og den fungerte på 450 MHz.

 

I det avsnittet BMF siterer i melding #645 står det jo ikke at det kun vil fungere i Norge men at den innstillingen kun er relevant for Norge. Årsaken er at det kun er i Norge de bruker de høyere frekvensene og da spiller det ingen rolle hvilken vei venderen står, du vil allikevel ikke få noe kontakt på høyere frekvenser utenfor Norge. Venderen bestemmer bare om ruteren vil lytte på høye frekvenser på ekstern eller intern antenne.

 

Ellers mener jeg å huske at forholdet mellom frekvensene bør være halv, kvart, åttendedel etc for at samme antenne skal kunne brukes?

 

Stemmer ikke dette vil du få dårligere resultat, men det kan vel allikevel hende det er bedre resultat med en høyt plassert ekstern antenne med dårlig frekvenstilpassing enn en pinglete intern antenne når ruteren står inni båten. Men der kan sikkert noen eksperter som kan mer enn meg arrestere meg på :-)

 

1800 MHz er jo nøyaktig 4 ganger 450 MHz så den frekvensen bør vel passe ganske bra på de antennene vi har.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I det avsnittet BMF siterer i melding #645 står det jo ikke at det kun vil fungere i Norge men at den innstillingen kun er relevant for Norge.

Nei, men i #651 skriver han ...

 

Står den (router up side down) til højre får jeg intet signal. Hvilket stemmer med manualen der beskriver dette kun vil virke i Norge.

Ellers mener jeg å huske at forholdet mellom frekvensene bør være halv, kvart, åttendedel etc for at samme antenne skal kunne brukes?

Ja, det skulle jeg mene. (Har de ikke også konsesjoner på 900 MHz? Er 850 MHz nært nok 900 MHz?)

 

Forøvrig får man vel alltid litt signaler selv om antenna ikke har optimal lengde?

Link to post
Share on other sites

Å få en antenne med fast lengde til å passe på all 4 frekvensene ICE etter hvert skal ta i bruk, er umulig for et optimalt resultat. Så her blir det mye kompromisser.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ruteren er ankommet, men ingen melding om at det lokale nettet er satt i drift ennå - og når ruteren forsøksvis slås på, er det ikke noe eksternt nett som melder seg. Men så brukes ice bare på lengre turer, her hjemme er det jo fiber - så det er ikke så farlig.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

50 Mbit download og 10 Mbit upload i båten med ekstern antenne på 4G (800MHz) på ICE 4G Smartrouter W1 i båten, ligger ved Sandvika.

.

 

 

Hva hadde du (down/up) på den gamle ruteren? Her på Nordmøre like nord for Kristiansund er Ice totalt borte med den gamle 35 ruteren. Så elendig som det er nå har jeg aldri opplevd det før.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

 

Her på Nordmøre like nord for Kristiansund er Ice totalt borte med den gamle 35 ruteren. Så elendig som det er nå har jeg aldri opplevd det før.

I følge dette kartet burde du ha 4G  nå  og etter hvert slutter 35 ruteren og R-90 å virke.

Den må byttes inn mot en 4G ruter. Har du ikke fått tilbud om ny?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tråden her er jo langt som et vondt år!! :wink:  Så har ikke lest alt, men emnetittelen sier "ikke kjøp ice.net", men når man leser de siste innlegg så er jo alle fornøyd? eller?

Hva bør man velge og hvorfor?

Vi reiser på Sørlandet, Svenskekysten og neste år Danmark er planen.

Hva bør jeg kjøpe? mini router med sim, også kjøpe sim i Sverige når jeg kommer dit, eller ice.net? Er 4G dekningen blitt super nå eller? :confused:

Småen vil ha nett på nettbrettet sitt :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan slenge meg på praten rundt ICE:-)

 

Vi bor sånn til at de store bredbåndsleverandørene ikke finner det økonomisk forsvarlig (les: dårlig inntjening) å ordne med kabel el. l for å levere bredbånd.

Vi er derfor prisgitt ICE og har vært det i 5 år. På disse 5 årene har vi aldri opplevd noe negativt med ICE. Dekningen har vært bra - (selvsagt ikke like hurtig bredbånd som de som bor i "storbyene - men hvem har det travelt? :smiley: )

Ett par ganger har det hendt at nettet har "falt ut" - men aldri over lengere varighet.

De gangene vi har vært i kontakt med kundeservice har vi opplevd veldig hyggelige og serviceinnstilte folk.

 

Da vi kjøpte båt ønsket vi mulighet til å ha internett om bord. Vi tok kontakt med ICE og fikk veldig god informasjon om de produktene de hadde å tilby. Vi bestilte og etter ett par dager fikk vi modem i posten og installerte dette om bord. Alt virket - og ting fungerer slik det skal.

 

Nå i disse dager skal ICE Oppgradere til 4G - og vi er veldig spent på hvordan dette vil fungere.

 

ICE ble jo også i år en mobiltelefonoperatør. Folka fra ICE ringte oss og spurte om vi var interessert i mobiltelefonitilbud fra dem. Vi takket ja - og vips så fikk vi redusert vår mobiltelefonregning vesentlig. Nå har vi både bredbånd hjemme, bredbånd om bord i båten og mobiltelefoni fra ICE - og vi kan bare anbefale - på det varmeste - både når det gjelder dekning og pris - og så gjenstår det å se om farten på bredbåndet øker når vi nå snart får 4G :smiley: .

 

Kan bare sånn avslutningsvis nevne at vi bor laaaaaaaaaaaangt inni skogen - over 2 km fra hovedveien, og tomta her hvor huset vårt står er dekket av skog og fjell og kan vel på en måte bare si.....der som ingen skulle tru at nokon kunne bu....... :smiley:  - og vi ser oftere elgen og rådyrene enn hva vi ser til naboen vår :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har koplet opp den nye ICE'n på hytta, og blir til stadighet kasta ut pga. "No internet connection". Det rare er at jeg blir hivi ut av Padden, ikke av PC, og ikke av Iphonen??

Har fulgt bruksanvisningen ved installasjon til pungt å prikke, men møter veggen når jeg skal legge inn PIN kode. Eneste feltet jeg ser hvor en kan legge inn PIN er på Settings-WPS-Client PIN. Her får jeg melding om "PIN does not exist" Kan manglende PIN være årsak til at jeg til stadighet blir kasta ut fra Ipad?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har koplet opp den nye ICE'n på hytta, og blir til stadighet kasta ut pga. "No internet connection". Det rare er at jeg blir hivi ut av Padden, ikke av PC, og ikke av Iphonen??

Har fulgt bruksanvisningen ved installasjon til pungt å prikke, men møter veggen når jeg skal legge inn PIN kode. Eneste feltet jeg ser hvor en kan legge inn PIN er på Settings-WPS-Client PIN. Her får jeg melding om "PIN does not exist" Kan manglende PIN være årsak til at jeg til stadighet blir kasta ut fra Ipad?

Kanskje en telefon til kundeservice hos ICE hadde vært på sin plass? Jeg har kjempegod erfaring med kundeservicen hos ICE og mitt inntrykk er at de virkelig legger seg  selen for å hjelpe folk og løse opp i problemene.

Men ettersom ICE'n din på hytta funker bra på både pc'n og iphonen er kanskje en telefon til de du kjøpte padden av ett godt alternativ. Det virker i hvert fall som om det er padden som må sjekkes og ikke ICE :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag har jeg prøvekjørt ice-ruteren. Den viste 4 streker for 450 MHz, og fungerte bra. Jeg har ikke målt kapasiteten for opp- og nedlasting.
For hjemmebruk er den egentlig uaktuell, siden vi har fiber-bredbånd her, men den er til turbruk, særlig i nabolandene.

 

REMs PIN-spørsmål dukket opp hos meg også, men så fant jeg ut at SIMkortet allerede var satt inn og registrert; det fulgte med en seddel som fortalte det.

Jeg fikk ikke lagret endret SSID og passord slik handboka beskrev, for "Apply"-knappen var ikke der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...