Moyja Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Denne myten må du bakke opp med hard fakts......... Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Kan vi ikke starte med at du dokumenterer din påstand Moyja? Link to post
adeneo Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Ettersom tomzern har brukt epoxy fra West System, som det står i innlegget ovenfor, så er det vel et ikke-problem at polyester løsner på epoxy, ettersom det her er brukt epoxy på polyester, selv om begge deler går helt fint dersom det gjøres skikkelig forarbeid. Ellers topp arbeid, og lykke til med båtlivet, får ta høyde for at det blir litt bedre sommer til neste år Redigert 11.August.2012 av adeneo (see edit history) Link to post
Bredo Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Nydelig Tomzern, gratulerer med et fantastisk gjennomført prosjekt. Må komme meg på vannet asap så vi kan ta den vi har avtalt (blir nye bilder hos meg i morgen ) Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Polar 17 Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Gratulerer med gjennomført prosjekt. Har vært flott å følge med på. Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Gratulere så mye, unner deg mye båtkos fremover. Endelig ble det Bobåt Link to post
edo Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Flott tråd gratulerer så mye Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Joda3300 Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Gratulera, har følgt med lenge. Nyt neste båtsommer ;) Veldig spennende tråd mye flotte løsninger :) Link to post
Oteren Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Mye imponerende arbeid! Og flott dokumentert, håper du får mange fine båtturer! Link to post
enter4u Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Fantastisk. Håper du blir fornøyd...leeeenge Link to post
tomzern Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hei Du har gjort en kjempe jobb med denne . ser virkelig bra ut. Bare en ting.. (ikke for og være ekkel). du kan bruke epoxy på glassfiber, helt ok, men du kan IKKE bruke polyester på epoxy. Den vil ikke sitte, løsner.etter vært. utom det er det jo hel ok bare og gi gass Om dette stemmer eller ikke, vet jeg ikke. Jeg har brukt West system epoxy for å lime fast fundamentene og latt det tørke over natten. Glassfiberen laminerte jeg med polyester fra biltema. Ruet til epoxyen og treverket før jeg satt igang med glassfiber. Om det løsner så får jeg bare fikse på det igjen senere. Det var jo lett å ta ut og inn denne motoren i forhold til det mercruiserherket! Dessuten måtte jeg spe på med et par biter 2x4" for å få fundamentene høye nok, så det blir nok å ta ut motoren og gjøre fundamentene litt bedre etterhvert uansett. Nydelig Tomzern, gratulerer med et fantastisk gjennomført prosjekt. Må komme meg på vannet asap så vi kan ta den vi har avtalt (blir nye bilder hos meg i morgen ) Takk for det Bredo! Ja må få tatt den snart ! Var i middagsbukta både lørdag og søndag! Var helt herlig så nå må du komme deg utpå! Kan ellers melde om at båten har fungert fint så langt, så får jeg bare håpe at det fortsetter! Eneste jeg sliter med er at drevet siger ned av seg selv etter jeg har heiset det opp. Etter et par timer så har det siget nesten helt fra topp til bunn. Noen som vet hva det kan være? Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
adeneo Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hvis drevet siger så er det lekkasje i hydraulikksystemet et eller annet sted, sannsynligvis i ventilene i pumpa, som ikke er utskiftbare, slik at du muligens må kjøpe ny pumpe etterhvert. Link to post
tomzern Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Da er det nok internt ja, for finner ingen utvendige lekkasjer hverken inni båten eller utvendig. Jaja, det får duge ut sesongen;) takk for svar Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
morgull Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Gratulerer så mye med fin båt og utrolig bra gjennomført prosjekt. Har vært meget lærerikt og spennende å følge det. <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
tomzern Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Glemte å skrive takk for gratulasjonene alle sammen! Det er hyggelig at så mange har fulgt med og satt pris på, og ikke minst hjulpet meg med dette! :) Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
HenrikOrrskär Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Veldig gøy å følge med og ikk minst veldig bra dokumenter!, Når jeg ser stemmningsbildene, tenker jeg det har vært vel verdt alt slitet og frustrasjonen underveis! Håper du får mange problemfrie timer!! Nyt båtlivet Link to post
PeerA Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Flot - Flot resultat - og det ser ud til at bådens præstationer er rigtigt gode - nyd din "nye" Draco. Peer Link to post
Executive Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Det var jo lett å ta ut og inn denne motoren i forhold til det mercruiserherket! Kult prosjekt med kjempeflott resultat. Veldig kjekt å følge med :-) Kan du utdype forskjellen mellom Merc og VP? Jeg har aldri hatt ute noen motor. Men det kan jo komme. Er det mindre justeringsbehov med VP? Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
MikkelRev Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Da har jeg lest hele tråden. Moro lesning.. Og du skal ikke beskyldes for å gi opp..hehe.. Enda mer moro ble det når jeg så at du har verksted på fabrikken i slemmestad.. heh. Jeg har båtplass (og snart båt) nede på Odden der, og bor i Røyken selv så.. heh Syns denna bilen din så litt kjent ut også serru... Link to post
tomzern Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Oi, glemt litt av denne tråden oppi alt annet jeg Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger som har kommet etter min siste post=) Jeg hadde en fantastisk sensommer med båten, og håper virkelig at 2013-sesongen byr på masse fint vær og at Dracoen oppfører seg som den skal så jeg kan nyte den i sitt rette element Kan du utdype forskjellen mellom Merc og VP? Jeg har aldri hatt ute noen motor. Men det kan jo komme. Er det mindre justeringsbehov med VP? Får prøve å gjøre en litt kortfattet versjon av svaret på det du spør om. Min mening basert på erfaringen jeg har vist dere i denne tråden er at VP faktisk er bedre på alle områder. Dette sier jeg ikke bare fordi at Mercruisern kødda seg til, men fordi at løsningene til VP generelt sett er bedre og byr på mindre problemer. Noen av fordelene med VP: -Impellerpumpa sitter fremst på selve motoren ekstremt lett tilgjengelig uten behov for demontering og splitting av drev for å skifte den. -Drevplata er laget på en måte som gjør alt mye lettere med tanke på bytting av belger, demontering/montering av drev etc. -Jeg liker løsningen motoren er festet i båten på, med en labb på hver side i fremkant av motor, og et sentrert feste gjennom drevplata. Syns det var enkelt å justere inn motoren da den mer eller mindre sentrerte seg selv i hullet gjennom drevplata, så var det bare å passe på at vinkelen ble riktig. Det justerer man ved å justere labbene og kontrollere 3 kontrollpunkter rundt der hvor svinghjulskåpa møter drevplata inni båten. Denne løsningen gjorde det også MYE lettere å få motoren inn i båten i forhold til mercruisern. -Akslingen fra drevet går rett inn på akslingen som kommer ut av svinghjulskåpa på motoren. Det gjør at det hele blir litt mindre ømfintlig mtp. justering. På mercruiser er du avhengig av 100% riktig vinkel på motor i forhold til drevplata pga at akslingen må gå rett gjennom et lager som sitter i drevplata "uavhengig" av motoren før den går inn i koblingen på motor. -Volvoen er en OHC-motor, den har hatt vannkjøling fra starten, den er lettere å vedlikeholde, lettere å få hjelp og deler til i norge osv osv.. Var flere ganger under konverteringen fra merc til VP at jeg tenkte over hvor mye bedre VP's løsninger er. Da har jeg lest hele tråden. Moro lesning.. Og du skal ikke beskyldes for å gi opp..hehe.. Enda mer moro ble det når jeg så at du har verksted på fabrikken i slemmestad.. heh. Jeg har båtplass (og snart båt) nede på Odden der, og bor i Røyken selv så.. heh Syns denna bilen din så litt kjent ut også serru... Hehe, nei gir meg ikke så lett altså, det skal jeg vel ta til meg Jasså ja, da sees vi vel kanskje på sjøen til sommeren da Du mener den hvite bilen? Hyggelig at du kjente den igjen da Solgte den for litt over et år siden. Savner den innimellom ja Menmen, sånn er det! Nå gleder jeg meg til sommer og sol igjen! =D Mvh tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Så! Da nærmer det seg ny sesong, og dette blir Dracoens første hele sesong (forhåpentligvis hele!). Har skaffet båtplass fra 23.april og ny trimpumpe er på vei fra USA siden den jeg har er dårlig. Har tenkt til å dra frem båten til helgen, og da blir å reparere et par små irriterende lekkasjer på motor, bytte fenderlist og fikse en del andre småting som henger igjen. Båtplassen-vimpel er også på plass i år:) Gleder meg til sesongen, men er også spent på om båten kommer til å fungere som den skal! Fikk noen dager på sensommeren i fjor, men ikke nok til å opparbeide full tillit, så dette blir spennende;) Dukker vel opp noen bilder her etterhvert! Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Da var en flott helg over, og båten har vært i bruk både fredag, lørdag og søndag! Fikk satt ut båten rett før regnet kom på mandag 20. mai, så første ordentlige tur var på fredag. Alt fungerer som det skal så langt! I år har jeg fått montert det originale runde bordet som jeg manglet i fjor. Har også fått på ny fenderlist og de pyntelistene som går bakover fra vindskjermen på hver side. Byttet trim/tilt motor så nå holder drevet seg oppe som det skal. Ellers har jeg bare gjort standard ting som stoffing, rubbing og polering ++. Herlig når det fungerer! Håper bare det varer! Har dog et par småting jeg må få fikset opp i. For det første så er den noen ganger litt treg å få i gir. Det vil si at jeg må ha litt turtall for at den spretter i gir noen ganger. Dette er bare av og til. Når det er sånn, så smeller den brått i gir med et "dunk" på rundt 1500rpm. Justeringssak? Det andre er at motoren noen ganger ligger oppunder 2000rpm når jeg setter den i fri. Da må jeg ruse motoren i fri for å få den til å dette ned til normal tomgang. Virker som om et eller annet henger seg opp litt innimellom Noen som har vært borti dette? Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Draco24styling Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hadde samme problem med tomgangen på 140 motoren min. Satt på en fjør på gassspjelld overføringen. Så var problemet løst. Norske båter er best! Link to post
Joda3300 Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Giringen kan vera dårlig justert girwire eller slitt kon, kan også veræ dårlig justert bakkhake Mvh Tom Erik Link to post
Bredo Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Nydelige bilder Tomzern. Dette har du fortjent Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn