Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Ettersom tomzern har brukt epoxy fra West System, som det står i innlegget ovenfor, så er det vel et ikke-problem at polyester løsner på epoxy, ettersom det her er brukt epoxy på polyester, selv om begge deler går helt fint dersom det gjøres skikkelig forarbeid.

 

Ellers topp arbeid, og lykke til med båtlivet, får ta høyde for at det blir litt bedre sommer til neste år :thumbsup:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Du har gjort en kjempe jobb med denne . ser virkelig bra ut. Bare en ting.. (ikke for og være ekkel). du kan bruke epoxy på glassfiber, helt ok, men du kan IKKE bruke polyester på epoxy. Den vil ikke sitte, løsner.etter vært. utom det er det jo hel ok bare og gi gass

 

Om dette stemmer eller ikke, vet jeg ikke. Jeg har brukt West system epoxy for å lime fast fundamentene og latt det tørke over natten. Glassfiberen laminerte jeg med polyester fra biltema. Ruet til epoxyen og treverket før jeg satt igang med glassfiber. Om det løsner så får jeg bare fikse på det igjen senere. Det var jo lett å ta ut og inn denne motoren i forhold til det mercruiserherket! :rolleyes: Dessuten måtte jeg spe på med et par biter 2x4" for å få fundamentene høye nok, så det blir nok å ta ut motoren og gjøre fundamentene litt bedre etterhvert uansett. :smiley:

 

Nydelig Tomzern, gratulerer med et fantastisk gjennomført prosjekt. Må komme meg på vannet asap så vi kan ta den :cheers: vi har avtalt :thumbsup: (blir nye bilder hos meg i morgen :wink: )

 

Takk for det Bredo! Ja må få tatt den snart :yesnod: ! Var i middagsbukta både lørdag og søndag! Var helt herlig så nå må du komme deg utpå! :wink:

 

Kan ellers melde om at båten har fungert fint så langt, så får jeg bare håpe at det fortsetter!

 

Eneste jeg sliter med er at drevet siger ned av seg selv etter jeg har heiset det opp. Etter et par timer så har det siget nesten helt fra topp til bunn. Noen som vet hva det kan være?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det var jo lett å ta ut og inn denne motoren i forhold til det mercruiserherket!

 

Kult prosjekt med kjempeflott resultat. Veldig kjekt å følge med :-)

 

Kan du utdype forskjellen mellom Merc og VP? Jeg har aldri hatt ute noen motor. Men det kan jo komme. Er det mindre justeringsbehov med VP?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg lest hele tråden. Moro lesning.. Og du skal ikke beskyldes for å gi opp..hehe.. Enda mer moro ble det når jeg så at du har verksted på fabrikken i slemmestad.. heh. Jeg har båtplass (og snart båt) nede på Odden der, og bor i Røyken selv så.. heh Syns denna bilen din så litt kjent ut også serru...

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Oi, glemt litt av denne tråden oppi alt annet jeg :blush:

 

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger som har kommet etter min siste post=) Jeg hadde en fantastisk sensommer med båten, og håper virkelig at 2013-sesongen byr på masse fint vær og at Dracoen oppfører seg som den skal så jeg kan nyte den i sitt rette element :smiley:

 

Kan du utdype forskjellen mellom Merc og VP? Jeg har aldri hatt ute noen motor. Men det kan jo komme. Er det mindre justeringsbehov med VP?

 

Får prøve å gjøre en litt kortfattet versjon av svaret på det du spør om. Min mening basert på erfaringen jeg har vist dere i denne tråden er at VP faktisk er bedre på alle områder. Dette sier jeg ikke bare fordi at Mercruisern kødda seg til, men fordi at løsningene til VP generelt sett er bedre og byr på mindre problemer.

 

Noen av fordelene med VP:

-Impellerpumpa sitter fremst på selve motoren ekstremt lett tilgjengelig uten behov for demontering og splitting av drev for å skifte den.

-Drevplata er laget på en måte som gjør alt mye lettere med tanke på bytting av belger, demontering/montering av drev etc.

-Jeg liker løsningen motoren er festet i båten på, med en labb på hver side i fremkant av motor, og et sentrert feste gjennom drevplata. Syns det var enkelt å justere inn motoren da den mer eller mindre sentrerte seg selv i hullet gjennom drevplata, så var det bare å passe på at vinkelen ble riktig. Det justerer man ved å justere labbene og kontrollere 3 kontrollpunkter rundt der hvor svinghjulskåpa møter drevplata inni båten. Denne løsningen gjorde det også MYE lettere å få motoren inn i båten i forhold til mercruisern.

-Akslingen fra drevet går rett inn på akslingen som kommer ut av svinghjulskåpa på motoren. Det gjør at det hele blir litt mindre ømfintlig mtp. justering. På mercruiser er du avhengig av 100% riktig vinkel på motor i forhold til drevplata pga at akslingen må gå rett gjennom et lager som sitter i drevplata "uavhengig" av motoren før den går inn i koblingen på motor.

-Volvoen er en OHC-motor, den har hatt vannkjøling fra starten, den er lettere å vedlikeholde, lettere å få hjelp og deler til i norge osv osv..

 

Var flere ganger under konverteringen fra merc til VP at jeg tenkte over hvor mye bedre VP's løsninger er.

 

 

Da har jeg lest hele tråden. Moro lesning.. Og du skal ikke beskyldes for å gi opp..hehe.. Enda mer moro ble det når jeg så at du har verksted på fabrikken i slemmestad.. heh. Jeg har båtplass (og snart båt) nede på Odden der, og bor i Røyken selv så.. heh Syns denna bilen din så litt kjent ut også serru...

 

Hehe, nei gir meg ikke så lett altså, det skal jeg vel ta til meg :lol: Jasså ja, da sees vi vel kanskje på sjøen til sommeren da :smiley: Du mener den hvite bilen? Hyggelig at du kjente den igjen da :yesnod: Solgte den for litt over et år siden. Savner den innimellom ja :sad: Menmen, sånn er det!

 

Nå gleder jeg meg til sommer og sol igjen! =D

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Så! Da nærmer det seg ny sesong, og dette blir Dracoens første hele sesong (forhåpentligvis hele!).

 

Har skaffet båtplass fra 23.april og ny trimpumpe er på vei fra USA siden den jeg har er dårlig.

Har tenkt til å dra frem båten til helgen, og da blir å reparere et par små irriterende lekkasjer på motor, bytte fenderlist og fikse en del andre småting som henger igjen.

 

Båtplassen-vimpel er også på plass i år:)

 

Gleder meg til sesongen, men er også spent på om båten kommer til å fungere som den skal! Fikk noen dager på sensommeren i fjor, men ikke nok til å opparbeide full tillit, så dette blir spennende;)

 

Dukker vel opp noen bilder her etterhvert!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var en flott helg over, og båten har vært i bruk både fredag, lørdag og søndag! :smiley:

 

Fikk satt ut båten rett før regnet kom på mandag 20. mai, så første ordentlige tur var på fredag. Alt fungerer som det skal så langt!

 

 

I år har jeg fått montert det originale runde bordet som jeg manglet i fjor. Har også fått på ny fenderlist og de pyntelistene som går bakover fra vindskjermen på hver side. Byttet trim/tilt motor så nå holder drevet seg oppe som det skal. Ellers har jeg bare gjort standard ting som stoffing, rubbing og polering ++.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Herlig når det fungerer! :wink: Håper bare det varer!

 

Har dog et par småting jeg må få fikset opp i.

 

For det første så er den noen ganger litt treg å få i gir. Det vil si at jeg må ha litt turtall for at den spretter i gir noen ganger. Dette er bare av og til. Når det er sånn, så smeller den brått i gir med et "dunk" på rundt 1500rpm. Justeringssak?

 

Det andre er at motoren noen ganger ligger oppunder 2000rpm når jeg setter den i fri. Da må jeg ruse motoren i fri for å få den til å dette ned til normal tomgang. Virker som om et eller annet henger seg opp litt innimellom :confused: Noen som har vært borti dette?

 

 

Mvh Tomzern

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...