Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Jess, da får jeg vel prøve å komme ajour her, og legge ut resten av det jeg har gjort frem til dags dato:)

 

Glemte forresten å nevne en liten nedtur jeg hadde! Da jeg kom ned i verkstedet et par dager etter jeg hadde fylt olje på drevet og starta opp dråget, så fant jeg all giroljen på gulvet under drevet gitt :rolleyes: Det hadde faktisk rent ut så mye at det hadde greid å kravle seg hele veien til sluket 2 meter bortenfor drevet..

IMAG0421.jpg

IMAG0422.jpg

Hva skal man si om dette da mon tro? :worry:

SAM_0909.jpg

Ser ut som det har rent mest ut ved propellen, men også fra girstag-gjennomføringen.

Kan også se ut som det har blandet seg vann i giroljen, det er vel ikke helt heldig etter hva jeg har forstått. Tenker å bestille alle oljetetninger til drevet, men tror dere dette holder?

Må vel åpne drevet og se på tilstanden inni først, men jeg vet ihvertfall at det funket fint både fremover og bakover den ene gangen jeg hadde dette igang.

 

Så tilbake til motoren:

 

Tror muligens det har vært en liten lekkasje i eksosmanifolden! :crazy: :

SAM_0917.jpg

 

Og kanskje en ørliten lekkasje her også :eek: :

SAM_0928.jpg

 

Snakk om dårlig vedikehold a gitt! :nonod: Men nå skal det bli andre boller for denne stakkars Dracoen;)

 

Begynt demontering av motor:

SAM_1082.jpg

SAM_1081.jpg

 

Tatt av toppen med manifold:

SAM_1087.jpg

 

Mutterne som festet manifolden så ikke ut som muttere lengre, og var helt umulige å løsne på, så da måtte jeg ty til vinkelsliperen:

SAM_1090.jpg

 

Etter en liten stund, og 3 oppbrukte kappeskiver:

SAM_1092.jpg

 

Dette var jeg nervøs for, men heldigvis løsnet de avkappede pinneboltene veldig greit! Det var bare EN som var litt kranglete, men den kom til slutt etter litt røff varmebehandling:

SAM_1097.jpg

SAM_1099.jpg

 

Fant forøvrig også flere hull i manifolden, så den var moden for utskifting! Rart jeg fikk liv i driten i det hele tatt :rolleyes: Det eneste jeg fikk vite om motor da jeg kjøpte båten, var at den startet og gikk sist de prøvde, så jeg tenkte det ikke kunne være så alt for gærnt da! Vel vel

 

Toppakningen viser også tegn til slitasje:

SAM_1085.jpg

SAM_1084.jpg

Ser også antydning til rust i sylinderne, men dette hadde nok vært mye verre hvis båten ikke hadde gått i ferskvann siden 1994!

 

Noen som kan svare meg på hva denne saken som stikker ut av blokka er?

SAM_1103.jpg

 

Mer bilder etter middag;)

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var middagen ferdig! :smiley:

 

Som nevnt i en tidligere post, så leverte jeg toppen til en kompis for trykk/vakuumtesting og planing:

 

Spent opp for å trykktestes:

IMAG0049-1.jpg

IMAG0048-1.jpg

 

Her har han koblet på trykkluft som kjøres gjennom kjølekanalene i toppen for å sjekke om det fins sprekker:

IMAG0050.jpg

 

Det viste seg at toppen var fri for sprekker, men ventilene var utette. For å prøve å spare litt penger, har jeg kjøpt meg slipepasta og sugekopper for å prøve å få det tett på egenhånd=) Bilder av dette kommer senere!

 

Planing:

IMAG0080.jpg

IMAG0081.jpg

 

Toppakningen hadde visst "gnaget" litt på toppen, så den måtte planes ganske mye pga. skjevhet og spor etter pakninga:

IMAG0082.jpg

 

Og så til slutt en ekstra runde i delevasker for å få den ren og "pen":

IMAG0083.jpg

 

I morgen kommer han kompisen min for å ta en nærmere titt på bunndelen med meg, så jeg får en tilstandsrapport på den også! Håper for guds skyld at den ikke er så ille

 

Velvel, nå har jeg vel så og si fortalt dere alt som er å fortelle så langt!

 

Hyggelig om folk gidder å slenge inn litt kommentarer og komme med innspill da, det er jo hovedårsaken til at jeg lager denne tråden:) Så jeg kan bli klokere og mer motivert, og dere skal få litt interessant (forhåpentligvis) lesestoff! :yesnod:

 

HOHO :santa:

Link to post
Share on other sites

Her har dere en videosnutt fra da jeg startet motoren! Gikk overraskende pent utifra hvilken tilstand den var i syns jeg. Man hører jo såklart den smellinga da, pga. hullene i eksosmanifolden og belgen.

 

th_SAM_0746.jpg

 

Trykk på bildet for å se video!:)

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige kommentarer=)

 

Den messingtappen er krane for å tappe av vannet i kjølekappen i blokken.

 

Den mangler jo litt av selve kranen.

 

Smaapala

 

Jasså, men da vet jeg det:) Supert, takk!:)

 

Pratet med en drevguru i dag! Han skal få se på drevet mitt like over nyttår, så da er det vel bare å forberede seg på en kostbar affære der også tenker jeg=/ Det positive var at han sa han kunne skaffe meg billige deler til både motor og drev når den tid kommer:) Har egentlig allerede funnet en bra pris på deler til motoren hos et engelsk firma ved navn Trickett Marineproducts. Vi får se hva som blir billigst!:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange drevguruer, pass på at vedkommende vet han hva han driver med, det er en del vesentlige forskjeller mellom Alpha/Bravo og ditt MC1 drev.

 

Det ser ut som for meg at Sarpsborg motor er billigere på standard deler og pakninger til GM 153 enn den siden du viser til, selv før Norsk mva. og levering til Norge legges til på prisene til den siden.

Dersom du ringer de direkte og handler litt stasj så får du også sikkert borti 20% rabatt hos Sarpsborg motor.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal slipe ventilene kan du feste en boremaskin/batteridrill og feste på ventilsksftet,

begynn med grov slipepasta senere fin type og lav hastighet frem og tilbake, husk å olje inne i ventilstyringen..mens du er på gang kan/bør du slipe vekk ujevnheter inne i innsugskanalene med en hardmetellfres

 

mvh ketil

Link to post
Share on other sites

Ang. den knekte finnen din. Den kan bidra til dårligere styrerespons, samt at propellen nå ligger blittet. IKKE sveis. Varme sprer seg skummelt kjapt i aluminium. Da må drevet demonteres helt først :nonod: en jeg kjenner lagde en liten bit aluminium oglimte den fast med Sika. Forbandt den delen medd tynnplate på hver side. Og det funket. Det var på en gammel 80 hk Chrysler påhenger. Hang fortsatt fast etter div testing i 35 knop :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...IKKE sveis. Varme sprer seg skummelt kjapt i aluminium. Da må drevet demonteres helt først

 

Sika faktisk, den var ny, men funker sikkert. Ikke noe jeg ville gjort men!

Det er ikke noe problem å sveise på ny finne, jeg gjør dette flere ganger i året uten problemer. Ny finne for påsveising kjøpes fra nærmeste Mercruiser forhandler, ettersom de leveres som orginal del.

Litt usikker på MC1 drev sånn i farten, og hvilken finne de bruker, men delenummeret til Alpha One er ihvertfall - Quicksilver #90185A1, og prisen bør ligge rett under en båtlapp, men denne kan ikke limes på med sika!

Når slike skal sveises på er det ikke nødvendig å demontere drevet, men det bør være olje i det nedre huset for å beskytte tetningene til propellakselen, ellers er det rett frem å sveise det på med TIG!

 

Du får også diverse "finnebeskyttere" som kan skrues eller limes på for å beskytte styrefinnen, og disse brukes ofte for å skjule en knekt finne.

 

 

Orginal Mercruiser styrefinne for påsveising!

%21BQU,MUgBWk%7E$%28KGrHgoH-CMEjlLl0rDjBJ4QUdhMf%21%7E%7E_12.JPG

 

Skeggard finnebeskytter!..................................Skeg Shield finnebeskytter!

ee1a_12.JPG%21C%21VsGdwEGk%7E$%28KGrHqZ,%21jIE0G46bj8TBNCj-PlMFg%7E%7E0_12.JPG

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. den knekte finnen din. Den kan bidra til dårligere styrerespons, samt at propellen nå ligger blittet. IKKE sveis. Varme sprer seg skummelt kjapt i aluminium. Da må drevet demonteres helt først :nonod: en jeg kjenner lagde en liten bit aluminium oglimte den fast med Sika. Forbandt den delen medd tynnplate på hver side. Og det funket. Det var på en gammel 80 hk Chrysler påhenger. Hang fortsatt fast etter div testing i 35 knop :yesnod:

 

Well well, hvis jeg først skal fikse dette så tror jeg ikke det blir med sika og tynnplate, men takk for tipset :wink:

 

Skal sjekke ut de finnebeskytterne Adeneo, det hørtes ut som en ganske grei løsning siden jeg ikke mangler så forferdelig mye av finnen min!:) Ellers har jeg pratet med en jeg kjenner som driver mye med reparering av undervannshus, men han var innstilt på å å lage den delen som manglet selv. Må da være mye enklere å kjøpe en ny finne og sveise på, mtp. riktig fasong etc.

Kanskje han bare vil tjene litt ekstra :confused:

 

Finner vel ut av det, dette er uansett ikke førstepri. Må få drevet tett først:P

 

Begynte å titte på ledningsnettet i båten i går forresten! Har tenkt til å kvitte meg med alle åpne kabelsko-koblinger i motorrommet (ja, det er en del av dem) og loddeskjøte med krympestrømpe med lim i isteden! + og - fra batteriet blir lagt opp langs veggen istedenfor nedi kjølen, som du sa Adeneo. Muttern til plusskabelen på startern var HELT bortrusta omtrent, så det er mulig at isolasjonen på plusskabelen ikke har vært helt god!

 

Tenker også å få lagt nye hoved + og - frem til sikringspanelet av litt større kvadrat enn de som går gjennom motorledningsnettet. Syns de ser litt spinkle ut :worry:

 

Jo, også lurte jeg på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt et brannslukkingsapparat som passer til å montere på det originale slukkesystemet i draco'n. Vil gjerne ha dette til å virke igjen!:)

 

Ha en STRÅLENDE JULAFTEN alle sammen :cheers:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Herlig tråd om en av mine barndoms drømmebåter :yesnod:

 

Morsomt å følge med - særlig er jeg interessert i motordelen. Her kan jeg ingenting og det er morsomt å se og lese beskrivelsene.

 

Hyggelig at du syns det Bitteliten! Kommer mer bilder og lesestoff i romjula!:) Bare spør hvis du lurer på noe angående prosjektet! Jeg syns bare det er gøy med folk som er nysgjerrige! :thumbsup:

 

Ha en fin jul!

Link to post
Share on other sites

Ett par andre tips!

Du bør skifte den nedre girvaieren når du først har tilgang, denne er det typisk problemer med fordi den begynner å gå tregt, selv om din ser ut til å være i grei stand!

SAM_0926.jpg

 

Kjenn etter slakk i styrearmen, typisk feil som er vanskelig å fikse uten å ta av transomfestet, da det sitter en foring inni der som blir slitt! Den rustne delen som går ifra mutteren og "ut av båten" trykkes opp/ned for å kjenne etter slakk! Også ett typisk lekkasjepunkt når slitasjen blir stor nok!

SAM_0928.jpg

 

Pass på at støtstenger, vipper og løftere kommer tilbake der de var, ettersom det kan føre til unormal slitasje når brukte støtstenger settes sammen med annet brukt vippetøy i en annen rekkefølge enn det har vært tidligere!

SAM_1081.jpg

 

Ellers er det ikke noe hokuspokus ved å bygge motor, men renslighet og system er de to viktigste tingene. Pass på alt er rent, slik som oljegallerier og andre steder som kan være vanskelige å komme til, og pass på at alle brukte deler som kan ha slitasjespor osv. settes tilbake på akkurat den plassen de ble tatt av fra!

 

Ellers har jeg pratet med en jeg kjenner som driver mye med reparering av undervannshus, men han var innstilt på å å lage den delen som manglet selv. Må da være mye enklere å kjøpe en ny finne og sveise på, mtp. riktig fasong etc.

Kanskje han bare vil tjene litt ekstra :confused:

 

Jo, også lurte jeg på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt et brannslukkingsapparat som passer til å montere på det originale slukkesystemet i draco'n. Vil gjerne ha dette til å virke igjen!:)

 

Ha en STRÅLENDE JULAFTEN alle sammen :cheers:

 

Det er ikke noe i veien for å sveise på en alu bit og så slipe denne til, det er ikke så mye arbeid, og blir sannsynligvis ikke noe dyrere.

Når bare tuppen er borte, slik som på ditt drev, så kan det være en grei løsning det, men jeg skifter stadig noen finner, og har derfor nye finner liggende, og når jeg skal skifte en såpass stor tupp som på ditt drev, eller hele finnen, så er det mye enklere for meg å bruke en ferdig finne, og heller bare kutte av tuppen på den nye, i stedet for å begynne å slipe alu biter til de passer.

 

Jeg regner med du snakker om det gamle orginale systemet som var i de fleste Draco'er (men ikke alle), med en liten Halon beholder og rør bak til motorrommet?

Jeg har en slik gammel Halon beholder som er full, men den er ikke til salgs, og jeg ikke hvor du får kjøpt noe som passer på de gamle Halon rørene heller, men jeg ville tro at det eneste du får til å gå igjennom de rørene som fortsatt er lovlig er CO2.

PS: hvis du har den gamle Halon beholderen, så vær forsiktig med den, det er en grunn til at det ikke er lov å bruke Halon lengre!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir nok bra, har lik båt selv,men med vp i stedet, motoren din passer båten bra, synes du burde bygge om til ferskvannkjøling når du først er i gang, ang ledningene i båten, er det kanske greit og bytte ut alt, har selv gjort dette,og er glad for det, på min båt var det montert en sikkerings tavle under dekk og ledninger på kryss og tvers (orginalt tror jeg)

Båten er veldig stabil og tåler mye sjø, lykke til videre, denne tråden kommer jeg til og følge med på, god jul :santcheer1:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Takk for et flott innlegg Adeneo!

 

Angående støtstenger så må jeg ærlig innrømme at de er godt blandet allerede Vippearmene har jeg ikke tatt av enda, så de sitter på riktig plass, og skal passe på at resten også blir satt der de var. VET at dette er en uskreven regel når det gjelder motorbygging, og jeg har på tidligere motorbygg vært veldig påpasselig på både renslighet og rekkefølge på deler, men tenkte ærlig talt ikke at det hadde så mye å si på akkurat støtstengene :crazy: Får håpe det går bra da :thumbsup:

 

Angående den girvaieren så tror jeg egentlig den er i god stand. Gass/girspaken går utrolig lett i begge retninger, og alle vaierne beveger seg som de skal.

 

Slakk i styrearmen tror jeg det er en del av. Kunne bevege drevet bemerkelsesverdig mye uten at jeg flyttet på rattet. Kommer dette pga den foringen du snakket om? isåfall skal den byttes! :yesnod:

 

Ja, det er kanskje halon som har vært der originalt ja. Da er det kanskje like greit bare å drite i det da, og heller ha et inntakt brannslukkingsapparat i båten? Hadde vært betryggende å ha det systemet oppe å gå da, det er jo ganske genialt!

Har ikke den gamle beholderen nei, hehe;) Kanskje det går an å få tak i en CO2 beholder som passer?

 

Edit: Får se hva jeg gjør med ledningsnett Draco AQ140, men i utgangspunktet ser det ikke så ille ut i min båt! Trenger bare å få ryddet opp skikkelig under dashbord og bak i motorrom. Resten ser greit ut.

 

Gleder meg veldig til å få båten på sjøen! Tror og håper det blir en båt jeg kan ha og kose meg med i flere år!:)

 

Hyggelig at du vil følge med på tråden min! God jul :santcheer1:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen:)

 

Ingen spennende oppdatering denne gang. Lurer på et par ting:

 

Noen som vet hvilken farge som er på skroget på båten min? Se på bildene på første side. Dette er båtens originale farge under fenderlist, og jeg skulle gjerne funnet meg en topcoat som har en farge som er så nærme som overhode mulig. Er "musling" lik?

 

Ellers fikk jeg nytt ratt til jul, men styresnekka mi har selvfølgelig helt spesiell firkanta kon innfestning. Noen som vet om jeg kan kjøpe ny styresnekke med standard rattinnfestning som vil passe overens med vaieren jeg har i båten? Eller må jeg bytte vaier og hele pakka da? Akkurat dette klarer jeg nok å finne ut selv, men tenkte hvis noen visste så hadde det vært greit:)

 

Håper alle har hatt en strålende jul og ser frem til et nytt år :santcheers:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken farge som er på skroget på båten min? Se på bildene på første side. Dette er båtens originale farge under fenderlist, og jeg skulle gjerne funnet meg en topcoat som har en farge som er så nærme som overhode mulig. Er "musling" lik?

 

http://www.boatinfo.no/

 

Se om du finner noe under teknisk/fargekoder på den siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...