Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Fikk mail fra ICE med litt info om utbygging og varsling i dag:

 

Oppgraderingen kort oppsummert:
  • Alt teknisk utstyr erstattes med 4G-teknologi ila åtte uker.

  • Estimert nedetid per basestasjon er to timer.

  • Etter oppgradering vil din bedrifts gamle 3G-router ikke lenger virke.

  • Ta vare på deres 3G-router til oppgraderingen er gjennomført. Dere kan få bruk for den om dere beveger dere mellom områder med nytt 4G- og gammelt 3G-nett. Dette gjelder også ved bruk i Sverige og Danmark som oppgraderer parallelt. Inntil dere hører fra oss ber vi dere derfor om å ikke kaste eksisterende 3G-router. 

  • Dere vil motta en SMS en uke før vi oppgraderer deres område, dagen før, samt beskjed så snart oppgraderingen er gjennomført og dere kan ta i bruk deres nye 4G-router.

 

Jeg merket meg denne: "Dette gjelder også ved bruk i Sverige og Danmark som oppgraderer parallelt". Var det ikke slik at utbygging i Sverige og Danmark opprinnelig ikke var planlagt i år, da? Har de endret planene?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er en del av standard-tjenestene å holde igjen pakker, men at de gjør det for snille kunder ved forespørsel. Jeg kunne ihvertfall plukke hentelappen ut av den oppsamlede posten da den dukket opp, og hente pakka selv om returdatoen var passert. Det koster ikke noe å spørre om de kan gjøre det for deg.

Koster ikke noe å spørre, og er det en serviceinnstilt butikk så gjør de det for deg.

 

Dersom de velger å følge regler eller stå på prinsipper, så er det avsender som står som eier av pakka frem til den er mottatt av deg, avsender har rett på å få pakken tilbake dersom du ikke henter den innen fristen, bare avsender kan be om forlenget frist - og det koster vel fort et par hundrelapper i gebyr for avsender å be om forlenget hentefrist.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter på fjellet der ICE funker OK så lenge ikke hele Norge drar på ferie. Interesant poeng hvorvidt ICE senderne har intelligens nok til å styre nære brukere over på stor båndbredde \høyere frekvens\ og slippe oss fjernkunder til på 450 Mhz uten "contention" kø.

 

Min bekymring her oppe til nå, har vært signalstyrke. Jeg bruker en yagi for å nå senderen. ICE var vennlige nok til å sende meg en overgangsplugg (= minus 2,5 dB) men var ikke veldig klare på hva slags kontakt deres nye modem har .

 

De er ikke veldig spesifikke mht. de nye mottakernes sensitivitet og om de vil opprette nye sendere med ulik ugangseffekt, så av generalpreventive grunner har jeg meddelt dem at jeg bare kjøper dersom den nye mottakeren faktisk fungerer.

 

Forøvrig er mine ytterst beskjedne behov for arbeidsrelatert nett ivaretatt selv når Ice er på sitt tregeste.

 

p.

Link to post
Share on other sites

At ICE skulle bruke 450MHz til 4G er jo kjent, men du sier "i tillegg til de andre høyere båndene". Er det noe du antar, eller vil den nye routeren selv velge, eller du velge om det skal brukes det ekslusive 450MHz båndet til ICE eller mobilfrekvensene? I og med at ICE nå også er blitt en vanlig mobiloperatør, er det jo klart at de for det formålet bruker samme frekvensområder som andre mobiloperatører til mobiltelefoni.

 

Det infobrevet kan tolkes dit at routeren faktisk vil velge selv og bruke høyere frekvenser når de er tilgjengelige og skifte automatisk til 450 når du kommer utenfor rekkevidden til de høyere frekvensene.

 

 

Jeg vil tro en kan forvente hastigheten også blir variabel etter hvilket frekvensbånd routeren velger?

Link to post
Share on other sites

Dette blir en interresant problemstilling. Jeg har uke ab. da jeg kun har den som backup der GSM ikke fungerer.

Fikk tilbud om gratis ny router og ellers alt likt. Det viste seg at det med "liten " tekst sto at man da måtte inn på mnd. ab. med 12 mnd. binding.

 

Ref. kjøpsloven så skal produkt som dette fungere i min. 5 år eller byttes i tilsvarende eller bedre.

Dvs. kan ikke tvinge kunden til å kjøpe nytt produkt.

Link to post
Share on other sites

Her er siste mail fra Ice i mon sak

 

Vi ser at det har vært en dialog frem og tilbake knyttet til overgangen til 4G. I utgangspunktet kan du enten oppgradere ditt abonnement og motta en gratis 4G router, eller kjøpte routeren til 1279 kroner og beholde ditt nåværende ukesabonnement.

Etter en gjennomgang av din sak har vi besluttet å la deg beholde ditt nåværende ukesabonnement og i tillegg gi deg en gratis 4G router.

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, så opererer allerede ICE med 4G på de høyere frekvensene. Dvs at den nye smartruteren skal virke i urbane strøk, selv om de enda ikke har oppgradert 450 MHz-basestasjonene sine?

 

Også lurer jeg selvfølgelig VELDIG på muligheten til å koble ekstern antenne på den nye smartruteren, samt om de har samme antennepluggstandard som tidligere. Selv om antenna mi er optimert for 450 MHz, tror jeg den skal kunne greie å ta inn andre frekvenser - f.eks. 900 MHz skal være helt knirkefritt, dersom jeg forstår fysikken riktig :-)

Link to post
Share on other sites

Ice begynte i sommer også å levere mobiltelefon nett, da med 4g. Men Ice har også utviklet sit 450 datanett til nå å levere med 4g hastighet. Og det har de i disse dager begynt å aktivisere. Vi som er kunder får da ny router, som kan håndtere 4g på 450Mhz båndet. Detblir spennende å se hvordan det fungerer. Tømmer vel kvota fortere en før!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg diskuterte om at det ikke skal koste kunden noe som i dette tilfellet da det er Ice som forandrer på opplegget. 

 

Det står heller ikke noe i min kontrakt om at ``ved eks overgang til 4g skal kunden betale``

i tillegg sa jeg at i hjemmet byttet canaldigital ut analog til fiber uten at kunden må betale for utstyret.

summ av dette var som jeg skrev i sted, gratis ny ruter

 

mvh

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Er vel klart At ice ikke er en erstatning for nettverk hjemme. Det er en fin ting og ha for å lese nettaviser, Mail, surfing og slikt.

 

Når en film på netflix/Viaplay sjeldent er under 2gb så forsvinner dette fort.

 

Og se en time på nett-tv blir fort 1-2 gb også

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Også lurer jeg selvfølgelig VELDIG på muligheten til å koble ekstern antenne på den nye smartruteren, samt om de har samme antennepluggstandard som tidligere. Selv om antenna mi er optimert for 450 MHz, tror jeg den skal kunne greie å ta inn andre frekvenser - f.eks. 900 MHz skal være helt knirkefritt, dersom jeg forstår fysikken riktig :-)

Den har to antenner slik som den gamle, ene antennen er merket med main. Ser ut som det et mindre antenneplugger enn før men det er med noen overganger som ser ut som de kan passe til gammel antenneplugg.

 

Er ikke med noen bruksanvisning eller noe slikt for oppkobling. Antar ekstern antenne skal kobles til "main"?

Link to post
Share on other sites

Pr. Mnd. så lenge du vil. Kan stoppe/starte når du vil og det blir avregnet.

Bruker generelt Telenor - men dette fungerte supert (Netcom nettet)

 

Kan også få tvilling til 50,- mnd i tillegg eller dele ur via IPhone /pad eller kjøpe en router

 

Fikk stort sett topp hastighet (20 -40 mbit) hele tiden. Behagelig å ha mer enn nok tilgjengelig i hele perioden.

Brukte det i 2,5 uker på 2 enheter + tvilling. Stoppet det.da vi dro til varmere strøk. Brukte vel til sammen litt over 100gb og fikk regning på 750,-

 

Har da 4 SIM kort til familien som jeg starter når vi skal hytta ol.

 

Så langt fornøyd

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg mail om at de nye routerne er under utsending. Og selvfølgelig er jeg nede på Vestfoldkysten med båten slik at jeg ikke får hentet routeren. Jeg har latt posten oppbevare all post frem til 1. september. Og hentes ikke pakker innen to uker (tror jeg), går pakken i retur. Så dermed er det neppe noen ny router som venter på meg på postkontoret når jeg kommer hjem. men det ordner seg nok med litt mail/telefon til ICE.

 

Lars H.

 

 

Det ante jeg ikke at var mulig, men skal ha det i bakhodet og ta kontakt Med Meny som har post i butikk hjemme på Skjetten. Området hjemme skal være klart for 4G i uke 36.

 

Tok kontakt med Meny som har post i butikk, og de holder av routeren som ankom i dag en ekstra uke. God service!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det et mindre antenneplugger enn før men det er med noen overganger som ser ut som de kan passe til gammel antenneplugg.

 

Da fikk jeg sett litt på den overgangen som lå i esken (2 stk faktisk), skjønner ikke helt hva de er til for de er hann i begge ender og passer iallefall ikke til gammel antennekabel og er unødvendig for å bruke de små antennene som følger med.

 

Må nok ha egen overgang hvis de gamle eksterne antenne e i det hele tatt kan brukes.

 

Skal forsøke å sende spm til brukerstøtte og se hva de sier.

Link to post
Share on other sites

Jeg mottok den minste routeren idag .

 

I henhold til routerens egne data er den produsert av "Asiatelco technologies", og er til forveksling lik en router som selges av Alcatel-Lucent (som har kontrakten for utbygging av ICE nettet).

 

Routeren hevder at den mottar et 800MHz signal inn og har kontakt med gateway 100.80.1.145. og ISP 185.83.167.68 (Europeisk nettadresseregister der bla. ICE er norsk medlem. 

 

Maxhastigheten på WiFi forbindelsen ut til datamaskinen registrert med "InSSIDer" er 54Mb/s og den bruker bare én kanal - i motsetning til de vanlige hjemmeroutere som ble registrert

samtidig og slår sammen kanaler og (teoretisk) gir 150/300/(450) Mb/s i det frekvensområdet. Samme, høyst uvitenskapelige måling ga -65dB på 10 meters avstand i friluft i fohold til -45 på 1 meters hold. Min bærbare datamaskin  er fortsatt tilfreds med -65.

 

WiFi-delen ser dermed ikke ut til å være spesielt rask eller kraftig, men tilstrekkelig til å formidle de signalene den kan ta ned. Hva den vil kunne ta ned er derimot  ikke så klart.

 

ICE hevdet at den kunne koples til ekstern antenne, men null antennekontakt, så det stemmer neppe. De innbygde uttrekkbare antennene for 450MHz båndet virker sikkert OK ved gode mottaksforhold, men ikke langt fra senderne.  Jeg har spurt ICE endel ganger om de planlegger flere sendere elle høyere utgangseffekt, null svar.

 

Jeg har tatt skriftlig forbehold om retur dersom modemet ikke virker der jeg skal bruke det.

 

 

p.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk den nye 4G ruteren i går og målte nedstrøms hastighet til 40 Mb/s. Nå skal det sies at jeg befinner meg kun et par hundre meter fra basestasjonen og det er nok heller ikke så mange om beinet (båndbredden) enda.

 

Har du noen mulighet, ved feks. å ga inn i menyen for routeren og se om den bruker 450MHz eller de høyere frekvensene ved en så bra hastighet? Selv er jeg nå ute med båten og kommer ikke hjem og får hentet routeren på posten før om to uker. Men det skal bli spennende å teste den ut. Der jeg bor, er det en basestasjon 600 meter unna, og i båthavnen har det alltid vært dårlige forhold for ICE. Så jeg har et bra utgangspungt for testing.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...