pipp Posted January 7, 2012 Share Posted January 7, 2012 Fortsatt spor etter hon i sylindrene Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Posted January 7, 2012 Share Posted January 7, 2012 Flott. Hent nye krefter på nyåret før du går på nytt prosjekt. Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted January 8, 2012 Author Share Posted January 8, 2012 Fortsatt spor etter hon i sylindrene Yes, har vel vært overhalt før en gang i tiden muligens. Ser ihvertfall bra ut Noen som har erfaring med eletronisk tenning fra accuspark? Finner utrolig billige kit på ebay, med ny coil og alt. Lurte på å bestille:) Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Posted January 9, 2012 Share Posted January 9, 2012 Imponerende arbeid og innsats. Litt av et pågangsmot å lære seg alt om Mercruiser for så å konvertere til gammel VP. Du må like å skru! Du skriver at du har kjøpt nye trinn til badestigen på Maritim, men jeg klarer ikke finne det på siden deres. Jeg får ta en tur til Slependen. Derimot har jeg funnet teak til plattformen på Billingstad Trelast. Min 83 modell Draco 21 fortjener det. Den har en mercruiser 1'7 diesel som har gitt meg mange problemer. Du fikk to timer mere på sjøen i fjor enn jeg. 2012 blir bra. Mintank cvar full av dritt, og vanskelig å rense pga skvalpeskott og bare ett mannhull. Valgte en plasttank på 70 liter fra Maritim. Litt lite, men jeg har plas til en til selv om jeg tror det holder med 70 liter og en jerrykanne. Tenkte jeg skulle nevne deg, siden tanken din så litt lurvete ut. Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 (edited) jeg brukte eddik og renset varmeveksleren innvendig - lot det stå natten over innvendig - ble gullende rent samme kan du gjøre med oljekjøleren jeg satte på nye pakninger men erfarte desverre at det lakk bittelitt ett par steder - klinte nye pakninger /tettninger med pakningsilikon og da ble det pottetett men det avhenger og anleggsflatene er helt strøkne eller irret litt med små hakk e.l ang elektronisk tenning ville jeg kjøpt hjemme et sted - evnt sverige pga reklamasjon osv syntes ting blir dyrt når toll og frakt blir betalt ...... Edited January 10, 2012 by Jarle B (see edit history) Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 Blir det noe fremdrift her da? Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted February 1, 2012 Author Share Posted February 1, 2012 det kommer, det kommer Har akkurat tatt over min nye leilighet, så driver med oppussing av den og bygging av banebil samtidig. Oppdaterer så fort det skjer noe mer på denne fronten! Neste steg nå blir å sette sammen motor og vaske og shine den opp for deretter å prøvestarte Mvh Tomzern Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 Godt du holder tempoet oppe, Tomzern! Regner fortsatt med å se deg i middagsbukta til sommern! Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted February 1, 2012 Author Share Posted February 1, 2012 Godt du holder tempoet oppe, Tomzern! Regner fortsatt med å se deg i middagsbukta til sommern! La oss inderlig håpe det Bare håper pengene og tiden strekker til! Mye på en gang akkurat nå, men skal vel gå på et vis Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted February 20, 2012 Author Share Posted February 20, 2012 Hei folkens! Nå er det lenge siden sist! Har som sagt litt annet å holde på med om dagen, men har ambisjoner om å ihvertfall få brukt båten litt i sommer! Den står nok ikke sjøklar i april, men håper jeg får 2-3 måneder med den før vintern smyger seg innpå igjen. Var nedom verkstedet i går. Det ble ikke en veldig produktiv økt, men fikk omsider plassert ut en fuktfanger i båten, også fikk jeg tittet litt nærmere på transomen, og vasket den ren for gammelt fett og faenskap Syns den ble ganske ren og pen: Har et par spørsmål angående transomen da. Det ene er at styringa sitter bom fast. Måtte ty til sleggehammer for å få beveget på styrestaget (eller hva det heter ). Prøvde å dynke med WD40, samt at jeg presset fett inn i smørenippelen på styrestaget. Jeg så at det tøyt ut på "utsiden" av transomen, så smørenippelen fungerer ihvertfall fint. Noen som vet hvordan jeg løser dette? Og det andre er den føleren som sitter på toppen av transom. Der er det 3 ledninger, og den ene har røket helt inne ved selve føleren. Er det kurrant å bytte den? Mvh Tomzern Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Føleren er til tiltistrumentet / måleren, og bytte denne er helt enkelt men må stå i rett posisjon når den monteres Last ned verkstedhåndboken for 290 drevet- står der. Styre gaffelen sitter fast/går tregt..... løsne skruen på styrearmen dynk godt med en god rustløser som virker (ikke wd40)prøv og kakke/ slå den ut slik at du får renset opp for irr og skiftet tettning og foringer. Vær obs på at det er aleminium og en ny er dyyyr. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Lag deg til Tre kiler som du slår inn mellom transom og styrehjelm. Samtidigt som du varmer på skjoldet på insiden og sprayer med wd40. då burde den komme av, sandblåst delen ogsjekk at det ikkje er for mye tæringer på "akslingen" so går gjennom foringen.Monter ny tetning og kontroller foringen. Mvh Tom Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Takk for gode tips Moyja og Joda3300! Tittet litt nærmere på denne styrearmen for noen dager siden, og fant fort ut at den bolten ikke var mulig å løsne : Ikke noe spor igjen inni umbrakohullet der, så verktøyet gikk bare rundt. Ble til at jeg måtte borre istykker hodet: Pratet med et VP-verksted og de sa at den bolten antakeligvis har vært strammet så hardt at styrearmen har laget spor inn i alu-akslingen den klemmer rundt, så det blir nok til at jeg må kappe den opp for å fjerne spennet rundt akslingen og heller gå til anskaffelse av "ny" styrearm . Har ikke tittet så mye mer på det etter jeg borret ut den bolten, men kommer tilbake til det senere. Skulle ta av hovedreimhjulet på motoren med en avdrager: Fikk det av, men selvfølgelig måtte dette skje først da : Heldigvis er det vel ganske lett å få tak i et brukt sånt reimhjul fra en bilmotor eller noe, så det ordner seg! Fikk tilbake toppen fra overhaling for noen uker siden: Klar til tjeneste med ny eksosventil der den gamle ødelagte var, og ellers en generell overhaling utført 3 bilder som viser fresing av ventilsetene for de som er interessert i dette: Bling bling Kjøpte nye strekkbolter på torshov, da de gamle var i forskjellig lengde. Kostet 162 kroner for denne pakka Kjekt å kunne kjøpe noen av delene til bilversjonen av motoren. Blir straks litt billigere da! Så var det på tide å freshe opp toppen litt da Brukte såkalt "pusseklut" til å pusse over toppen med. Denne funker råbra til å matte/pusse ujevne flater: Før: Etter: Etter å ha gått over hele toppen med pussekluten og avfettet den med bremserens og fille, så lakkerte jeg den med varmebestandig sølvlakk: Toppdekselet sandblåste jeg: Og avfettet og lakkerte sort: Pusset litt på oljelokket med pussekluten også. Tenker jeg skal polere det med autosol, men fant ikke autosolen når jeg holdt på, så da ble det ikke gjort der og da Resultat: Startmotoren fikk seg også en liten runde! Før: Etter: Sånn går no dagan! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bredo Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Sånn går no dagan! Wow, nå er det min tur til å bli misunnelig Tomzern. Flott å se at du er i gang, og dette blir jo bare lekkert. Nå kommer jeg til å mase høl i hue på mekanikeren til jeg får tilbake blokkene mine og kan komme med noen nye bilder Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Hehe, takk for det Bredo! Ja nå er det på tide at du våkner fra dvalet og setter igang igjen! Er det Jarmand som er treig? Bare mas til du får vilja di, noen ganger er det eneste utvei og man kan jo ikke vente i all evighet heller Gleder meg til en saftig oppdatering på Wellcraften nå altså Link to post Share on other sites More sharing options...
Jacobsen Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Fy flate så lekkert det blir med litt puss og lakkering! Flott tomzern :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Den forrige motoren var også lekker - men det var utenpå Denne blir nok bra! Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Sjå der va du i gang igjen! Åsså bli d så pent med litt pussing å lakk! Følge me dæ herifra bartebyen å lykke te videre!! Mvh Janniz. Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Du er jammen grundig Nå vet jeg hvem som skal få se på min grønne til vinteren Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 6, 2012 Author Share Posted March 6, 2012 Takk for de flotte kommentarene folkens Akkurat det med lakkering og sånt er jo ikke det mest nødvendige, men syns det er ålreit en motor som er i god stand, også ser ut som den er i god stand Og det er jo ikke så mye ekstra arbeid som skal til for å få ting til å se mye bedre ut Håper for guds skyld du har rett i at denne blir bra, Bitteliten! Du er jammen grundig Nå vet jeg hvem som skal få se på min grønne til vinteren DET kan du tro! Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 På tide med en liten update! Har FOR mye å gjøre om dagen, og for liten tid og for lite penger Fikk ihvertfall gjort litt mer på motoren i dag Fått tatt mercruisern av motorstativet og montert volvoblokka opp på det isteden. Startet med å vaske blokka med avfetting og høytrykksspyler Før: Litt avfetting påført og litt skrubbing med oppvaskbørste: Også var det bare å spyle av og vips: Ble jo en del bedre bare av det Så var det inn i verkstedet og ta seg god tid med diverse stålbørster til drillen og samme pusseklut som jeg brukte på toppen. Deretter avfettet jeg hele blokka med tynner og maskerte den opp så den var klar for lakkering Da så den slik ut: Og 3 strøk lakk senere så den slik ut : RØD SA DU? Lot lakken tørke litt, så ble det montering av toppen! Ny toppakning: Nye strekkbolter: Topp plassert på blokk med nye bolter i hullene: Også stramming med momentnøkkel! Først 20nm, så 40nm så 120 grader Litt hjelp fra en kompis for å holde vinkelmåleren på siste tildragingen: Blir en grei motor dette vel? Mvh Tomzern Link to post Share on other sites More sharing options...
Bredo Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Blir en grei motor dette vel? Nydelig Nye strekkbolter: Mye må man gi for en slik pakke? Mine ser helt greie ut, men har byttet så mye på de j**** motorene nå at litt til eller fra spiller ingen rolle Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Takk Bredo:) Jeg ville også byttet dem om jeg var deg, så vet du at de er ok. Jeg kjøpte de på Torshov til cirka 160,-, men vet ikke om de skaffer til din motor. Jeg spurte bare etter strekkbolter til volvo 740 jeg ;) Hehe Uansett koster nok ikke et par sett med strekkbolter mye til dine motorer heller:) Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ble en pen motor det der ja. Artig at noen får det til så bra Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Nå frister det å gjøre noe med min til vinteren også Denne blir rett og slett nydelig Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now