Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

joda går fint det  :smiley:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stor forskjell på kvikkheten kan man si.

Iallefall ikke høyere forbruk på marsj, men lavere turtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja fikk 42 knop. 43 knop alene i båten.

 

Holdt mobilen med en hånd og kjørte med den andre så det ble ikke helt optimalt på den videoen  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja da fikk jeg røsket ut alt av greier i båten så kan jeg starte med blanke ark med den nye motoren.

 

***************

 

Ble en erfaring rikere også... man skal IKKE bruke Tec7 eller lignende supersterk tettemasse/lim over vannlinjen på steder som er synlig og der det er sannsynlig at man må demontere delen en eller annen gang.

Limet er så sterkt at gelcoaten følger med noen steder  :sad:

 

Normalt ikke noe problem å løsne dette hvis du kommer til med en egnet pianotråd, gitarstreng el.l. Bruker man et håndtak/trepinne el.l i hver ende og filer frem og tilbake skjærer man en slik  fuge/limpunkt  av lett som ingen ting - bare man kommer til.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer, bare man kommer til. Og at fugelaget er tykt nok til at pianotråden får plass.

Bestilte den her mens man nå var i farta med den tanken, billig kan man jo si.

 

http://www.ebay.com/itm/Aluminium-T-Handle-Steel-Wire-Saw-Windshield-Remover-Tool-4-5M-/151771633365?hash=item23564b56d5

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Neste gang kan du svinge innom nærmeste musikkinstrumentforhandler og kjøpe et sett gitarstrenger ala Peavy 0.11 eller mer til NOK 60 eller så... låter fantastisk en stund og kanskje enda bedre etter "skjærejobben"......

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jo men de håndtakene der er geniale, og koster mange ganger mere i fedrelandet.

Har brukt slike litt i år på et par båtjobber. Brukes av proffer, så jeg lånte av dem.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo men for kr 112,- alt inklusive så er det jo greit å ha "the real thing"  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Not really når du kan gå rundt hjørnet og plukke opp Peavyene og et par trepinner (gratis)  og strenger for NOK 60? og at at du får 3 forskjellige pianotrådtykkelser på the "plain" wires for NOk 60 - et helt sett...prøv å sett disse på en JL Casino Signature + en Fender DeLuxe reverb med Jensons etterpå så hører du noe som ikke har skjedd siden  Januar 30th 1969....

 

"Peace" gitaren til Lennon hadde noenlunde like strenger,,,, http://www.youtube.com/watch?v=UH98R2G3KWY

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på gitarer, men disse karene var jo ganske flinke da  :giggle:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Racor Snapp bensinfilter er bra saker, hurtigkoblinger og kjapt bytte uten verktøy. Bruk og kast, og med dreneningeskrue i bunn  :smiley:

 

bilde

 

Ikke mye klaring til de små instrumentene... men all klaring er god klaring.

 

bilde

 

Den røde saken er baksiden av Fell Wimea trådløs dødmannsbryter. Genial sak.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Glemte å legge inn noen bilder fra båtverdens gang:

 

bilde

 

 

Greier akkurat å få motoren nok opptilta til at girhuset dupper i vannflaten (før styringa tar i motorbrønn).. men motoren siger ned på hydraulikken så det blir vel bytte av trimpumpe etterhvert (garantisak naturlig nok)

Kanskje det har en sammenheng med at det stod "Made in China" på trimpumpa/sylinder...).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så mye siger den på eksakt 1 døgn.

Har nok fått en mandagstilt.

 

bilde

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så mye kan det trimmes opp før propellen begynner å suge luft.

3,0 på den digitale trimindikatoren. Nøytral trim er ca 1,5.

 

Fikk 44 knop i dag, muligens noe medvind samt gunstige småkrappe bølger og ikke minst gunstig temperatur 6-7 grader. 5830 rpm så helt perfekt propell tydeligvis.

Men kun 11 timers gangtid og antydning til groe under (har dessverre ikke brukt båten på 4 uker). Gikk greit å spyle av etterpå iallefall.

 

bilde

 

bilde

 

Sesongslutt dessverre.. men satser på en tidlig vår  :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

På tide å få bytta ut mandagstilten min (den som siger ned sakte men sikkert) før sesongstart.

Håper den nye dukker opp snart (på garanti) for nå har jeg tatt av den "gamle", og det meldes selvfølgelig sommervær.

Men sparer jo litt bensin iallefall....

Har byttet noen tilt/trimsylindre før, men denne var ekstra lett å få av. Tok vel en drøy time inkl. rigging av multistige  :smiley:

Verado er en helt annen historie å bytte på.

 

bilde

 

bilde

 

Klar for "return to sender". Kunne naturligvis ha operert den og prøvd å finne feilen, men mye enklere å få en ny da.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har løsnet og strammet manuellskruen flere ganger uten noen endring. Hadde jo motoren i drift en drøy måneds tid i fjor høst og det var det samme helt fra første stund jeg monterte motoren.

I minusgrader i vinter seig den mye saktere ned naturlig nok, siden oljen blir tykkere.

Fikk aldri tiltet den helt opp pga. at det ikke var plass nok i motorbrønnen, men det skal ikke være nødvendig for å få normal funksjon.

Den programmerbare tiltstoppen er kjekk, da går motoren bare så langt opp man ønsker men ikke lengre.

Av samme grunn fikk jeg heller ikke på tiltstøtta, slik at motoren kunne holde seg oppe og over det våte element uavhengig av hydraulikken.

Så vi får se om det hjelper med en ny trimsylinder. Problemet var visstnok ikke helt ukjent, men så stod det da også "made in China" på trimsylinderen (etiketten har falt av).

Men resten av motoren er nok stort sett made in USA  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk ny trimsylinder så da blir det vel i orden håper jeg. Tar bare en halvtime å montere den.

Dårlig båtvær for tiden her i nord så venter med utsett en stund til.

 

Lurer på om denne nye Mercury Spitfire X7 propellen kan utgjøre noen positiv forskjell. 

Den har 12,7" diameter mot 13,25" på nåværende Powertech RXB4 propell, så i teorien kan den jo gi mere fart ved et gitt turtall. 

Men jeg trenger ikke høyere toppfart da.

Mulig at grepet i vannet dermed blir dårligere så tror det kan være dødfødt å teste ut, siden den koster flesk.

Jeg kan jo ikke senke motoren lengre ned uansett siden den henger på akterspeilet allerede.

 

http://www.ebay.com/itm/311607361427?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&fromMakeTrack=true

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fun fact:

 

Jeg skjønte aldri helt hvorfor den nye 115-hesteren virket kortere i stammen en andre motorer.

Måtte jo montere motoren helt ned på akterspeilet og enda kom propellen litt høyere enn forrige motor som ikke var montert så lavt (Honda 90).

Forklaringen kom her, da jeg lastet ned noen service bulletins for motoren.

Stammen er faktisk 19 mm kortere enn tidligere modeller, uvisst eksakt av hvilken grunn.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...