Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

Eg lurer på en ting med propeller...

 

Jeg har en Fibrafort Style 21,5 fot som er 950 kg uten motor. På denne er det en Mercury 150 som du sikkert har fått med deg :-)

 

Det er en 19 ' alupropell på denne, turtall er 5150 og ca 38 knop. Meg og bensin ombord.

Noe jeg bør gjøre her ?

Kjøpe stål ?

Har motor det bra med dette turtallet ? Bør være 5600 eller ?

Kjører masjfart 24 knop og ca 3000 omdr.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Mercury F150 er jo en råsterk motor som vel ikke trenger å pines på høye turtall, men turtallsområdet er 5000-5800 så 5400 med middels lastet båt er vel optimalt.

Hvis du ønsker litt mere turtall og bedre egenskaper enn du har med 19" alu så er vel en 17" 4-blads stål eller alu et bra valg. Da kan motor kanskje heises et hull opp også for mindre motstand i vannet.

Den burde nok greie 40 knop med optimalt oppsett.

 

NB! Det finnes 4-blads stålpropeller der man må enda mere ned på stigning for å få mere turtall.. Disse finnes ofte i f.eks. 16" stigning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok, skal ønske meg det til jul, det får holde i år med nyinnkjøpt motor. Tikket 31,5 timer no. Brønnøysund, Ylvingen, Tjøtta, Sandnessjøen utført.

Blir Moflag, Lovund og Klokkergården neste.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Til jul ja.. en slik ein 4-blads stålpropell koster rundt $300 + frakt fra USA så det er ikke de store summene det er snakk om.

 

Høyttaler og stereomontering i hagebåt neste ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her et utvalg som passer din motor så vidt jeg ser http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=47

 

Denne f.eks. http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/HR-Titan-propellers/ModelNumber/1553-143-17

 

Finnes også for bruk med løs hub (RBX-102 til Mercury)), så den kan tilpasses andre motorer ved å bytte hub http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/Rubex-HR4-propellers/ModelNumber/9553-143-17

 

Her en annen type, 16" med større diameter http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-apollo-stainless-steel-props/ModelNumber/APOLLO-993203

Vet ikke hvilken diameter som passer best eller hva du har nå, men det er vel fra ca 14" til 15" som er vanlig i denne klassen.

 

Solas har en grei propellforklaring her http://www.rubexprops.com/propulsion/propeller-styles/

 

F150 har bare 1,92:1 girutveksling så propellen snurrer ganske fort, så da er det kanskje bedre med litt mindre propelldiameter og stigning.

Honda BF150 har f.eks. 2,14:1 utveksling og Suzuki DF150 har 2,08. Ikke de helt store forskjellene da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk heist motoren opp et hull, så blir det kanskje bedre med 4-blads stål enn 3-blads stål totalt sett.

Alltid spennende med propelltesting.

 

bilde

bilde

 

 

 

Her er egen tråd om høyttalermontering, ferdig til helga med det også https://baatplassen.no/i/topic/102066-hoeyttalermontering-the-hard-way-prosjekt-lyd-i-skjcrgaardsjeep/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Et par bilder under dørken tatt fra den nye luka jeg har montert i fotplata under styrekonsollen.

Har forsterket luka under stolene som noen av stolskruene går igjennom. Denne var for svak, så skrudde fast 4 stk alu firkantrør.

 

bilde

bilde

bilde

 

Har også montert Sony spiller med DAB og fjernkontroll samt Pioneer 8" høyttalere. Lyden ble absolutt godkjent:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Slik ser det forøvrig ut inni styrekonsollen:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du er ivrig med denne båten!

Nettopp byttet motor på min, det var litt av en jobb (når en ikke har gjort det før!). Skal etter hvert begynne å tenke på propell også (først teste den gamle dersom den passer). Men først er det padletur litt nord for byen din!

Gi lyd om du skal på sjøen helga rundt den 20. Da er jeg på Dyrøya med båten!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Tja ivrig og ivrig.. må jo få båten i akseptabel kondisjon ;-)

Jeg var på dyrøya med båten for en måneds tid siden, og rundt andørja natt til søndag (var innom salangen).

Fikk testa den i bra ruskevær på hjemturen, skulle gjerne hatt en større båt da ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har løftet motoren til max høyde på akterspeilet. Les nesten alt om det her https://baatplassen.no/i/topic/21540-hoeyden-ved-montering-av-utenbordsmotor/page-2

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter flere uker med regnvær og båt på land i påvente av en del småreparasjoner, har endelig sola vist seg igjen og jeg må fortsette med litt småplukk.

Starter med å forsterke innfestningen til styrekonsollen. Etter en tur i hardt vær tidligere så løsnet flere skruer så noe måtte gjøres.

 

Erstatter noen "treskruer" med langt flere av biltemas popmutternagler med 6 mm skruer i. Det må bli mere solid, i kombinasjon med liming.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ny runde for å øke klaringen mellom skrog og selvlensingsgjennomføringer i dørk.

Hvorfor gjøre alt rett med en gang når man kan ta det steg for steg. Men jeg ante ikke at det var over 1 cm vandring i skroget her.

 

Oppdaget hårfine sprekker i gelcoat på utsiden av skroget på begge sider etter tøff tur i høy sjø, så det har vært kontakt på begge sider denne gangen. På styrbord side riktignok mest pga. at styrewiren ble liggende i klem fordi jeg hadde lagt den på feil side av selvlensinga samt ikke vendt slangeklemmen langt nok opp.

 

Nå er klaringen på problemsiden (babord) doblet til 17 mm og har ca 20 mm klaring på styrbord side, noe som burde holde nå når slangeklemmene er plassert helt ute av veien.

Rørstussen er forøvrig i korteste laget, det blir trangt med doble slangeklemmer av vanlig bred type når de må stå samme vei.

 

Bygde opp økt tykkelse i dørk for gjennomføringsflensen med glassfiberplate og epoxy, slik at den kom ca 8-9 mm høyere, som det manglende gjengepartiet på babord side viser.

 

Tusjmerker markerer kontaktpunkter med slangeklemme før siste fix..

 

bilde

 

bilde

 

Slik så det ut før turen i rom sjø: Atfor liten klaring skulle det vise seg.

 

bilde

 

Og slik så det da ut da båten var ny.... 0 klaring og påfølgende skade i skroglaminatet.

 

bilde

 

 

Styrbord side: tusjringen markerer kontaktpunkt med slangeklemme før den ble snudd.

 

bilde

 

Slik var det før tur i rom sjø. Styrewiren ligger på høyre side i bildet, og vandret naturligvis nedover etterhvert til den kom i klem under slangeklemma:

 

bilde

 

 

 

Innerliner er montert skjevt på skrog, det er 3 cm forskjell i hekken og 2 cm litt lengre fram... som er forklaringen på problemet siden det fra før av var marginal klaring mellom skrog og selvlensere.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Etter dagens relativt beskjedne men langvarige bølgehopping har det fortsatt blitt kontakt mellom skrog og slangeklemme. Det var merke etter kanten på slangeklemma nede i epoxyreparasjonen (ikke tatt bilde ennå).

Hvor mye klaring trengs det egentlig ? (ja vet, ca 20 mm trengs det, minst. Mangler vel 3 mm).

 

Løsning? Bygge opp med 2-3 mm pakning på oversiden av dørken, og/eller fjerne slangeklemma og dra slangen litt lengre ut på stussen. Det bør jo holde med en slangeklemme....

Eller skaffe to smalere slangeklemmer som kan monteres lengre ut på den for korte slangestussen ? Eller få sveist på en lengre slangestuss (beste løsning antagelig).

Merkelig sak....

 

Forsterkningen av innfesting av styrekonsoll ble suksess. Ingenting løsnet og ulyder/dunkelyder er borte.

 

Navetten begynner å bli ekte båt.

 

Det som gjenstår er montering av hydraulisk styring. Det er litt slark i styringen som gjør at båten blir vinglete i fart over 34-35 knop ved bølger over en viss størrelse. Ser at motoren beveger seg fra side til side noen cm.

Det medfører en sideveis pendelbevegelse som blir større og større helt til jeg går av gassen et øyeblikk.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Montert Hydrodrive 150 hk hydraulisk styring med fast sylinder (ingen flagrende hydraulikkslanger men potensiellt mere dødgang men neppe merkbart på båten uansett).

 

bilde

 

Rattet kommer nye nærmere men det funker greit. Rattpumpa kan evt. felles noe inn med et eget kit om ønskelig.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Båten fungerer nå alldeles ypperlig. Har kjørt 45 timer på telleren i sommer til tross for noe kort sesong med mye avbrudd. Ca 2 mnd på sjøen totalt hittil.


Muligens ikke bare min Navette som har skjevt montert innerliner.... fant dette bildet på Finn som jeg syns viser det samme.

Venstre side virker tydelig lavere enn høyre side, fra fenderlist til vannlinje eller bunn av skrog.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Navetten er vel ikke spesielt bred, men ved siden av en old style påhengsbåt blir det STOR forskjell :smiley:

Nei skroget ligger ikke litt skjevt i vannet, det er innerliner som er montert skjevt på skroget.. som nevnt tidligere (se avstand mellom fenderlist og slepeøyer på hver side).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kvaliteten kan ikke ha vært like dårlig hele tiden da. siden det tydeligvis er bare meg som har vært ekstra plaget :saint:

Men om jeg fikk den verste mandagsbåten eller om det er flere som har lignende problemer vet jeg ikke.

Men ut i fra bildet jeg la ut i innlegg #66 så gjelder det nok ikke bare min.

 

De første årene ble de vel produsert i norge tror jeg.

ifølge regnskapene så har det ikke vært driftsinntekter i Navette AS de siste 3 årene.

 

Men designen er bra ja, men tror den hadde blitt ennå bedre med minst 1 fot ekstra lengde. Den store styrekonsollen tar en del plass så hverken foran eller bak blir det spesiellt romslig.

Nordkapp 600 Enduro er vel det nærmeste man kommer en bedre design på mange måter, og ikke minst kvalitetsmessig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har endelig fått nok klaring mellom skrogbunn og selvlensing til at det ikke skal bli kontakt. 24 mm avstand bør holde.. 17 mm holdt ikke.

Se innlegg #64 og #65 lengre opp her for bilder av de første forsøkene.

 

Kan fortsatt ikke forstå hvordan glassfiber kan bli så fleksibel at det blir kontakt på nesten 2 cm avstand.

Får prøve å feste et go-pro kamera nedi der og filme under noen heftige bølgehopp og se hva som egentlig skjer.

 

Ny egenkomponert løsning med plast og syrefaste deler, sammenlignet med forrige løsning.

Slangen kommer lengre unna rørbøyen og blir dermed ikke delaktig i problemet :

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er såpass fornøyd med egenskapene til båten at jeg smeller til med ny motor, siden den perfekte Navette-motoren nå er lansert av Mercury.


Lav vekt og mye kubikk er stikkordene her :smiley:


Dessverre er jo båtsesongen over og vel så det.. men da har man iallefall noe spennende å se fram mot om 6 mnd.



bilde


Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Denne motoren ser spennende ut lett vekt så den passer vel bra på båten din den den gir vel ca 42 knop

skal du ikke ha 140 hk suzuki jeg fikk 39 høst knop med for liten propell.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Nei skal ikke ha DF140, den koster mere og veier mere, og båten har nok ikke godt av mere enn 115 hk tror jeg.

Denne nye Mercury-modellen har samme sylindervolum som DF140, altså 2,1 liter. Men den veier bare 163 kg.

Så det bør bli 42-43 knop med rett propell, og det er mer enn nok fart for Navetten.

Satser på grei marsjfart på omkring 35-36 knop, da går skroget fint i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På min askeladd føles den slapp, men ellers fint støynivå og forbruk! hvordan har dem klart å få den så slank? 17kg er jo ikke så stor vektforkjell da. Hondaen er vel sikkert like tung som en 115!? Personlig kunne jeg tenkt meg en Honda 150, men skal ha litt større båt med diesel neste gang

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...