Draco24styling Posted March 14, 2011 Share Posted March 14, 2011 Fint arbeide du gjør med motoren, men hvorfor har du ikke glassblåst/sandblåst delene før montering, vanskelig og få gjort dette skikkelig når motoren er sammenskrudd? Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 Du sier noe der Draco aq140, men årsaken er vel at jeg ikke har sandblåseutstyr tilgjengelig og ikke gadd å begynne å styre med det. Blir bare å gå over tilgjengelige områder så godt som mulig med stålbørste for hånd og på drillen, og så dra på med avfetting og motorlakk. Det blir som det blir, er ikke noe utstillingsobjekt dette her Har da fått gjort noe de siste dagene Har prøvd ut norpol rubbingen på akterspeilet, og litt på det orange for å se hvordan det blir, og det lover godt Rensket akterspeilet: Det gamle dracoskiltet var poppet fast i skroget: Borret ut disse popnaglene: Akterspeilet avfettet og klart for rubbing: Slik ble det: Tror det blir lækkert med en runde polering på toppen:) Gjorde også en liten test på det orange området som er verst på båten Før: Etter: Blir kurrant Fikk deler i posten i går! Nytt registerdeksel: Pakning til forgasser: Dette kom sammen med ny pakning til registerdekselet og ny pakning til å ha mellom transom og akterspeil:) Lakkerte dekselet: Maskerte over timingmerkene så de skulle være lette å se: Tok av det gamle: Skrapet pakning og monterte det nye: Monterte vannpumpen igjen, og termostathuset: Rensket pakningsflaten på termostathuset med denne: Og rensket inni termostathuset med denne: Fant fram ny termostat og pakning, og skulle montere: MEN så fant jeg ut at gjengene til skruene som festet lokket på termostathuset var gåene, så da måtte jeg borre opp til 10mm og gjenge opp med millimetergjenger Borer med 9mm i termostathuset: Ferdig gjenget opp: Da må jeg bare kjøpe bolter som passer:) Så monterte jeg forgasser! Startet med å fjerne pakning:) Forgassern ser ut som et skummelt smilefjes på undersiden Fjernet pakning, ikke fullt så skummelt smilefjes lenger Ny pakning plassert: Forgasser montert: Registerdeksel skal klargjøres til lakkering: Rensket for klistremerker og vasket med lynol, samt lett pusset over: Tok oljelokket også: TATAAA: Monterte oljepanna også! Lagt på fremre gummipakning med litt pakningsmasse i endene og under: Samme med bakre gummipakning: Og der var korkpakningene på sidene på plass også. Dro på litt fett på begge sider av dem før jeg la dem på plass: Og der var den montert:) Fikk hentet ny dørkeplate på lørdag også, så jeg kappet den til i dag Kappet av den stygge enden av platen: Kappet ut den lille dørkeplata: Også kappet jeg ut den store, og prøvde å legge de på plass for å se om jeg hadde målt riktig Heldigvis gikk det fint! Var og kjøpte alulister på bauhaus som jeg skal bruke på kantene av dørkeplatene, og i underkant av dashbord: Hva slags lim burde jeg bruke for å feste disse?? Et bilde av de gamle platene! Modent for utbytting? Og til slutt et par helhetsbilder av motoren! Begynner å ligne på noe nå da Mvh Tomzern Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 23, 2011 Author Share Posted March 23, 2011 (edited) Sånn da har jeg fått gjort litt mer med motoren Fikk tak i bolter til termostathuslokket, men hodene var for store: Så måtte frisere litt med vinkelsliper, det ble slik: Da var det bare å montere den Lakkerte bakplata til manifolden og monterte den: Montert riser og "luftfilteret": Litt gnikking og gnukking, pussing og lakkering senere: Montert dynamo med ny reim: Undertegnede med et forventningsfullt smil om munnen Byttet bensinfilter: Så var det frem med denne for å få motoren av stativet så jeg kunne montere svinghjul og svinghjulskåpa: Bolter på plass: Svinghjul på plass: Deretter monterte jeg kåpen og monterte motoren på pall: Holdt nesten på å glemme ny pakning på bunnpluggen : Klargjøring til prøvestart: Brukte no 3" rustfrie rør jeg hadde liggende fra gammelt av, for å føre eksosen vekk fra motoren! Gromt? Og til slutt!! :cool: Dette er sekunder etter absolutt første start. Filmet selve startingen også, men filen ble så stor, så jeg orker ikke å laste den opp nå. Den kommer senere Mangler forøvrig å justere tenning på motoren, det tenker jeg at jeg gjør i morgen! Også var det en liten oljelekkasje fra ventilløfterdekselet. Ellers så det og hørtes det greit ut Mvh Tomzern Edited March 23, 2011 by tomzern (see edit history) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Huy..............Dette er artig lesing sent på kvelden :) Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Veldig bra Tomzern Gratulerer med oppstart Link to post Share on other sites More sharing options...
hebbelille Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Dette ser jo meget låvende ut :) jeg kjøpte samme dørkplate til min 1700tl også. veldig gøy og lese i denne tråden, syn den led snora som du brukte til belysing i sidet rommet på båten ble veldig bra. Gleder meg til å lese og se videre i denne tråden. Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Fantastisk bra med sånne tråder :) Blir morro å se sluttresultatet. Du skrev forr at du fikk tak i instrumenter til 1350 med givere?? Er dette en butikk du handler fra eller ebay? Skal bygge om dashen i båten og tenkte på de samme instr :) Link to post Share on other sites More sharing options...
PeerA Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Rigtigt flot arbejde !! Inden du sætter motoren tilbage i båden bør du nok undersøge hvordan gummiet i ophængene har det - de er ret nemme at skifte når motoren alligevel er ude. Peer Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Gratulerer ja! Blir snart oppstart her i gården også Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Sjå der..!! Høres/ser heilt kurant ut ja Tomzern..!! Lykke te videre..!! Mvh janniz. Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Dette var rått Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 (edited) Takk for alle hyggelige kommentarer folkens! Det var virkelig gøy å få igang motoren Du skrev forr at du fikk tak i instrumenter til 1350 med givere?? Er dette en butikk du handler fra eller ebay? Skal bygge om dashen i båten og tenkte på de samme instr :) Driver faktisk å skal bestille målere nå om dagen, kan sende deg en pm når jeg har bestilt så kan du få vite pris osv:) Er fra ebay ja! Rigtigt flot arbejde !! Inden du sætter motoren tilbage i båden bør du nok undersøge hvordan gummiet i ophængene har det - de er ret nemme at skifte når motoren alligevel er ude. Peer Har tenkt på det! De er ikke sprukket, men de ser ikke kjempebra ut. Er det ikke egentlig en drittjobb å bytte dem? Ser for meg samme plunderet som med foringer på en bil jeg. Feil? Fikk justert tenning i dag! Det ble en annen låt med en gang gitt. Eneste er at ventilløfterne lager litt lyd, men det kan vel være fordi de er gamle? Eller kanskje jeg må etterjustere dem? Fikset også oljelekkasjen fra løfterdekselet med denne: La på en tynn stripe på begge sider av gummipakningen! Så ut som det var tett da jeg startet den igjen Etter jeg hadde justert tenning og kjørt motoren en stund, var det tid for motor-rens! Laget meg trakt Fylte på 4 liter ublandet motor-rens Det holdt akkurat til å fylle hele motoren:) Står egentlig at denne skal brukes i blandingsforhold 15-20%, men en kyndig kar jeg snakket med, sa at jeg burde bruke den konsentrert for å få fjernet mest mulig dritt og løs rust i blokka. så da ble det det Fikk også nytt hinge-pin tool i posten fra USA i dag: Fikk ut den ene hinge-pinnen, men før jeg fikk ut den andre sååååå Et litt bedre bilde av motoren på pallen til slutt: Har forresten også bestilt meg ny automatisk lensepumpe av typen Attwood Sahara 500! Kom på rundt 400,- med frakt fra USA Mvh Tomzern Edited March 24, 2011 by tomzern (see edit history) Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Takk for alle hyggelige kommentarer folkens! Det var virkelig gøy å få igang motoren Driver faktisk å skal bestille målere nå om dagen, kan sende deg en pm når jeg har bestilt så kan du få vite pris osv:) Er fra ebay ja! Låter helt supert. Kanskje bestille sammen? pm blir knall :) Link to post Share on other sites More sharing options...
step Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Fikk ut den ene hinge-pinnen, men før jeg fikk ut den andre sååååå Mvh Tomzern For mye Møllers tran Gratulerer med hel motor. Link to post Share on other sites More sharing options...
loix Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 rett og slett jævlig bra jobba Tomzern, nå blir det en herlige dager på sjøen til sommern Gleder meg til og se båten ferdig Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 rett og slett jævlig bra jobba Tomzern, nå blir det en herlige dager på sjøen til sommern Gleder meg til og se båten ferdig hehe, hyggelig å høre Gleder meg til å se båten ferdig selv jeg, hehe;) Håper på mange deilige turer ja! Step: Takk for det:)Er nok ikke møllers tran som forårsaket det der nei desverre Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik K Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Morro lesning og mye godt arbeid. Har selv kjøpt en 1700 tl som jeg venter på å få hjem nå. Draco-skiltet... Skal du ikke montere det igjen? Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Morro lesning og mye godt arbeid. Har selv kjøpt en 1700 tl som jeg venter på å få hjem nå. Draco-skiltet... Skal du ikke montere det igjen? Takk takk:) Sideskiltene fulgte ikke med og bakskiltet var i såpass dårlig stand at det desverre ikke var mulig å få pent igjen, så jeg har kjøpt meg emblemer som jeg skal ha på isteden. Vet ikke om jeg skal ha "draco" eller båtens eventuelle navn bak, men på sidene skal det stå draco med sort skrift Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Gratulerer med sammensatt motor, nå er det bare resten igjen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Ligger ikke på latsiden du Tomzern, blir bra dette her tenker jeg, morsomt at det stadig er flere som skaffer seg klassiske Dracoer, husk og legge inn bilder i Bilder av Dracobåter tråden Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik K Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Ligger ikke på latsiden du Tomzern, blir bra dette her tenker jeg, morsomt at det stadig er flere som skaffer seg klassiske Dracoer, husk og legge inn bilder i Bilder av Dracobåter tråden Disse båtene er jo rett og slett nydelige på vannet, så valget var lett for meg:) Er det noen av dere som vet hvor jeg kan få tak i badestige til å ha bak på min draco? Jeg velger å ha "DRACO" i akterspeilet tror jeg, og navet bakerst på hver side av båten. Valgte å døpe båten "Frigg" vi da... Skal lage en egen tråd når båten kommer (krysser fingrene for neste uke) I mellomtiden koser jeg meg med denne tråden :) Link to post Share on other sites More sharing options...
tomzern Posted March 26, 2011 Author Share Posted March 26, 2011 Og DER kom nedturen :headbang: Skulle ned i dag og kjøre ut motor-rensen av blokka. La merke til at det hadde rent ut en slags væske på gulvet, men kunne ikke se noe fra motoren, så tenkte det ikke var noe spesielt... Skrudde på vannkrana, og fant fort ut hvor den væsken jeg fant på gulvet kom fra!! Omtrent midt på blokka, litt oppunder manifolden stod vannspruten ut gjennom en cirka 1,5 cm lang sprekk Forsåvidt bedre å finne det ut nå, enn når motoren var i bruk på sjøen, men F*** heller altså Vi får se hva som skjer nå, jeg må vel ut å lete etter ny shortblock/longblock tenker jeg. Skal høre med et firma i drammen som visstnok er spesialister på å tette sprekker i støpejern, men om jeg gjør det, hvor lang tid tar det før neste sprekk dukker opp? Dette var en stor skuffelse for meg, men prøver å holde motet oppe så jeg ikke mister pågangsviljen min helt! Om noen har tips til hva jeg kan gjøre angående motoren så tas det imot med stor takk! Mvh Tomzern Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Forsåvidt bedre å finne det ut nå, enn når motoren var i bruk på sjøen, kjipt men sykt mye bedre enn når alt er montert inn i båten. Link to post Share on other sites More sharing options...
PeerA Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Sikke noget lort !!! - Jeg føler med dig, jeg tror jeg præcist ved hvordan du har det - har jo selv været der. Jeg tror at den bedste (og billigste) løsning er nok at købe en longblock, for så at bruge alle delene fra den gamle motor. Peer Link to post Share on other sites More sharing options...
loix Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 ææææ den er kjip jeg føler med deg, håper det lar seg ordne rimelig greit da Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now