Jump to content

2x minus til ***firmanavn slettet***


erlinggr

Recommended Posts

håper ikke jeg å Finnmarken er de eneste som bryr seg om prisen å service blandt verkstedene

 

Ikke glem kvaliteten. Jeg mener at pris og service er viktig, men at man også godt kan betale litt ekstra for at arbeidet utføres riktig og fagmessig.

 

Forøvrig synes jeg deleprisene her i landet er langt verre enn timeprisene på utført arbeid. På utført arbeid går tross alt en hel del av beløpet til staten, driftkostnader og den ansatte. Det blir ikke så mye igjen av en timepris på 1000,- til verkstedet, at det er noe bli rik av, forutsatt selvfølgelig at verkstedet betaler normal timelønn og alle de avgifter og skatter de er pålagt.

Link to post

Jeg må bare få legge til at mitt innlegg som "finnmarken" sakset var veldig satt på spissen og med et noe humoristisk tilsnitt, men også med et snev alvor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette bekrefter vel bare holdningen du har til dine kunder, og jeg er veldig glad jeg ikke er en av de, noe du sikkert er også siden du foretrekker naive kunder :cheers:

Om jeg måtte velge mellom disse to alternativene valgte jeg den. Ikke kan jeg være overpriset på grunn at kundene går ikke andre steder og er 100% tilfreds. Men naiv kunder foretrekker jeg ikke og tror du blir ikke kunde hos meg :saint:

Link to post

For det første skal man være varsom med å henge ut bedrifter på bakgrunn av enkeltopplevelser man har. Husk at om man søker på google på et firma, så vil innleggene her vises som treff. Selvfølgelig kan man fortelle om opplevelser, men en sak har alltid to sider. Den som presenterers her er ensidig og tar utgangspunkt i kun trådstarters opplevelse av å bli avvist.

 

Nå kan man ikke forvente at man skal få topp prioritet når man ringer på telefonen til et firma/ butikk. Husk at det kan stå folk foran skranken som har ventet lengre enn deg i køa. At du blir avspist med ett svar du ikke er fornøyd med, ja så kan det være en grunn til det.

 

Tenk litt over hvordan man presenterer sitt problem og hva man vil ha hjelp til. Hvilken service man får, legger man mye opp til selv. Dette handler om komunikasjon, og der er det mange som har mye å lære. -både kunder og ansatte.

 

-Det å latterliggjøre noen her på forumet fordi det forekommer skrivefeil i innleggene, er vel å stille seg på et lavmål.

Link to post

akseptere et helt annet servicenivå? Det er jo de som skriver at for å holde seg inne med verkstedet sitt smører de alltid på litt ekstra...

Det er ikke sånn at vi betaler ekstra, men vi betaler det de skal ha, og ikke leter etter billigere for alltid å spare noen skarve hundrelapper.

De kundene som ikke pruter og gnager om pris vil selvfølgelig være mer attraktive å ha på lista si. :yesnod:

Link to post

 

Noen her er jo så hovmodige å kjepphøye at man kan bli kvalm :puke: Men for all del noen er villige til å betale det jeg kaller blodpris for både arbeid å deler, at visse da tror delene er gullforgyldt å arbeide er av en annen klasse kan de jo fortsette drømme om.

 

 

Jeg oppfatter ikke folk som kjepphøye, og at du blir kvalm, bør du vel gå til en lege med.

Det er ingen her som liker å kaste penger ut av vinduet, men det er en sannhet, at hvis man betaler en mekaniker det han skal ha for jobben, så vil han antagelig hjelpe deg før "gnukkingen" neste gang.

Dette vet alle som lever av å jobbe for andre folk! :smash:

Link to post

Jeg oppfatter ikke folk som kjepphøye, og at du blir kvalm, bør du vel gå til en lege med.

Det er ingen her som liker å kaste penger ut av vinduet, men det er en sannhet, at hvis man betaler en mekaniker det han skal ha for jobben, så vil han antagelig hjelpe deg før "gnukkingen" neste gang.

Dette vet alle som lever av å jobbe for andre folk! :smash:

 

Gjør legen noe med slike mennsker altså? :smiley: hjelpe før gnukking som betyr? Lever av å jobbe for kunder jeg :wink:

Link to post

Servicemannen ser ut til å være et eksempel på det. Håper jeg tar feil, men når det gis et inntrykk av at man er til bry fordi man spør om hva ting vil koste, da er noe feil.

Saken er at jeg har mer viktig med timen å gjøre en å fiske oppdrager som tar stor ufakturerbar tid. Om jeg skal være høflig og gi pris på alle henvendelser jeg for bør jeg øke timeprisen til å få dem inntekter firma trenger. Mens jeg har nokk oppdrager fra betalingssterke kunder som ønsker større oppdrager tar jeg dem. Men om kunden finnes i mitt kunderegister gjør jeg de han ønsker, utfører også tinger jeg skulle ønske å kunne unslippe.

Mine kunder veit dem for topp service til riktig pris og de tilfredstiller begge partnere.

Jeg har vært i bilbransjen før i tida og der holde jeg meg langt vekk fra den markeden fleste verksteder er inne på. Grunnen til de er at jeg har kompetanse til å gjøre de.

 

Om min innstilling ødelegger hele norske båtmarkeden ligge problemet hos den, ikke hos meg.

Link to post
Du sier skriver, og ikke mener.

Ror litt nå kanskje???????

 

Trenger ikke å ro jeg vettu, har motor jeg.

 

Nederst på forrige side har jeg beklaget så mye til Servicemannen dersom det på noen måte ble oppfattet som om jeg ikke klarer å lese det han skriver, noe som sikkert kan forsterkes ved at jeg spøkte med en skrivefeil han hadde i innlegg nr. 41. Poenget var ikke å utsette Servicemannen for undødvendig stigmatisering, men kun å komme med en vits i det første inlegget, og i det andre var poenget at jeg ikke forstår det han skriver, jeg klarer helt fint å lese det som står, jeg har kun problemer med å forstå det, som forklart tidligere.

 

Med fare for å gjenta meg selv, kan jeg godt beklage til Servicemannen igjen jeg, og det var ikke meningen å støte han.

Link to post

Legen kan få vekk kvalmen! Hvis du vil ha den bort da :yesnod:

En gnukking er en som ikke klarer å betale det folk skal ha for en vare eller tjeneste!

 

En som ikke kan betale vil en mekanikker aldri jobbe for :wink: Dessuten syns jeg syndt på folk som ikke klarer noe selv, men er vel aldri for seint å lære da :flag_bp:

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post

Vel, for min del så blir dette en utrolig merkelig diskusjon. Selvsagt betaler man det verkstedet skal ha for jobben. Greit nok også å betale det han skal slik at han kan hjelpe deg en annen gang også.

 

For min del så handler dette om at verksteder svært ofte gir prisoverslag, men når arbeidet er gjort så kommer realitetene fram. Dersom disse "realitetene" avviker veldig fra prisoverslaget, noe mange har opplevd flere ganger, så må det jo være lov å reagere.

 

For meg er det i allefall sånn at dersom jeg skal ha noe gjort i båten og får et prisoverslag på 30 000,-, så er det for meg relativt mye penger. Dersom jeg da opplever at regninga er på 60 000,- så får jeg et problem. Egentlig får jeg to problem. Det ene er åpenbart og det er at jeg må fremskaffe 30 000 ekstra. Det andre er at jeg har problemer med å godta den typen behandling. Jeg sliter ganske enkelt med å finne meg i at noen tror de bare kan fakturere 30 000,- ekstra sånn uten videre. Men ikke minst så sliter jeg med troverdigheten til verkstedet. Hva er problemet deres? Tør de ikke si hva det vil koste, eller klarer de ikke beregne hva det vil koste? Eller hva er det?

 

Må til slutt bare presisere at dette ikke har noe med det nevnte Kroksrud å gjøre....

Link to post

Om min innstilling ødelegger hele norske båtmarkeden ligge problemet hos den, ikke hos meg.

 

Å der har vi det igjen. Jeg klarer fint å lese hva du skriver, men du mener da virkelig ikke dette, du oppleves som en oppegående fyr i andre tråder.

 

Hvis jeg har forstått deg riktig så mener du at dersom din instilling skulle ødelegge hele båtmarkedet, noe som selvfølgelig er svært lite sannsynlig, men alikevel, så er ikke problemet deg og din instilling, men instillingen til alle de andre tusenvis av mennesker som er i samme bransjen.

 

Mine kunder veit dem for topp service til riktig pris og de tilfredstiller begge partnere.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg misforstår, eller at du formulerer deg litt dårlig, da det er tydelig at du yter en mye bedre service til dine kunder enn det som det kanskje kan virke som i en del av inleggene dine. Jeg gidder forøvrig ikke diksutere dette mer, da du får drive slik som du vil, og dersom jeg ikke forstår det, så er det mitt problem.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Noen jobber er veldig vanskelig å prise, og da må man gi et ca. overslag.

 

Dette er jeg enig, men i henhold til håndverkertjenesteloven skal ikke prisen overskride det oppgitte beløpet med mer en 15%, da skal i såfall arbeidet avsluttes og kunden kontaktes før man går videre. Slik sikrer man at prisoverslaget ikke overskrides for mye. Dette vet sikkert du som er rørlegger!

Link to post

Klar over det. Ifbm. at den ene gearkassa på båten min fikk lekkasje etter at jeg kjørte på en stokk i sommer, skulle forsikringsselskapet ha et prisoverslag for jobben med å reparere dette. Det var ingen som turte å gi en pris på den jobben, fordi det er så knotete og trangt.

Da er vi som privatkunde prisgitt mekanikeren i forhold til tidsforbruk etc. Der kommer også fordelen med å ha en fast mekaniker, for det vil høyst sannsynligvis bli riktig pris til slutt, da vi er fast kunde hos dem. Det er ikke sikkert velvilligheten er så stor hvis man hver gang man skal ha noe derfra gnager om prisen. :cheers:

Link to post

Fremtiden er bedrifter uten personer som deg :flag_bp: Service innstilte altså.

Får nesten vondt av arrogansen å uviten din... Service vet du hvertfall ikke hva er engang.

 

 

Hvis jeg har forstått deg riktig så mener du at dersom din instilling skulle ødelegge hele båtmarkedet, noe som selvfølgelig er svært lite sannsynlig, men alikevel, så er ikke problemet deg og din instilling, men instillingen til alle de andre tusenvis av mennesker som er i samme bransjen.

 

Var de ikke noe sånn FM 8-12 mener de er? Sikkert er noen flere her lignende han, kan ikke være eneståene eksempel av de rasen.

Link to post

Mener fortsatt det jeg sa: Service er det som fanger kunder :wink: Dine utsagn forteller at service er ikke det du driver med. Kan hende du mener det men arrogansen du gir til trådstarters prob tilsier noe annet. Er ikke bare jeg som nå har spådd at bransjen kommer til å bli konkuransedyktig de neste ti år når flere kommer på bane :smash: Dessuten er det heldigvis folk i bransjen som ikke er som deg

Link to post

Det var fint Kaptein ØL. Og til tross for det jeg har skrevet tidligere i denne tråden, så er jeg enig med deg. Kvaliteten på arbeidet er det aller viktigste. Selvsagt er det mye viktigere enn prisen. Hvor finner jeg denne Servicemannen? Jeg betaler nemlig gjerne høy timepris jeg dersom arbeidet er av svært høy kvalitet.

 

Men to ting: Denne diskusjonen handler vel egentlig om høy pris og dårlig service. Servicemannen gir overhode ikke inntrykk av at han bedriver noe annet enn nettopp det. Men som sagt tidligere så håper jeg at jeg tar feil :flag_bp:

Link to post

Er ikke bare jeg som nå har spådd at bransjen kommer til å bli konkuransedyktig de neste ti år når flere kommer på bane :smash:

Den må du forklare nærmere for trenden er jo motsatt. Mindre bedrifter kjøpes opp og de ansatte flyttes til større anlegg slik at det er mulig å jobbe under ellers normale arbeidsforhold.

 

Rekvisita til båter og diverse nips selges jo også gjennom større selskaper og jeg har vanskelig for å tro at det blir flere de kommende årene.

Link to post

Blir nok mange større verksted som vil slite frammover.

Netthandel har jo blir meir og meir vanlig. Og når man kan kjøpe deler for 12000 hos sin lokale VP forhandler, eller 6500 fra sverige, så blir en del av livgrunnlaget for mange forhandlere- uttynnet her i Norge.

Da må en gjerne helst oppsøke bakgårdsverkstedet for å få gjort jobben også, siden det store verkstedet nede på brygga nekter å jobbe med kunde-medbragte deler. Og med tanke på at ein del motorer må overhales etter 1000 til 2000 timer, og heller ikkje dekkes av garanti i sin enkelhet....ja da forsvinner poenget med kostbare reparasjoner og merkeverksted. Dårlig kvalitet koster også....

 

Siden tråden var avsporet alikevel....

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...