Jump to content

Prosjekt: Navette S540 klargjøring, reparasjoner og motormontering


Teerex

Recommended Posts

Funker forøvrig bra uten bunnstoff, iallefall nå på høsten.

Ikke antydning til groe under, bare litt grønt på hekken, lett å spyle av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så var det på 'n igjen med flere feil på min nye Navette S540....

Oppdaget en liten skrogskade under på babord side, antok det var etter å ha kjørt på en trestokk eller lignende.

Men neida.. det er de baltiske "båtbyggerne" som har vært på ferde igjen.

 

Rørbøyen til babord selvlenser ligger an mot skroget innvendig :headbang:

Ved kjøring i høy sjø har jeg hørt noen merkelige slag under dørken fra babord side som jeg ikke har funnet ut av, og her kan jo forklaringen ligge.

Røret har jo gnaget og dunket seg delvis igjennom skroget så det var flaks at jeg bare fikk brukt båten en måneds tid før det ble oppdaget, før lekkasje i rom sjø...

Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå?

 

skilt.jpg

skrogskade2.jpg

skrogskade1.jpg

 

Vanskelig å komme til er det også, må nok sage ut inspeksjonsluke i rommet under benken.

 

roer3.jpg

roer2.jpg

 

På styrbord side er det ikke er feil... så skrog eller innerliner må jo være skjevstøpt/montert...

 

roer4.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ring navette og få ny båt!

de med kvalites kontroll på navette de er de ingen ting som hetter!

dette var skremende og se.

hvor dan tror du ce godkjening fore går i lativa!

viss du vil vite de så gi lyd fra deg

ps jeg pirket hull under båten med et skrujern! på min som jeg gav bort.

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

håper du ikke pirket hull tvers igjennom skroget da :sweat:

Nei jeg gidder ikke ha noe med navette å gjøre, har mer enn ok andre ting å styre med.

Skal få i orden min Windy 27 så Navetten får jeg nok beholde inntil da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja men jeg vil ikke ha ny båt. har ikke tid til å demontere og montere alt på nytt igjen.

ny båt kan jo være like dårlig.

men den veier jo over 500 kg så den kan ikke være så veldig tynn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja kanskje de har lagt inn blyplater i støpen?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke funnet noen tomflasker ennå, men jeg syns jeg husker et bilde her på båtplassen som viste at det var støpt inn tomflasker inni hulrom en eller annen båt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Relativt gode nyheter for meg selv iallefall, etter dagens arbeidsøkt.

Bildene taler vel for seg selv. På styrbord side er det ca 8 mm klaring mellom rørbend og skrog.

Babord side altså ingen klaring. Men skaden var svært mild, kun utsiden som har fått kosmetisk medfart. Mulig jeg legger på et lag med duk og epoxy utvendig på et lite felt.

 

Til slutt klarte jeg ikke å dy meg, og borret et 5 mm hull midt i skadestedet fra utsiden for å måle skrogtykkelsen (går vel greit å fylle hullet med epoxy før gelcoatsparkling til våren, eller epoxysparkel er vel best under vannlinjen kanskje).

Laminatet i skroget målte jeg til minst 6 mm tykt (gelcoat utvendig ikke medregnet).

Hvor tykt det ideelt bør være vet jeg ikke, men hadde det vært f.eks 3-4 mm hadde jeg blitt ganske bekymret :worry:

 

Gjenstår da å finne en løsning for ny selvlensgjennomføring og rørbend med 7-8 mm klaring til skroget, hvilket ikke burde være uoverkommelig.

 

Først må man ha hull for tilgjengelighet, 111 mm hullsag:

To hull er bedre enn ett hull (laget også et hull på styrbord side for sjekk av slangeklemmer der).

Hvorfor de har laget skråvegg istedenfor et stort flatt gulv forstår jeg ikke helt da, men det blir vel sterkere.

image3.jpg

 

Baufil fikk duge, messingbronsen er ikke så hard.

Legg merke til de grove dimensjonene på laminatet i dørken til rommet under akterbenken. Hele 7-8 mm var da ikke direkte underdimensjonert akkurat :

image5.jpg

 

Diverse deler plutselig til overs:

image4.jpg

 

Ingen skade innvendig, bare gnissemerke.

image1.jpg

 

Dreneringsbrønnen har fått seg en smell, tynn i støpen der da. Må forsterkes litt.

image2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Navette med DF140 og stålpropell, 47 knop. Lurer på åssen stabiliteten er i den farten :confused:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27133809

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja vil anta det, når Båtliv testet den med 115 hk og anbefalte 90 :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg har sett navette 540 med 135 hk mercury skumelt gjør vist 50 knop

140 hk suzuki gjør 44 knop tenker jeg

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

hvis den greier 43 knop med DF115 så bør den vel greie 46 knop med DF140 og stålpropell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

den gjør 41,6 med stål propell balistic 13.5 diameter stigning 24 xl tør vær, når de hadde regnet gjorde den 38 knop

vanntrekt dørk.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

hvor var alt det vannet da ? gikk det ikke an å lense båten?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

de var svart mye krakelring i dørk de er helt sant at den gikk mye dårliger etter regnvær.vanntrekt plast i dørk

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å krangle, men en slik glassfiberdørk greier ikke å trekke så mye vann at farten går ned.

Vi snakker ikke om liter men om maksimalt desiliter her.

Derimot kan det jo hende at vannet lekker igjennom dørkluken og ned i båten.

Min dørkluke var ikke spesiellt tett, så det måtte jeg reparere selv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

de var svart mye krakelring i dørk de er helt sant at den gikk mye dårliger etter regnvær.vanntrekt plast i dørk

 

ibizafan, no må du slutt! Plast trekker ikke vann! Delaminert plast KAN trekke LITT vann - men ikke slik at farten påvirkes. Dessuten OM det hadde vært mulig så ville det tatt måneder og år å tørke ut "det inntrekte vannet"

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

de jeg vil frem til at de er meget slett kvalitet

de jeg som var best på båten de var stolene

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Svart (redigert)

Tid for sjøsetting snart etter et par sesongers landligge av div. grunner (ikke bare båten sin feil).

 

Byttet begge selvlensergjennomføringene i dørken, på babord side hadde den ligget i klem mellom skrog og dørken og laget sprekker utvendig i gelcoat. Byttet slangene samtidig, til en litt mykere type.

Så nå er det nesten 1 cm klaring iallefall. På styrbord side er det flere cm klaring så noe er skjevt montert/støpt.

Måtte jo sage noen hull for å komme til under der og kappe den gamle gjennomføringen.

Utvendig skade er nå slipt ned og fylt med epoxylaminat og gelcoatsparkel.

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Driver og tester propeller, skal heise motoren opp igjen et hull. 18" 4 blads stål imponerer med grep og fart ved moderate turtall.

Prøvde også en 17" 4-blads alu men den var litt for liten til annet enn vannskitrekking og fullastet båt, noe som er sjelden. Men enorm aks.

 

bilde

 

Skal også montere 4 stk 8" Pioneer brumlebasshøyttalere. Veier 2 kg pr stk. Blir spennende å se hvor de ender i båten. Bilder kommer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...