Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Dæven. Fått ut elendigheta og inn med no som kanskje er hakket mer driftsikkert ja!

 

Om du ikke har fått fra hverandre styrehjelm og transom så kan jeg komme med noen tips fra jeg gjorde det på mitt 290 skjold:

 

Rustløser som er nevnt tidligere her, gjerne over flere dager. Få løsna bolten på styrearmen. Om du har oppretterverktøy med "klype"/krokodillekjeft, prøv å sett den i mellom skjold og gaffel. Finn noe som passer i toppen på akslingen på gaffel, og bank pent for å se om det løsner. Jeg brukte til slutt brekkjernet litt pent på slutten, så litt banking og da kom den til slutt. Tok en hel kveld!

 

 

Ut på bøljan blå, om du til fingra blir blå du skal slå! :sailing:

Link to post

jeg har akkurat gjort den jobben med å få av styregreiene fra transomen.. dynket hele greiene med rustløser kvelden før og gikk på oppgaven etter jobb neste dag. laget to trekiler som jeg dunket inn på utsiden så langt de kom. så varmet eg godt på innsiden, satt en kraftig pipe over greasenippelen og begynte å dunke.. dunket litt inne og så litt på kilene ute og til slutt så løsnet det.. tok bare et par timer og litt tolmodighet.. ;)

Link to post

Kjempemessig Tomzeren, blir i godt humør av å lese tråden din :thumbsup:

Lite spørsmål, den "pussekluten" hvor fikk du tak i den? Har lenge jaktet på en slik en uten å få tak i.

 

 

Mvh

Renita.

Link to post

hei!

kan eg spørre kva du bruker som smørning i "opplagringa" til ventilene, der den vandrer. der er det jo ikkje noko olje som kjem til. er jo simring der?

 

Ved montering setter du inn ventilstammene med fett. Ventilstyringene vil få litt smøring av oljen fra toppen, ettersom ventilstammene blir smurt. Tetningene som sitter på toppen av styringene hindrer at oljetilgangen blir så stor inn i styringene at oljen renner gjennom og inn i brennkammerene. Er ikke ekspert på dette selv, men forstod det som dette da jeg spurte et par folk som er eksperter :yesnod:

 

Kjempemessig Tomzeren, blir i godt humør av å lese tråden din :thumbsup:

Lite spørsmål, den "pussekluten" hvor fikk du tak i den? Har lenge jaktet på en slik en uten å få tak i.

 

Mvh

Renita.

 

Hyggelig å høre Renita! :yesnod: Pusseklutene fikk jeg tak i på Frimann-Dahl AS på vøyenenga i bærum! Koster skjorta, men er veldig effektivt!

 

 

Ellers kan jeg informere om at jeg fikk bestilt delene jeg trenger for å få motoren helt sammen i går! Fikk også solgt gamlemotoren for en slant, så nå skjer det snart ting her igjen :thumbsup:

 

Mvh tomzern

Link to post

Jeg er glad for at jeg kom over denne tråden! Har lest denne i hele dag, og er stum av beundring over tilpasningsevnen og pågangsmotet. Har merket tråden slik at jeg får fulgt den videre.

 

Takk! :flag_bp:

Link to post

Jeg er glad for at jeg kom over denne tråden! Har lest denne i hele dag, og er stum av beundring over tilpasningsevnen og pågangsmotet. Har merket tråden slik at jeg får fulgt den videre.

 

Takk! :flag_bp:

 

Veldig hyggelig lesing egilwh :smiley: Det varmer og hjelper på pågangsmotet å få høre slikt :yesnod:

 

Med det samme kan jeg jo oppdatere litt, ettersom jeg endelig har fått motordelene fra england :thumbsup:

 

Bestilte manifold, pakningssett til hele motoren, impeller og ny termostat. Vannpumpe og ny registerreim kjøpte jeg på biltema i dag, så da er det meste for å få dette sammen i hus!

 

Vasket noen deler med avfetting og høyttrykk:

IMG_54781024x768.jpg

IMG_54791024x768.jpg

IMG_54801024x768.jpg

 

Fått gnikket, pusset og lakkert innsugsmanifold:

IMG_54831024x768.jpg

 

Hang den løst på motor bare for å se hvordan det ble :smiley:

IMG_54891024x768.jpg

 

Remhjul til vannpumpe pusset og lakkert:

IMG_54871024x768.jpg

 

Kamaksel montert:

IMG_54911024x768.jpg

 

Gikk løs på oljekjøleren. Glemte å ta før-bilde, men den så rimelig skrøpelig ut så den trengte litt omsorg :wink:

Tok av topp og bunn og pusset med pussekluten jeg viste dere tidligere her i tråden, samt litt stålbørste på drillen.

IMG_55121024x768.jpg

Et bilde som viser en pusset del og en upusset:

IMG_55101024x768.jpg

 

Senterdelen ble renset, vasket, pusset og lakkert volvorød :smiley:

IMG_55131024x768.jpg

 

Satt sammen med nye o-ringer:

IMG_55151024x768.jpg

 

Så var det montering av eksosmanifold. Her skraper jeg av lakken på pakningsflatene.

IMG_55061024x768.jpg

 

Plassert bolter og pakninger:

IMG_55091024x768.jpg

IMG_55081024x768.jpg

 

Og til slutt monterte jeg ny manifold og ferdig oljekjøler på blokka :smiley: Pusset også røret mellom manifold og oljekjøler, og monterte nye pakninger her også såklart.

IMG_55161024x768.jpg

IMG_55211024x768.jpg

 

Noen som vet hva som skal kobles til dette lille uttaket (vann) nederst på oljekjøleren? Tror ikke det var noe koblet til der da jeg kjøpte motoren heller, men det er åpent der så noe må det være.

IMG_55221024x768.jpg

 

Noen som har et slikt remhjul liggende som de vil bli kvitt?

IMG_55181024x768.jpg

 

Mvh

 

Tomzern :wink:

Link to post

Tappekran i hullet,reimskive får du hos bilopphugginga.

 

Takk for svar, det var jo logisk siden det er laveste punkt :yesnod:

 

Ok, så det er samme reimskive på bil som på båt? Da er det jo ingen sak :thumbsup:

Link to post

Hehe, takk for det snekkerbod :yesnod: Tar litt lenger tid, men er syns det er gøy når det ser ordentlig ut også :smiley:

 

Var på høggern i dag og hentet meg reimhjul og et par andre smådeler fra en stakkars volvo 740 stasjonsvogn, så nå har jeg rubbel og bit av det jeg trenger :thumbsup: Ålreit med Volvomotor altså!

 

Hilsen tomzern :smiley:

Link to post

Hei suverent prosjekt, er du mekaniker, vis ikke er du litt magiker.

På mine motorer er det en tappekran i nerenden av oljekjøler + at jeg har en zink anode på eksosmanifoil.

Link to post

Helt nydelig, men lakkerte du på bokstavene (volvo)på toppen i sølv, hvordan fikk du det så bra?

Takk for det :smiley: Sandblåste først dekselet så det var bar aluminium, så vasket, avfettet og tørket jeg det grundig. Deretter lakkerte jeg hele dekselet svart, og pusset av den sorte lakken akkurat oppå bokstavene så de kom frem i bar aluminium igjen. For å holde det blankt lengre er det lurt å ha på et par lag klarlakk etter du har pusset bokstavene. Alternativt går det ann å blankpolere bokstavene før lakkering. Da vil lakken slippe veldig lett ved å skrape det av etter lakkering :wink:

 

Hei suverent prosjekt, er du mekaniker, vis ikke er du litt magiker.

På mine motorer er det en tappekran i nerenden av oljekjøler + at jeg har en zink anode på eksosmanifoil.

 

Hei, og takk for komplimentet :yesnod: Er nok bare en vanlig elektriker som later som han er altmuligmann på fritiden gitt :lol: Kommer langt ved å tenke logisk og prøve å feile da :wink:

Fant ut at det var tappekran som skulle sitte der ja. Fant tappekranen i bunn av en isboks som jeg fikk med da jeg kjøpte motoren, så nå er den på plass:

IMG_55591024x768.jpg

 

Ellers var jeg og hentet nytt reimhjul og strammebolt og fjær til registerreima fra en volvo 740 på høggern :thumbsup: Kjekt å kunne hente deler der altså :wink:

IMG_55391024x768.jpg

 

Kjøpte regreimkit på biltema:

IMG_55441024x768.jpg

 

Monterte den nye remstrammeren som fulgte med i kit'et:

IMG_55451024x768.jpg

 

Ny vannpumpe fra biltema ble også kjøpt inn :smiley:

IMG_55401024x768.jpg

 

Et hull på den gamle pumpa var tettet av en plate med en bolt gjennom:

IMG_55411024x768.jpg

 

Pusset denne platen og flyttet den over på den nye pumpen med ny pakning og litt ekstra pakningssilikon imellom:

IMG_55421024x768.jpg

 

Og da var det bare å montere pumpa med ny pakning såklart:

IMG_55431024x768.jpg

 

På med regreim:

IMG_55481024x768.jpg

 

Ny impeller kjøpt inn:

IMG_55491024x768.jpg

 

Ny mot gammel:

IMG_55511024x768.jpg

 

Inspiserte impellerpumpa innvendig og fettet opp akslingen:

IMG_55501024x768.jpg

 

Kjøpte også denne lille gummikoblingen som driver impellerpumpa, siden den gamle var helt morken og ødelagt:

IMG_55521024x768.jpg

 

Pumpa satt sammen og montert på motor:

IMG_55531024x768.jpg

IMG_55541024x768.jpg

 

Bensinpumpa fikk seg litt puss og lakk, så satt jeg den på motoren med nye pakninger:

IMG_55571024x768.jpg

 

Fikk elektronisk tenning av typen powerspark i posten:

IMG_55551024x768.jpg

 

Plukket fra hverandre fordelern for litt lakk og vask, og montering av elektronisk tenning:

IMG_55581024x768.jpg

 

Og simsalabim:

IMG_55601024x768.jpg

IMG_55611024x768.jpg

 

Monterte fordeler på motor:

IMG_55621024x768.jpg

IMG_55631024x768.jpg

 

Så var det tid for å montere sammen varmeveksleren igjen!

IMG_55651024x768.jpg

 

Lokket pusset og så å si klart for lakk:

IMG_55661024x768.jpg

 

Plastdelene montert på nylakkert bakside av varmeveksler:

IMG_55711024x768.jpg

 

La på litt pakningssilikon i tillegg til o-ringene for å forhåpentligvis slippe at det skulle oppstå bittesmå irriterende lekkasjer:

IMG_55701024x768.jpg

 

Montert inn saltvannsregisteret med nye pakninger:

IMG_55721024x768.jpg

 

I og med at jeg knakk 2 bolter da jeg skulle skru opp lokket på varmeveksleren, valgte jeg å legge pakningssilikon på hver side av den nye gummipakningen. Håper og tror at det skal holde tett :wink:

IMG_55731024x768.jpg

IMG_55741024x768.jpg

 

Rød og fin:

IMG_55761024x768.jpg

IMG_55751024x768.jpg

 

Lakkerte og monterte "termostatkneet" med ny termostat i:

IMG_55771024x768.jpg

 

Og så monterte jeg varmeveksler på motor:

IMG_55881024x768.jpg

IMG_55861024x768.jpg

 

Pusset og monterte røret mellom oljekjøler og varmeveksler. Dette måtte jeg også bøye til litt, for at det skulle gå ordentlig inn i begge ender :worry: Kanskje det har fått seg en trykk fra gammelt av..

IMG_55911024x768.jpg

 

Oversiktsbilde med nytt oljefilter. Nylakkert motorfestebrakett også såklaaaart :smiley:

IMG_55921024x768.jpg

 

Monterte nylakkert brakett på andre siden også, og slang på dynamoen med det samme :thumbsup:

IMG_55951024x768.jpg

 

Brukte hundre år på å fjerne gamle pakningen på innsugssiden av toppen og på innsugsmanifold, men ble bra til slutt!

IMG_55961024x768.jpg

IMG_55981024x768.jpg

 

Kommer seg nå:

IMG_56001024x768.jpg

IMG_56011024x768.jpg

 

I dag leverte jeg drevet og svinghjulskåpa til et lokalt båtverksted for trykktest og bytting av et par simringer, samt lageret i svinghjulskåpa:

IMG_57511024x768.jpg

IMG_57521024x768.jpg

 

Så gikk jeg løs på å prøve å få demontert styrearm og styrehjelm fra transomplata. Har vært litt usikker på om jeg skulle sette bort denne jobben eller gjøre den selv, men valgte i dag å gjøre et realt forsøk! Startet med å slå inn trekiler mellom styrehjelp og transom varme opp styrearmen godt å lenge, for så å prøve å slå ut akslingen ovenfra med sleggehammer:

IMG_57531024x768.jpg

IMG_57541024x768.jpg

 

Fant fort ut at slagkraft var bare å drite i, så da måtte jeg finne på noe annet lurt :giggle:

Pratet litt med gutta i naboverkstedet, og de hadde AKKURAT det jeg trengte for å fikse det, så dette ble løsningen:

IMG_57551024x768.jpg

IMG_57561024x768.jpg

 

Spente opp dette opplegget mellom endeveggene i en container, og da kom den relativt lett faktisk :thumbsup:

IMG_57581024x768.jpg

IMG_57591024x768.jpg

IMG_57601024x768.jpg

 

Akslingen så rimelig sliten ut! Her kan dere såvidt skimte de 3 hullene som fettet liksom skal komme ut igjennom når man presser inn fett i smørenippelen :rolleyes:

IMG_57621024x768.jpg

 

Pusset og gnikket litt, så så det ikke så grusomt ille ut lenger, eller?

IMG_57651024x768.jpg

 

Borret forsiktig inn i de 3 fetthullene, og blåste deretter med trykkluft helt til jeg fikk åpnet alle fettkanalene. Det funket fint :yesnod:

IMG_57831024x768.jpg

 

Fikk ut sensoren på toppen etter litt maktarbeid:

IMG_57811024x768.jpg

IMG_57801024x768.jpg

 

Testet at fettkanalen i styrearmen var åpen!

IMG_57681024x768.jpg

 

Kappet strammebolten i midten med baufil:

IMG_57671024x768.jpg

 

Borret ut resten av bolten, og gjenget opp nye M12-gjenger. Må bare få tak i ny M12 Umbrakobolt :worry:

IMG_57691024x768.jpg

 

Disse plastforingene var rimelig ferdige :lol:

IMG_57701024x768.jpg

 

Øvre:

IMG_57751024x768.jpg

IMG_57761024x768.jpg

 

Nedre:

IMG_57781024x768.jpg

IMG_57791024x768.jpg

 

Skal bestille nye, sammen med noe annet småtteri, så får jeg satse på at dette lar seg sette sammen igjen og bli brukanes :pray::smiley:

 

Puh, det var litt av en oppdatering! :giggle:

 

Enjoy!

 

Mvh tomzern

Edited by tomzern
Link to post

Dette blir fint bare en ting regreim strammeren fra Biltema MÅ Du IKKE BRUKE den er ikke rusfri og den blir fullav rust etter kun kort tid og da ryker reg reima.Har selv erfart det.

 

Link to post

Dette blir fint bare en ting regreim strammeren fra Biltema MÅ Du IKKE BRUKE den er ikke rusfri og den blir fullav rust etter kun kort tid og da ryker reg reima.Har selv erfart det.

 

Takk for at du sier ifra emmis! :yesnod: Den får sitte denne sesongen, men skal holde den under oppsyn og bytte den før neste sesong hvis alt dette motorgreiene funker til slutt da :wink:

Link to post

Et lite tips for å slippe å gnikke så mye for å få gullrene deler uten rust, maling eller skitt er www.stripall.no

 

Putta en tilsvarende bilmotor oppi og fikk "ny" motor over natten klar for lakkering. Funker ikke på aluminium...

 

Bra prosjekt du har her:)

Link to post

Et lite tips for å slippe å gnikke så mye for å få gullrene deler uten rust, maling eller skitt er www.stripall.no

 

Putta en tilsvarende bilmotor oppi og fikk "ny" motor over natten klar for lakkering. Funker ikke på aluminium...

 

Bra prosjekt du har her:)

 

Takk for tipset, skal huske det til neste motorbygg, så får vi se om jeg tar det i bruk da :smiley: Så jo veldig enkelt og greit ut!

 

Har jo skjedd litt siden sist her da! Blant annet dette:

 

 

 

[media=]

 

:thumbsup:

 

Var jo så dum at jeg startet motor uten å kjøre vann gjennom saltvannssystemet først. Tenkte ikke over at impelleren satt på motoren her, og ikke på drevet som den gjorde på mercruisern. Inspiserte impeller i etterkant, og den så fortsatt hel og fin ut. Tror den overlevde fordi jeg hadde på litt fett på skovlene før jeg satt den inn i huset :smiley:

 

Under oppstart brukte jeg det originale ledningsnettet, og koblet på målerne for vanntemp og oljetrykk så jeg kunne overvåke de mens motor gikk :smiley: Begge verdiene så stabile og fine ut! På video nr. 2 hadde jeg koblet på vann på saltvannssystemet også, så jeg fikk se at jeg ikke hadde noen lekkasjer. Alt var jaggu meg tett, etter hva jeg kunne se :smash:

 

Greide ikke å få tenning helt ned på 6 btdc på tomgang som manualen sier. Kom meg ned på cirka 11 btdc, men da fikk jeg ikke vridd fordeleren mer. Tror også at gasserne er litt feil innstilt, så tror jeg skal justere de etter verkstedhåndboka. Fusker litt på rundt 2500-3000rpm, men det kommer nok av feiljustert tenning. Kanskje jeg må ta opp fordeleren og vri tannhjulet et hakk så jeg får mer justeringsmulighet andre veien, eller hva? :confused:

 

Har uansett planer om å la motoren stå og gå over litt lengre tid når jeg får justert tenning helt riktig, så jeg får sjekket at vanntemp holder seg stabil, og at det ikke oppstår noen lekkasjer.

 

Ellers har jeg fått pusset og lakkert litt på bakplate og styrehjelm :wink:

 

Styrehjelm ferdig lakkert:

IMG_03521024x768.jpg

 

Bakplate pusset og snart klar til lakk:

IMG_03671024x768.jpg

IMG_03681024x768.jpg

 

Grunnet:

IMG_03701024x768.jpg

 

Lakkert:

IMG_03721024x768.jpg

IMG_03861024x768.jpg

 

Tok frem båten og fikk vasket motorrommet rent for alt oljesølet fra gamlemotoren :rolleyes:

IMG_03821024x768.jpg

IMG_03811024x768.jpg

 

Fant ut at den nye transomplata er for bred til å passe mellom de indre festene til badeplattformen :worry:

IMG_03781024x768.jpg

 

Så den måtte jeg ta av. Håper på å få modifisert den så jeg kan sette den på igjen etter motoren er installert :yesnod:

IMG_03881024x768.jpg

 

Og til slutt et par bilder av båten slik den så ut da jeg dro den ut etter vinterdvale! Støvete og fæl :giggle: Hadde jo planer om å ta siste oppussingen på resten av båten i år siden jeg liksom skulle være ferdig med motorbiten i fjor, men slik ble det jo ikke :rolleyes:

IMG_03771024x768.jpg

IMG_03791024x768.jpg

 

Neste nå blir å plassere hullmalen på akterspeilet og skjære ut nytt hull til bakplata!

 

Mvh Tomzern

Edited by tomzern
Link to post

blir skikkelig fint

motoren gikk fint også , satte akuratt inn video i prosjektråden min og med oppstart på pall

lykke til videre :thumbsup:

 

Takk for det :) Var inne og tittet i prosjekttråden din! Gikk jaggu meg fint din også, og du vinner nok over meg når det kommer til lyd :lol:

 

Hei

Veldig bra. Hvis jeg blir plaget med mine 151 så vet jeg hvor jeg kan sende en mail

 

Takk takk!=) Hehe, bare å sende ivei :)

 

 

Ingen som har noe svar på det med tenningsjustering og fusking da? :worry:

 

Mvh Tomzern

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...