Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Kjempefin tråd det her! En ting ang å sette på ny styrefinne. Ser at mange av de som er å få kjøpt er av rustfritt stål. Dette vil bli et problem etter hvert da rustfritt stål er et mere edelt metall enn aluminium, det vil si at aluminiumen den nye styrefinnen festes i etterhvert vil bli tæret opp. Opplevde dette selv på en påhenger jeg kjøpte. Den hadde påsatt rustfri styrefinne. Når jeg demonterte den var det store tæringer/sår i aluminiumen under.

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Ellers fikk jeg nytt ratt til jul, men styresnekka mi har selvfølgelig helt spesiell firkanta kon innfestning. Noen som vet om jeg kan kjøpe ny styresnekke med standard rattinnfestning som vil passe overens med vaieren jeg har i båten?

Har du den typen med 2 wirer sammensatt i en strømpe?, i såfall vil jeg anbefalle og skifte til teleflex. :newyearsign:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Draco AQ140:

 

Nei, jeg har quicksilver styresystem som fungerer på samme måte som teleflex. Er sterkt inne på tanken å bytte til teleflex selv om styringen min fungerer bra. Evt. kjøpe nyere quicksilver styrekit på ebay til en relativt billig penge. Vet ikke om teleflex passer i innfestningen bak på hekkaggregatet jeg?

 

Yankee:

 

Har sett de slukkesystemene de har på maritim, og har tenkt til å sjekke om jeg kan koble en slik flaske til de gamle rørene som allerede ligger i båten, til både motorrom og bensintank. Vil uansett ha automatisk slukking i motorrom ja. Hørt et par skrekkhistorier om akkurat den saken :nonod:

 

Morgull:

 

Akkurat det du nevner, var det en bekjent av meg som sa også! Vet ikke hvor lang tid det vil ta før dette blir noe problem om jeg evt. setter på en slik? :confused:

 

Ellers vil jeg bare si takk for at dere engasjerer dere i prosjektet mitt! Det er det som gjør det gøy å holde dere oppdatert, og det er god motivasjon for meg også :thumbsup:

 

Kommer flere bilder snart! Har ikke gjort så mye i romjulen som jeg hadde håpet på, men har ihvertfall fått vasket opp det meste av olje og drit baki motorrommet, og fått kartlagt mye av det elektriske. Har også demontert alt i dashbordet, da jeg skal lage helt nytt dashbord :smiley:

 

Skal kjøpe nye instrumenter! Sorte med kromring rundt tenkte jeg. Wema eller Faria? :confused:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hellooo!

 

På tide med en litt mer underholdende oppdatering igjen!

 

Var i verkstedet i dag, og fikk gjort litt småtteri både med motor og båten ellers.

 

Startet med å pusse no listverk :tongue: :

IMG_02541024x768.jpg

IMG_02561024x768.jpg

IMG_02581024x768.jpg

 

Etter en del pussing, var det klart for beising! Stilte alle listene opp etter veggen:

IMG_02601024x768.jpg

 

Bruker Jotun sin mahognybeis etter anbefaling fra min far :smiley:

IMG_02631024x768.jpg

 

Vips:

IMG_02621024x768.jpg

IMG_02651024x768.jpg

IMG_02661024x768.jpg

 

Nå står dette og trekker inn! Neste steg blir da x antall ganger med klarlakk, type Epifanes:

IMG_02671024x768.jpg

 

Har også fått vasket opp MYE i motorrommet. Det er ikke strøkent enda, men ihvertfall mye bedre enn det var:

IMG_02681024x768.jpg

 

Demontert dashbordet:

IMG_02691024x768.jpg

 

Et bilde som viser båten fra siden slik den står i verkstedet nå :thumbsup: Syns den er pen jeg :wink:

IMG_02751024x768.jpg

 

Dette her vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med..Skulle hatt tak i ny gummilist til vindskjermen, men det er visst ikke å få tak i=/ Får prøve med varme:)

IMG_02721024x768.jpg

 

Så har jeg fått demontert stempler og råder i motoren. Lagrene ser relativt slitne ut:

IMG_02861024x768.jpg

IMG_02871024x768.jpg

IMG_02881024x768.jpg

IMG_02891024x768.jpg

IMG_02831024x768.jpg

IMG_02841024x768.jpg

 

Stemplene ser egentlig helt greie ut. Øverste stempelring var knekt på stempel 2 og 4

IMG_02931024x768.jpg

 

Stempel 1 hadde en rar langsgående åpning på den ene siden, og så helt annerledes ut enn de øvrige stemplene:

IMG_02901024x768.jpg

 

Stempel 1 til venstre:

IMG_02921024x768.jpg

Hva kommer dette av?

 

Blokka uten stempler i:

IMG_02811024x768.jpg

Sylindrene ser helt ok ut, eneste nevneverdige er noen små "hakk" som jeg kjenner såvidt med fingeren på sylinder 4, men jeg håper og tror at jeg slipper unna med en runde med biltema-honingsverktøy :thumbsup:

 

Veiva gikk fint rundt etter jeg hadde tatt ut stemplene ihvertfall. Det er ihvertfall et godt tegn:)

 

Og til slutt: :newyearsign:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Med tanke på slitasjen på rådelagrene,kan det se ut som det har vært vann i motorolja, hvordan ser veiva ut? du tar vel ut veiva også og sjekker rammelagrene!

 

Du nevnte tidligere at du skulle lakke opp overbygget! skal du sprøyte eller rulle?

 

Et lite tips, Du bør ta ut bensintanken og sjekke hvordan den ser ut under, denne er laget av aluminium, og kan være irret, en annen ting er hvis påfyllingslange er orginal,så kan denne være dårlig, på min svettet den bensin

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Draco aq140:

Oljen var helt hvit omtrent, så ja her har det vært vann i oljen i lange tider antakeligvis (du ser bilder av oljen tidligere i tråden)! Skal ha ut veiva også ja. Er mest spent på om jeg må borre blokka eller om det holder å hone. Vet ikke hvordan tilgangen er på overdim-stempler til denne motoren :confused:

 

Angående bensintanken så er planen min å ta den ut for å vaske nedi der, og sjekke at den er i orden. Har tatt ut dørkeplatene, og skrudd den løs. Har bare ikke kommet så langt at jeg har tatt den ut. Både lufteslange og påfyllingsslange blir uansett byttet ut :thumbsup: Takk for tipset!

 

Har tatt med meg et jotun fargekart hjem. Tenker å klippe ut de hvite fargene og bare holde inntil å se hvem som er likest. Har funnet ut at det er det greieste, da fargen på skroget antakeligvis er lysere enn den originale fargekoden tilsier uansett. Hvordan jeg skal gjøre det, har jeg ikke bestemt meg for enda. Hvis jeg skal lakkere overbygget, så må jeg jo ta alt innvendig i båten også, så det blir litt jobb. Hadde vært greit om jeg fikk noen til å sprøyte det for meg, så det ble strøkent. Skal prate litt med noen folk jeg kjenner som kanskje kan ta jobben. Vi får se:)

 

Jarle B:

Ja det kan du si, tror denne motoren har måttet tåle mye juling i form av varmgang etc. Både motor og drev bærer preg av dette desverre :rolleyes: Men får håpe det blir bra nå da!

Hyggelig at du liker prosjektet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på det utstyret som ett motorverksted bruker til å hone, og det du får kjøpt på Clas Ohlson. Profesjonell honing kan fjerne det meste av riper, og det er kun aktualt å bore dersom det riper eller slitasje som gjør at du må gå opp en størrelse på sylinderen, og det må da selvfølgelig også byttes stempler osv. ved boring av sylindre. Stempler i .030 skal være tilgjengelige, det er en GM motor!

Kjenn øverst i sylinderen om det er kant akkurat der hvor stempelet snur. Dersom kanten ikke er noe særlig over .005" - .007" kan det vanligvis hones vekk, dersom kanten er større indikerer det så stor sylinderslitasje at det er fare for skjørtebank dersom det ikke bores opp på nytt, vanligvis .030" over

 

Dersom det ikke er riper på veivtappene bør den uansett poleres ettersom det har vært vann der, og det er slitasje som viser dette på lagrene, dersom det er riper bør veiven slipes og overdim lager brukes.

 

Fargen på skroget er Jotun 3032.

Link to post
Share on other sites

Skal få en kompis som driver med motoroverhaling til å se på bunndelen, så finner jeg nok ut hva som må gjøres.

 

Er du 100% sikker på at det er 3032 som er fargen på skroget? Kikket på den siden du linket meg til, men syntes det var litt uklart der.. :rolleyes:

 

Er det noe negativt å si om Wema instrumenter? Tenkte å kjøpe det siden de er på tilbud på maritim for tiden

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Bor i Asker, så det blir vel kanskje litt tungvint vil jeg tro, men hva slags pris snakker vi om da tror du?

 

Skal levere inn drevet mitt til sjekk i morgen :sad: Har begynt å tenke på hvor mye jeg egentlig burde være villig til å betale for å få motor/drev i orden. Motor har jeg relativt god økonomisk kontroll over, men han som skal titte på drevet sa til meg at hvis både drev og transom er veldig slitt, er det mest sannsynlig ikke lønnsomt å fikse det. Hørtes dog ut som han trodde at jeg ikke var istand til å gjøre en dritt selv, og at han bare ville tjene penger :nonod:

 

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre selv av dette. Jeg er en handyman, og fikser det meste selv, men akkurat drevet vet jeg ikke om jeg tør å kødde så mye med. Har hørt at det er spesialverktøy bare for å åpne det. Om jeg kan spare penger og gjøre noe selv, så gjør jeg mye heller det! Hva mener dere?

 

Takk for all hjelp folkens! Utrolig hyggelig!:)

Link to post
Share on other sites

Dersom du har masse fritid og pågangsmot er det ikke noe problem å rulle litt tykt med Jotun lakk, for deretter å bruke noen hundre timer på vannsliping og polering. Jeg har sett de som har fått resultater som er minst like gode som en lakkeringsjobb med denne metoden, men det krever en del jobb, og det vil lønne seg å sende bort båten til lakkering hvis man begynner å regne på timene, men det er mulig å få ett godt resultat med en del tålmodighet.

 

Drev kan være noe vanskeligere enn en motor fordi det ofte kreves at en holder styr på inngrep og backlash på diverse gear, momenter og forspenninger, skims osv. men de gamle Mercruiser drevene er forholdsvis greie å skru på.

 

På den andre siden vil en profesjonell mekaniker alltid måle alle klaringer i en motor med micrometer, sjekke åpninger i stempelringer og slipe disse riktig, samt en hel del andre ting som mange hobbymekanikere vanligvis elegant hopper over, uten at det i de fleste tilfeller har noen annen effekt enn litt kortere levetid på motoren, mens på ett drev kan feil inngrep, backlash eller feil tiltrekking bety havari i løpet av rimelig kort tid.

Jeg ville anbefale at du i hvertfall skaffer noe plastigage som du kan bruke ved montering av motor, og være nøye på at alt er rent, og at i hvert fall de viktigste klaringene sjekkes før montering.

 

Det trengs i utgangspunktet ikke noe særlig spesialverktøy, men man må ha tommeverktøy, momentnøkkel, og selvfølgelig noe spesialverktøy, samt at det kan være ting som umbrako, som på Mercruiser da er i tommer, og noe de fleste ikke har liggende, og dersom en skal kjøpe mye slikt verktøy blir det fort kostbart for kun ett drev, dersom man ikke driver med slikt.

Mange av spesialverktøyene kan ofte erstattes med diverse vanlige avtrekkere, tenger, diverse dor'er, en vanlig glidehammer osv.

Link to post
Share on other sites

Bor i Asker, så det blir vel kanskje litt tungvint vil jeg tro, men hva slags pris snakker vi om da tror du?

 

vil anta en 5-8000 kr avhengig av hvor mye arbeid du ønsker og legge i det selv, har vurdert og ta hele båten min, da jeg må rubbe og polere mye på våren for og få den pen, men på en annen side,er dette penger en aldrig vil få igjen for en slik type båt, jeg vil anta at hvis jeg ønsker og selge, vil jeg få mellom 30 og 50 000 kr for min båt, derfor lar jeg den være slik den er, og reparerer småskader med gel coat filler hvert år, uansett hva du velger, er det en super dagsturbåt som tåler mye juling :thumbsup:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

I morgen kommer det en lokal hobbylakkerer som jeg kjenner for å se på båten. Om han er veldig snill, så tenker jeg å la han sprøyte båten, men hvis han skal ha mangfoldige lapper for det, så kan det hende at det faller på rulle og fordriver gitt! Vi får se i morgen :yesnod:

 

Ellers fikk jeg ut bensintanken i dag, med god hjelp fra en kompis:)

 

Her driver jeg da å pumper ut resterende bensin i tanken med verdens mest effektive pumpe (derav det fantastiske smilet mitt):

IMG_04131024x768.jpg

 

Tanken kom lett ut etter den var tømt for bensin, og ser slett ikke ille ut på undersiden mtp. tæring som Draco AQ140 nevnte her tidligere:

IMG_04141024x768.jpg

IMG_04151024x768.jpg

Så den blir det nok bare å vaske og legge inn igjen. Bytter såklart slanger for lufting og påfylling med det samme jeg er i gang:)

 

Oppi her skal det også vaskes :tongue: :

IMG_04161024x768.jpg

 

Fremst på baugen har jeg en svart trekant som er malt over noen gamle klistremerker :rolleyes::confused:

IMG_04171024x768.jpg

Lurer på hvorfor dette har blitt gjort?!

 

Delelager :lol: :

IMG_04211024x768.jpg

 

I morgen skal jeg titte på noen litt interessante deler til båten som jeg har tenkt til å kjøpe av en kar:)

Mer info om det senere:)

 

So long :wink:

Link to post
Share on other sites

Åssen går det med aggregatet? Si det da...si det. Jeg vet. Mora di har sladra :lol: :lol:

 

Haha, joda det går vel sånn cirka så greit som at jeg har satt det fra meg nede i verkstedet og ikke hatt tid til stort mer.

 

Har ikke fått gjort så mye de siste dagene folkens, driver å finner ut av diverse ting og tang, og tar en del telefoner osv., men jeg kommer snart med en mer utfyllende post med litt bilder osv.

 

Du får ringe eller prate på face hvis du er nysgjerrig da Kurt Ove;)

 

Hilsen Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...