Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Skal vi se her! :cool:

 

Torsdag forrige uke var jeg hos en kar etter jobb som jeg fikk kontakt med gjennom finn!

 

For den nette sum av 5000,- fikk jeg:

*Drev sandblåst, lakkert og overhalt for 4 år siden med nye lagere og pakninger, samt ny impeller med hus! Ikke brukt mer enn 30 timer etter dette, da båten ble satt på land og ribbet for omfattende overhaling og motorbytte rett etter.

IMG_04231024x768.jpg

 

*2 stk. nye trimsylindre i original forpakning

IMG_04291024x768.jpg

 

*3 stk pakningssett som inneholdt pakninger mellom transom og drev samt komplett ekstra paknings/simringsett til øvre del av drev og nye "gjeller" til vanninntak

IMG_04321024x768.jpg

 

*Splitter ny coil

IMG_04311024x768.jpg

 

*Ny termostat til GM V8 (selges)

IMG_04331024x768.jpg

 

*Nytt fuelfilter som ser ut som et oljefilter. Ikke noe jeg har bruk for.(selges)

IMG_04301024x768.jpg

 

*Komplett transom med alle nye lagere, belger og ny girwire

IMG_04271024x768.jpg

IMG_04281024x768.jpg

 

*Mercruiser original trimpumpe som fungerer som den skal (selges)

IMG_04261024x768.jpg

 

*Indre plate til transom med seastar hydraulisk styresylinder (vurderes solgt)

IMG_04251024x768.jpg

 

*Bukkehorn til V8 (selges, da jeg ikke har V8 :rolleyes: )

IMG_04241024x768.jpg

 

Har fått masse kvitteringer av han, pluss at han jobber rett ved der jeg jobber, og virka som en veldig ålreit voksen kar, så tror ikke jeg har blitt lurt. Han har også funnet frem en kjempetjukk bok til meg som han kalte for mercruiserbibelen som jeg skulle få med i prisen :thumbsup: Denne skal jeg hente hos han i morgen.

 

Eneste minuset her er at jeg må bytte om øvre delen fra mitt drev med hans drev, for å få riktig utveksling da mitt er 1:98 mens det jeg kjøpte av han er 1:65. Tenker jeg bruker det pakning/simringsettet som fulgte med på min øvre del så blir det vel bra:)

 

 

Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk?

IMG_04361024x768.jpg

 

Åpnet oljepumpa her om dagen for å rense den for "kefir":

IMG_04371024x768.jpg

IMG_04381024x768.jpg

 

Er denne mulig å få kjøpt ny? Den ser ganske grumsete og fæl ut innunder nettingen der :worry:

IMG_04391024x768.jpg

 

Rengjort godt med et par runder avfetting og vann :smiley: :

IMG_04411024x768.jpg

 

Siden benkstøttene er laget av kryssfinèr som ikke er ment til å slipe på, måtte jeg ty til litt hjelp fra min far og den geniale speedheateren hans. Resultatet ble så som så, da denne fineren allerede er gammel og utslitt, men det får duge. Speedheatern er uansett helt fantastisk! Hold den oppå lakken i 15 sekunder, så er det bare å skrelle den lett av med skrape:

IMG_04611024x768.jpg

IMG_04621024x768.jpg

IMG_04641024x768.jpg

Og dette er etter 5-10 minutter, uten pussing. Lakken var steinhard å slipe på, så dette var genialt i forhold!

 

Prøvde et strøk mahognybeis for å se hvordan det ble. Som sagt, det blir ikke strøkent, men greit nok. Får heller lage nye benkstøtter en annen vinter:

IMG_04651024x768.jpg

IMG_04661024x768.jpg

 

Har forøvrig tenkt til å bestille meg faria-instrumenter fra USA. En pakke med Turteller, trykklogg, voltmeter, tankmåler, vanntemp og oljetrykk med givere kommer på cirka 1350,- pluss frakt og evt. moms. Da er det av typen Chesapeake SS black:

FARKTF004.jpg

 

Får heller leve med litt andre måleenheter hvis jeg kan spare såpass med penger på det, syns jeg :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

"Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk?"

 

 

Det ser ut som om det er malt ? Jeg kom på noe som jeg såg på trykk for lenge siden. Har ikke testet selv. Men det ble altså brukt bremsevæske til å fjerne maling på plast som dette (plast bil byggesett /termoplast).

 

Jeg ville kanskje testet litt med en dråpe på et lite synlig område først.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk?

 

Kontakt Applied i Tønsberg og hør om du kan få kjøpt litt violettvoks, det er dette profesjonelle bruker på sort plastikk på biler o.l.

 

Er denne mulig å få kjøpt ny? Den ser ganske grumsete og fæl ut innunder nettingen der :worry:

 

Oljesilen kan kjøpes hos alle Mercruiser forhandlere, delenummeret er 52146 og bør koste rundt en 500 lapp!

Link to post
Share on other sites

Flott tråd, men vil bare få pressisert at det som ble nevnt angående tering i alutanken, nok var ment i bunn av tanken OPPI... Om det har lagt noe vann i bunn over tid skaper dette typisk små "pittings" i metallet og til slutt er det hull, så du bør vurdere å få sjekket tanken skikkelig oppi.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige kommentarer og innspill!:) Skal se om jeg kan få sjekket tanken oppi som du sier SeaRaymond.

 

SÅ, over til hva som har skjedd de siste dagene!:)

 

Forrige uke fikk jeg demontert det som var igjen av hekkaggregatet på båten, dvs. transom og alt inni båten som tilhørte dette.

IMG_04761024x768.jpg

IMG_04771024x768.jpg

 

Var spent på å se om akterspeilet var råttent inni hullet der, men det så faktisk overraskende fint ut etter en omgang med klut og fettløsende middel:

IMG_04801024x768.jpg

 

Fra innsiden:

IMG_04791024x768.jpg

 

 

Ellers har jeg begynt med å lage nytt dashbord og ny plate som skal skille av venstre del av motorrommet så det kan brukes til lagring.

 

Kjøpte meg 15mm merantifinèr. Dette er ikke akkurat noen superkvalitets-finèr, men den får duge. Limt med vannfast lim er den ihvertfall, så tenker det blir bra når jeg forsegler endene med epoxy:)

IMG_04911024x768.jpg

 

Lånt gromverktøy på jobben for å gjøre kappingen lettere og få så fine kapp som mulig :wink: :

IMG_04921024x768.jpg

 

Så var det bare å ta det gamle dashbordet og merke opp! Jeg gjør det nye dashbordet cirka 15mm høyere for å få plass til litt mer og samtidig beholde styrken i det.

IMG_04941024x768.jpg

 

Ser da greit ut :cool:

IMG_04981024x768.jpg

 

Så var det utskjæring av plata til motorrom:

IMG_04991024x768.jpg

 

Måtte lage en pappmal på resten, så da gjorde jeg det slik:

IMG_05011024x768.jpg

 

Voilà! Denne gjorde jeg meg ikke flid med altså, hehe;)

IMG_05041024x768.jpg

 

Passformen ble bra :smash:

IMG_05061024x768.jpg

 

Har kappet ut hull til trimpumpe og styrewire osv. og satt den klar til maling her! Kommer til å dele plata i 2, da det kommer til å bli utrolig vanskelig å innstallere denne etter motoren er satt inn, og det er greit å ha tilgang fra sidene under innstallasjon av motor

IMG_05181024x768.jpg

 

Siste jeg gjorde denne dagen var å vaske og skrubbe litt mer i motorrommet for å gjøre klart til et strøk maling;)

 

Kommer seg nå:

IMG_05071024x768.jpg

 

Og apropos maling: :smiley:

 

Har akkurat vært nede i verkstedet og vasket siste rest og endelig fått malt motorrommet :clap:

 

Brukte jotun perfection 2-komp maling i fargen granittgrå, av den enkle grunn at faren min hadde en full boks stående på hylla som jeg kunne få :lol:

IMG_05161024x768.jpg

 

Utstyr klart:

IMG_05171024x768.jpg

 

Maler klar:

IMG_05201024x768.jpg

 

OG VIPS! :cool:

IMG_05221024x768.jpg

IMG_05231024x768.jpg

IMG_05261024x768.jpg

IMG_05241024x768.jpg

IMG_05271024x768.jpg

På motorluka malte jeg bare oppå restene av den gamle skumgummien, da den var helt håpløs å få av, pluss at det skal jo på ny lyddempning der, så det fikk være det samme, hehe :tongue:

Ellers syns jeg selv at resultatet ble bra nok for et motorrom :thumbsup:

 

Motoren har det ikke skjedd så mye med, annet enn at jeg demonterte en ventil, og oppdaget dette:

IMG_05101024x768.jpg

 

Planen min er nå å ta med alle motordeler til en som skal maskinere de for meg på onsdag eller torsdag, så får han ta seg av ventilsliping med det samme. Sparer meg for planene mine om å gjøre det selv, like greit å få det ordentlig gjort når jeg først gjør det. Han hadde forøvrig både ventilfjærer og nye tetninger liggende til motoren min, så det kunne ikke blitt bedre=D

 

Ellers har jeg fått denne bibelen som jeg nevnte tidligere at jeg skulle få av han jeg kjøpte aggregat av:

IMG_05151024x768.jpg

Har bladd litt og funnet ut at denne servicemanualen inneholder rubbel og bit av informasjon om alt rundt motoren og drevet mitt pluss en del andre mercruiser-drev og motorer, så den er virkelig gull verdt for meg når jeg skal montere alt på plass igjen! :thumbsup:

 

Nå er det bare for meg å stå på videre=D Begynner å komme seg, men føler allerede at sommern nærmer seg med stormskritt :eek: Wish me luck :giggle:

 

Det var dagens "lille" oppdatering:D

 

Peace out,

 

Tomzern

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen av en med dine evner og en båt som er et flott utgangspunkt,så kan ikke dette resultatet bli annet enn meget bra! :flag_bp: Har vært utrolig gøy å følge med sålangt, og jeg må si meg svært imponert over arbeidet, kunnskapen og det forløpige resultatet! Gleder meg til å følge med videre, jeg har tatt til meg mange lure tips av tråden din sålangt! :thumbsup:

Lykke til videre med arbeidet og stå på!

Link to post
Share on other sites

Jøss, der stakk du av med prisen for hyggeligste kommentar hittil Henrik! :lol:

 

Morsomt å høre at du finner nyttige tips i tråden min og liker å følge med :smiley: Det er blant annet sånne som deg som gir meg lyst til å holde tråden oppdatert, så takker så mye for det! :cheers:

 

Godt å høre at dette er til hjelp for andre også, ikke bare for meg! :wink:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hej Tom-Anders

Jeg købte selv en Draco 1700 mod. 1979 med defekt motor for 3 år siden. Den havde vand i olien, knækkede stempelringe, revnet topstykke og ødelagte lejer som din.

Jeg fik lavet både lejer, topstykke, exhaust manifold og meget mere - det endte dog med at et af stemplerne brød gennem cylinderen - og motoren var herefter færdig... Jeg havde ikke fået honet cylinderne og det gav en smule ujævn cylindergang, der til sidst endte med at stempelhovedet knækkede:

 

motor.jpg

 

Jeg købte herefter en ny motorblok og genbrugte alle delene omkring motoren.

 

Hvis du fortsætter med at bruge penge på din gamle motor skal du sørge for at få lave det hele ordentligt fra starten - der er ingen nemme løsninger - jeg endte med at bruge lige så mange penge som det ville have kostet at købe en ny motor - incl. drev og transom. Husk at se efter om motorblokken er rusten i kølekanalerne.

 

Hvis du synes at en ny motor er for dyr, kan du alternativt overveje at købe en ny motorblok med topstykke (longblock), vandpumpe og tænding for ca. 22000 DKK og så genanvende brugbare dele fra den gamle motor, f.eks. ophæng, benzinpumpe, starter, generator og karburator hvis det er i ordentlig stand.

 

Sådan ser min motor ud idag - så god som ny:

 

nymotor.jpg

 

 

Held og lykke med dit projekt - det tegner allerede godt.

 

Peer

Link to post
Share on other sites

Den gamle motoren din så en del verre ut enn min gjorde, PeerA :nonod:

 

Har bestemt meg for å ikke spare inn på maskinering av motoren, så alt vil bli gjort profesjonelt, da mener jeg:

*Planing av topp

*Sliping av ventiler

*Fresing av ventilseter

*Trykk og vacuumtesting

*Planing av blokk

*Honing (evt. boring om nødvendig) av sylindre

*Polering (evt. sliping om nødvendig) av veiv

*Vektkontroll og evt. vektjustering av stempler og råder

 

I tillegg blir såklart alt av pakninger og lagere byttet, og alt blir gjennomgått og skrudd nøye sammen!

Jeg har alltid vært nøye med å holde ting rent og støvfritt når jeg jobber med motorer, og er heller litt for nøye enn litt for slurvete.

 

Håper jeg er mer heldig med min motor, enn du var med din PeerA :worry:

 

Ser forøvrig at du har ferskvannskjøling på din, hvor har du fått dette fra, og er det noe jeg burde vurdere sterkt?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hej Tomzern

 

Ja det er ferskvandskøling der er eftermonteret. Det er en Seakamp køling. Du kan købe den hos Marineshoponline.dk. Her kan du også købe alle mulige andre reservedele som du mangler. Efter at have købt en ny motorblok, satte jeg ferskvandskøling på. Hvis du sætter ferskvandskøling på en gammel maskine, skal du sørge for at få renset kølekanalerne for rust der ellers løsner sig - det gøres så vidt jeg ved med syre.

 

Billedet af min motor er sådan som den endte, selv efter at have skiftet topstykke, toppakning, slibning af alle lejer til overstørrelse, nye lejer og nye stempelringe - forinden var den faktisk ret pæn og helt uden rust - se billedet herunder.

 

img_0045_small.jpg

 

Det lyder som om du vil gøre alt det rigtige med motoren - men prøv at regne på prisen inden du går i gang - hvis ikke du kender ham der skal lave det (han kan lave det billigt), tror jeg ikke det kan betale sig. En ny 3.0 blok kan uden problemer erstatte din gamle 2,5.

 

Men held og lykke med Dracoen - og jeg håber også du har mere held med din motor end jeg havde.

 

Peer

Link to post
Share on other sites

Klart du må montere feskvannskjøling når du gjør motoren i stand som ny, mulig du kan finne noe hermartec, motor rommet ditt ble veldig fint, smart med grått, jeg har malt mitt hvitt, og all dritt synes veldig,får jo vasket ofte da,

Selv har jeg ikke montert tilbake sideplatene i motorrommet, etter at jeg hadde ut motoren sist, mye mer service vennlig, du får legge ut ferdigbilder i Bilder av Dracobåter når du begynner og bli ferdig

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig ikke beregnet å montere ferskvannskjøling, det blir dyrt nok som det er i år. Kan eventuelt kjøre dette året med sjøvann, og ta meg råd til ferskvannskjøling senere, eller er det en dum løsning?

 

 

Kostnadsmessig vil all maskinering av motoren totalt komme på rundt 5000-6000 NOK, så jeg får det billig!

 

Om jeg kjøper ny longblock, må jeg uansett ha ny manifold og riser etc, så tror at det jeg gjør nå blir en del billigere, så lenge blokka og toppen min er i såpass god stand at det er verdt å redde. Det får jeg endelig svar på iløpet av et par dager :thumbsup:

 

Takk for nyttige tips folkens!=)

Link to post
Share on other sites

Dumt og vente med og montere ferskvannskjøling,det blir et tynt lag med salt avleiringer i motoren for hver sesong, når du monterer ferskvannskjøling bør du også øke motortempraturen fra 60 til 82 grader, da vil saltet løsne, og kanskje lage problemer videre,det er så klart en sjanse og ta, men hvis du har tenkt til og beholde båten en stund,er dette en investering du garantert får tilbake ved videresalg, Har selv hatt mercruiser med saltvannskjøling,aldrig mer :lipseal: Ville heller latt være og lakkere båten første sesong kontra montere ferskvannskjøling, Lykke til videre :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hmm, da skal jeg se om jeg finner meg ferskvannskjøling til en overkommelig pris jeg. Har allerede vært inne på tanken om å droppe å lakkere båten i år, så det kan godt vente egentlig. Viktigste er å komme seg på sjøen, er det ikke?;)

 

Retro 32:

Jeg skal ta med meg oljepumpa til han som skal maskinere for meg, han kan mye om denne motoren. Om han ser på den og sier at jeg bør bytte, så gjør jeg det;) Takk for tipset:)

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

 

Her kommer en liten motorupdate! Var å fikk maskinert motordelene hos en jeg kjenner i går, så nå er delene klare til å monteres sammen! :thumbsup: Må bare få tak i lagere og pakninger:)

 

Her kommer noen bilder fra maskineringen for de som er motorinteresserte og lurer på hvordan dette utføres :smiley:

 

Topp demontert og klar for fresing av ventilseter:

IMG_06151024x768.jpg

IMG_06161024x768.jpg

 

Gode som nye:

IMG_06191024x768.jpg

 

Ferdigslipt ventil:

IMG_06201024x768.jpg

 

Blokka på planslipern:

IMG_06231024x768.jpg

 

Her slipes kantene på hullene midt i lagerbanene på veiva. Dette for å få oljen til å spre seg bedre i lagerbanene. En fin liten oppgradering for motorer som ikke har dette originalt.

IMG_06431024x768.jpg

 

Dette er maskinen som veiva er spent opp i! Den veier så lite som 5,5 tonn! :eek: :

IMG_06171024x768.jpg

 

En liten video av planslipingen av blokka.

th_MVI_0624.jpg

 

Video av sylinderhoningen. Dette verktøyet ligner ikke helt på biltema sitt honingsverktøy :lol:

th_MVI_0640.jpg

 

Og til slutt en videosnutt som viser polering av veiva:

th_MVI_0644.jpg

 

Syns selv det er litt morsomt å se hvordan ting blir gjort om man velger få det gjort ordentlig, og ikke med slipepasta og honeverktøy fra biltema som jeg vurderte forsiktig for en stund siden :tongue::blush:

 

Det var alt for denne gang, kommer snart tilbake med mer:)

 

Hilsen Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Har vært litt lat med jobbing på båten den siste tiden. Tror det er fordi jeg har vært veldig fiksert på motor og drev, og har veldig lyst til å få dette i orden før jeg setter igang med andre ting igjen! Har ihvertfall fått bestilt meg en god bråte med motordeler etter mye leting gjennom diverse firmaer på nettet både utenlands og i norge! Valget falt til slutt på et engelsk firma ved navn Trickett Marineproducts! De har vist meg enormt god kundeservice og kunne tilby meg alt jeg trengte bortsett fra lagere og stempelringer. I tillegg ble fraktkostnadene mye lavere enn fra USA.

 

Har da bestilt meg:

*Alle pakninger til hele motoren

*Manifold med endeplater, bolter og pakninger

*Riser med bolter og pakning

*Vannpumpe

*Eksosbelg (den mellom riser og drev påeinmåda)

*Drivreim

*Bensinfilter

*Tennplugger

*Termostat

 

Alt dette kom på ganske nøyaktig 5800,- inkludert frakt til norge. Norsk MVA kommer i tillegg da såklart, men det er da ingen upris, er det vel? :smiley:

 

Så da mangler jeg bare lagere og stempelringer! De kjøper jeg gjennom en kompis av meg som får fine rabatter på slikt her i norge:)

 

Gleder meg som en liten unge til å komme igang med motorbyggingen! Har et håp om å få begynt denne uken, evt. tidlig neste uke, men får se når disse delene dukker opp. Alt jeg vet er at de har forlatt tyskland på vei mot norge. Kjenner jeg tollen rett, så skal de vel ha delene der noen dager også, men vi får se :rolleyes:

 

Ellers har jeg fått kontakt med en som skal hjelpe meg med å bytte pakninger og simringer i øvre del av drevet mitt, og trykkteste det! Da vet jeg ihvertfall at det blir tett denne gangen :thumbsup:

 

Kjøpte meg polermaskin på biltema forrige uke også:

17-080_l.jpg

 

Prøvde meg med litt jotun rubbing på et lite område på den delen av båten som er verst :tongue:

Før:

IMG_07631024x768.jpg

 

Etter:

IMG_07651024x768.jpg

 

Ble da litt bedre, men må kanskje ty til røffere middel til å begynne med og polere hardere hvis jeg skal få det ordentlig bra? Noe å anbefale folkens? Har null peiling på fargerestaurering på båt, så tar imot tips med glede! :yesnod:

 

Jobbet litt mer med lakkfjerning på benkestøttene med speedheatern til'n far:

IMG_07051024x768.jpg

IMG_07061024x768.jpg

Effektive saker!

 

Dratt på med et strøk beis:

IMG_07731024x768.jpg

Resultatet blir så som så, men det får være ok i år ihvertfall!! :wink:

 

Skal oppdatere med masse bilder når jeg er igang med motorbyggingen! Virker som om mange av dere er spesielt interessert i motorbiten, så der skal jeg holde dere EKSTRA oppdatert! :thumbsup:

 

Hilsen Tomzern

Link to post
Share on other sites

Ble da litt bedre, men må kanskje ty til røffere middel til å begynne med og polere hardere hvis jeg skal få det ordentlig bra? Noe å anbefale folkens? Har null peiling på fargerestaurering på båt, så tar imot tips med glede! :yesnod:

 

 

 

 

autosol.jpg3M50417.jpg

 

 

 

3M er best synes jeg, men er dyr og kan være vanskelig å få tak i, mens autosol får du hvorsomhelst, og fungerer også veldig bra, bare pass på at det ikke går varmt når du rubber med maskin. Bruk skumgummipad og mye vann i en sprutflaske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...