Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Imponerende arbeid og innsats. Litt av et pågangsmot å lære seg alt om Mercruiser for så å konvertere til gammel VP. Du må like å skru!

Du skriver at du har kjøpt nye trinn til badestigen på Maritim, men jeg klarer ikke finne det på siden deres. Jeg får ta en tur til Slependen. Derimot har jeg funnet teak til plattformen på Billingstad Trelast. Min 83 modell Draco 21 fortjener det. Den har en mercruiser 1'7 diesel som har gitt meg mange problemer. Du fikk to timer mere på sjøen i fjor enn jeg. 2012 blir bra.

Mintank cvar full av dritt, og vanskelig å rense pga skvalpeskott og bare ett mannhull. Valgte en plasttank på 70 liter fra Maritim. Litt lite, men jeg har plas til en til selv om jeg tror det holder med 70 liter og en jerrykanne. Tenkte jeg skulle nevne deg, siden tanken din så litt lurvete ut.

Link to post
Share on other sites

jeg brukte eddik og renset varmeveksleren innvendig - lot det stå natten over innvendig - ble gullende rent

samme kan du gjøre med oljekjøleren

 

jeg satte på nye pakninger men erfarte desverre at det lakk bittelitt ett par steder - klinte nye pakninger /tettninger med pakningsilikon og da ble det pottetett men det avhenger og anleggsflatene er helt strøkne eller irret litt med små hakk e.l

ang elektronisk tenning ville jeg kjøpt hjemme et sted - evnt sverige pga reklamasjon osv

syntes ting blir dyrt når toll og frakt blir betalt ......

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

det kommer, det kommer :smiley:

 

Har akkurat tatt over min nye leilighet, så driver med oppussing av den og bygging av banebil samtidig. Oppdaterer så fort det skjer noe mer på denne fronten! Neste steg nå blir å sette sammen motor og vaske og shine den opp for deretter å prøvestarte :cool:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei folkens!

 

Nå er det lenge siden sist! Har som sagt litt annet å holde på med om dagen, men har ambisjoner om å ihvertfall få brukt båten litt i sommer! Den står nok ikke sjøklar i april, men håper jeg får 2-3 måneder med den før vintern smyger seg innpå igjen.

 

Var nedom verkstedet i går. Det ble ikke en veldig produktiv økt, men fikk omsider plassert ut en fuktfanger i båten, også fikk jeg tittet litt nærmere på transomen, og vasket den ren for gammelt fett og faenskap :smiley: Syns den ble ganske ren og pen:

 

IMG_50421024x768.jpg

IMG_50411024x768.jpg

 

Har et par spørsmål angående transomen da. Det ene er at styringa sitter bom fast. Måtte ty til sleggehammer for å få beveget på styrestaget (eller hva det heter :rolleyes: ). Prøvde å dynke med WD40, samt at jeg presset fett inn i smørenippelen på styrestaget. Jeg så at det tøyt ut på "utsiden" av transomen, så smørenippelen fungerer ihvertfall fint.

Noen som vet hvordan jeg løser dette?

 

Og det andre er den føleren som sitter på toppen av transom. Der er det 3 ledninger, og den ene har røket helt inne ved selve føleren. Er det kurrant å bytte den?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Føleren er til tiltistrumentet / måleren, og bytte denne er helt enkelt men må stå i rett posisjon når den monteres

Last ned verkstedhåndboken for 290 drevet- står der.

Styre gaffelen sitter fast/går tregt..... løsne skruen på styrearmen dynk godt med en god rustløser som virker (ikke wd40)prøv og kakke/ slå den ut slik at du får renset opp for irr og skiftet tettning og foringer.

Vær obs på at det er aleminium og en ny er dyyyr.

Link to post
Share on other sites

Lag deg til Tre kiler som du slår inn mellom transom og styrehjelm. Samtidigt som du varmer på skjoldet på insiden og sprayer med wd40. då burde den komme av, sandblåst delen ogsjekk at det ikkje er for mye tæringer på "akslingen" so går gjennom foringen.Monter ny tetning og kontroller foringen.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for gode tips Moyja og Joda3300! :smiley:

 

Tittet litt nærmere på denne styrearmen for noen dager siden, og fant fort ut at den bolten ikke var mulig å løsne :thumbsdown: :

IMG_50451024x768.jpg

Ikke noe spor igjen inni umbrakohullet der, så verktøyet gikk bare rundt.

 

Ble til at jeg måtte borre istykker hodet:

IMG_50461024x768.jpg

 

Pratet med et VP-verksted og de sa at den bolten antakeligvis har vært strammet så hardt at styrearmen har laget spor inn i alu-akslingen den klemmer rundt, så det blir nok til at jeg må kappe den opp for å fjerne spennet rundt akslingen og heller gå til anskaffelse av "ny" styrearm :rolleyes: .

Har ikke tittet så mye mer på det etter jeg borret ut den bolten, men kommer tilbake til det senere.

 

Skulle ta av hovedreimhjulet på motoren med en avdrager:

IMG_49191024x768.jpg

 

Fikk det av, men selvfølgelig måtte dette skje først da :rolleyes: :

IMG_49201024x768.jpg

Heldigvis er det vel ganske lett å få tak i et brukt sånt reimhjul fra en bilmotor eller noe, så det ordner seg! :smiley:

 

Fikk tilbake toppen fra overhaling for noen uker siden:

IMG_49221024x768.jpg

IMG_49211024x768.jpg

Klar til tjeneste med ny eksosventil der den gamle ødelagte var, og ellers en generell overhaling utført :yesnod:

 

3 bilder som viser fresing av ventilsetene for de som er interessert i dette:

IMAG0495.jpg

IMAG0497.jpg

IMAG0498.jpg

Bling bling :cool:

 

Kjøpte nye strekkbolter på torshov, da de gamle var i forskjellig lengde.

IMG_51001024x768.jpg

IMG_51011024x768.jpg

Kostet 162 kroner for denne pakka :tongue: Kjekt å kunne kjøpe noen av delene til bilversjonen av motoren. Blir straks litt billigere da!

 

Så var det på tide å freshe opp toppen litt da

Brukte såkalt "pusseklut" til å pusse over toppen med. Denne funker råbra til å matte/pusse ujevne flater:

IMG_51061024x768.jpg

 

Før:

IMG_51071024x768.jpg

 

Etter:

IMG_51091024x768.jpg

 

Etter å ha gått over hele toppen med pussekluten og avfettet den med bremserens og fille, så lakkerte jeg den med varmebestandig sølvlakk:

IMG_51141024x768.jpg

IMG_51161024x768.jpg

 

Toppdekselet sandblåste jeg:

IMG_51191024x768.jpg

IMG_51201024x768.jpg

 

Og avfettet og lakkerte sort:

IMG_51241024x768.jpg

 

Pusset litt på oljelokket med pussekluten også. Tenker jeg skal polere det med autosol, men fant ikke autosolen når jeg holdt på, så da ble det ikke gjort der og da :smiley:

IMG_51291024x768.jpg

 

Resultat:

IMG_51301024x768.jpg

IMG_51321024x768.jpg

IMG_51371024x768.jpg

:wink:

 

Startmotoren fikk seg også en liten runde!

Før:

IMG_51271024x768.jpg

IMG_51281024x768.jpg

 

Etter:

IMG_51391024x768.jpg

 

Sånn går no dagan! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for de flotte kommentarene folkens :yesnod: Akkurat det med lakkering og sånt er jo ikke det mest nødvendige, men syns det er ålreit en motor som er i god stand, også ser ut som den er i god stand :smiley: Og det er jo ikke så mye ekstra arbeid som skal til for å få ting til å se mye bedre ut :wink:

 

Håper for guds skyld du har rett i at denne blir bra, Bitteliten! :pray:

 

 

Du er jammen grundig :thumbsup: Nå vet jeg hvem som skal få se på min grønne til vinteren :giggle:

 

DET kan du tro! :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På tide med en liten update!

 

Har FOR mye å gjøre om dagen, og for liten tid og for lite penger :headbang:

 

Fikk ihvertfall gjort litt mer på motoren i dag :smiley:

 

Fått tatt mercruisern av motorstativet og montert volvoblokka opp på det isteden. Startet med å vaske blokka med avfetting og høytrykksspyler :smiley:

Før:

IMG_52951024x768.jpg

IMG_52961024x768.jpg

 

Litt avfetting påført og litt skrubbing med oppvaskbørste:

IMG_52981024x768.jpg

IMG_52991024x768.jpg

 

Også var det bare å spyle av og vips:

IMG_53001024x768.jpg

IMG_53011024x768.jpg

IMG_53021024x768.jpg

IMG_53031024x768.jpg

 

Ble jo en del bedre bare av det :thumbsup:

 

Så var det inn i verkstedet og ta seg god tid med diverse stålbørster til drillen og samme pusseklut som jeg brukte på toppen. Deretter avfettet jeg hele blokka med tynner og maskerte den opp så den var klar for lakkering :wink: Da så den slik ut:

IMG_53051024x768.jpg

IMG_53061024x768.jpg

 

Og 3 strøk lakk senere så den slik ut :thumbsup: :

IMG_53121024x768.jpg

IMG_53151024x768.jpg

IMG_53161024x768.jpg

 

RØD SA DU? :lol:

 

Lot lakken tørke litt, så ble det montering av toppen!

 

Ny toppakning:

IMG_53211024x768.jpg

 

Nye strekkbolter:

IMG_51011024x768.jpg

 

Topp plassert på blokk med nye bolter i hullene:

IMG_53231024x768.jpg

 

Også stramming med momentnøkkel! Først 20nm, så 40nm så 120 grader :wink:

IMG_53241024x768.jpg

 

Litt hjelp fra en kompis for å holde vinkelmåleren på siste tildragingen:

IMG_53261024x768.jpg

 

Blir en grei motor dette vel?

IMG_53281024x768.jpg

IMG_53291024x768.jpg

IMG_53201024x768.jpg

 

Mvh Tomzern :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk Bredo:)

 

Jeg ville også byttet dem om jeg var deg, så vet du at de er ok. Jeg kjøpte de på Torshov til cirka 160,-, men vet ikke om de skaffer til din motor. Jeg spurte bare etter strekkbolter til volvo 740 jeg ;) Hehe

 

Uansett koster nok ikke et par sett med strekkbolter mye til dine motorer heller:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...