Jump to content

2x minus til ***firmanavn slettet***


erlinggr

Recommended Posts

Jeg har hatt en selsom opplevelse med et firma som jeg hadde hørt mye positivt om. Det hele startet for en uke siden da jeg som nybakt båteier kjøpte min 29 fot seilbåt - 81-modell. L-29, en danske.
Mitt første møte med det maritime var at propellen falt av!!! Jeg visste omtrent hvor, og dykker til kr 2.000 be sendt ned - resultatløst. Mandag morgen ble ***firmanavn slettet***  ringt opp - ny propell, ja det kan ordnes. Foldepropell, ja det kommer på ca kr 10.000. Jamen hos annen forhandler får jeg en til kr 7.000. "Det må være før moms det da" kom det tørt. Her tok de feil.
Propell ble innkjøpt fra annet sted, selvfølgelig!
Heiste omsider opp båten for å sette på marinaens garantert blankeste propell, da så jeg årsaken til mitt tap - akslingen var så tærer at det ikke var gjenger igjen :( - forrige eier hadde glemt bagatellen som heter anode.
jeg ringer min propellforhandler - ja kan skaffe aksling til mandag :( Pris: kr 1471. ***firmanavn slettet*** - ja, den kan jeg skaffe i dag. Pris: sånn 2-3.000. Hva skal dere ha for jobben. Vel, det er 3 timers arbeid, til kr 750 eks moms. Det kommer da på ca 3.000 pluss akslingen til ca 3.000? ja, det stemmer.

Jeg sporet opp grossisten i Oslo, fant fram til annen forhandler, betalte og hentet aksling på Kjelsås. Pris kr 2.250 inkl moms.
Jobben inkl sette på propell gjorde jeg selv på 2 timer. Enkelt å gjøre - selv for en som ikke har gjort sånt før.

Det hører med til historien at jeg ringte tilbake til ***firmanavn slettet*** for å få eksakt pris på akslingen ettersom jeg hadde først bestemt meg for å kjøpe den der. Hun som svarte på telefon visste ikke, og ingen kunne hjelpe meg. Da jeg refererte til morgenens samtale, svarte hun: Du skjønner at det er alltid problemer med de som ringer og spør om pris. Derfor vil vi helst ikke ha noe med dem å gjøre.

Som markedsfører er dette et interessant case. Jeg kunne fått mye ut av dette, men nøyer meg med å holde meg til de faktiske forhold. En ting er i alle fall sikkert: Dersom du som leser dette lurer på om du skal starte opp marine service i Oslo: Det er god plass til i alle fall et firma til!

Link to post
Share on other sites

Men det er ikke akkurat selvforklarende hvordan man deler bilder på dette forumet...

Ta en titt her...

Ellers er det ganske greit, du har allerede gjort halve jobben, du skulle bare trykket på picture.pngknappen og limt inn adressen til bildet der ...

 

 

62748_10150281405145235_908890234_14998436_2356056_n.jpg

 

60143_10150281404705235_908890234_14998426_708459_n.jpg

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor du henger ut ***firmanavn slettet***! Som nybakt båteier kommer du straks til å finne ut at dette firmaet faktisk er blant de mer seriøse folka som som er i denne bransjen. At det er forbedringspotensiale i bransjen er det ingen tvil om, og det kommer du til å erfare kjapt :headbang:

Er du irritert fordi han anslo en pris til deg på propell over telefon uten å være mer spesifikk, eller at propellen kostet 2-3000 kr mer der enn der du kjøpte den? Var det propell av samme merke og fabrikant?

At han ikke gadd å bruke masse tid på å sjekke eksakt pris på den propellakslingen skjønner jeg egentlig ganske godt. Jeg driver selv båtfirma, og du skulle bare visst hvor mye tid vi bruker på å regne ut priser på alle mulige greier som folk skal ha pris på, ofte av ren nysgjerrighet. Det er en grunn til at ***firmanavn slettet*** lever av å reparere båter, og ikke selge deler enkeltvis. Delesalg er svært tidkrevende og marginene er små. Vet selv om båtimportører som har gått konkurs fordi de har fokusert for mye salg av enkeltdeler til sine respektive båtmerker

Skifte av propellaksling kan være veldig tidkrevende! Har selv vært med på å måtte presse ut gammel propellaksling på en motorbåt med domkraft (var det det det het, slik hydraulisk jekke-presse?). At han anslår at jobben tok 2-3 timer synes jeg var et godt overslag, og hvis han hadde kun brukt to timer hadde du uansett ikke blitt fakturert for mer enn det, men hva hadde du sagt om han anslo at det tok 3 timer mens det viste seg at den gamle akslingen satt helt fast og det kanskje tok 6-8 timer?? Når vi gir priser på installasjoner og deler er vi nødtt til å ha visse marginer for å ikke få et helvete med båteieren om det dukker opp noe uforutsett som fordyrer jobben :headbang: .

Jeg synes du fikk en god indikasjon på hva det ville koste å få båten din reparert, og derfra kunne vurdere om du ville gjøre jobben selv eller overlate det til et firma. Jeg tviler sterkt på at du hadde fått noe annet verksted til å gjøre dette noe rimligere for deg et annet sted :wflag:

Det er bra du fikk båten din i gang igjen, men når du reagerer på den måten som du gjør nå for en bagatell, så er det nok duket for mange overraskelser som nybakt båteier fremover :seeya::cheers:

Link to post
Share on other sites

Enig med fersk båteier jeg, OVERPRISING er store deler av prob. At firma ikke kan priser eller enkelt har dette på liste/oppslagsverk om det er katalog eller pc er meget rart å ikke en super service i mine øyne så han får min støtte. Og du begynner med tenk om det tok lengre tid pga det satt noe forferdelig, da er det ikke værre enn å si følgende: Tør ikke gi deg pris for det kommer ann på hvordan gamle deler lar seg løsne, går det lett så ca 2timer, men sitter alt så kan du brått regne 7-8. Ikke vanskelig å det kalles også service

Link to post
Share on other sites

Jeg driver selv båtfirma, og du skulle bare visst hvor mye tid vi bruker på å regne ut priser på alle mulige greier som folk skal ha pris på, ofte av ren nysgjerrighet.

 

Uten å kjenne til dit firma, så sier vel dette litt om bransjen.

Hver glad for at det er noen som spør om pris/prisoverslag, kansje de til og med ville kjøpe noe en dag, men da vil dere vel ikke selge.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg har masse fornøyde kunder, og har også gjort omfattende jobber for flere av BP-medlemmene (flere enkeltmontasjer for over 50000 kr) og ingen som klager på noe som helst. Flere har også tatt kontakt og fått montert ustyr senere når de har ønsket mer. Det har jeg klart å leve av de siste 6 årene. Jeg gir stort sett alltid fastpriser på utstyret og arbeidet jeg monterer, og selger aldri baugpropeller, varmeapparater o.li. under veil priser. Grunnen til dette er at vi skal ha en margin å gå på senere ved evt. reklamasjoner o.li. da slikt ikke dekkes av våre leverandører. Båtutsyrsforretninger stiller annerledes og kan selge utstyr med mer rabatter fordi dere som kunder må selv ta ut utstyret og levere det til forhandler sin butikk! Hvis ***firmanavn slettet*** hadde levert propell og deler til båten din og du skal seile båten din til sørlandet er det faktisk han som sitter med reklamasjonsansvaret og risikerer å måtte reise til deg, selv om det ikke er en feil som har oppstått pga monterinsfeil, men skyldes feil på en av komponentene han har levert. Dette får ikke han en eneste krone for fra sine leverandøre, men i beste fall dekket delekostnadene ved den defekte komponenten.

Jeg synes dette er helt grei deal, og dersom dere ikke synes dette er greit, så er jeg uansett ikke interessert i å ha dere som kunder da jeg uansett har mer enn nok fornøyde kunder som har forståelse for at vi driver en reparasonsbedrift og ikke kan selge ustyr til samme priser og premisser som detaljhandlere. Hvis du mener ***firmanavn slettet*** driver med overprising, så synes jeg du bør ta en titt på lokalene, bilene osv. så kan du jo selv vurdere hvor fett han egentlig tar betalt for jobbene sine.

Link to post
Share on other sites

Siden du nettop kjøpte båten så lurer jeg på om du har tenkt tanken å kontakte selger og høre med ham om ikke han føler et visst ansvar i saken også?

Synes vi burde få svar på dette :)

 

Og hvorfor henge ut ***firmanavn slettet***? Virker på meg som at ting alltid blir rimeligere om man gjør arbeidet selv og kjøper inn deler selv. Slikt sett sparte du masse kroner på å kontakte ***firmanavn slettet***. Hva om du kontaktet noen andre, som gav deg litt rimeligere pris og du valgte dem? Da ville det likevel kostet deg mer enn å gjøre det selv.

 

 

Selv jobber jeg innen IT/data, hvor min/vår spesialitet er problemområder hvor andre firma allerede har forsøkt seg eller aldri tatt på seg oppdraget (enkelte vet når man kommer til kort...). Ofte har firmaer spurt oss om pristilbud -før- de har gått til andre, for deretter å komme tilbake til oss. Tenk på hvor mye disse kunne ha spart på å bare gjort det skikkelig med en gang og ikke løpt rundt etter rimeligste tulling? :lipseal:

Det er ofte en grunn for at noe koster mer enn annet. Selv har jeg merket det på båten jeg har nå. Den koster mye mer enn "tilsvarende" båter, men fy søren så ekstremt mye bedre den er, enn tilsvarende båter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er etter min mening for mye spørsmål om pris og for lite fokus på teknisk standard på jobben som etterspørs. Som lekmann vil derfor prisene oppleves som forskjell i pris når det like gjerne kan være forskjell på den teknisk standarden som tilbys på jobben.

 

De som jobber med høye kvalitetsmål er derfor ikke så veldig interessert i å konkurrere på pris over telefon for de har et rykte å ivareta. Men det går stort sett greit for enten er man fornøyd med prisen eller så er man ikke, -og er man ikke fornøyd og spør en gang til så er det de som senker kvaliteten på jobben som går ned i pris.

 

Siden trådstarter var så fornøyd med å skifte akslingen så fort så kunne det jo være interessant å høre om hylsa ble sjekket for om den var in line med P-braketten og hvor mye motorlabbene hadde seget siden sist bedding.

 

Det går nemlig litt tid på dette også for det stemmer ALDRI når man skifter aksling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har masse fornøyde kunder, og har også gjort omfattende jobber for flere av BP-medlemmene (flere enkeltmontasjer for over 50000 kr) og ingen som klager på noe som helst. Flere har også tatt kontakt og fått montert ustyr senere når de har ønsket mer. Det har jeg klart å leve av de siste 6 årene. Jeg gir stort sett alltid fastpriser på utstyret og arbeidet jeg monterer, og selger aldri baugpropeller, varmeapparater o.li. under veil priser. Grunnen til dette er at vi skal ha en margin å gå på senere ved evt. reklamasjoner o.li. da slikt ikke dekkes av våre leverandører. Båtutsyrsforretninger stiller annerledes og kan selge utstyr med mer rabatter fordi dere som kunder må selv ta ut utstyret og levere det til forhandler sin butikk! Hvis ***firmanavn slettet*** hadde levert propell og deler til båten din og du skal seile båten din til sørlandet er det faktisk han som sitter med reklamasjonsansvaret og risikerer å måtte reise til deg, selv om det ikke er en feil som har oppstått pga monterinsfeil, men skyldes feil på en av komponentene han har levert. Dette får ikke han en eneste krone for fra sine leverandøre, men i beste fall dekket delekostnadene ved den defekte komponenten.

 

Jeg synes dette er helt grei deal, og dersom dere ikke synes dette er greit, så er jeg uansett ikke interessert i å ha dere som kunder da jeg uansett har mer enn nok fornøyde kunder som har forståelse for at vi driver en reparasonsbedrift og ikke kan selge ustyr til samme priser og premisser som detaljhandlere. Hvis du mener ***firmanavn slettet*** driver med overprising, så synes jeg du bør ta en titt på lokalene, bilene osv. så kan du jo selv vurdere hvor fett han egentlig tar betalt for jobbene sine.

 

Hmm merkelig..kunne tatt samme pris på delene som andre for som du sier viss de gjør det selv må de selv demontere delen å levere den, forklar heller at det er arbeide som koster ellers må du jo si det som det er: Våre deler er dyrere, du kommer mye billigere unna om du handler delene andre steder. Skjønner at bedrifter skal dra inn penger for penger forsvinner ut av bedriften men trudde dette var mer verksted...Tjen penger på det da å ikke delene også for da fatter jeg ikke at de som kunn selger deler klarer å overleve :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kjære vene FM 8-12.

Alle firmaer lever av totalen og fortjeneste på delene er en del av gemet. I den forbindelse er det noe du bør skjønne, og det er at noen har deleleveranse som kjerneområde og omsetter deler de knapt vet hva delene brukes til.

 

En håndverker som primært lever av å selge timer kan ikke forholde seg til alle leverandører og sitte halve dagen i telefonen. Mange kunder kan derimot bruke masse tid på dette for de taper ikke penger når de ”bruker tid for å spare penger”.

Mange tjener jo penger mens de sjekker priser for de stjeler tiden av arbeidsgiveren.

 

Det er ikke så forferdelig vanskelig å lukte seg frem til svaret ”ikke ring oss vi ringer deg” for det ligger tykt utpå mange at de ikke er interessert i å betale for en godt utført jobb.

 

Det ville jo være litt interessant å høre hvor mye merverdipliktig arbeid FM 8-12 får utført på båten i året siden han uttaler seg så negativt om marineindustrien i Norge.

Link to post
Share on other sites

Helt enig om de ansvarlige leverandører uttaler seg om her. Mitt firma selger seg også for dyrt ut til å være konkuransediktig inne på de lavprismarkedet som den gjennomsnittige baatpalassmedlemmen lever i. Om noen skulle ringt meg og spørt om pris på dette oppdraget skulle jeg ikke ha gitt han de. Jeg har nokk med kunder som er ute etter kvalitet og betaler den prisen de koster. ***firmanavn slettet*** har også sine kunder som verdsetter de dem gjør. Om noen synes den bransjen trekke inn gull dem ikke har rett til byr jeg den samme velkommen til konkurransen nybegynnere har på båtmarkedet her i landet. Regelmessig for jeg henvendelser fra medlemmer av den gruppen om å bli ansatte hos meg. Den som ønsker seg gratis kjøretimer og montering på noet utstyr den samme leverandøren bør bestille og/eller hente og hekke på i slutten noet billig sink til Biltemapris skal tenke seg godt om før han henger ut seriøse firmar her inne på plassen.

Fy fan og skam!

Link to post
Share on other sites

Du bør også ta med i beregningen at et båtservice firma har ikke mindre investering en et bilservice firma med ikke mindre driftkostnader i året. Men sesongen er knappere og i tillegg er kunden ikke villig til å betale overtid på høysesongen når alt skal utføres. Om du skal prøve å få et bilverksted til å reise ned til garasjen din og bytte noen deler til din bil og ikke kreve mer en delen koster i Biltema i tillegg til at du kun betaler laveste pris du kan få svart på markedet bør du tenke deg litt om hva er fremskritt her på jorden og hva ikke.

Link to post
Share on other sites

Er en grunn til at ting går på annbud nå for tiden, Kan ikke engang sammenlignes da bil får 300ganger mer juling enn båt å generelt mindre stell pluss at bil er lettere å frakte til verksted enn båt. Men skjønner at de som tar blodpris prøver å forsvare det å den siste idiot er ikke født så kunder er det nok men markede minnsker overalt da nye firmaer kommer å prisene skal konkureres med :cheers_wine: Alle slakter feks korea motorer å...er ikke lenge siden vi slaktet jappsebil heller...Har måtte svelge de kamelene for å si det slikt å takke gud for at den revulosjonen kommer på båtmarkede også :flag_bp: Fortsatt god natt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...