Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

Svart (redigert)

Monterte ny trim/tiltsylinder i går, og idag er det ingen nedsig på motoren.

Så satser på at det problemet er ute av verden og motoren kan holde seg over vann når den ikke er i bruk.

 

Flott vær idag så satser på utsett om et par timer.

Det blir tidenes tidligste utsett for denne båten.

 

2010: Ferdig klargjort og utsett i slutten av august.

2011: I opplag i hagen pga. andre prosjekter.

2012: I opplag i hagen pga. andre prosjekter.

2013: Utsett 31. mai, i fantastisk vær.

2014: Det har jeg faktisk glemt, var vel i slutten av mai kanskje. Det ble tidenes varmeste sommer iallefall.

2015: Ferdig klargjort med ny motor og utsett i slutten av august

2016: 22. mai håper jeg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fint båtvær i dag ja. 

Kom opp i 43,5 knop med to mann ombord, må si meg fornøyd med det tatt i betraktning at propellen ikke er optimal for toppfart.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

44,5 knop oppnådd forleden ved 5800 rpm, altså ganske optimalt.

Det var mere å gi (trimme ut) men båten blir litt ustabil i den farten når jeg er alene.

Med kun 10 liter på tanken, derav 5 liter Shell V-power 98.

 

Antar at 45 knop er innen rekkevidde når motoren løsner litt mere. Tok et oljeskift nå ved 20 timer.

Fylte opp tanken helt med V-power 98 så får vi se om det gir noe ekstra. Snakker om sløsing.

Det står faktisk i instruksjonsboken at man gjerne kan fylle 98 oktan, så mulig bankesensoren føler det og gir mere effekt.

 

Navette S540 selges den dag i dag på finn.no faktisk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76827330

 

Fant et lite hull i gelcoaten fram mot baugen, så jeg banket litt med plasthammer foran og bak.

Resultatet ble 30 cm luftblære avdekket. Men litt gelcoatsparkel fikser vel biffen en dag jeg gidder.

Over vannlinja så ingen krise.

Latvisk støpekvalitet i det minste.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Har modifisert selvlensinga slik at den ble som den burde ha vært fra dag 1.

Nå skal iallefall problemet med kontakt mellom skrogbunn og selvlensing være borte.

Limte dessuten (med epoxy) en glassfiberplate på innsiden for å hindre bevegelse i skroget der jeg har sparklet med gelcoatsparkel på utsiden.

Så sprekker den vel ikke lengre. Kunne jo egentlig ha brukt epoxy helt igjennom og sløyfet gelcoatsparkelen, siden det er under vannlinjen.,

Men ser jo finere ut siden jeg ikke bunnsmører.

 

Opprinnelig "løsning" fra 2010 samt svekket skrogbunn på bildene nederst. Svikt under produksjone kan man trygt si.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fikk ny propell i dag, blir spennende å teste  :saint:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg blir en annen tråd  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja den ble nok det, og det var vel litt fryktet. Ble litt lurt av andres erfaringer på nett, fra USA.

En som hevdet 45 knop v. 5600 rpm med samme motor. Men må ha vært en annen skrogtype isåfall.

Jeg ville ha nådd 45 knop ved ca 5500 rpm om motoren hadde noen ekstra hk.

Hadde jo i utgangspunktet tenkt å bestille 19P og skulle nok ha holdt meg til magefølelsen.

Men fikk jo svært behagelig turtall på marsjfart da  :smiley:

Fikk 5200 rpm på max alene i båten, men bortimot samme toppfart som før, 43 knop. Og 40 knop ved lave 4900 rpm.

Veldig bra propell uten tvil. Men syns motoren jobbet litt tungt kanskje selv om det er en sterk motor uansett turtall.

 

Så da ble det å bestille en 19P da, og den har jeg fått testet grundig i helga.

Og den er helt perfekt. Ca 5700 rpm på max. Ikke særlig bedre toppfart enn min gamle. 44 knop når jeg under gode forhold men 45-tallet ser jeg nok ikke uten at forholdene er superoptimale.

Men får 42-43 knop greit med 2 voksne og full tank iallefall. Båten blir jo uansett veldig nervøs over 40 knop alene i båten så toppfart spiller liten rolle i praksis.

Derimot har den bedre grep i vannet, særlig i sving, enn den gamle. Og muligens bedre marsjfart også ser det ut til.

36-38 knop er relativt behagelig å suse avgårde uten at motorstøyen blir påtrengende.

Gikk også greit og raskt i plan med full tank og 5 voksne.

 

Så nå har jeg da en Spitfire X7 12,7 x 21P til salgs.... kr 4500  :saint:

Pris fra USA er ca 5500 med mva og frakt og norsk/svensk butikkpris er ca kr 7000.

 

http://www.mercurydelar.se/spitfire-x7-8m0055551

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Virker som motoren har løsnet litt i det siste. Har passert 40 timer.

 

Testet min Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads alu 12,5 x 19 i helga.

Har kjørt med 4-blads stål etter at jeg byttet fra 90 til 115 hk motor i fjor (utveksling på ny motor er 2,07:1 mot 2,33:1 før).

Var nysgjerrig på hvor mye dårligere en 4-blads alu er. Og det er ikke mye.

 

Fikk 43-44 knop med Spitfire alupropellen, og 44,5-45,5 knop med stålpropellen (Spitfire X7 12,7 x 19). Målt begge veier.

Var oppe i 5900-6000 rpm med begge propeller, så er i grenseland høyt turtall da. Men var under optimale forhold alene i båt med halv tank, lufttemp 18-20 grader.

Riktignok er motor montert relativt høyt, med plata ca 35 mm over bunn.

 

Stålutgaven av Spitfire er iallefall ikke verd over 3-dobbel pris. Muligens noe bedre grep i sving ja, men det er også alt (bortsett fra et flott utseende da).

Rakk ikke å sammenligne marsjfart og forbruk, men skal muligens ta det en annen dag.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var ikke rare forskjellen på alu og stål. Min erfaring med stål er at en må heve motoren for å få gevinsten, den høyden aluminium begynner og spinne klarer stål seg bedre og en vinner litt til....men man må jo klare å holde båten stabil også, ser litt skummel ut den spisse  V bunnen din.Kjekt å lese gjennom tråden her....lykke til videre. 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke heve motor mere tror jeg, da den er allerede ganske høyt montert selv i på laveste mulige posisjon.

Må jo kunne trimme ut noe også. Kan trimme til ca 3,5 uten problem i over 40 knop. 3,8 om det er helt flatt hav.

1,5 på trimindikator er vertikalt, altså rett ned.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Svart (redigert)

Ja har vært i kontakt med vedkommende for lenge siden :giggle:

Jeg lurte fælt på hvordan dette kunne la seg gjøre, og ikke minst hvorfor.

Minst 100 hk for mye, så ikke en båt jeg ville ha hatt for å si det sånn, men hver sin lyst.

Å kalle den overmotorisert er jo en underdrivelse.

Dessuten XL-stamme. Men sikkert moro... så lenge akterspeilet holder.

Skroget begynner å bli noe ustabilt i 42-43 knop, og trenger flere og flere folk i båten jo fortere det går.

Ellers blir man sittende å ratte hele tiden. Vil man ha 50 knop så hadde det holdt lenge med en E-tec 150 :saint:

250 hk er omtrent nøyaktig det dobbelte av hva max motor bør være. For uerfarne er 100 hk mere enn nok.

Den er godkjent for 140 hk, men det er nok med tanke på gamle DF140 som ikke er verdens sprekeste 140 hester.

Men allikevel litt i overkant om man er alene i båten iallefall.

Redigert av Teerex
hvorfor kan man ikke redigere innlegg i dag? (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Prisen er redusert fra 185.000 til 129.000 så her ligger det an til et farlig kupp :saint:

 

(Redigering av innlegg funker visst ikke idag...)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg husket feil. Han startet på 195.000 :wink:

115 hk med rett montering og propell er evig nok så lenge man ikke laster båten med 6 personer hele tiden.

I 43-45 knop er det ikke mye våt flate, og jeg tør ikke tenke på 55+ knop med dette skroget. 

Med 250 hk er nok ikke 65 knop noe problem med rett propell, men da kreves det nok vinger med flaps for å unngå katastrofe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...