Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

 

Hei!

Jeg har en Draco 1700 som jeg driver og renoverer.

Jeg har plukket ut Aq 130 C som jeg driver og demonterer... MEN.. Får ikke av svinghjulskåpen.. Har løsnet alle boltene, men får det ikke løst fra svinghjulet... Må lagrene i dekslet ut, eller er det bare det at akslingen sitter fast i svinghjulet??...Hjelp!!

Tips mottas med Takk!! :sweat:

 

 

På forhånd takk

Sigg

Link to post
Share on other sites

Ja unnskyld meg Sigg67, men dette er min prosjekttråd og ingen generell diskusjonstråd for Draco 1700. Foreslår at du lager din egen tråd som du kan bruke til å stille spørsmål rundt ditt eget prosjekt! :rolleyes:

 

Tilbake til fremgangen på mitt prosjekt. Det går sakte her! :nonod: Har vært på ferie denne uken, og hadde planer om å dra ned i dag, men det ble ikke noe av desverre.. Er redd for å gå løs på akterspeilet med saga, og når jeg møter på slike utfordringer så har jeg desverre litt lett for å utsette det av frykt for å gjøre noe feil. :nonod: Har planer om å få gjort det til uka! :yesnod: Så fort den hekkplata sitter fast på akterspeilet mitt så tror jeg resten skal gå ganske kjapt og greit :wink:

 

Holder dere oppdatert!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Den er grei vettu Sigg67 :wink: Da gleder vi oss til å se hva det er du driver med også :smiley:

 

Takk Bredo, du "sparket meg i ræva" med det du sa, så i dag var jeg nede og målte og styra bak på akterspeilet. :tongue: Fikk plassert malen på et sted som jeg tror skal stemme sånn nogenlunde:

20120723_200853.jpg

 

I morgen er det frem med bajonettsaga! :sweat: Håper på det beste! :pray:

Link to post
Share on other sites

Da var hullet tatt ut, noe som medførte både positive og negative overraskelser! :worry:

 

Startet med å skjære ut indre del av hullet i malen med en tapetkniv så det så slik ut:

20120724_165841.jpg

 

Lånte meg en ordentlig stikksag fra jobben og monterte et langt og skarpt blad, så var det bare å jobbe seg sakte rundt! Boret opp hullene til boltene med 12mm bor. Endte til slutt opp slik:

20120724_184106.jpg

20120724_183458.jpg

 

Den positive overraskelsen var at drevplata faktisk passet :thumbsup: :

20120724_182737.jpg

20120724_182720.jpg

 

Den negative var...Ja, bildet sier vel nok egentlig :rolleyes::thumbsdown:

20120724_183540.jpg

 

Pillråttent nederst inni akterspeilet. Relativt fuktig lenger opp over vannlinje også, men definitivt verst nederst (logisk nok). Den skrutrekkeren presset jeg inn med kun håndkraft :nonod:

 

Dette kom ikke helt uventet, men hadde håpet det ikke var så ille som det tydeligvis var....

 

Hva sier dere? Fins det alternative løsninger, eller må jeg bytte hele finèrplata?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det er råttent. Og ikke bare gjennomtrukent med vann Var slik på min også når jeg skiftet fra omc-280 drev. Tenkte, siden ingen av boltene satt i bunn, tørket jeg opp med byggtørker og vifteovn en ukes tid. Og malte på med 2 komponent, i de 4 årene jeg hadde båten etter dette så jeg ingen foringelse. Og malingen satt fortsatt.

Drev platen dro jeg over boltene på ettter en tids bruk.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Huff og huff, det der er kjedelig.

 

Jeg er enig med Draco aq140, det ser forsåvidt ikke pill råttent ut, så tørk det opp først og se hvordan det blir, og jeg kan nesten garantere at det ikke vil være noe problem å montere drevet og bare kjøre, da det blir sittende såpass godt fast i svinghjulskåpen og de øvre boltene at det ikke er noe problem, men nå som motoren er ute og du først er i gang, og hvis du er litt pirkete så er det i grunn bare å begynne å kutte ut.

Det er temmelig sikkert at det har råtnet litt fra hullet til drevet og utover i akterpeilet, så spørs det hvor langt utover det er råttent, og svaret på det får du i grunn bare ved å kutte opp.

 

Vanligvis kutter man ut en bit av det indre laminatet og fjerner treverket slik at det kun blir det ytre laminatet igjen.

Da er det som regel bare å male litt i motorrommet i stedet for å ødelegge den utvendige gelcoaten, men det er litt vanskeligere å jobbe innenfra, men jeg ville gjort det.

Merk deg en firkant rundt 10-15 cm utenfor hullet til drevet innvendig, og sag gjennom det indre laminatet med sirkelsag, vinkelsliper eller hva du vi bruke, og fjern først kun det indre laminatet.

Ser det bra ut i toppen av hullet, så la det være i fred.

 

Du merker etterhvert som du fjerner det indre laminatet bit for bit at du kommer til hel ved, og da fjerner du det indre laminatet slik at det blir 10-15cm med treverk som ikke er råttent synlig, og ofte sitter laminatet mye bedre der. Nå er "hel ved" relativt, etter 30 år så er det nok ikke så mye friskt treverk lengre, men i det minste slik at det er solid og ser delvis tørt ut.

Fjern så treverket helt inntil det ytre laminatet, og prøv å få en fin firkant slik at det blir enklere å kappe en ny finerbit, og også i det indre laminatet er det lettere med duk når det er delvis firkantet.

Når du kommer i gang så går det ofte mye raskere å få dritten ut enn man tror, men det er en drittjobb.

Kapp til ny plate som limes fast i det treverket som står igjen og det ytre laminatet, men pass på at den nye platen har noe størrelsen, noe som også er viktig når du tar ut det råtne.

Dersom det er bare litt råte, men nok til at du kommer innpå noen av hullene til drevet så bør du kappe ut slik at du får en solid platebit å felle inn for å skikkelig feste til drevet.

Kan du beholde de øvre hullene så hjelper det en del, men ved de nedre hullene kan du nok like gjerne ta ut helt ned, og ha rundt 20cm på hver side av hullet til drevet for å få noe som blir solid.

 

Drevet sitter i stor grad festet til svinghjulskåpen, men det blir også noe krefter på akterspeilet, så gjør det skikkelig.

 

Lim helst med epoxy, men andre typer lim funker sikkert også, og når treverket er på plass så sliper du en skrå overgang i det indre laminatet og legger matter og epoxy på innsiden.

Fordelen nå er at du også kan legge litt matte og epoxy rundt den indre kanten der har du har kuttet ut hullet, slik at det blir tett i fremtiden.

Når du monterer transomfestet så kjøper du nye tetninger, og passer på å få skjøten opp, og limer skjøten på listen.

 

Igjen, prøver ikke å male fanden på veggen, det ser ut som det vil være hold nok i det som er der, men det er vanskelig å si noe ut i fra et bilde, men når du kan sette skrutrekkeren nedi på den måten så er det selvfølgelig ikke tipptopp heller, men tørk det opp først, og se hvordan konsistensen blir da.

Til opplysning så er det ofte litt vått og dårlig i slike skjøter på gamle båter, og det er ytterst sjeldent man drar ut deler av akterspeilet av den grunn, men er det råte så bør det derimot fjernes før det blir verre, men det er bare deg som kan avgjøre hva du ønsker å gjøre med det, og hvor mye arbeid du gidder å legge ned i det, og faren for at drevet faller av er omtrent null etter min mening (uten at jeg tør garantere det 100%)!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt med hele tiden på denne tråden. Du er god Tomzern . Det må sies. Lykke til med ferdigstillelse. Men grunnen til dette svaret er pga adeneo. Du svarer utrolig godt. Virkelig en styrke for Bp. Takk for at du bruker tid på alle oss grønne. Fagkunnskapen din lyser tydelig.

Beklager tomzern for at jeg brukte tråden din. :-) regner med det tåles. ;-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det går så fint så Bjørn! Adeneo fortjener all den skryt han kan få, og han har hjulpet meg med sine gode innspill mange ganger!

Hyggelig å høre at du følger med og liker det du ser:)

 

Takk igjen, for et utrolig utfyllende og godt svar Adeneo! Har nå satt en vifteovn slik at den blåser direkte ned på det treverket som var dårligst, så får vi se hvordan det blir etter noen dager:) Holder motet oppe enn så lenge! Tenkte evt å gjøre det beste ut av det i år bare for å komme meg litt på sjøen og få testet ut det nye oppsettet, også reparere det ordentlig til vinteren igjen. Får se nå da, etter litt varmluft!:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Nå har det skjedd ting :wink:

 

Pusset ned til glassfiberen i motorrommet:

IMG_08071024x768.jpg

 

Gruuuusom jobb!

IMG_08101024x768.jpg

 

Brukte denne:

IMG_08091024x768.jpg

 

Gamle motorfundamentet så slik ut inni :nonod:

IMG_08081024x768.jpg

 

Ferdig pusset ned:

IMG_08131024x768.jpg

 

Kjøpte trykkimpregnert 4x4", målte vinkel på V-bunnen og formet de med raspeskive på vinkelsliperen :smiley: Det fungerte bra. Her er de limt inn med West System epoxy som jeg blandet litt filler i:

IMG_08191024x768.jpg

IMG_08171024x768.jpg

 

Raspeskiven gjorde susen:

IMG_08211024x768.jpg

 

Injiserte epoxy i det uttørkede akterspeilet mitt og klemte det sammen med tvinger! Tror det ble bra jeg :yesnod:

IMG_08231024x768.jpg

 

Skjøtet sammen gammelt ledningsnett med avklipt ende fra VP-ledningsnettet i motorrommet:

IMG_08651024x768.jpg

IMG_08681024x768.jpg

IMG_08671024x768.jpg

 

Kjøpt flagg!

IMG_08691024x768.jpg

 

Kledd motorfundamenter med 2 lag glassfiber og malt over med epoxy som ikke var heeelt samme fargen som resten, men det fikk duge ;)

IMG_08751024x768.jpg

 

Ny simring i impellerpumpa, da den gamle lakk :thumbsup:

IMG_08811024x768.jpg

 

Montert skjold med ny gummilist og en runde med tec7 utafor listen for ekstra tetting:

IMG_08841024x768.jpg

IMG_08851024x768.jpg

 

Bensinfilter og kran montert:

IMG_08871024x768.jpg

 

Styring, eksoskne osv på plass:

IMG_08891024x768.jpg

 

Motor klar for å settes i båten, med ny olje og nytt filter:

IMG_08901024x768.jpg

 

Litt løftehjelp fra naboen :wink:

IMG_08881024x768.jpg

 

Og vips så var den inni:

IMG_08991024x768.jpg

 

Badeplattform på plass:

IMG_08941024x768.jpg

 

Kalesje på plass:

IMG_08981024x768.jpg

 

Tut og kjør en torsdags ettermiddag:

IMG_09011024x768.jpg

 

 

Etter første testtur fant jeg ut at propellen var skjev og hadde feil stigning (ikke helt uventet) så jeg fikk for høyt turtall. En bit av hovedreimhjulet som jeg hadde limt på ( :blush: ) falt av igjen, så det ble ubalanse der også, så i dag fikk jeg byttet propell fra 15x17 til 14x21 og byttet reimhjul. Nå fungerer alt bra enn så lenge, og jeg har endelig fått meg min første ORDENTLIGE BÅTTUR! :thumbsup: Oppnådde cirka 36 knop med maks turtall på cirka 5000 rpm. Storfornøyd! Video kommer senere :wink:

 

Et par stemningsbilder fra i dag:

IMG_09111024x768.jpg

IMG_09101024x768.jpg

IMG_09321024x768.jpg

IMG_09361024x768.jpg

IMG_09381024x768.jpg

 

 

Mvh

 

Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...