Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

Ja både Honda BF90D og nye Mercury F115 veier det samme, ca 163-164 kg, men Mercuryen har altså 2,1 mot 1,5 liter som blir ca 40 % større sylindervolum så det bør nok merkes.

Den gamle F115 har vel 1,75 liters blokk, forøvrig samme som Verado 135-200.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skroget tåler vel mer fart men hekken er de lite av stivning

 

Hekken er jo forsterket, iallefall var det konstruktørens tanke slik utformingen er der motoren ligger an mot hekken.

Ikke mange 18-fotere som er godkjent for 140 hk. Jeg kommer ikke på noen andre i farten faktisk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dæven. Gratulerer mann! Håper du omsider kommer deg på riktig side av 40tallet :-)

 

Ja etter en feilinvestering i omprogrammering hos Lundins Marin som ikke ga mere fart så er vel dette det eneste riktige.

Satser på 43 knop under optimale forhold :smiley:

 

Fikk grei pris for min kjære Honda så mellomlegget ble ikke så avskrekkende.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Ja etter en feilinvestering i omprogrammering hos Lundins Marin som ikke ga mere fart så er vel dette det eneste riktige.

Satser på 43 knop under optimale forhold :smiley:

 

Fikk grei pris for min kjære Honda så mellomlegget ble ikke så avskrekkende.

Det var det jeg fryktet! En Honda med VTEC er rimelig optimal ang. motorstyring innsprøytning og utblåsning.

VTEC bilmotorer eksisterer det ingen chiptuning!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men fortsatt har Honda selv både 90 og 100 hk utgave av 1,5 liter VTEC påhengsmotor.. så da har iallefall de greid å "chippe" den, eller iallefall uansett greid å ta ut 10 hk mere av den.

Har ikke hatt tid til å gå gjennom deleliste for motorkomponenter, men blir ganske overrasket om det skulle være noen spesielle endringer foruten motorstyringsprogrammet.

Og 75 hestern har de jo økt til 80 hk uten VTEC.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er det snakk om justeringer foretatt på Honda fabrikken. det er ikke omprogramering av en eksisterende. Tipper det er helt annen innmat, dyser/innsprøytning. kansje andre kammer. Hadde dette vært en enkel sak hadde vel alle med 90hk hatt 100 da.

Honda er en seriøs motorprodusent som ikke legger til rette for noe særlig modifisering fra privatpersoner. VTEC motorene er generelt lite trimmingsvillige. i en del bilmiljøer er det enkelte VTEC motorer de setterpå bolt on turbo, og noen finnes det kompressoer til. Personlig er jeg veldig kritisk til chiptuning. Har du noen dyno kurver fra de svenskene som viser forskjell på en 90hk og en 100hk?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er jo en enkel sak på mange andre motorer å øke effekten, særlig Mercury optimax og verado, men også div. Suzuki og yamaha som er produsert i flere effektutgaver med samme sylindervolum.

Men allikevel kjører de fleste med original effekt, slik er det nå bare.

 

Særlig morsomt med Verado 135/150 som kan få 8-10 knop mere fart med Lundins Marin sin omprogrammering (235hk racingprogram) og propellbytte. Dette har jeg vært med å prøve ut i praksis på to båter.

Og ja, det er driftssikkert. Lundins har testet den vesle 1,7 literen helt opp i 300 hk uten havari.

 

Men når vintermørket faller på skal jeg gå igjennom delelistene for Honda 90 og 100 og finne ut om det er noen forskjellige delenr. ute og går på andre ting enn de elektroniske.

Hadde jo vært interessant å vite, selv om jeg burde ha gjort det før jeg sendte motorstyringa inn til omprogrammering.

Men her stolte jeg da på Lundins erfaringsmessige kompetanse... og trodde at jeg kunne få 2 knop mere for alle de tusenlappene jeg svidde av...

 

Forøvrig, Lundins Marin er vel ikke direkte "privatpersoner". Firmaet har drevet med tuning, trimming og omprogrammering av påhengsmotorer i en mannsalder, og er ledende i verden på feltet.

Vil også hevde at Mercury, Suzuki og Yamaha er seriøse motorprodusenter (i likhet med alle de millioner bilmotorer i verden som er omprogrammert for mere/optimert effekt).

For enkelte merker (f.eks. VAG) er det vel snarere regelen enn unntaket at de er omprogrammert, iallefall etter noen år når garantitid er utløpt.

 

Chiptuning er vel en av de enkleste ting i verden å ikke være kritisk til synes jeg. Det er vel nå ca 20 år siden chiptuning begynte å dukke opp.

Til og begynne med var det chiptuning i den forstand at en eller to chip'er i motorstyringa ble tatt ut/loddet ut og erstattet med nye omprogrammerte.

Men fra ca år 2000 begynte motorprodusentene å forenkle dette da omprogrammering kunne skje direkte til eksisterende motorstyring uten fysiske inngrep.

 

Når en motorprodusent lager flere effektutgaver av samme motor (uansett om det er i bil eller båtverdenen) så er det jo for å forenkle produksjonen, samt tilpasse seg markedets ønsker/krav, avgiftsnivå og prisnivå. Videre at motorprodusentene legger inn en viss sikkerhetsmargin som også lar seg utnytte til effekt utover det originale.

At kloke hoder har funnet ut at i dataverdenen lar det meste seg manipulere, er jo bare slik det har blitt.

 

Har hittil aldri hørt om noen som har vært misfornøyd eller hatt problemer etter slik omprogrammering (snakker om ekte omprogrammering/chiptuning og ikke powerbox/effektboks som alle bør styre unna).

Kjenner mange i bil og båtbransjen (både i salg og teknisk) som "alltid" har gjort dette på sine motorer, både til seg selv og til kunder uten problemer.

Det gjelder både i tilfeller der ytelsen økes utover produsentens maks. effektnivå, samt omprogrammering opp til produsentens største effektnivå som jo er bombesikker tuning siden produsenten selv selger motorer med denne effekten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

farvel du trofaste Honda :thumbsup:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja Hondaen var overraskende lett å selge så jeg hadde ikke noe valg. 3 kjøpere og ingen ville prute :giggle:

Mercuryen har fått, den står/ligger her i kassen sin. Tror ikke den blir åpnet før til våren siden jeg mangler inneplass for montering.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja da fikk jeg røsket ut alt av greier i båten så kan jeg starte med blanke ark med den nye motoren.

Hondaen selges med de svarte instrumentene og den originale sidemonterte kontrollboksen.

Mercuryen kommer med sin egen toppmonterte kontrollboks og et par smartcraft instrumenter som jeg bestilte med, samt separat smartcraft trim og tankmåler for full oversikt.

Sa da får jeg jo saker til overs ser det ut til.

De hvite instrumentene er ikke rimelige, så de har vel en viss salgsverdi.

Den toppmonterte kontrollboksen kan vel også brukes på de fleste motorer, iallefall japsene (motoren må ha egen sperre for å ikke starte motor i gir).

 

Ble en erfaring rikere også... man skal IKKE bruke Tec7 eller lignende supersterk tettemasse/lim over vannlinjen på steder som er synlig og der det er sannsynlig at man må demontere delen en eller annen gang.

Limet er så sterkt at gelcoaten følger med noen steder :sad:

 

bilde

 

bilde

 

Slik så det da ut opprinnelig:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja men de idiotene som produserte båten har jo laget en innsnevring på trekkerøret til kablene, og den innsnevringen er ca under dørken ved styrekonsollen.

Det var vel for trangt akkurat der, så trekkerøret ble kappet og en glassfiberovergang ble støpt der... med mindre høyde enn selve røret ellers :nonod:

De kunne jo bare ha latt røret gå litt lengre bak før det ble trukket opp mot skutesiden, siden det er bedre plass lengre bak. Men neida.

 

Så måtte demontere et par kontakter fra motorkabelen, men det måtte jeg også gjøre da jeg monterte motoren i 2010. Se bildet nederst.

Denne motorkabelen må inn først og ut sist, ellers blir det for trangt når gass og girkabler og andre kabler går der.

 

Jævelskapen vises godt her...

 

bilde

 

bilde

 

Se også oppdaterte bilder i innlegget lengre opp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Mere info om nymotoren, alt foreløpig bare på engelsk ser det ut til.

I Norge/Europa er det ikke 75/90 hk men 80/100 hk, det har vel med markedstilpasning å gjøre.

Men for de fleste er det nok 115 som er interessant uansett.

 

At den er lettere enn Honda BF115 er vel ikke så rart, da Hondaen jo tross alt er på 2,4 liter og er en nedtrimmet 135/150 hk.

Ikke en direkte konkurrent på lette båter iallefall.

Men ellers er motoren lettere enn alle konkurrenter.

 

Da Navetten er 5,4 m lang og relativt lett valgte jeg ikke CT-utgaven med større girhus og propelldiameter, noe som ifølge nedenstående er korrekt.

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Da gjenstår det bare å montere  :saint: I slutten av juli...  :sad:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Navetten har ekstra høyt akterspeil, noe som viste seg å bli i grenseland for Mercury motoren.

Med nød og neppe gikk det å få motoren montert liggende helt ned på akterspeilet med de gamle øvre hullene i båten.

Nye hull var uaktuelt/umulig å borre.

Høyden over skrogbunn blir da ca 35 mm som er ganske optimalt for min 4-blads stålpropell (arvet fra Hondaen).

Monteringshull 2 ovenfra.

 

Det er altså ikke mulig å montere en slik Mercury motor på Navette S540 og bruke vanlig 3-blads alupropell. (uten å ta vekk det syrefaste beslaget på akterspeilet og gjøre mere omfattende endringer).

Det blir for dårlig grep med den monteringshøyden.

 

De nedre hullene passet jo ikke til Mercury som har 5 hull istedenfor f.eks. Honda/Suzuki sin slisse.

Løsningen ble å ta fram luftstikksaga... (hullene er filt jevne og lakkert nå da).

 

bilde

 

10 mm aluplate bør gi bra støtte til motoren:

 

bilde

 

bilde

 

Første prøvemontering i midtre boltehull, men motorhøyde 5 cm over skrogbunn blir i meste laget (har prøvd det før).

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Biltema http://www.biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Vinkelbeslag/Vinkelbeslag-justerbart-2000023691/

 

Lett modifisert med en plastplate fra en skjærfjøl og et passende hull til den gummiknotten.

Syrefast vognbolt gjennom dashbordet holder den fast, uten at den blir stygg på oversiden.

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nye instrumenter må man jo ha med.

Laget ny monteringsplate til dem og flyttet de store nærmere hverandre, samt flyttet de små helt til venstre.

Så skygger ikke kartplotteren noe særlig for instrumentene lengre.

 

bilde

 

Før:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Første oppstart.. kanskje sjøsetting idag tenker jeg

 

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde første prøvetur i helga  og motoren virker som en sterk og bra motor med gunstig støynivå og forbruk.

Under innkjøringen fikk jeg 42,5 knop på noe ugunstig flatt hav, og ca 5700 rpm med samme 4-blads stålpropell som jeg brukte på min forrige motor (Honda 90).

Med bensin fra i fjor på tanken (riktignok med bensinkonserveringsmiddel i) samt kun ca 1 times gangtid (full gass er tillatt i korte perioder under innkjøringen).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det føltes godt.. endelig kan man slappe av  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...