Jump to content

2x minus til ***firmanavn slettet***


erlinggr

Recommended Posts

Og hva er blodpris. Er de hva noen med enkeltperson foretak tar av kunden og stiller opp med tvilsomt garanti? Eller er de som en seriøs drift tar på timen som er mer en den med enkeltperson foretaket tar svart i lommen? Om du mener 750kr er blodpenger om du driver et verksted og servicebiler veit du ikke meget om drift på et firma her i landet. Om du mener at dem som driver i båtbransjen skal ta mindre på timen en dem i bilbransjen skjønner jeg ikke hvilken fremtid du ser for DEG i den bransjen.

Link to post
Share on other sites

Skal si det ble oppstyr av innlegget som jeg skrev. Tenkte derfor at jeg skulle presisere.
I mitt innlegg på toppen var det to ideer. Ide nr to er at jeg er såre fornøyd med å få på aksling og propell - og det på egen hånd. Pur glede etter mange skuffelser og timer investert - blandet med lettelse over at det ikke var mer jobb.

Ide nr 1 handler om dårlig kundebehandling - og min overaskelse knyttet til dette. Den behandlingen som jeg fikk på telefon kan jeg ikke huske å ha møtt maken til i alle fall de siste 10 årene.
Forrige båteier hadde fått ***firmanavn slettet*** til å skifte propell og aksling for en del år tilbake. Jeg hadde kopi av arbeidsordren, og derfor ALLE data som var nødvendig, og disse ble oppgitt på telefon ved min prisforespørsel. I begge tilfeller hadde det altså tatt mindre enn 30 sekunder å slå opp i prislisten. Men det gadd man altså ikke. Man slengte bare ut et ca tall, og det var ikke mulig å få en eksakt pris på en vare - selv om jeg insisterte.

Mitt utgangspunkt var å handle med ***firmanavn slettet***, det var det eneste naturlige. Her får de ny kunde servert på et fat. Hva gjør de? Nekter å svare skikkelig på noe så basalt som pris. Inngir dette tillitt hos meg? NEI! Får det meg til å føle meg velkommen som ny kunde? NEI! I begge tilfeller ble jeg sittende igjen med en flau smak i munnen, følelsen man gjerne får nå man har vært til bry.

Det er da jeg konstaterer at det finnes flere leverandører av både varene og tjenestene, firmaer som ikke har noe imot å svare høflig på det som man spør om.

Det hele koker ned til kommunikasjon for min del. Jeg følte meg dårlig behandlet på telefonen, og som kunde finner jeg meg ikke i slikt. Da er det jo også mitt valg å gå et annet sted, noe jeg også har gjort. Jeg ble bare så paff, overasket og en smule grinete av å få en slik behandling.

Link to post
Share on other sites

Om du mener at dem som driver i båtbransjen skal ta mindre på timen en dem i bilbransjen skjønner jeg ikke hvilken fremtid du ser for DEG i den bransjen.

 

Hvis du sammenligner en båtmekaniker med en bilmekaniker så kan jeg forstå det i forhold til arbeidet som utføres og man burde ha et noenlunde likt prisnivå. Når det er sagt så ligger prisnivået til bilbransjen på mekaniske tjenester langt for høyt og det skyldes ene og alene mangel på mekanikere. Jeg tror hele den bransjen(merkeverkstedene spesielt) må ned i pris på sikt.

Utgifter til transport skal en båtmekaniker selvfølgelig ha dekket, men det kan man jo spesifisere på egen varelinje og ikke legge inn i timeprisen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

 


Mitt utgangspunkt var å handle med ***firmanavn slettet***, det var det eneste naturlige. Her får de ny kunde servert på et fat. Hva gjør de? Nekter å svare skikkelig på noe så basalt som pris. Inngir dette tillitt hos meg? NEI! Får det meg til å føle meg velkommen som ny kunde? NEI! I begge tilfeller ble jeg sittende igjen med en flau smak i munnen, følelsen man gjerne får nå man har vært til bry.


Bransjen ønsker ikke at du skal forespørre pris, de liker ikke å kaste bort tid på slikt, spesielt ikke om de må benytte kataloger og regnemaskin. Dessuten gir ikke dette muligheten til å fakturere etter eget forgodtbefinnende. Nei, du skal forklare hva som er galt, spørre pent om når det kunne passe dem å starte på jobben(spør ikke om når de er ferdige for det liker de ikke å svare på) og så skal du stille deg ved siden av båten med lommeboken åpen slik at de kan forsyne seg med det som passer dem under veis. Du er da en perfekt kunde slik bransjen vil ha deg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alle kan ha en dårlig dag inn i mellom.

Dette handler ikke om en dårlig dag, men dårlig kundebehandling. Og det synes å være gjennomgående ettersom mine to henvendelser var på to dager - mandag og fredag - riktignok i samme uken... og jeg snakket med forskjellige personer.

Men det kan jo hende at de har en dårlig organisasjon.... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå trådstarters frustrasjon,men jeg opplever denne situasjonen til tider selv i min jobb som rørlegger.

Det ringer kunder som skal ha pris på en jobb som krever en befaring, og når jeg sier at den må jeg se på, så sier de at de kommer tilbake til saken. Da mistenker jeg at de allerede har hatt noen der, og vil dobbeltsjekke med meg. Dette er i og for seg greit, for man kan ikke få alle jobbene man ser på, eller priser, men det går endel tid til denslags. Når det gjerlder å kjøpe deler, så er det til tider umulig å konkurrere med de billigste, og gjerne nettbaserte firmaene, som selger materiell til nesten nettopris.

Det man må huske på er at det kan være vrient å få skikkelig hjelp ifbm. en evt. reklamasjon fra disse aktørene.

Det kan også hende at hvis man hadde betalt noen hundrelapper ekstra til et fast verksted, så er de der for deg neste gang også.Det er lurt å ha faste folk til å hjelpe seg i nøden, og da kanskje de skarve hundrelappene som de var dyrere ikke var så ille allikevel. Det er ikke alltid lurt å være gnukk, da det slår tilbake på en selv før eller siden. Lykke til med alle handler i framtiden :flag_bp:

 

Hilsen Tom, som til tider betaler "litt" ekstra noen ganger, og som får bra service hos sin FASTE leverandør! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt så ligger prisnivået til bilbransjen på mekaniske tjenester langt for høyt og det skyldes ene og alene mangel på mekanikere.

Jeg tror de er flere fakta som kommer der til. Lokaler er dyre, eksempel her i Oslo og lønntaker i Norge er dyr. Utgifter hos en drift kan bli store uansett den er i båt/bil/it/eiendomsmegler eller hvilken bransje man finner til sammenligning.

 

Men jeg er enig med at noen merkeverksteder går over grense og grådigheten hos noen av dem er stor. Dem betaler minst mulig i lønn og har kun fersk mannskap uten erfaring. Betale timepris på ca 1000kr eks mva for at en slik unggutt skal skru i min bil nekter jeg. Finner heller et mindre verksted der mannskapen har slitt barnskoene.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at bedrifter skal dra inn penger for penger forsvinner ut av bedriften men trudde dette var mer verksted...Tjen penger på det da å ikke delene også for da fatter jeg ikke at de som kunn selger deler klarer å overleve :flag_bp: [/sitatslettet]

Her er du helt på villspor.. "vi" bedrifter må ha en viss delefortjeneste for å kunne ha en lønnsom drift med den "lave" timeprisen vi har.. At biltema \clas olson kan kjøpe kontainere og selge billigere til deg , er helt naturlig. Enten betaler du vår pris på delene , eller betaler høyere timepris.

 

 

 

Da er det jo også mitt valg å gå et annet sted, noe jeg også har gjort.

 

Det tror jeg alle kan være godt fornøyd med i ettertid.. Teitere grunn for å henge ut et firma enn dette , har jeg aldri sett. Herregud.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

....Om noen skulle ringt meg og spørt om pris på dette oppdraget skulle jeg ikke ha gitt han de. Jeg har nokk med kunder som er ute etter kvalitet og betaler den prisen de koster..... Om noen synes den bransjen trekke inn gull dem ikke har rett til byr jeg den samme velkommen til konkurransen nybegynnere har på båtmarkedet her i landet. Regelmessig for jeg henvendelser fra medlemmer av den gruppen om å bli ansatte hos meg. Den som ønsker seg gratis kjøretimer og montering på noet utstyr den samme leverandøren bør bestille og/eller hente og hekke på i slutten noet billig sink til Biltemapris skal tenke seg godt om før han henger ut seriøse firmar her inne på plassen.

 

Fy fan og skam!

 

Du lever ikke akkurat opp til navnet, virker ikke som det er rare servicen :giggle: men nå kan jeg knapt nok forstå hva du skriver, så det er mulig jeg tar feil.

 

Og hva er blodpris. Er de hva noen med enkeltperson foretak tar av kunden og stiller opp med tvilsomt garanti? Eller er de som en seriøs drift tar på timen som er mer en den med enkeltperson foretaket tar svart i lommen? Om du mener 750kr er blodpenger om du driver et verksted og servicebiler veit du ikke meget om drift på et firma her i landet. Om du mener at dem som driver i båtbransjen skal ta mindre på timen en dem i bilbransjen.....

 

Å sammenligne båtbransjen med bilbransjen er lite hensiktsmessig.

Man må tenke på at de fleste båtverksteder har langt mindre utgifter til anleggsmidler enn ett bilverksted. De fleste båtverksteder jeg har vært hos har dårlig med bremsetestere, løftebukker, co målere og annet spesialverktøy som koster hundretusener av kroner.

Videre er det i båtbransjen ingen godkjenninger(bortsett fra Norboat, som er en vits), det er heller ingen krav til fagbrev eller en viss kompetanse, selv om mange båtmekanikere har en utdannelse som bilmekaniker.

 

Jeg mener fortsatt at timeprisen de fleste båtverksteder tar ikke er for høy. Problemet er dårlig kompetanse og arbeid som ikke holder mål, noe man kan lese om her på båtplassen hver eneste uke, og det er ofte de litt større og etablerte firmaene som går igjen, særlig da med særdeles høyt timeforbruk. Servicen er også jevnt over slett, men noen få firmaer stikker seg ut ved å ha en brukbar service.

 

Videre vil jeg si at deleprisene er alt for høye, spesielt på merker som Volvo of Mercury. Hvis man sammenligner med andre land ligger norske forhandlere ofte tre ganger høyere i pris, og avansen ligger nesten alltid hos forhandleren, noe som etter min mening er fint for fohandleren, og enhver idiot skjønner at dersom kundene betaler den prisen de forlanger med ett smil, så er det ingen grunn til å sette ned prisen. Kanskje litt mer konkurranse kan gjøre noe med det.

 

Når det kommer til garanti fra ett enkeltmannsfirma i forhold til for eksempel Volvo's fabrikkgaranti, hadde jeg tatt garantien fra enkeltmannsfirmaet hver dag i uken.

 

Det er forøvrig jæ#¤#li irriterende når noen ringer og spør om all verdens ting, og aldri blir ferdig, mens en står midt oppe i en annen jobb, eller er opptatt med en kunde. Men å avspise kunden på telefonen med å si at det passer dårlig, eller at man ikke er interessert i hendvendelser, er ikke bare dårlig forretningskikk, men dårlig folkeskikk. Det går an å be om å få ringe opp igjen hvis man ikke har mulighet der og da til å svare på spørsmål, men man er da aldri uhøflig mot kundene, da er man i feil yrke, og det å være båtmekaniker eller kundemottaker e.l. er ett serviceyrke, og slitsomme kunder må man regne med, både på telefonen og ellers.

 

 

 

Teitere grunn for å henge ut et firma enn dette , har jeg aldri sett. Herregud.

 

Er forsåvidt ikke enig, dersom det er som trådstarter skriver, vil jeg påstå at servicen til det nevnte verkstedet er heller dårlig.

Prisoverslaget vil jeg derimot si var ganske "spot on", og kan ikke helt se at det er grunn til å klage på det, annet enn at firmaet burde funnet frem korrekte delepriser i katalogen, dersom kunden spesifikt ba om det, noe han påstår han har gjort.

Det er forøvrig ingenting i veien for å henge ut hvem som helst på internett, for hva som helst. Det er litt av problemet med å drive butikk i dag, samtidig som det gir en unik mulighet for kunder av alle slag til å dele sine erfaringer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du lever ikke akkurat opp til navnet, virker ikke som det er rare servicen :giggle: men nå kan jeg knapt nok forstå hva du skriver, så det er mulig jeg tar feil.

 

Man trenger ikke å servere alle kundegrupper, man kan velge seg den man liker. Så for resten bra tilbud i byen på briller du sikkert kan ha nytte av.

 

De fleste båtverksteder jeg har vært hos har dårlig med bremsetestere, løftebukker, co målere og annet spesialverktøy som koster hundretusener av kroner.

 

Mange båtverksteder er betre utstyrt en noen bilsjapper. Der prater man om dreiebenk, AC-DC sveis, snekeravdeling med alt til møbelsnekring, avgassmåler til dieselvarmere, testbenk til diselvarmere, testbenk til dynamoer osv. Om du skal sammenligne dårlig utstyrt båtfirma med bra utstyrt bilfirma finner du sikkert svaret du ønsker deg.

Link to post
Share on other sites

Det er forøvrig ingenting i veien for å henge ut hvem som helst på internett, for hva som helst. Det er litt av problemet med å drive butikk i dag, samtidig som det gir en unik mulighet for kunder av alle slag til å dele sine erfaringer.

Der har Du i mine øyne helt feil!

Hvis en eller annen henger ut noen på nettet på feil grunnlag, så kan det være alvorlig for den som blir hengt ut. Man skal ha helt klare ting å henge ut folk for. Trådstarter sin sak var vel ikke helt i den kategorien! :confused:

Link to post
Share on other sites

Service er et individuelt begrep, det som noen mener er "god" service, er ikke det andre kaller for "service".

 

Eksempel:

Noen kaller en halvgod jobb på en kveld i hastverk for super service, andre mener at god service er å svare raskt på epost og telefon men bryr seg ikke så mye om leveringstid.

 

Det eneste jeg vil si er at når en person tar seg tid til å ringe ditt firma, enten du kaller deg servicemannen eller marineservice, så fortjener personen et skikkelig svar. Om svaret er at man ikke vil gi pris pr telefon så kan man greit si det på en høflig måte.

 

Jeg handler ofte billig, men betaler mange ganger litt ekstra til den som jobber raskt og har god dialog...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes utgangspunktet for denne tråden blir for dumt, og har full forståelse for at ***firmanavn slettet*** ikke brukte tid på å lete opp delepriser når han helt sikkert har nok av fornøyde kunder og nok å drive med fra før. Å finne delepriser i båtbransjen er ikke akkurat bare å slå opp i en delekatalog slikt som f.eks. i bilbransjen, og priser og leveringstid varierer mye. Synes derfor du fikk et greit prisoverslag fra et verksted som faktisk ikke spesifiserer seg på detaljhandel.

Vedr prisene hos ***firmanavn slettet***, så var jeg innom der før sommeren for å få pris på en girkasse. Han spurte om han kunne ta kontakt med meg dagen etter med spesifikk pris, noe han også gjorde. Prisen på girkassa var ca. 22000, leveringstid 2 uker. Noen som tør gjette hva den kostet hos de andre verkstedene i oslo-regionen??

Link to post
Share on other sites

Der har Du i mine øyne helt feil!

Hvis en eller annen henger ut noen på nettet på feil grunnlag, så kan det være alvorlig for den som blir hengt ut.

 

Tror du misforsto meg litt!!!

Er enig i at det kan være alvorlig for den som blir hengt ut, problemet er at det er sjeldent alvorlig for den som henger ut, og således er fritt frem.

 

Man skal ha helt klare ting å henge ut folk for. Trådstarter sin sak var vel ikke helt i den kategorien! :confused:

 

Jeg er enig i det også, men det er bare dine egne etiske retningslinjer, og kanskje en eller annen Norsk lov, men på internett kan man i utgangspunktet henge ut hvem som helst, for hva som helst, uten særlige konsekvenser.

Det var det jeg mente med min tidligere post, ikke at man burde henge ut så mange som mulig for små bagateller, bare for å ha noe å fordrive tiden med :headbang:

 

 

 

 

Man trenger ikke å servere alle kundegrupper, man kan velge seg den man liker. Så for resten bra tilbud i byen på briller du sikkert kan ha nytte av.

 

Du kan servere hvem du vil akkurat hva du vil for meg, bare pass på at du har bevilgning hvis det er snakk om alkohol. :sailing:

At du som bedrift selv skal velge kundene dine ut i fra hvem du liker, høres både arrogant og en smule overoptimistisk ut for meg!!

Jeg vil vel si at du i så fall er i en unik posisjon, da de fleste drømmer å ha bare hyggelige kunder som betaler det de skal, når de skal.

De fleste kan ikke bare vrake å velge, man tar normalt det man får, selv om jeg faktisk ved ett par tilfeller selv har bedt kunder om å ryke reise pga. særdeles dårlig oppførsel(fra deres side vel og merke), lever jeg ikke i den formening om at det er jeg som velger kundene, og ikke de som velger meg.

Trenger ikke nye briller, men kanskje en ordbok hadde vært greit å ha ???

 

Mange båtverksteder er betre utstyrt en noen bilsjapper. Der prater man om dreiebenk, AC-DC sveis, snekeravdeling med alt til møbelsnekring, avgassmåler til dieselvarmere, testbenk til diselvarmere, testbenk til dynamoer osv. Om du skal sammenligne dårlig utstyrt båtfirma med bra utstyrt bilfirma finner du sikkert svaret du ønsker deg.

 

Vennligst send meg kontaktinformasjon til de verkstedene du snakker om, som har dreiebenk, AC-DC sveis, snekkeravdeling med alt til møbelsnekkring, avgassmåler til dieselvarmere, testbenk til dieselvarmere, testbenk til dynamoer o.l. da jeg godt kunne tenke meg å besøke ett slikt unik verksted.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Her er du helt på villspor.. "vi" bedrifter må ha en viss delefortjeneste for å kunne ha en lønnsom drift med den "lave" timeprisen vi har.. At biltema \clas olson kan kjøpe kontainere og selge billigere til deg , er helt naturlig. Enten betaler du vår pris på delene , eller betaler høyere timepris.

 

 

 

 

 

Det tror jeg alle kan være godt fornøyd med i ettertid.. Teitere grunn for å henge ut et firma enn dette , har jeg aldri sett. Herregud.

 

Les hva andre sier, er ikke bare jeg som klager på delepris. Biltema? CO? Morroklump du, deler kan bestilles fra utland fra den aktuelle merkeforhandleren der :flag_bp: Burde vite sånt men nå er du hvertfall opplyst. Er så latterlig lei den propagandaen som visse driver med: Viss det ikke er dyrt å kjøpt her er det bare dritt! Våkn nå opp for guds skyld, Dra feks til USA å fortell at din ignitor tenning produsert i USA er bedre for den er 70% dyrere hos deg enn hos de som lager den....Nei må rett å slett bare flire litt. Når det er snakk om kvalitet på arbeid osv...Aldri vert borti så mange folk uten faglig kompetanse som i båtbransjen. Kan selv begynne å jobbe på båtverksted å kalle meg feks servicemann, mekanikker men er jo ikke det forde så slutt å skryt alt opp i skyene eller kom med håndfaste bevis på at du er bedre på ALLE jobber ALLE deler ALLE garantier??[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Og hva er blodpris. Er de hva noen med enkeltperson foretak tar av kunden og stiller opp med tvilsomt garanti? Eller er de som en seriøs drift tar på timen som er mer en den med enkeltperson foretaket tar svart i lommen? Om du mener 750kr er blodpenger om du driver et verksted og servicebiler veit du ikke meget om drift på et firma her i landet. Om du mener at dem som driver i båtbransjen skal ta mindre på timen en dem i bilbransjen skjønner jeg ikke hvilken fremtid du ser for DEG i den bransjen.

 

Fremtiden er bedrifter uten personer som deg :flag_bp: Service innstilte altså. Møbelsnekker avdeling på et mekanisk båtverksted... Aldri hørt om eller sett men send meg info til det verkstede. Ikke engang sammenlign bil å båtbarnsjen for her er du så på tur som det kan få blitt :wink: Hold deg heller til "service" eller hva du nå driver med

Link to post
Share on other sites

Tror du misforsto meg litt!!!

Er enig i at det kan være alvorlig for den som blir hengt ut, problemet er at det er sjeldent alvorlig for den som henger ut, og således er fritt frem.

 

 

 

Jeg er enig i det også, men det er bare dine egne etiske retningslinjer, og kanskje en eller annen Norsk lov, men på internett kan man i utgangspunktet henge ut hvem som helst, for hva som helst, uten særlige konsekvenser.

Det var det jeg mente med min tidligere post, ikke at man burde henge ut så mange som mulig for små bagateller, bare for å ha noe å fordrive tiden med :headbang:

 

 

Sorry, trudde du mente det var greit :blush:

 

 

 

 

 

 

Vennligst send meg kontaktinformasjon til de verkstedene du snakker om, som har dreiebenk, AC-DC sveis, snekkeravdeling med alt til møbelsnekkring, avgassmåler til dieselvarmere, testbenk til dieselvarmere, testbenk til dynamoer o.l. da jeg godt kunne tenke meg å besøke ett slikt unik verksted.

 

Skulle ikke forundre meg om Framnæs i Sandefjord fikser de fleste tingene på "lista".

Jeg har også god erfaring med TSG båt og motor på Strømmen.

Om de ikke har det, så fikser dem det ihvertfall!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel si at du i så fall er i en unik posisjon, da de fleste drømmer å ha bare hyggelige kunder som betaler det de skal, når de skal.

 

Faktisk trenger jeg ikke flere kunder men hjelper mange uansett som ikke er i min kundegruppe. De gjør kundegruppen større som gjør at jeg må få flere inn i firma med den kompetansen jeg krever.

 

Vennligst send meg kontaktinformasjon til de verkstedene du snakker om, som har dreiebenk, AC-DC sveis, snekkeravdeling med alt til møbelsnekkring, avgassmåler til dieselvarmere, testbenk til dieselvarmere, testbenk til dynamoer o.l. da jeg godt kunne tenke meg å besøke ett slikt unik verksted.

 

Faktisk prater jeg her om mitt eget verksted som ikke er merket og ikke åpet for forbypasserende.

Men jeg har vært innom flere godt utstyrte her i Norge. A henge alle båtverksteder ut i samme gruppe som små enkeltmannsforetak som ikke har investert i markedet synes jeg feil.

 

Fremtiden er bedrifter uten personer som deg :flag_bp: Service innstilte altså. Møbelsnekker avdeling på et mekanisk båtverksted... Aldri hørt om eller sett men send meg info til det verkstede. Ikke engang sammenlign bil å båtbarnsjen for her er du så på tur som det kan få blitt :wink: Hold deg heller til "service" eller hva du nå driver med

 

Jeg tror jeg lever mer i fremtiden en du. Om du ønsker å se hvordan båtverksteder kan se ut er de bare å ta seg en spassetur og lete. Men jeg hjelper deg ikke der!

Ut i fra hva du skrever tror jeg du ikke har bytte sko og vasket deg bak ørene enda.

Link to post
Share on other sites

artig å lese dette. Høy temperatur...

 

Som fersk Skibs(plast)reder fant jeg det lurt å få montert plotter i år. Tenkte det var smart å slå til på et godt tilbud fra Maritim, men innså snart min egen begrensning når greiene skulle monteres (ikke le.). Jeg fikk vel kontakt med et par-tre steder rundt Oslo, men ingen av dem vær i nærheten av interessert i monteringsjobben. Jeg forstår dem i og for seg godt. De har sikkert mer enn nok å gjøre med kunder som også kjøper delene fra dem.

 

Løsningen fant jeg på Sørlandet. Et velkjent firma i Mandal (hvor somrene tilbringes) monterte plotter og skjøtet/monterte ledningen til knopmåler for kr 1.305 inkl mva. De ble neppe rike, men fikk en lojal kunde.

 

mvh

Skjær i Sjøen

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

desverre er det slik både i bilbrangsjen og båtbrangsjen at de fleste er ute etter å tjente penger. For en liten stund siden leverte jeg inn en bil der bakbremsene lå innpå.. i hvertfal den ene bremseskiva var helt utslitt.. og jeg vet av erfaring at de skifter bremskalippere i steden for repsett som nesten er like dyrt inklusivt arbeidspenger. fikk telefon fra verksmester om at de ikke fant no galt med bilen.. fikk med verksmester ut for å kikke og kjenne på skivene.. skal det være sånn?? nei det skulle det jo ikke være.. resultat ble skifte av begge kalippere skiver og klosser.. pris 12.400 Dette synes jeg er på grensa til useriøst.. mekanikeren som kikka på bilen hadde nok ikke gidda å skrudd av bakhjula en gang, og bare sett på klossen på utsida.. de som har holdet på lit med bil vet at det er den indre klossen som slites mest! de kunne heller ikke ha prøvekjørt bilen.. snodig at "ingen feil" blir til en rep. til over 12000kr! om jeg viste at det ikke var feil med bremsene så hadde jeg jo ikke levert den inn heller!!!!!?? synes egentlig mekanikere bør vite mere om mekanismen for bremsesystem en en hobbyskruer og lit over gjennomsnittet bilinteressert! Hører med til historien at samme verksted skifta skiver og klosser bak forrige vinter.. da ble det nok ikke tatt noen fungsjonstest i etterkant.. det tok 6-7 mnd så var skivene og klossen utslitt igjen.. Tror jeg skal begyne å bruke et annet verksted!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mye interessant lesning her!

Jeg synes det er helt flott at slike opplevelser som trådstarter her har opplevd blir "luftet" inne på forumet. En sak har som regel alltid to sider, men det gir ihvertfall den enkelte båteier en mulighet til å ta slike innspill med i betraktningen når verksted skal kontaktes. Synes faktisk slike tråder er veldig verdifulle!

Link to post
Share on other sites

Faktisk trenger jeg ikke flere kunder men hjelper mange uansett som ikke er i min kundegruppe. De gjør kundegruppen større som gjør at jeg må få flere inn i firma med den kompetansen jeg krever.

 

Faktisk prater jeg her om mitt eget verksted som ikke er merket og ikke åpet for forbypasserende.

Men jeg har vært innom flere godt utstyrte her i Norge. A henge alle båtverksteder ut i samme gruppe som små enkeltmannsforetak som ikke har investert i markedet synes jeg feil.

 

 

Du er inne på problemet her. Etter å ha vært kunde hos mange av de største båtverkstedene, og da særlig Volvo forhandlere i mange år, er det skremmende hva som ansettes i sesongen.

"Mekanikere" som ikke aner hva de driver med, og ikke engang har grunleggende motorkunnskaper skrur og ordner, ofte med løsninger som i beste fall er middelmådige.

Jeg henger da på ingen måte ut små firmaer, men å finne ett litt større båtverksted som i tilegg til å selge deler og montere elektronisk dilldall driver med dreiing, sveising av rustfritt/alu, snekring av møbler, testing av dynamoer og dieselvarmere osv. vil jeg tro blir vanskelig. Framnæs er nevnt, og selv om de er en av de bedre i bransjen, har jeg til gode å se ett møbelsnekkerverksted i deres lokaler, og jeg har vært der noen ganger.

Har vel faktisk til gode å se noen som kan TIG sveise på noen av de større båtverkstedene, men det er helt klart mange altmuligmenn rundt om kring som kan mye om mekanisk/sveis, men de fleste av disse mangler fortsatt møbelsnekringen.

En del båtprodusenter har egne møbelsnekkere og sveisere, men de reparer heller ingenting, de monterer kun nye motorer, og tar ikke på seg båtreperasjoner for folk flest.

 

Ut i fra hva du skrever tror jeg du ikke har bytte sko og vasket deg bak ørene enda.

 

Det er godt du ikke svarte meg, for jeg har nemlig akkurat kjøpt meg nye sko :discuss:

 

 

 

eg synes det er helt flott at slike opplevelser som trådstarter her har opplevd blir "luftet" inne på forumet. En sak har som regel alltid to sider, men det gir ihvertfall den enkelte båteier en mulighet til å ta slike innspill med i betraktningen når verksted skal kontaktes. Synes faktisk slike tråder er veldig verdifulle!

 

Det er jeg helt enig i, og kan ikke skjønne at båtverkstedene har noe å frykte, det er vel bare å gjøre skikkelig arbeid. Framnæs Maritime har sikkert fått flere kunder på at de til stadighet omtales positivt her på forumet, mens andre nok har mistet kunder på grunn av gjentatt negativ omtale. Må jo være positiv at ikke alle de potensielle kundene må gå i gjennom samme elendigheten for å gjøre seg opp en mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...