Teerex Startet 13.August.2010 Link til dette innlegget Startet 13.August.2010 (redigert) Har kjøpt en helt ny Navette S540 relativt rimelig. Samt en Honda BF90D -08. Tenkte at dette var fort gjort å montere og kommer seg på havet men som alltid når man skal pusle med ting selv så baller det på seg med uventete oppgaver og problemer. Særlig når båten lider av produksjonsfeil og slurvete monteringsarbeid. Hadde ikke tenkt å lage noen tråd om dette, da jeg syns det var frustrerende nok i seg selv om man ikke skal dele alt med andre. Men så tenkte jeg hvorfor ikke. Kommer flere bilder og forklaringer etterhvert når tiden strekker til. Den andre navetten skulle til Kjøpsvik. Støpefeil, manglende utrulling av luftblærer under produksjonen? Tynne sprekker i gelcoaten mange steder... Slik blir det når skruehull ikke blir forsenket før det skrues Boret nytt hull til styrewiren = større radius: Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) Plasten sprakk da jeg trakk til en av de nedre motorboltene. Luftblære nok en gang... Enda en gelcoatfeil Nok et område der gelcoaten ikke sitter fast i underlaget. Må slipes ned en vakker dag. Reparere reparere.... Det var ikke noe tetningsmiddel eller pakning mellom luke og båt Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Mellomrom mellom innerliner/motorbrønn og akterspeil. Ikke lurt å trekke til motorbolter med over 50 Nm når motorbrønnen bare er 4,5 mm tykk? Har derfor fylt i med mellomlegg i mellomrommet Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
beertrip Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Takk for at du deler dette med oss. MEN en NY båt med så mye feil og mangler.. Hva må en gi for en slik? (bare båten) Hvor er den bygget? fartspotensiale og sjødyktiget? Mvh Beertrip Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hva i alle dager har skjedd her? Link to post
Mulligan Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 En båt som ser slik ut bør IKKE sjøsettes og brukes. Det er ingenting som overfører krefter mellom brønn og akterspeil. Det er heller ingenting som stiver av akterspeilet. Link to post
nimbussen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hei Håper du fikk denne båten veldig billig,Dette er jo noe du må slite med hele båtens levetid pluss att det er stor risiko for att den kommer til å trekke inn mye vann Link to post
index Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hvor ser du for deg at dette vannet skal trekke inn? Så tynn som denne er i plasten er det vel uansett ikke plass til mer enn et par liter?? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hva er galt med det bildet som du referer til Mulligan? Slik ser det vel ut på de fleste båter? Link to post
Mulligan Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Trådstarter sier at akterspeilet er 4.5 mm. Det er altfor lite. Det er jo heller ingenting som fordeler kreftene utover i akterspeilet og fremover i bunnen. Rommet mellom brønnen og speilen skal være hel ved. Bolter man her med avstandstykker vil det flekse og sprekke opp. Det er svære krefter på gang her. Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) Takk for at du deler dette med oss. MEN en NY båt med så mye feil og mangler.. Hva må en gi for en slik? (bare båten) Hvor er den bygget? fartspotensiale og sjødyktiget Hei, her er annonsen på båten http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22175226 "Veiledende pris for ny båt eksklusiv motor er kr 114.900,-" i følge hjemmesiden. Den er vel bygget i Latvia såvidt jeg vet. Eller var det Estland tro? Godkjent for 140 hk og bortimot 50 knop men blir noe urolig i fart over 40 knop i følge TEST i Båtliv 6/2006. Så de anbefaler vel m.a.o. rundt 100 hk. Skrogfasongen er jo sportslig da. Satser på 38-39 knop med Honda BF90D (VTEC, BLAST og injection), 19" Apollo stålpropell, god heising på motor og polert primerløs/bunnstoffløs bunn. Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) Trådstarter sier at akterspeilet er 4.5 mm. Det er altfor lite. Det er jo heller ingenting som fordeler kreftene utover i akterspeilet og fremover i bunnen. Rommet mellom brønnen og speilen skal være hel ved. Bolter man her med avstandstykker vil det flekse og sprekke opp. Motorbrønnen er 4,5 mm tykk (ganske nøyaktig også). Akterspeilet er naturligvis tykkere ellers ville det ikke ha vært mulig eller tilrådelig å montere 140 hk motor Fra Navettes hjemmeside: "Det er brukt førsteklasses GRP materialer i støpen. Gelcoaten er av en type som har den beste lysekthet og det er minimal vanninntrenging i den. Dette hindrer osmose. Både i skrog og overbygg er det brukt sydd triaksial glassfibermatte. Dette gir et bedre styrk/vekt forhold." Den ser jo fin ut der den ser fin ut for å si det sånn. Men så var det de andres stedene da. Ellers er den utstyrt med Helly Hansen Pro gassdempede stoler og Ultraflex no-feedback styresnekke og forøvrig en del fine detaljer. På tanken står det 67 liter selv om det står 73 liter i spesifikasjonen og 70 liter i CE-dokumentet. Forøvrig må jeg skryte litt av Biltemas hvite gelcoatsparkel, det går nesten ikke an å se at det er reparert etter at området er polert. Med litt øvelse kan man nok klare å få til en 99% usynlig reparasjon. Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) feilpost Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) Ifølge artikkelen HER fra 2005 produseres Navette i Latvia, mens testen i båtliv sier Litauen... Antar Latvia er korrekt. Typeskiltet angir imidlertid Navette AS, Ålesund som produsent. Sitat fra artikkelen: "Han (Svein Stene) påpeikar at kvaliteten ikkje på nokon måte står tilbake for det ein kunne ha forventa med ein reint norskprodusert båt. Han skryt av arbeidsfolka der borte. God nok kvalitet på beslaga og liknande til båtane er det derimot ofte vanskeleg å få tak i hjå Latviske leverandørar. Difor vert mykje av dette skaffa frå hovudkontoret i Ålesund." Konstruktøren Rune Nilsen er forøvrig både en hyggelig og kunnskapsrik person. Redigert 13.August.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) Prøver å senke motor et hull (til nederste mulige posisjon), da båten blir ustabil i høy fart ved uttrimmet motor, og dessuten håpløs å svinge med (drar luft ved det små rattutslag). Fortsatt er plata over bunnen iallefall. Redigert 12.September.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) Men ellers funket båten greit Første sjøsetting var 9. september, 2 mnd. etter at jeg fikk båten. 37-38 GPS knop var som forventet. Men må senke motoren et hull. Burde ha hatt Yamaha F100 eller E-tec 115 for ultimat fart Men Hondaen er en nydelig motor med behagelig støybilde. Redigert 12.September.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Montert instrumenter og kartplotter/ekkolodd: Clean batterimontering, men må flytte batteriet over til styrbord side pga. vektbalansen merkelig nok. Stivet av tank-inspeksjonsluka med alufirkantrør: Måtte montere nye skruer til tanknivågiver. De som var brukt var for kort og hadde ikke noe hold... Innvendig i skrog: Fylt inn noen tuber fugemasse/lim mellom dørk og underliggere. Det var for mye slark her. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 navetten din gikk gått er dette i tørvær når de ikke hadde regnet. mye klakelering på dørken jeg ser at akterspeilt var like svakt som de hvar på min. dette er latvisk kvalitets båt. BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Det kan vel ikke ha så mye å si om det har regnet eller ikke. Er det vann i båten som ikke renner ut av seg selv så må man jo bruke lensepumpen? Men det har ikke vært noe vann i båten hittil. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Ja jeg slipte faktisk litt langs kanten på dørkluka (den som er skrudd fast). Den passet jo ikke helt ned der den skulle ligge. Og så skifta jeg til annen type pakning under den. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 i plasten i dørken selvfølgelig meget TYNN MYE KRAKELERING. (vann smurt dørk) ingen knirking i regnvær. BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Stor suksess med senking av motor et hull (2 cm). Motor kommer ikke lavere uansett, nå henger den på speilet. Det ble en HELT annen båt å kjøre, propellen (Michigan Apollo 19" stål) sitter som et skudd og ustabiliteten i høy fart ble stort sett borte. Ingen ventilering ved akselerasjon eller sving heller, men mista bortimot en knop toppfart. Men det er en rimelig pris å betale for "ny" båt. Styringa har litt slark, det er jo ikke bra. Helt ny ultraflex no-feedback styring skal jo være bra. Så løsningen blir nok hydraulisk styring som vanlig. Min løsning på kabelrot. Bensinslangen går i det sorte røret. Redigert 13.September.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 navetten din gikk gått er dette i tørvær når de ikke hadde regnet. Den går nok like bra uansett om det har regnet eller ikke. Nå har de lagt ute i 2 uker med regnvær og det var ikke noe å lense ut av den, dvs. selvlensinga fungerer. Jeg har jo gjort noen forbedringer bl.a. vedr. tettingen av luka til bensintanken. Dette var ikke bra nok gjort hos fabrikken. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 har du ikke tørt om vann smurt dørk de er en dørk som de knirker når du går på den i tørvær og ingen knirking i regnvær jeg ser at du har mye finn klakering på dørken! min lekte ikke den heller hadde kunn vannsmurt dørk og mye klaring jeg solgte den svært bilig! BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) Jeg har ingen knirk i min dørk, men så har jeg jo gjort en rask jobb under dørk for å avstive den. Men du skrev jo at du fikk dårlig fart når det hadde regnet? Jeg har betalt ca. 60.000 for båten (uten motor) levert Harstad. Det var jo relativt rimelig for en ny båt, selv med noen mindre støpefeil i gelcoaten. Jeg holdt igjen noe av den opprinnelige salgssummen pga. disse feilene (samt et par andre klagepunkter vedr. dårlig montering fra fabrikk) og har ikke hørt noe fra selger siden juli så regner med at det var OK. Selve skroget fungerer godt i vannet og går mykt i sjøen. Jeg vil nok beholde den et par år i allefall. Skulle helst ha gått for E-tec 115 og hydraulisk styring men med rimelig og pent brukt Honda 90 så har jeg iallefall ikke brukt så veldig mye penger totalt på båten. Ellers ingen antydninger til sprekker o.l. på akterspeilet. Har kjørt båten relativt hardt i bølger for å teste sakene. Et par skruer til konsollen og en av stolene løsnet. Enkelt å fikse/forsterke, men viser jo at dette er en båt som krever noen forbedringer selv om det meste er enkelt å utføre. Antar at hvis det hadde stått f.eks. Norkapp, Askeladden, Yamarin eller Ibiza på den så hadde det ikke vært noen ting å forbedre. Redigert 24.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn